Sladda med bilen

Tjita1

Guest
Jag har en V4a i vinter. Framhjulsdrift, 99/1 i viktfördelning fram/bak ungefär. Trevligt.

Då svänger vi då! Nähe..?

Själv har jag ingen bil i år. Blev ju precis Subaruväglag här i Värmland, men int har man nån Subaru då inte...
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Sex mil bredställ på gamla rallysträckor idag!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Nu känns det extra pissigt att jag skrotade min jagga i höstas. Mullig V8, bakhjulsdrift och jättehjulbas + snö = :kär
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fan... Försökte visa grabben lite sladd. Så jag ladda med bilen och släppte av svängde och slog på igen.

Ingenting absolut INGET hände. Kanske beror det på att Sharanen jag har inte är byggd för lek eller så beror det på den dåliga turbon. Hur som biljäveln vicka inte ens på rumpan. Trodde jag kunde sladda med allt, men den här kärran kräver visst träning. :yoparty

I passaten så gick antisladden in när man börja sladda på allvar trots att den var avstängd.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fulmercan gick på ställ idag, går visst ha kul med automat :yoparty
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hur är det med 940 automat, ska det inte gå att slå spaken från D till N utan att trycka på spärren?..
 

Tjita1

Guest
Fan... Försökte visa grabben lite sladd. Så jag ladda med bilen och släppte av svängde och slog på igen.

Ingenting absolut INGET hände. Kanske beror det på att Sharanen jag har inte är byggd för lek eller så beror det på den dåliga turbon. Hur som biljäveln vicka inte ens på rumpan. Trodde jag kunde sladda med allt, men den här kärran kräver visst träning. :yoparty

I passaten så gick antisladden in när man börja sladda på allvar trots att den var avstängd.
Är inte Sharanen framhjuldriven med motorn ända framme vid hjulen typ? Lycka till med det. :) Dom flesta bilar som inte är höga och kan välta brukar man kunna koppla ur antisladden helt om man håller knappen intryckt en stund, kan vara allt mellan 5-30 sekunder. Inte säkert det står i boken. Bekräftelsen kan vara alltifrån att lampan slocknar igen, börjar blinka till att det inte händer nåt alls. Prova! Håll i hatten!
Hur är det med 940 automat, ska det inte gå att slå spaken från D till N utan att trycka på spärren?..
Ska det inte gå att göra det på alla bilar av säkerhetsskäl (tänk: gasen fastnar)?
 

Tjita1

Guest
Allting utan back på merca iaf

På mina Subaru var det när man skulle till och från Park, och till Back. Sen har jag kört en VW-buss som hade Sport rakt under Drive, för att inte av misstag lägga i Sportläget där var man tvungen att trycka in knappen när man skulle från Drive till Sport. (För övrigt helt värdelöst på den, för den hade helt platt effekt- och vridkurva från typ 1500 varv och uppåt (diesel), så bara för att den varvade mer fick man ingen mer knuff i grejerna, bara mer oljud, inte precis nåt välljud heller..)
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Usch fy fan.. Det är hemskt när man kommer på sig själv med att tänka:

"Sladda med bilen?!.. Hur infantil och oansvarig får man vara?:mad:.."

För att i nästa sekund känna en lätt rodnad på kinderna när verkligheten och självrannsakan kommer tillbaka..:rodnar
Har ju gjort det själv och tycker fortfarande det är kul men har blivit lite för gammal för att kunna försvara det, ungefär som med slangåka med hojen..
Sen har jag ju saab med..
Sladda på bara!:tummenupp
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Är inte Sharanen framhjuldriven med motorn ända framme vid hjulen typ? Lycka till med det. :) Dom flesta bilar som inte är höga och kan välta brukar man kunna koppla ur antisladden helt om man håller knappen intryckt en stund, kan vara allt mellan 5-30 sekunder. Inte säkert det står i boken. Bekräftelsen kan vara alltifrån att lampan slocknar igen, börjar blinka till att det inte händer nåt alls. Prova! Håll i hatten!
Ska det inte gå att göra det på alla bilar av säkerhetsskäl (tänk: gasen fastnar)?

Jo min Sharan är byggd för att inte kunna sladda. Fwd, motor långt fram, tung, lite effekt, hög, elektronisk handbroms och nya hakka 7or. Men skam den som ger sig. Grabben ska väl för fasiken få känna på lite ställ även med familjebussen.
På Passaten gick det inte att stänga av oavsett hur länge man håller inne antisladd. Den stängs av till en viss del, men när bilen börja sladda på allvar så hjälpte den till att styra upp bilen på rak kurs igen. Småsladda gick bra men inte sladda på riktigt. Den ända bilen jag vet som detta hålla inne knappen länge på är BMW. Tror det är någon EU lag som säger att den inte ska gå att koppla ur helt.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
På mina Subaru var det när man skulle till och från Park, och till Back. Sen har jag kört en VW-buss som hade Sport rakt under Drive, för att inte av misstag lägga i Sportläget där var man tvungen att trycka in knappen när man skulle från Drive till Sport. (För övrigt helt värdelöst på den, för den hade helt platt effekt- och vridkurva från typ 1500 varv och uppåt (diesel), så bara för att den varvade mer fick man ingen mer knuff i grejerna, bara mer oljud, inte precis nåt välljud heller..)

Japp så är Vw diesel, plan kurva och tråkig motor.
He he sport läget brukar jag kalla för släp läget... Att man inte har det gamla vinterläget istället.
Varför ska man ha ett sportläge på en bil med 140Hk fördelat på 2,5 ton?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Usch fy fan.. Det är hemskt när man kommer på sig själv med att tänka:

"Sladda med bilen?!.. Hur infantil och oansvarig får man vara?:mad:.."

För att i nästa sekund känna en lätt rodnad på kinderna när verkligheten och självrannsakan kommer tillbaka..:rodnar
Har ju gjort det själv och tycker fortfarande det är kul men har blivit lite för gammal för att kunna försvara det, ungefär som med slangåka med hojen..
Sen har jag ju saab med..
Sladda på bara!:tummenupp

Man blir aldrig för gammal för att ha kul.. gammal quattro och Subaru är det som gäller nu i vinter. Audin är en roligare bil och känns mer gedigen, men japsen har bättre balans när det väl ska köras på sladd (krävs mindre attack och tvång för att komma in rätt i kurvan :) ).
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Usch fy fan.. Det är hemskt när man kommer på sig själv med att tänka:

"Sladda med bilen?!.. Hur infantil och oansvarig får man vara?:mad:.."

För att i nästa sekund känna en lätt rodnad på kinderna när verkligheten och självrannsakan kommer tillbaka..:rodnar
Har ju gjort det själv och tycker fortfarande det är kul men har blivit lite för gammal för att kunna försvara det, ungefär som med slangåka med hojen..
Sen har jag ju saab med..
Sladda på bara!:tummenupp

Utan att veta hur gammal du är, så vill jag påstå: Det går över.
De gånger det plöjts bana på isen, så har det varit stor spridning på deltagarnas ålder.
Men sällan någon mellan 25 och 40.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Vet inte riktigt hur det funkar men på octavian går det att koppla ur antispinn men likt förbannat stryper den när man sladdar, går att tvinga ut den på ställ men är ju inte lika kul. Fyrhjulsdriften är helt okej iaf.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Usch fy fan.. Det är hemskt när man kommer på sig själv med att tänka:

"Sladda med bilen?!.. Hur infantil och oansvarig får man vara?:mad:.."

För att i nästa sekund känna en lätt rodnad på kinderna när verkligheten och självrannsakan kommer tillbaka..:rodnar
Har ju gjort det själv och tycker fortfarande det är kul men har blivit lite för gammal för att kunna försvara det, ungefär som med slangåka med hojen..
Sen har jag ju saab med..
Sladda på bara!:tummenupp

Tog ut min 9-3a 00a igår kväll det går fint att krycksladda ;) Men är ju svårt att få nån snits på det :D
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top