Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Provmontering av svarvade detaljer.

Dom passade utom den främre svingdistansen, jag får skava bort några tiondelar på styrdiametern.

Den bakre svingdistansen sitter som gjuten.......efter lite tryckluftsfilande :rolleyes:
RearSpacerFits.jpg

Dit med hjulet och sen lite spårningskontroll med hjälp av ett stycke rak fyrkantsprofil.
SparningsKontroll.jpg
Det handlar om mm-fel så det får vara tillsvidare.:tummenupp

Funkar det med kedja-sving-bakhjul ?
CheckChainClearance.jpg

Jepp :yoparty

Hur är det med kedja och ram vid svinginfästningen ?
FrameClear.jpg

Njema problemas :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Efter 1,5 timmes svärande så var båda motorerna ur.
Unmounted.jpg
:tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Yippi-kay -jej

Äntligen gick det att pressa ihop svingen med båda distanshylsorna på plats, dessutom med lätt (gummiklubba) presspassning.
SvingDone.JPG

Och så här ser det ut när den sitter i ramen.
Mounted_1.jpgMounted_2.jpg


Den genomgående svingaxelskruven skall vara Ø16. Nu har jag ett Ø16 hylsnyckel vred. Dom invändiga gängorna i ramen är M22x1,5 så nu skall jag göra ett par "skruvar" med ca 8mm hög sexkantskalle NV25 och ca 25mm längd utvändig M22x1,5. Den skall ha ett Ø16 hål igenom sig. Typ skruvhylsa.

Så här ser hojen ut bakifrån utan motor men med classic Öhlinare :D
RearView.jpg
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Smutt!

Med den därna styrkronan ser styret ut att vara gjort av sugrör! :D

Mer bilder! :yoparty

/e
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Smutt!

Med den därna styrkronan ser styret ut att vara gjort av sugrör! :D

Mer bilder! :yoparty

/e

Kronorna är CNC-frästa ur massiva bitar för att få alla bitar att passa ihop samt viss design, text att det ska vara helt plant uppepå axelskruv/tändningslås och att orginalmätare med deras orginalfäste skall smälta in.

Det som återstår är en del lättning :rolleyes:

Lite bilder
DriversView.JPGRightSide.jpg
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Det som återstår är en del lättning
Har du vägt kronorna som dom är nu?

Om det är någon tröst så väger komplett styrkrona till CB500'ans sugrörsgaffel nästan 3 kilo!
Som jämförelse väger den från en gsxr 750 -98 under 2 kilo, och då är det en feeet usd.:rolleyes:

P9160761.JPG


Skönt att du slapp kardaneriet också! :tummenupp

/e
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har du vägt kronorna som dom är nu?

Om det är någon tröst så väger komplett styrkrona till CB500'ans sugrörsgaffel nästan 3 kilo!
Som jämförelse väger den från en gsxr 750 -98 under 2 kilo, och då är det en feeet usd.:rolleyes:

En bild..........

Skönt att du slapp kardaneriet också! :tummenupp

/e

Övre kronan ca 3,5 Kg
Undre kronan ca 2,6 kg

Men dom är just nu massiva så det finns mycket material att tabort när det är dags för slutfinnish. Men hela ideen är att dom ska se feta ut.:yoparty
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev kanonfint det där! Gillar när det är sugpassning på saker man tillverkat, känns mer tillfredställande på något sätt. :tummenupp

Vad var svingen från ursprungligen? Måste ha varit oerhört smal om du breddat sådär mycket? Eller är ramen extremt bred för att ge plats åt utgående drivknuten från kardanen?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Blev kanonfint det där! Gillar när det är sugpassning på saker man tillverkat, känns mer tillfredställande på något sätt. :tummenupp

Vad var svingen från ursprungligen? Måste ha varit oerhört smal om du breddat sådär mycket? Eller är ramen extremt bred för att ge plats åt utgående drivknuten från kardanen?

Kombo. Svingen är från XJ600an jag köpte. Den har monoshock och är rätt smal. XJ650 ramen är rätt bred i svingfästet.

Just dom två ihop blir perfa.

Det vänstra lagret i svingen har jag tänkt flytta åt höger. Då får jag plats med en mellanaxel lagrad på svingaxeln. :tummenupp
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu har jag inte satt i 600 motorn i ramen så jag kan mäta upp hur utgående drevet hamnar ännu men ungefär så här har jag tänkt göra.

TransmIdea.jpg

Tänkte försöka få i motorn i morgon kväll.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Varför ska livet vara lätt ?

I lördags morse 0400 blev jag översköljd med lastbilsväxellådsolja (hypoid), djävligt högviskös, vidhäftande och luktar kattpiss. Kläderna har jag tvättat en hoper gånger men dom luktar fortfarande svagt av kattpiss.:mad:

Nu när jag tänkte hänga i 600 motorn i 650 ramen upptäcker jag att fästena sitter på samma ställen men 600 är gummiupphängd så fästena på 650 ramen sitter för tätt.:huvet

Blir till att ta till vinkelslipen så det får bli i helgen.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fixade till adaptrarna efter jobbet idag. Jag gjorde dom i mässing NV27.

Adaptrar.jpg

Så här ser det ut när dom är på plats.
Mounted.jpg


Jag gjorde den gängade delen lite längre än på ritningen, då kan jag justera svingens läge i sidled genom att skruva in dom olika långt.

Nu sitter svingen där utan glapp.:tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Dags att göra helg men för att kunna steka en helgbiff :)rolleyes:) gjorde jag ett hightec stekpannehantag istället för det i Teak som pajat.

PanHandle.jpg

:D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fast aluminium som materialval till just stekpannehandtag var väl inte så genomtänkt (eller det är inte du som ska hålla i det kanske :D ).

Säg som det är, ..du var svarvsugen bara !

Jag har tänkt på det och om man kolla noga i änden mot pannan så siter det en svarvad isolering av plast där :tummenupp

Blev kanon men tyvärr kan ni inte få se någon bild nu eftersom jag passade på att slänga mig själv, ryggsäck med kamera, mobil och GPS samt några mat och systempåsar i sjön när jag skulle kliva i båten.

En systempåse lyckades jag slänga i båten. Sen fick jag simma till akterspegeln och klättra upp på bracketen. Väl uppe av med ryggsäck och ur med batterier . Tur att GPSen är vattentät.

Fram med båtshaken och lyckades fiska upp matpåsarna. Här upptäcker man en nackdel med att gilla öl i flaska, dom sjunker.

Bara att dyka i igen och plocka upp bärspåsen från botten. Man vill ju inte missa ett par Innis&Gunn Rum casket.:D

Nu ligger allt på tork och jag har fått på mig torra kläder.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har tänkt på det och om man kolla noga i änden mot pannan så siter det en svarvad isolering av plast där :tummenupp

Blev kanon men tyvärr kan ni inte få se någon bild nu eftersom jag passade på att slänga mig själv, ryggsäck med kamera, mobil och GPS samt några mat och systempåsar i sjön när jag skulle kliva i båten.

En systempåse lyckades jag slänga i båten. Sen fick jag simma till akterspegeln och klättra upp på bracketen. Väl uppe av med ryggsäck och ur med batterier . Tur att GPSen är vattentät.

Fram med båtshaken och lyckades fiska upp matpåsarna. Här upptäcker man en nackdel med att gilla öl i flaska, dom sjunker.

Bara att dyka i igen och plocka upp bärspåsen från botten. Man vill ju inte missa ett par Innes&Gunn Rum casket.:D

Nu ligger allt på tork och jag har fått på mig torra kläder.

Hahaha, vilken kämpe!

Nu när jag ser tin 3D-skiss ovan på svinginfästningen. Kan du köra hållfasthetsberäkningar och dylikt med det där eller är det bara ett vanligt rita-program?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo man kan köra FEM på det men det känns som överkurs. :)


Sätter jag in batteriet i kameran så piper det och objektivet åker lite fram och tillbaka och sen står det zoom fel på displayen.:huvet

Telefonen verkar fungera men den får torka lite till.

Min bästa evighetsficklampa åkte tydligen med jackan i tvättmaskinen. Den funkar men lyser svagt hela tiden så den får torka isärplockad också.

Drying.JPG

Den sjörullade biran smakade förträffligt.:tummenupp

RumCask.JPG

Stekpannehandtaget monterat och testat, fungerade bra. Blev inte varmt.

PanHandle.JPG

Tyvärr fick jag ta bilderna med en gammal mobiltelefon eftersom kameran inte ville.:D
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top