Beroende på om jag gör ett eget koncept utifrån en sketch eller modelerar efter en bil som finns så har jag olika utgångspunkter. För en bil där det existerar mycket bilder så behövs det inte så mycket prework för att starta modellera Class A ytorna direkt.
Extremt beroende av vilken typ av bil det är så har jag olika utgångspunker; är det en Volvo, stadsjeep och liknande så börjar jag multi-sweepa alla stora ytor; sidorna, huven, framruta, bakruta, fronten och bakdelen. Precis som jag skrev innan; jag gör alltid alla ytor helt klart innan jag går vidare till nästa steg; så inget fusk som "jag löser sen".
Sweepsen görs med kurvor med så få punkter som möjligt! Vidare så måste man trimma alla sweeps mot varandra, och sedan skapar jag minst G2 kurvatur i på alla kanter och ball-korners.
Så nu har jag i princip en perfekt box-bil med G2 kurvatur, men utan detaljer. Då får man sonika börja "projekta" in alla detaljer; så jag gör ett hål för detaljen, sedan så arbetar jag om hela ytan. För att få kontinutet så använder jag blend i CATIA och leker med tension, sedan får man sitta med "zebra mönstret" (material) för att kolla att man har fina övergångar.
Ok; hypotetiskt ser bilen bra ut, men saknar du alla split lines och är en enda part; nu extraherar jag dörrar, huven, rutor och lampor genom att projekta mycket fina kurvor på ytorna och splita dem. Sedermera skapar jag separata ytor för det jag vill extrahera och kopierar in det i en ny part. För att få split lines så extrudar jag en yta från karossen innåt, och använder sedan styling fillet och G2 kontinutet; oftast 3-5 mm radie. Sedan är det bara att göra en part av dörren, för om man öppnar den vill man gärna att den har en tjocklek annars ser det dåligt ut. Sedan kan man ju gå vidare och utveckla hela dörren också om man har lust med det.
Right så det var för "box-bilar", men för min superbil, som är gjord utifrån en sketch;
- Jag skapde en mock-up med imagine and shape i CATIA; jag tar en yta och lägger den som ett täcke över chassit (som var tillgänglingt från start). Jag har naturligtvis sketchen med front, sida, top och bak som guide i filen.
- Jag splittar den ytan i säkert 100-150 delar och modifierar punkterna.
- Då har jag alltså en fulständing 3D mock-up och kan nu börja utveckla bilen.
- Nästa steg jag tog var att utveckla taket, huven, de stora "surfvågs" stänkskärmarna samt sidorna. Med multi section surface och riktigt bra kurvor.
- Efter det så började jag förbinda alla ytor med blend och olika tensions. Ibland funkar det, ibland inte; när det inte funkar får jag använda 3D kurvor och multisections surface, för att sedan ta bort slutänden på båda sidor (där de olika ytorna möts) och blendar sedan de tre ytorna med G2 kontinutet.
- Samma teori för att få dörrar och lampor m.m. som för "box" bilar
Lång text.
men jag tycker det här är så kul så det blir svårt att skriva kort.