RD 350 -83 införskaffad

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Säkert allmän kännedom men fyll med handpump, aldrig från lina.
Jag tänkte styva upp mina lite och duttade aldrig så lite på +knappen på en mack och det var nog rena turen att gaffeln varken hoppade isär eller sköt packboxarna och sprayade olja överallt.

ja, precis.. det kommer FÖR mycket luft på mackens mätare, handpump e ett måste
nu gjorde inte jag bytet av boxar utan en kille som har mc verkstad utanför stan.
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Idag hämtades gafflarna

nya boxar, dammtätningar, ny olja, chimsad fjäder 15 olja & 0,4 bars tryck (ja, det går att fylla luft i dessa)

fina som fan blev dom efter den delvisa renoveringen.
jag struntade i att blästra/kulpolera dem. tyckte skicket var itillräckligt bra skick.

dessvärre ingen för bild här heller. :huvet
ska försöka komma ihåg att ta förebilder

EDIT. någon som vet vart man kan få tag i dekalen som skall sitta på gaffelbenet ?

View attachment 397943

Tror inte det var nån dekal på de tidiga gafflarna. Kan ha fel dock.

Vill du ändå ha de så finns de här: http://www.rddecals.afegraphics.com...opping=&product=85-90RZRD350-VarDamper-R01204
 
Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Idag hämtades gafflarna

nya boxar, dammtätningar, ny olja, chimsad fjäder 15 olja & 0,4 bars tryck (ja, det går att fylla luft i dessa

Och efter första stoppien är all luft borta igen.. Ren gimmick med luft i framgaffeln..

För dekaler:
http://www.rddecals.afegraphics.com/

Är dock inne på Jimmies linje angående avsaknaden av gaffeldekaler på -83:eek:rna.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fast på crossar har man ofta ventiler för att släppa ut luft ur fåglarna och de kan byggas upp ganska ordentligt tryck!
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Idag har jag även rivit ner alla bromsoken
dessa skall industritvättas, lackeras & få nya packningar.
återigen ingen bild före.. ska föröka komma ihåg att ta foto innan/efter tvätt i morgon.

tyvärr tar det en vecka innan alla packningar kommer :(

har bild på oken efter industritvätten, efter detta så blästrades oken, grundlackades, svart lack ggr 2 + klarlack
nya packningar & allt glider fin fint. :banana

20140124_101015.jpg20140124_101112.jpg20140124_101126.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
fälgarna helt klara också.. bara däcken jag väntar på nu.. dessvärre restade, så det dröjer väl.

autosol e fantastiskt bra att polera upp fälgkanterna med, dom blev jäkligt fina utan att behöva lackera om dem.

20140125_112802.jpg
20140125_112811.jpg
20140125_125520.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Har börjat kolla runt lite på delar till motorn inför renoveringen
alla packningar & packboxar/oljeboxar har jag redan köpt

är det ngn som rivit en RD 350 motor innan o har tips ?

YPVS, om man river ner hela, MÅSTE man byta de 3 silicon tätningarna + de 4 o-ringarna i ypvs ventilerna .. eller kan man åternvända dessa om dem inte är skadade, eller går dem åt pipan när man river ner ?

en som gått ca 4000 mil, troligtvis utan någon som helst renovering (allt fungerar & är helt) bör jag byta lager i motorn ? hur vet jag att dessa är slitna ? (kullagrade) antal lager i en 2-takts motor ? prisbild & var har DU köpt dina ?


Och om jag blästrar & målar cylindrar & topp.. hur FAN maskerar jag YPVS texten som e "blank" jämfört med resten som svart ??


är det något jag inte får glömma kolla ? vad är "ALLTID" trasigt eller strular på dessa motorer ?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
En RD motor är rätt enkel att renovera. Svänghjulsavdragare och ett mothåll till kopplingen är bra att ha. Bakom svänghjulet är tändplattan fastskruvad i både övre och undre motorblocket. Bakom kopplingen ligger en "halvmåne" som även den är skruvad i både undre och övre blocket. Lossa gärna centrumbultrarna till kopplingen och svänghjul samt primärdrivningen med motorn i ramen. Även motordrevet kan sitta hårt, men ibland är det löst och hålls endast fast av vikbrickan.
Har motorn servats ordentligt med olja är säkert växellådan och dess drev/lager okey. Packboxar vid vevaxeln och de två yttre lagren kan bytas som säkerhetsåtgärd.( tvätta lagren rena och lyssna på dem då du snurrar dem) (OBS, lagret på primärdrivningen måste ersättas med ett som har spår för den smala metall-halvmånen, andra lager kan limmas fast med LOCTITE). De två lager i mitten vid labyrinttätningen på vevaxeln byts endast på proffs verkstad. (Det kan vara billigare att köpa eftermarknadsvev). Tätningarna till YPVS brukar leva ett hårt liv, så de brukar behövas bytas. De är rätt dyra! Om du väljer att låta dem sitta är det någon timmes jobb att byta senare i vår. Håll koll på ytan för det SEGMENT som förenar kraften mellan YPVS ventilerna. De slits hårt om ena ventilen kärvar. De undre vevstakslagren är förstärkta på YPVS motorn och brukar hålla länge, men mät och lyssna på dem om de glappar.
( håll ena handen runt vevstaken och dunka den andra knutna handen mot toppen på vevstaken du håller i, om det finns ett glapp kan det både kännas och höras som ett "klick").
Måla allt svart, sedan putsar du rent bokstäverna med svinto.
saker man inte ska glömma:
när du lossar motorn, se till att all el är bortkopplad från motorn, Det kan vara enklare att få ur motorn om toppen är borta. Töm cylindrarna på kylvatten före genom de två skruvarna på cylindersidan.
När du monterar tillbaka motorn i ramen, glöm inte att lirka dit kedjan innan motorn är helt inne på sin plats, gäller bara om du har kedja utan kedjelås.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
gått ca 4000 mil, troligtvis utan någon som helst renovering

Min RD350 hade gått 4000mil när jag bestämde mig för att göra en renovering av motorn.

Nytt trim vevparti med alla lager och packboxar, YPVS ventiler samt koppling. Cylindrarna blev honade, match portade, Wiseco kolvar och planad topp. ångrar det inte en sekund.

Köpte då ifrån TSS, men dom råder jag dig inte kontakta då dom lurat mer folk på pengar än hjälpt dom på senaste tiden. Det du behöver lär finnas på ebay eller google.

0111110099.jpg

01031100882.jpg

1230100082.jpg

1127100061.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Last edited:

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
E de lagerna som är på bilden så ska du nog köpa något annat ! Dom är inte till för någon YPVS !
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Min RD350 hade gått 4000mil när jag bestämde mig för att göra en renovering av motorn.

Nytt trim vevparti med alla lager och packboxar, YPVS ventiler samt koppling. Cylindrarna blev honade, match portade, Wiseco kolvar och planad topp. ångrar det inte en sekund.

Renoverade du för att det var dags eller bara för att trimma ?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
som sagt innan ,. Handla inte av TSS även om man ev skulle få sina prylar så av princip .. finn många som vill få tag på wobbley wayne och hans kollega Steven Rothwell.

jag har ett TSS500 projekt liggande som skojarna aldrig skickade ut alla grejor till !
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top