Svensk RR 2014

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Härligt jobbat håkan!
Kör du öppen dämpare eller dbkiller i också nu på testerna?

Utan dB killer hittills, ska dock bli intressant på lörda o se om det verkligen funkar utan, kanske behövs den men då vet jag iallafall ?
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Ojojoj, det är riktigt imponerande får jag säga! !
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
90,2dB
Det lät inte mycket.......
Och vilket datum är det idag?

Har inget med datumet att göra mer än att det va 1a tisdagsträningen, mätning gjord av de som driver verksamheten på LMS.

Nästa tisdag repeteras övningen, skulle bli rätt förvånad om det diffar nåt nämnvärt och då är det vilket datum?
Fast håll med om att kommentaren var lite kul ändå! :D

Jag är mycket imponerad även om vi sett både Fiverbladen och Mortenzonis CBR1000RR med liknande lösningar. Nu är det väl bara att se till att de lokala Hondahandlarna tar tag i detta och erbjuder denna lösningen till hugade banåkare istället för korta GP slip ons.

Hoppas du har möjlighet att mäta på Knudan den 14:e april, en av de erkänt svåraste banorna att få till det på. Det går visserligen inga SM tävlingar där i år men med bra resultat så kanske de kan tänka om till nästa år.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Fast håll med om att kommentaren var lite kul ändå! :D

Jag är mycket imponerad även om vi sett både Fiverbladen och Mortenzonis CBR1000RR med liknande lösningar. Nu är det väl bara att se till att de lokala Hondahandlarna tar tag i detta och erbjuder denna lösningen till hugade banåkare istället för korta GP slip ons.

Hoppas du har möjlighet att mäta på Knudan den 14:e april, en av de erkänt svåraste banorna att få till det på. Det går visserligen inga SM tävlingar där i år men med bra resultat så kanske de kan tänka om till nästa år.

lite skoj kanske om det inte vore för allt jobb/pengar som ligger bakom de där siffrorna...

hade jag haft bromsar att bromsa med så hade jag haft "exakta" siffror idag, men tyvärr ville det sig inte riktigt.
Knutstorp som mäter "konstigt" kommer få hjälp den 14:e med att mäta rätt...
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Jag kørde dær med långa pipa och inga problem under Sm. Dock behøver buller gruppen på knudan den hjælp Håkan kan ge. Kommer sjælv vara dær med Backlund i sommar med samma system. Men ingen sækerhet att svart flaggan kommer før det ær ju olika værden varje gång trots man gør saker bættre och bættre. Nu ska vi byta filter samt "ram air"Nordiskt Mästerskap RR 123 (2).jpg intag som ska sænka ett snæpp till. Nytt drivpaket sedan har man gjort vad man kan dvs....
lite skoj kanske om det inte vore för allt jobb/pengar som ligger bakom de där siffrorna...

hade jag haft bromsar att bromsa med så hade jag haft "exakta" siffror idag, men tyvärr ville det sig inte riktigt.
Knutstorp som mäter "konstigt" kommer få hjälp den 14:e med att mäta rätt...
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Hoppas verkligen Ni får gøra detta test på Knustorp så snart som møjligt...
Snittvärdet blev 94dB, och idag blev det inga blink alls. Skönt att kunna köra med helsystem helt öppet utan dB killer :) får man väl se om det blir lika på nästa bana man besöker...:3freak
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Ska till Knudan imorgon och testa....som det ser ut nu blir det regn. Svårt att säga hur det kommer påverka.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Snittvärdet blev 94dB, och idag blev det inga blink alls. Skönt att kunna köra med helsystem helt öppet utan dB killer :) får man väl se om det blir lika på nästa bana man besöker...:3freak

Snittvärdet ja Håkan. Men var det inte så att du faktiskt hade några resultat över 95db? Och i praktiken, om det varit tävling, kunnat bli diskad? Har du fått dina papper från sista passet?

/Macke
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Snittvärdet ja Håkan. Men var det inte så att du faktiskt hade några resultat över 95db? Och i praktiken, om det varit tävling, kunnat bli diskad? Har du fått dina papper från sista passet?

/Macke

Nope, har inte fått mer än från första pappret och om jag läser reglerna som fan läser bibeln så är 95.9 OK..

pass1: 93.4, 94.7 och 95.5 är de värden jag fått än så länge

Det står ju MAX 95dB.. dvs 95 är OK, eller? är det då 94.9 som är OK eller 95.0? Svar väntas från SVEMO RR om hur man ska tolka regeln.
Jämförelse, om man får en budget på 95kr, då får du göra av med 95kr... och om uppdragstagaren är lite ful så säger man 95.99kr är OK eftersom inga decimaler är specade.
Vad man menar när man skriver MAX 95dB är en sak, hur jag som förare tolkar den till min fördel är nog förmodligen en annan :krama

Och den 0.6 dB den va över från 1:a passet är nog när robban drar den till varvstoppet, dessa 600 förare :) (så jag sänker mitt varvstopp från 13500 till 12000 som ändå är god marginal för effektkurvan så löser det sig)

Igår klarade jag alla passeringar utan att vara över gränsvärdet och igår körde jag hojen själv och varvtider var OK.
Nån lampa tändes aldrig men jag tittade inte efteråt vilket värde jag hade.

3.1.3 Ljuddämpning, alla klasser.
Tillåten ljudnivå fastställs ytterst enligt lokala miljöföreskrifter och Naturvårdsverkets
allmänna råd om buller från motorsport (NFS 2004:16). Svemos, FIM Europes och FIM:s
regler syftar till att begränsa omgivningspåverkan och klara myndighetskrav. Ljudnivå ska
hållas vid såväl fri träning, tidskval och tävling. Vid överskridande tas ekipage av banan och
ska vidta åtgärd innan ny körning får ske.
Ljudmätning sker enligt förbipasseringsmetod vilket innebär att ljudmätning sker på sådant
ställe att ljudet mäts 10 meter från där MC passerar under fullgasacceleration. Kravet är
enligt respektive banas miljökrav, dock max 95 dB(A).
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Står det max 95db, så är det max 95,0db. Så tolkar jag det...

Ok, så du var och testade igen igår? Då fattar jag, för när Robban körde din hoj i lördags så tändes lampan ett antal gånger vad jag kunde se i alla fall... :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Står det max 95db, så är det max 95,0db. Så tolkar jag det...

Ok, så du var och testade igen igår? Då fattar jag, för när Robban körde din hoj i lördags så tändes lampan ett antal gånger vad jag kunde se i alla fall... :)

Den tändes inte ett enda gång, inte ens på miniracet som licenskursuppkörningen avslutades med, då höll inte jag igen på rullen iallafall :)

EDIT: Och är gränsen 95.0 så är maxvärdet 94.9 då egentligen, bara för att va tydlig.
Hoppas på att roadracing@svemo.se hör av sig med ett bra svar på hur regeln ska tolkas. Men förr när jag mätte ljud så var gränsen 102dB statisk mätning och då fick det vara 102.9.. men det var då det
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Håkan.
Vad exakt är Watzaprovic?

Hur lång är själva burken?
Vad är gjort på själva systemet?
Är det mycket som måste modifieras?

Ni som har lyckats.
Lägg gärna lite info och lite mer detaljerade bilder i http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?269640-Samlingstr%E5den-f%F6r-ljudniv%E5er-Hoj-Avgassystem-Modifikationer

Jag ska fota, mäta o dokumentera ner det som gjorts ikväll när jag är hemma igen.

Det som egentligen är kvar är att verifiera att det funkar på fler banor och den enda jag banan jag känner att jag orkar ta mig till utöver Sviesta är MantorpPark.. så jag ska nog ta mig dit den här eller nästa vecka för att testa där också.
 

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Håkan.
Vad exakt är Watzaprovic?

Hur lång är själva burken?
Vad är gjort på själva systemet?
Är det mycket som måste modifieras?

Ni som har lyckats.
Lägg gärna lite info och lite mer detaljerade bilder i http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?269640-Samlingstr%E5den-f%F6r-ljudniv%E5er-Hoj-Avgassystem-Modifikationer

Watzapovic är en kombination av en superfet Akrapovic slutburk, och sedan har Fredde Watz byggt en mellandämpare av en R6 dämpare om jag inte missminner mig.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Så ett litet förtydligande angående 95dB... SVEMO jobbar med heltal, inte decimaler och 95dB är alltså godkänt, men 96 är det inte.

Till exempel är då 95.99 OK men 96.00 inte.
Klart som korvspad? :confused::va

fast det är egentligen inget nytt, så har det varit sen 2001 när jag började mäta ljud, stillastående 102dB så var 102.9 godkänt också.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top