Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jo man kan köra FEM på det men det känns som överkurs. :)

Var inte för din räkning jag tänkte utan min egen. Varit i kontakt med SFRO gällande ett projekt som just nu är i planeringsstadiet. Tänkt bygga en ram som är lite Bimota-aktig. Alltså där bakre motorfäste och svinginfästning utgörs av en fet klump fräst aluminium av lämplig kvalité och resten en fackverksram.

Men SFRO menade på att det inte går att göra vettiga hållfasthetsberäkningar för ett bygge med alu-ram (eller delar av ramen i Alu), men kan man bifoga beräkningar på att det håller borde det ju inte gå att bestrida kan jag tycka. :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Var inte för din räkning jag tänkte utan min egen. Varit i kontakt med SFRO gällande ett projekt som just nu är i planeringsstadiet. Tänkt bygga en ram som är lite Bimota-aktig. Alltså där bakre motorfäste och svinginfästning utgörs av en fet klump fräst aluminium av lämplig kvalité och resten en fackverksram.

Men SFRO menade på att det inte går att göra vettiga hållfasthetsberäkningar för ett bygge med alu-ram (eller delar av ramen i Alu), men kan man bifoga beräkningar på att det håller borde det ju inte gå att bestrida kan jag tycka. :)

Ok, då förstår jag.

Vad spelar det för roll om det är AL eller stål vid hållfastehetsberäkning krafter/spänningar struntar i materialet.

Du kan rita upp det i AutoCad och sen finns det ett FEM tillägg man kan göra en spänningsanalys med.

Sen är det ju så att om man räknar lite vad det blir för krafter på en hoj så är det löjligt låga. Det värsta för ramen är nog häftiga nedsättningar av wheelis eller när man gör en stoppie. Kolla bara hur tunna rören i gaffeln är och dom ska ändå ta upp bromskraften vid full inbromsning.

Det är nog mer ramens vridstyvhet som man skulle vilja analysera ur ens eget perspektiv.

SFRO vill antagligen hellre se att det är 4N/mm2 på något ställe som det är asjobbigt att räkna på.
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jo man kan köra FEM på det men det känns som överkurs. :)


Sätter jag in batteriet i kameran så piper det och objektivet åker lite fram och tillbaka och sen står det zoom fel på displayen.:huvet

Telefonen verkar fungera men den får torka lite till.

Min bästa evighetsficklampa åkte tydligen med jackan i tvättmaskinen. Den funkar men lyser svagt hela tiden så den får torka isärplockad också.

View attachment 348000

Den sjörullade biran smakade förträffligt.:tummenupp

View attachment 348002

Stekpannehandtaget monterat och testat, fungerade bra. Blev inte varmt.

View attachment 348001

Tyvärr fick jag ta bilderna med en gammal mobiltelefon eftersom kameran inte ville.:D
ett tips är att koka upp vatten (destilera detså att säga) låta det svalna och lägga de fuktskadade grejerna i över en natt och sen lägga dem på tork i ett fönster, låter skit dumt men det laga både min mp3 och mobil :)

otorligt ballt bygge föresten, klart avvis på dina möjligheter att ta det från ide via ritning till verklighet.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ok, då förstår jag.

Vad spelar det för roll om det är AL eller stål vid hållfastehetsberäkning krafter/spänningar struntar i materialet.

Du kan rita upp det i AutoCad och sen finns det ett FEM tillägg man kan göra en spänningsanalys med.

Sen är det ju så att om man räknar lite vad det blir för krafter på en hoj så är det löjligt låga. Det värsta för ramen är nog häftiga nedsättningar av wheelis eller när man gör en stoppie. Kolla bara hur tunna rören i gaffeln är och dom ska ändå ta upp bromskraften vid full inbromsning.

Det är nog mer ramens vridstyvhet som man skulle vilja analysera ur ens eget perspektiv.

SFRO vill antagligen hellre se att det är 4N/mm2 på något ställe som det är asjobbigt att räkna på.

Det var lite samma sak jag var inne på. Materialet har ingen betydelse och i många applikationer är aluminium bättre att använda än stål.

Jag har resonerat ungefär på samma sätt som dig i mitt senaste mail, men jag har inte fått svar än. Vridstyvheten blir inte sämre bara för att jag använder aluminium i konstruktionen. Bultar du ihop dom två aluminiumhalvorna med en överliggande fackverksram med kraftiga styrningar samt med motor och sving så ser jag inga som helst problem med varesig vridstyvhet eller hållfasthet.

Men kanske SFRO gjort det enkelt för sig genom att helt enkelt inte tillåta dylika byggen? :död
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det var lite samma sak jag var inne på. Materialet har ingen betydelse och i många applikationer är aluminium bättre att använda än stål.

Jag har resonerat ungefär på samma sätt som dig i mitt senaste mail, men jag har inte fått svar än. Vridstyvheten blir inte sämre bara för att jag använder aluminium i konstruktionen. Bultar du ihop dom två aluminiumhalvorna med en överliggande fackverksram med kraftiga styrningar samt med motor och sving så ser jag inga som helst problem med varesig vridstyvhet eller hållfasthet.

Men kanske SFRO gjort det enkelt för sig genom att helt enkelt inte tillåta dylika byggen? :död

Lite av problemet med SFRO är ju att dom till stor del är vana med att besiktiga choppers med feta och ganska simpla stålramar.
Vet att dom anmärkte på Stellan Egelands styrhuvud på ett av hans byggen.
Tyckte det var i klenaste laget för att ta emot krafterna från framhjulet.
Hojen är navstyrd och hela fjädringen och hjulet är bultat emot motorn....
Min erfarenhet när jag besiktigade mitt bygge med aluram var att med fin dokumentation på hur, vem och med vad som ramen är byggd av så gick det galant !
SFRO består ju av hojbyggare som även dom alltid kan lära sig något nytt.:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ursäktar på förhand för ytterligare trådkapning. :)

Lite av problemet med SFRO är ju att dom till stor del är vana med att besiktiga choppers med feta och ganska simpla stålramar.
Vet att dom anmärkte på Stellan Egelands styrhuvud på ett av hans byggen.
Tyckte det var i klenaste laget för att ta emot krafterna från framhjulet.
Hojen är navstyrd och hela fjädringen och hjulet är bultat emot motorn....
Min erfarenhet när jag besiktigade mitt bygge med aluram var att med fin dokumentation på hur, vem och med vad som ramen är byggd av så gick det galant !
SFRO består ju av hojbyggare som även dom alltid kan lära sig något nytt.:tummenupp

Ja, det märkte jag rätt mycket av när jag skulle besiktiga min GSX som är halvt-om-halvt racehoj deluxe. Märktes att han hade betydligt mer erfarenhet av trikes och choppers.

Det där med Stellans hoj har jag också hört nånstans men som sagt, där har ju styrhuvudet ingen annan uppgift än att hålla styret. Finns inga direkta krafter där.

Men gällande ditt bygge. Var det en hemmasnickrad aluram eller nåt modifierat? Det enda jag kommer göra själv är design och bygga stålramen. Alu-bitarna kommer fräsas av nån som är bra på det där, typ H-D Danne här i stan eller nån annan lämplig med lång erfarenhet av såväl konstruktion som maskinarbete.

Hoppas få ett mail tillbaka imorn, i annat fall får jag väl slå en signal på telefon.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Slappade igår men hade tänkt få i motorn idag men det var för trångt i verkstan så jag lagade ena sidans reling på däcket som tar upp all plats.
LagaReling.jpg

Det hör till vinterbåten och den måste bli klar innan isen börjar dyka upp. Den har fått lite stryk av att ligga i sjön året runt sen -87.:rolleyes:


Se är det ju inte så kul att vara inne i verkstan efter att det är nyplastat så jag ägnade mig åt stenflyttning utomhus.
Stone_1.jpgStone_2.jpg

Funkar verkligen uselt med mobilkamera när det är grått ute.:huvet
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du är en händig jäkel du. :D

Fick förövrigt svar från Marlon på SFRO nyss gällande ramen. "Kör på!" tyckte han. Han hade missförstått mig med konstruktionen tidigare men nu när jag förklarade mer ingående så såg han inga problem utan menade på "Hör av dig när den står på hjulen.". :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Du är en händig jäkel du. :D

Fick förövrigt svar från Marlon på SFRO nyss gällande ramen. "Kör på!" tyckte han. Han hade missförstått mig med konstruktionen tidigare men nu när jag förklarade mer ingående så såg han inga problem utan menade på "Hör av dig när den står på hjulen.". :tummenupp

Du ser, har man rätt så lönar det att stå på sig :tummenupp

Bara ett förtydligande.

Vid hållfastehetsberäkningar spelar materialet ingen roll för hur man gör beräkningarna bara för hur resultatet måste se ut.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vinkelslipssnideri

Bakre motorfästet bortkapat och isärflyttat. 650n's mått är 175mm, 600an's 208mm. jag planerar 220 så kan jag justera lite i sidled med brickor.

RearEngineMount.jpg

Eftersom 650n inte har en genomgårende skruv så har jag dom inre konsolerna kvar att rikta upp mot.

Jag tänkte svarva till 3st AL hylsor med rätt mått och styrdiametrar så jag kan dra ihop det hela med skruven innan jag svetsar.


Främre är jobbigare eftersom jag måste göra om byggstativet innan jag kan börja kapa.

FrontEngineMount.jpg

Bara och kavla upp.

En Lycoming cylinder med topp funkar i alla fall som del i en pallbock, så det gick rätt lätt. :D

LycomingBock.jpg

Och så var dom främre fästena också borta. På 650n är det 200mm mellan och på 600an är det 214, jag tänker köra 225mm.

FrontCut.jpg

Bara att svarva AL hylsor/fixturer nu så kan jag svetsa dit dom sen.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fixturer svarvade

Fixtures.jpg

Skruven är M12 och hålen i ramhylsorna och konsolerna som sitter kvar i ramen är Ø13,25mm, hålen i AL bitarna är Ø12,1 och dom korta styrdiametrarna är Ø13,2. När jag drar ihop det hela på ramen så borde skruven hamna hyfsat i centrum på alla delar med ett diametralt spel på 1,2mm.

NMH.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fixturer med motorfästen på plats.

OnTheSpot.jpg


Och det blev 220 mellan motorfästena. :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Först byggde jag på lite "skaft" på motorskruvshylsorna och slipade till det så att det passade med någon mm spalt mot ramen.

ReadyToWeld.jpg


Sen var det bara att svetsa. Gött att ha en 3 fas MIG med 20 tub.

Efter att ha tagit bort fixturbitarna kapade jag bort dom inre konsolerna. Kan inte ha dom på 600 motorn

Welded.jpg

Bara att låta det svalna sen ska motorn i. Vad sägs, ska jag försöka mig på ett filmklipp för det eventet ? (kan ju bli en del svordomar :rolleyes:)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fick förövrigt svar från Marlon på SFRO nyss gällande ramen. "Kör på!" tyckte han. Han hade missförstått mig med konstruktionen tidigare men nu när jag förklarade mer ingående så såg han inga problem utan menade på "Hör av dig när den står på hjulen.". :tummenupp

Man måste vara medveten om att SFRO består av amatörer som fått förtroendet att avgöra vad som skall vara tillåtet.
En fantastisk (och oväntad) möjlighet vi har i Sverige.
Men det innebär att de måste vara oerhört noga för att inte förlora förtroendet.
Marlon är väldigt kunnig och erfaren, samt lätt att ha och göra med.
Men han måste veta.
Tro räcker inte.
Kul att det löste sig.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Man måste vara medveten om att SFRO består av amatörer som fått förtroendet att avgöra vad som skall vara tillåtet.
En fantastisk (och oväntad) möjlighet vi har i Sverige.
Men det innebär att de måste vara oerhört noga för att inte förlora förtroendet.
Marlon är väldigt kunnig och erfaren, samt lätt att ha och göra med.
Men han måste veta.
Tro räcker inte.
Kul att det löste sig.

Det enda jag har svårt för att förstå är varför dom kräver typ hydraulrör till ramar. Jag förstår själfallet varför rent tekniskt men efter att ha meckat med mina XJ600/650 ramar så skulle jag vilja påstå att stålet i dom är sämre än vanliga armeringsjärn.

Känns lite som att du måste använda guld när du bygger en egen ram men stora hojtillverkare kan köra med tenn.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det enda jag har svårt för att förstå är varför dom kräver typ hydraulrör till ramar. Jag förstår själfallet varför rent tekniskt men efter att ha meckat med mina XJ600/650 ramar så skulle jag vilja påstå att stålet i dom är sämre än vanliga armeringsjärn.

Känns lite som att du måste använda guld när du bygger en egen ram men stora hojtillverkare kan köra med tenn.

Du får nog &så använda tenn, ..förutsatt att du bygger två exemplar och gör ett godkänt krocktest med det ena, ..typ, ..eller nåt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du får nog &så använda tenn, ..förutsatt att du bygger två exemplar och gör ett godkänt krocktest med det ena, ..typ, ..eller nåt.

Äggsagtemundo.
Reglerna blir lite enkelriktade för att de inte skall behöva vara professorer på metallernas egenskaper och vilka sammanfogningsmetoder som krävs.
Genom att förorda sömlösa hydraulrör av känd kvalitet, så är det (hyfsat) enkelt att avgöra risken för kolaps, sprickbildning och liknande.
Tillåter man chassiedelar i aluminium, så innebär det antagligen att man tillåter en specefik legering till ett specefikt område.
Det går säkert att få igenom en ram av krom-molly eller aluminium, men då krävs det nog att den tillverkats av en välkänd rambyggare som intygar att den är robust nog.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Äggsagtemundo.
Reglerna blir lite enkelriktade för att de inte skall behöva vara professorer på metallernas egenskaper och vilka sammanfogningsmetoder som krävs.
Genom att förorda sömlösa hydraulrör av känd kvalitet, så är det (hyfsat) enkelt att avgöra risken för kolaps, sprickbildning och liknande.
Tillåter man chassiedelar i aluminium, så innebär det antagligen att man tillåter en specefik legering till ett specefikt område.
Det går säkert att få igenom en ram av krom-molly eller aluminium, men då krävs det nog att den tillverkats av en välkänd rambyggare som intygar att den är robust nog.

Ok, verkar logiskt.

Som tur är har jag alltid jobbat på med hydraulic som yrke så dom ramar jag byggd har blivit i hydraulrör rent automatiskt.:)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En liten rulle

Så här går det till att hänga i en 600 motor i en 650 ram


Känsliga personer varnas, near butcrack photage in some angles.:rolleyes:




Men säg den glädje som varar.

Nedrans.jpg

Jag får nog kapa bort mina nya fina, raka och centrerade bakre motorfästen.:gnissla
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top