RD 350 -83 införskaffad

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
tjooohooo...

pratade med lackaren idag.
i morrn bitti är allt utom ljuddämparna klara för avhämtning.

bilder kommer under lördagen :D
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
undrar om detta kit e något att köpa ? billigt var det iaf ? under under 500:-

http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-RD-3...Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item27dcfac1b4


samma (dvs 7 st & till samma ställe) kostar 1610:- på Yambits

så frågan är.. kan det vara så stor skillnad på pirat/japan kvalitet

eller pirat/indien kvalitet..

1000:- som kan gå till nya kolvar & ringar i stället


what say you !!!
Killen i Indien säljer mest grejer till den luftkylda yamahan, som även finns som en kopia, Rajdoot 350. Mitt tips för att köpa billiga och bra lager är att du köper det lagret med spår för halvmånen (ev även de andra om du inte hittar i ditt "momentum" i helsingborg) hos tex den här firman:
http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/ öppna genom att klicka på the one stop, välj YPVS, skrolla sedan ned för att se vilka grejer du behöver. Jag har handlat av dem tidigare. Allt blingbling som behövs finns där! ( kolvar kan vara MITAKA? som han säljer)
Här kommer även ett tips från biltema:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Svanghjulsavdragare-82753/
en svänghjulsavdragre för de som inte redan har en. Om jag inte minns fel är det 24x1,0 vänstergäng som är rätt för ditt svänghjul.
Andra kolvar som funkar bra är dessa:
http://www.ebay.com/itm/19731975-YA...mm-SET-Two-Pistons-are-included-/160975517901
De är avsedda för den vattenkylda modellen utan ypvs, (även den luftkylda), skillnaden är att hålen är runda mot insuget, istället för YPVS modellens lite fyrkantiga, större hål. Nu kanske du inte behöver 1,0mm överborr, så då finns JTS kolvar som iofs är dubbelt så dyra men ändå rätt billiga.
Jag har tävlat med cruzingimage kolvar utan att se någon skillnad från andra dyra märken. De ska vara tillverkade i japan, kanske på samma fabrik som Yamahas orginalkolvar?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Det finns kolvar för YPVS, och 0,5 överborr, om de passar dig bättre.
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-RZ35...rcycles_Parts_Accessories&hash=item20cecbde3c
lite dyrare men kanske bättre just för dig.



behöver 64 mm, dvs standard, då cylindrarna är orörda (tror jag, ska köpa ett digitalt skjutmått)
har hittat strax under 1000:- för 2 inkl. frakt. känns lite dyrt

men hittar jag billigare så e det mer pengar att lägga på annat.. lager till exempel
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Kan rekommendera att köpa reservdelar från Yambits, bra kvalité och bra priser och det fungerar bra att beställa från dom.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Någon som vet om det står kolv diameter på eller under kolvarna?
Mitt skjutmått säger 64 mm. Men om det är 0.25 öd då?
Vill beställa snarast möjligt.

3000 kr för alla lager inkl. Kolvar och ringar ej center lager till vev. Då det tydligen skulle vara svår att byta

Någon som vet ett billigare ställe än yambits?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om det är överdimension så står det på kolvtoppen ifall det är Yamaha originalkolvar.
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Om den har gått 4000 mil så är det nog dags att borra och inte bara byta kolvar och det räcker troligtvis inte att borra 0,25 för jag tror att slitaget är förstort i cylindrarna.
Att byta center lagerna är inga problem om man har rätt utrustning för det, det är för övrigt samma lager som det som sitter på vänster sida.

Någon som vet om det står kolv diameter på eller under kolvarna?
Mitt skjutmått säger 64 mm. Men om det är 0.25 öd då?
Vill beställa snarast möjligt.

3000 kr för alla lager inkl. Kolvar och ringar ej center lager till vev. Då det tydligen skulle vara svår att byta

Någon som vet ett billigare ställe än yambits?
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Du glömmer väl inte bussningarna till sving och stötdämparen när du har allt nerplockat och rengjort Rekommenderar att borra och sätta dit fettnipplar så du kan underhållat i framtiden utan demontering.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Du glömmer väl inte bussningarna till sving och stötdämparen när du har allt nerplockat och rengjort Rekommenderar att borra och sätta dit fettnipplar så du kan underhållat i framtiden utan demontering.

köpte nya bussningar, men de som satt, var det inget glapp i, så jag struntade i att byta
jag har fettat in hela länkaget, stötdämpare, hundben, svinginfästning.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Ett tips då du fortfarande verkar leta, länken jag bidrog med
http://www.twostrokeshop.com/tss_gearbox_bearings_rz350_banshee.htm

Där har du artikelnummer på bilden av SKF lagrena, sök på dessa eller gå till närmaste momentum/SKF ÅF så kan dom ge dig dessa lager.

Alternativt så tar du med dig alla dina original lager till momentum, tar reda på plats vilka du skall ha så löser sig allt skall du se :fyllisar


Här är ett alternativ till nytt vevparti?
http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-ba...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a86e7dc35

http://www.ebay.co.uk/itm/Wiseco-Ya...ors_ATV_Parts_Accessories&hash=item27dc2e31ba

Varför jag bytte allt var för att en 2T motor som gått 4k mil med en motor som skulle påfrestas mer en standard utföringen, så kändes det inte mer än logiskt att förbereda motorn för lite mer stress. Nu när jag gjort det vet jag att motorn är god för rejäl portning utan att vara orolig! Skulle motorn varit original så hade den varit skottsäker så sätt också.
 
Last edited:

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Trevlig tråd då jag också håller på med en enklare renovering av en ärrad -83 som levt större delen av sitt liv på svenska rr-banor.

Har en orig. bakdämpare som gått ca 1500 mil - om ngn vill köpa?

Kollade även upp försäkringspremien inför sommaren med en viss klump i magen: HEL-försäkring i STOCKHOLM = 678 spänn genom Bilsport Classic.

Yabbadabbado! 2-taktsdimman kommer att ligga tät runt Stureplan 2014 ;-)
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Trevlig tråd då jag också håller på med en enklare renovering av en ärrad -83 som levt större delen av sitt liv på svenska rr-banor.

Har en orig. bakdämpare som gått ca 1500 mil - om ngn vill köpa?

Kollade även upp försäkringspremien inför sommaren med en viss klump i magen: HEL-försäkring i STOCKHOLM = 678 spänn genom Bilsport Classic.

Yabbadabbado! 2-taktsdimman kommer att ligga tät runt Stureplan 2014 ;-)



624:- Helår / Helförsäkring blev det på mig... :)



något du behöver ?

har extra fälgar
extra sving
kabelstam
hel/halvljusomkopplare
reglage höger handtag
framlampa i bra skick
fotpinnar + fäste fotpinnar
extra bromsok fram + bak, dock delade

massa annat som jag inte kommer håg
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tror inte det var nån dekal på de tidiga gafflarna. Kan ha fel dock.

Vill du ändå ha de så finns de här: http://www.rddecals.afegraphics.com...opping=&product=85-90RZRD350-VarDamper-R01204

Och efter första stoppien är all luft borta igen.. Ren gimmick med luft i framgaffeln..

För dekaler:
http://www.rddecals.afegraphics.com/

Är dock inne på Jimmies linje angående avsaknaden av gaffeldekaler på -83:eek:rna.



tror jag har hittat dekalen som är bleknad på mitt ena gaffelben
kan det vara denna ?

satt den på alla RD med showa gaffel ?

http://www.ebay.com/itm/141175030515?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Har nån sån gammal dekal på insidan av mitt ena gaffelben. Går dock knappt se vad det är längre.
Men kan nog va så. Trodde inte du skulle vara så noga med detaljer. Trevligt. :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
såja,,, byggstopp ett tag framöver

ligger hemma med ryggskott :(

o jag som har annat o göra än att ligga på rygg.. suck
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
vilken typ av olja använder ni i era RD 350 ?

kör ni med biltema eller köper ni på macken ?

helsyntetisk eller mineral 2-takt för blandningen

och för motor/låda står det 10w30 i manualen, men funkar det med 10w40 också ?
del/helsyntet eller mineral ?

// Henke
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Skulle säga att växellådsoljan inte är så noga så länge kopplingen inte slirar och man inte slår i vilken skit som helst. Personligen har jag haft problem med slirande kopplingar med Statoils olja för många år sedan samt Biltemas helsyntetiska, men det verkar variera från cykel till cykel..

Med detta sagt kör jag själv Bel Rays Gearsaver olja i mina växellådor, RD500 och RS250, vilken enligt många förstå-sig-påare är en bra olja just för tvåtaktslådor, och jag kan knappast klaga på den jag heller.

Gällande tvåtaktsolja, helsyntet alla dagar i veckan, även om en bra halvsyntet troligtvis funkar bra det med på en 350. Den är inte jättekräsen när det gäller oljekvalitet.

Tipset är att köpa en tjugolitersdunk av OK/Q8s helsyntetiska 2T-racingolja. Literpriset för en erkänt bra olja blir fortfarande lägre än om du skulle köpa Biltemas olja med okänd kvalitet och som dessutom luktar vidrigt.. Q8-oljan luktar gott. :)

Köpte min dunk hos Swedol i Malmö, men alla som för OK/Q8s sortiment bör kunna ta hem en dunk åt dig, utom deras egna bensinmackar verkar det som. De jag frågat hos har varit totalt oförstående, men de har å andra sidan varit mer snabbköp än bensinmack..
 

Snuseman

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Lund
Hoj
06 KTM Superduke + RD350
Kör på Castrol Power 1 TTS 2T (helsyntetisk) i min rd. Ända tråkiga är att den säljs inte på någon av mackarna där jag bor :/
Använder den oljan för det gjorde föregående ägare, har fått för mig att man inte ska byta olja hipp som happ.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top