Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
En intressant fråga som uppstått inför morgondagen är.:va

När fick XJ600 72 Hk istället för bara 50 ?

Ett svar är att den alltid haft 72 Hk (Från några olika källor.)

Ett annat är att den fick det -87 (Får jag det till efter lite webbande)


Finns det måhända olika XJ600 modeller ? II/Seca......?

Kunde det där som rinnande vatten när det begav sig, ..vill påstå/minnas att 600:an inte finns fanns varianter innan Diversion kom.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kunde det där som rinnande vatten när det begav sig, ..vill påstå/minnas att 600:an inte finns fanns varianter innan Diversion kom.

Ok. Saken är den att dom har en -85 och en -89, -85 har samma elsystem som min så det är enklast. -89an är ju nyare men har lite annorlunda elsystem. .89 har helt säkert 72Hk, -85 skulle kunna ha 50Hk. Det är samma pris på båda.

Det är ju ingen racer jag bygger men 22 Hk är alltid 22Hk :tummenupp
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
En intressant fråga som uppstått inför morgondagen är.:va

När fick XJ600 72 Hk istället för bara 50 ?

Ett svar är att den alltid haft 72 Hk (Från några olika källor.)

Ett annat är att den fick det -87 (Får jag det till efter lite webbande)


Finns det måhända olika XJ600 modeller ? II/Seca......?
Om jag inte missminner mig helt så ska den gamla, första generationens, xj600an ska ha 72 hästar, medans den nya modellen som kom 92, och resten av årsmodellerna framåt (brukar heta diversion) har runt 50 hästar bara :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hur gick detta till ? Nu är man ägare till en XJ650 och en XJ600 :va


Det var en gång en XJ600
1.jpg

Och två händiga bikers
2.jpg

Som meckade så delarna flög
3.jpg

Som tack för hjälpen fick shooter lite one-on-one quality time med det som blev kvar:D
Boating.jpg

Efter Ryggskolan 1, 2 och 3 så så stod den på bryggan.
Bryggan.jpg

Dags för lite skogsåka.
Transport.jpg

Och äntligen var de tu under samma tag.:yoparty
Done.jpg


Tack för hjälpen Shooter.:tummenupp

Vilket fint "bollhav" för hojåkare ni har Spinnin Wheel. :banana

Inga skyddsvästar, handskar eller hjälmar skadades under detta arbete.


Ädit:

Monochock :yoparty:tummenupp (Vad ska jag göra med mina fucking Öhlinare ?.... Den som satte dit dom ska få stryk !)
MonoChockFFS.jpg

och det fattas bara 30mm för att jag ska kunna få in mitt 190 bakhjul på Triumph fälg i svingen. Detta blir "a piece of cake" :)
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om jag inte missminner mig helt så ska den gamla, första generationens, xj600an ska ha 72 hästar, medans den nya modellen som kom 92, och resten av årsmodellerna framåt (brukar heta diversion) har runt 50 hästar bara :)

På den jag köpte stod det strypt till 53 Hk i insugningsröret i registreringspappren.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Tackar, det börjar mer och mer luta åt att alla XJ600 har 72Hk utom den jag köpte som är strypt till 53 :mad::huvet

Det är väl antagligen någon bricka mellan förgasarna och topplocket som man kan ta bort.

Är den strypt så bör det vara med brickor i insuget, men det troligaste är att strypningarna försvunnit för länge sen!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kan tänka mig att alla motorerna är på sjuttiotvå vildsinta bombarhästar, men att de ströps i efterhand för att passa in i svenska försäkringssystemet vissa årsmodeller.
Mao: Förmodligen brickor i insuget eller trottelstopp.
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Det vara bara skoj att hjälpa till lite! :) Det är ju nästan synd att kalla det för hjälp, när man får stå i solen och skruva sönder andras prylar och sen följa med ut och åka båt! :D

Nu får vi bara hoppas att de tu finner varandra snabb, så att de under vintern kan förenas och bli EN...:squid
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kul! Skall bli spännande att se hur denna bastardo artar sig.
 

Mange.H

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Malax, Finland
Hoj
Kawasaki z750 -04
Fast du nu har övergett tanken på hydralisk drivning (för ett bra tag senn) så måste jag ju bara posta denna! det finns uppenbarligen likasinnade :yoparty

[YOUTUBE-ID]ZHSXlemRbVo[/YOUTUBE-ID]

I övrigt också ett rätt udda bygge. verkar dock ha avstannat :död
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fast du nu har övergett tanken på hydralisk drivning (för ett bra tag senn) så måste jag ju bara posta denna! det finns uppenbarligen likasinnade :yoparty

[YOUTUBE-ID]ZHSXlemRbVo[/YOUTUBE-ID]

I övrigt också ett rätt udda bygge. verkar dock ha avstannat :död
Jag överger inte den tanken men måste få ihop något att åka på under tiden:)


Jag kan säga så här om det bygget
  • Styrningen, varför 2 cylindrar ? En hydraulcylinder är dubbelverkande och för en grej som behöver så små krafter som styrningen på en hoj räcker en av dom använda cylindrarna mer än vär.
  • Drivmotorn, Dom enda hydraulmotorer som ger hyfsade startmoment är radialkolvmotorer men dom vill man inte ha på en hoj som skall kunna åka med lite fart. Därför behövs det någon utväxling mellan hydraulmotorn och hjulen. Den kommer säkert att röra på sig som den är gjort men inte blir det någ rödljusmonster :)
  • Pumpen verkar vara helt rätt typ.:tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag kan säga så här om det bygget
  • Styrningen, varför 2 cylindrar ? En hydraulcylinder är dubbelverkande och för en grej som behöver så små krafter som styrningen på en hoj räcker en av dom använda cylindrarna mer än vär.

Han säger i filmen att det är för att få redundans, om den ena kretsen skulle fallera. Själva monteringen verkar ju dock väldigt tillkrånglad, visst borde han väl kunna montera cylindern i motorcykelns längsriktning, och låta den påverka en hävarm?
 

Mange.H

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Malax, Finland
Hoj
Kawasaki z750 -04
I en av videorna om det nu inte var den jag postade förklarar han styrningen, Han kör med dubbla styrcylindrar för säkerhetsskull ifall ett system ger sig så har han backup.

I övrigt så nej det ser inte direkt ut att bli nått fartmonster annars heller, stor o klumpig som ett as! :D
Men lite kul i allafall


[EDIT]​
Tur att man läser vad tidigare skribenter har skrivit också :rolleyes:
Jag överger inte den tanken men måste få ihop något att åka på under tiden:)


Jag kan säga så här om det bygget
  • Styrningen, varför 2 cylindrar ? En hydraulcylinder är dubbelverkande och för en grej som behöver så små krafter som styrningen på en hoj räcker en av dom använda cylindrarna mer än vär.
  • Drivmotorn, Dom enda hydraulmotorer som ger hyfsade startmoment är radialkolvmotorer men dom vill man inte ha på en hoj som skall kunna åka med lite fart. Därför behövs det någon utväxling mellan hydraulmotorn och hjulen. Den kommer säkert att röra på sig som den är gjort men inte blir det någ rödljusmonster :)
  • Pumpen verkar vara helt rätt typ.:tummenupp
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Han säger i filmen att det är för att få redundans, om den ena kretsen skulle fallera.

Fast då måste han väl ha två helt separata system? :va

Och vad händer med kolven kopplad till det 'döda' systemet?
Är den inte väldigt svår att rubba då? Eller 'fripumpar' den när
man drar i den som död? (skum formulering hoppas någon fattar.:tungan)

För övrigt så var det ett fult, tungt och synnerligen ogenomtänkt bygge.
Hugaligen! :gnissla

Tittar hellre på Striifajterpappans projekt! :tummenupp

/e
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
I helgen rev jag ner elsystemet på båda "hojarna" och svingen på 600an.

Svingen är ca 220mm där hjulet ska sitta och där den sitter fast i ramen.


sving_220.jpg


Hjulet är 250mm där det skall sitta i svingen.


600a ramen är 220mm där svingen ska sitta, inte mycket att spela på utan att bredda ramen.


650 ramen är ca 290mm där svingen ska sitta.:tummenupp

290.jpg


Om jag går loss på 600a svingen med vinkelslipen och svetsar ihop den igen med lite hydraulrör som distans.

WideSving.jpg

Så får jag ju gott om plats.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så var det dax att sätta kapen i svingen.
TimeToCut.jpg

Ooops ! Tänkte inte på det :rolleyes:
PONR.jpg

Efter lite bortkapande av diverse fästen, upprymmande av hjulaxelspår och lite man tar vad man har distanser.
TaDa.jpg

På plats
SomGreta.jpg

Och kedjan hamnar innanför ramen också :banana
ChainView.jpg

Nåt djävla båtdäck är ivägen men så här ser det ut från sidan.
WorksForMe.jpg

Nu ska jag bara ur med 650 motorn och i med 600an. Sen blir det cadning så jag får mellanaxelns centrum precis i svingaxelcentrum.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blir lite enklare nu när du slipper konvertera från kardan. :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top