Svensk RR 2014

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag avslutade ifjol på 1.11 tider hade ett utvecklande år där jag började säsongen på 1.18 tider.

Nästa säsong blir det tävling alla race är det planerat för med start i Anderstorp.
Jag vet att det enda sättet att bli ruggigt snabb på är att tävla och målet är att klassa upp och köra SST 2015 om man får vara hel och cykeln pallar med.

Det blev en del låtsas race med BK och TT ifjol istället för Rookie då det helt enkelt gick för snabbt för mig tyckte jag. Jag vågade helt enkelt inte ställa upp!

Men inte gav jag upp eller förkastade iden på att tävla istället tränade jag och la upp som mål att köra R-600 2014 likaså vet jag 3 st till som gjort och som även dom kommer debutera i R-600 nästa säsong.

Problemet som jag ser det är att vi kommer bli dom nya problem nissarna som skrämmer bort dom riktiga Rookie förarna då dom kommer tycka att vi är för snabba för att dom ska ställa upp!

En ond cirkeln helt enkelt som den nya instegsklassen kanske kan bryta?

Tror att du hade kört betydligt fortare om du hade kört r600. Det är tävling som göra att man utvecklas. Träning i alla ära det är kul men tävling tämjer gränser, det är på tävling och kval man halmar bakom den lite lite snabbare föraren så att man får bra ryggar.

Bara för att det är två som kör fort i toppen så är det inte farligt att tävla. Om du kör 1.16 och dom i toppen kör 1.09 så är det ungefär samma skillnad som i SST där tiderna går från 1.05 till 1.11

Sedan betyder det inte att du kör 46 på falken för att du kör 1.08 på åsen......

Under säsongen så utvecklas vissa förare ohyggligt snabbt och kan från ena tävlingen till den andra kapa flertal sekunder vilket gör att han som kör 1.09 i slutet på året kanske började på 1.13. Dvs han hade inte i sst att göra i början av året men är mogen när året är slut.

Du vill inte köra rookie för att du vill inte vara sist. Dom som kör rookie vill inte klassa upp sig för dom vill inte vara sist i sst. Därmed hänger en del förare kvar ett år mer än nödvändigt.

Dock kvarstår fortfarande frågan, vara bäst bland dom sämsta eller sämst bland dom bästa. Det är för mycket prestige i dom plastpokalerna som delas ut. Ta bort pokalerna i rookie klasserna så lovar jag att det blir en annan syn på uppklassning!

Tycker alla kan få pokal som kör Rookie! Lika för alla :banana:fyllisar:banana
Som när man var 11 år och spelade hockeycup.

// Oskar
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Dock kvarstår fortfarande frågan, vara bäst bland dom sämsta eller sämst bland dom bästa. Det är för mycket prestige i dom plastpokalerna som delas ut. Ta bort pokalerna i rookie klasserna så lovar jag att det blir en annan syn på uppklassning!

Bra rutet! Vilket osökt får mig att tänka på ett citat ur den utmärkta boken "The art of racing in the rain" av Garth Stein

“There is no dishonor in losing the race. There is only dishonor in not racing because you are afraid to lose.”

Läs detta, och begrunda, alla som tvekar på att klassa upp sig….
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Okej då :) Skulle du kunna skicka mig kontakten? skulle behöva ta reda på hur man ska göra med Hynda nästa år.. har smält 2 kattor i år... :smasha

och eftersom det inte verkar finnas nåt bra alternativ mer än att själv böja till nåt rör så kan det ju va enklare att få tag på nån som kan

Jag köpte härifrån http://www.dan-moto.com/DM_INT/ och fick en pipa gjord efter mina önskemål till billig peng. När jag i våras försökte få en till gjord sa de att vi inte gör custom mufflers längre. Då hittade jag dessa http://www.delkevic.co.uk/?section=shop&product_category=exhaust_s7rhj som verkar ha ett gediget förråd och kanske kan hjälpa till. Jag har INTE varit i kontakt med dem...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okej då :) Skulle du kunna skicka mig kontakten? skulle behöva ta reda på hur man ska göra med Hynda nästa år.. har smält 2 kattor i år... :smasha

och eftersom det inte verkar finnas nåt bra alternativ mer än att själv böja till nåt rör så kan det ju va enklare att få tag på nån som kan

Fiver byggde väl en Honda med bautastor dämpare på sidan. Dämpare är ju universal men fäste och rör får bli oneoff. Bocka rör efter spec finns där ganska många som kan, vanligt i customsvängen annars kan man kontakta ferrita som gör till bilar de har gjort en del.

Jag och Mozz träffade någon holländare på SPA som bygger dämpare till CBR och R6 för att klara deras ljudkrav. VAr riktigt snygga och tysta. Tyvärr minns jag inte namnet..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag och Mozz träffade någon holländare på SPA som bygger dämpare till CBR och R6 för att klara deras ljudkrav. VAr riktigt snygga och tysta. Tyvärr minns jag inte namnet..

Och det de gjorde var ju att tex på en Honda 1000 eller Yama R6 flytta dämparen från att mynna snett ut under höger fotpinne till att sitta som de satt förr, utmed höger sida. Då kunde de bygga en dämpare som var betydligt längre än original.

Gjorde inte Andreas Mårtensson så också?
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
1097506_10151501165966012_631422664_n.jpg

Jag har inga problem med ljudet. Klarar alla banor utan DB-killer. Med DB-killer hör jag nästan inte motorn.

Leo Vince titan helsystem utan modifieringar och en 50 cm lång ljuddämpare från nån gammal TL1000 tror jag. Inga problem med markfrigång heller.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Både vi och Mårtensson tog en Akradämpare från en Mille 1000 och satte på sidan, via hemsnickrad rörbit. Funkar klockrent.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
View attachment 395569

Jag har inga problem med ljudet. Klarar alla banor utan DB-killer. Med DB-killer hör jag nästan inte motorn.

Leo Vince titan helsystem utan modifieringar och en 50 cm lång ljuddämpare från nån gammal TL1000 tror jag. Inga problem med markfrigång heller.
Snyggt! :tummenupp
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag har också löst det på liknande sätt och har klarat mig hela säsongen utan dB-killer.
Originalgrenrör + y-rör + akra till en GSXR1000. Dämparen är ju nästan dubbelt så lång som de pyttesmå R6 dämparna är.

R6 Akra.jpg
 

StaLin

Braxar vidare
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Borensberg
Hoj
CBR1000rr -08
Hittat en "high up" slipon till cbr 1000rr -08 som jag tänker köpa, Barracuda GP 450,,,, under 3000:- & den är utformad som en gammal hederlig sidodämpare:)45cm lång borde ju klara ljud kraven :rock
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Har Akrapovic helsystem men ny ull i dämparen och db killer så skall det fungera fint.
Ljuddämparen är förhållandevis stor på,ZX6
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
En lite trasig katalysatordel urplockad på en cbr1000rr orginalljudämpare, ska bli intressant å se ifall den klarar ljudkravet utan...

ImageUploadedByTapatalk1386018232.435937.jpg
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Ursäkta om jag lägger mig i, men kan man inte skita i att kalla det SBK eller Rookie?
Alla kör ju på likadana hojar (1000cc) med samma förutsättningar...

Lördag = kvaldag, 2st kval på förmiddagen som avgör i vilken kvalgrupp du hamnar på eftermiddagen. Dom 30 snabbaste kommer till A-final och resten får köra B-final..

Endast A-final ger poäng...

Vinnaren av B-finalen får en pytte pytte liten pokal...

/ Svensken
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ursäkta om jag lägger mig i, men kan man inte skita i att kalla det SBK eller Rookie?
Alla kör ju på likadana hojar (1000cc) med samma förutsättningar...

Lördag = kvaldag, 2st kval på förmiddagen som avgör i vilken kvalgrupp du hamnar på eftermiddagen. Dom 30 snabbaste kommer till A-final och resten får köra B-final..

Endast A-final ger poäng...

Vinnaren av B-finalen får en pytte pytte liten pokal...

/ Svensken

Härligt!
Låter som motionärsserien Västgötacrossen som kör A-B-C-D och ibland E-final.
Det upplägget bara måste gå att köra på RR också.
Jag vet att jag tjatar men det vore så kul att kunna smyga igång.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Med andra ord dubbla kvalklasser med om det är fler än 30 pers.

Hade du velat kvala på åsen med 1.18 förare på banan (ej Regn)

Bättre ha R1000 och sbk för sig. Varför slå ihop klasser, och samtidigt tvångsuppklassa? sedan skapa en ny instegsklass som ska vara typ Rookie B (dom sämsta av dom sämsta). lite som två steg fram och två tillbaka ?????

// Oskar
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ursäkta om jag lägger mig i, men kan man inte skita i att kalla det SBK eller Rookie?
Alla kör ju på likadana hojar (1000cc) med samma förutsättningar...
/ Svensken

Låter som läskiga kval, med förare kapabla till 45:eek:r på Falken körandes tillsammans med andra som ligger på 51:eek:r. KNAPPAST ett system som får folk att vallfärda från bandagsträsket in i "finrummet"…
Njaaaaa…… sådär tycker jag.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
En lite trasig katalysatordel urplockad på en cbr1000rr orginalljudämpare, ska bli intressant å se ifall den klarar ljudkravet utan...

View attachment 395763

Tror tyvärr inte ens att det är värt ett försök. Du kommer nog bli underkänd direkt.
Kör man en r6 med eftermarknadsgrenrör och original dämpare så låter det mycket mer än med eftermarknadsljuddämpare. Katalysatorn dämpar mycket ljud och effekt.

Tar du bort Katen på en r6 och svetsar dit ett biltemagrenrör, samt sätter på en eftermarkandsljuddämpare från en större hoj eller äldre 600 så får du förvånansvärt bra siffror i bänken, skillnaden är knappt märkbar. Edit: jämfört med ett eftermarknads helsystem.

// Oskar
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top