Pro Superbike kör på Anderstorp Raceway

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Då kan jag tipsa om ERF, mer än 100 varv och massor av varvningar :D

Så jävla bra ni är på att Quota :arsele

ERF är ett effektivt sömnpiller. Men kul att köra (om ingen krashar, vilket ofta händer..)

WSBK-längd på ett heat vore önskvärt, allt skulle ställas på sin spets då :fakta
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Så jävla bra ni är på att Quota :arsele

ERF är ett effektivt sömnpiller. Men kul att köra (om ingen krashar, vilket ofta händer..)

WSBK-längd på ett heat vore önskvärt, allt skulle ställas på sin spets då :fakta

Du har bara inte insett vilken spänning ett ERF innebär, men det är OK, jag förlåter dig:krama:D
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du har bara inte insett vilken spänning ett ERF innebär, men det är OK, jag förlåter dig:krama:D

Jag har insett det, jag är närmast sörjande.

Det är spännande för deltagare, men för publik är det inte speciellt kul ärligt talat. Tankdepåhitlerkärringen gör inte det hela roligare... :näsblod
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har insett det, jag är närmast sörjande.

Det är spännande för deltagare, men för publik är det inte speciellt kul ärligt talat. Tankdepåhitlerkärringen gör inte det hela roligare... :näsblod

Klart hon gör! Det hör ju till, kladdar man blir det banning från racet.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
WSBK-längd på ett heat vore önskvärt, allt skulle ställas på sin spets då :fakta

Ju högre upp i statusen för sprintrace i rr ju längre racedistans blir det. Blir som sagt mer avgörande för förarens taktik, uthållighet och materialval.

Rookie/Klubbrace ~ 2-3 mil
SM ~ 3-4 mil
SO/NM ~ 4-5 mil
IDM/CEV/EM ~8 mil
VM 10-12 mil racedistans.

Vill man ha längre race får man leta sig upp i statusen på racingserierna. ;)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ju högre upp i statusen för sprintrace i rr ju längre racedistans blir det. Blir som sagt mer avgörande för förarens taktik, uthållighet och materialval.

Rookie/Klubbrace ~ 2-3 mil
SM ~ 3-4 mil
SO/NM ~ 4-5 mil
IDM/CEV/EM ~8 mil
VM 10-12 mil racedistans.

Vill man ha längre race får man leta sig upp i statusen på racingserierna. ;)

Då anser ju iallfall jag att Pro Superbike är Nordens IDM. Har jag fel i mitt tänk? Är det en vanlig sketen SM-tävling? Varför då namnge det så tüfft?

Ahhh.. då e jag med...
Alltså så har ERF högre status än VM...
tack

:)

Det beror på. VM i Endurance är ju 24 timmar. Det har högst status.. Ja, förutom Dakarrallyt. Det är flera dagar.. :gnissla
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Då anser ju iallfall jag att Pro Superbike är Nordens IDM. Har jag fel i mitt tänk? Är det en vanlig sketen SM-tävling? Varför då namnge det så tüfft?

I detta fallet spelar det inte så stor roll vad du anser. Det är Svemo som stipulerar en racedistans.
Varför snacka ner SM? Svensk mästare är något som inte vem som helst kan kalla sig:tummenupp

Då anser ju iallfall jag att Pro Superbike är Nordens IDM. Har jag fel i mitt tänk? Är det en vanlig sketen SM-tävling? Varför då namnge det så tüfft?



Det beror på. VM i Endurance är ju 24 timmar. Det har högst status.. Ja, förutom Dakarrallyt. Det är flera dagar.. :gnissla

Läs på lite. VM körs i 6-8 och 24 timmar denna säsong. 6-timmars i Donington, 8-timmars i Albacete, 24-timmars i Le Mans och Bol D'or.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
I detta fallet spelar det inte så stor roll vad du anser. Det är Svemo som stipulerar en racedistans.
Varför snacka ner SM? Svensk mästare är något som inte vem som helst kan kalla sig:tummenupp



Läs på lite. VM körs i 6-8 och 24 timmar denna säsong. 6-timmars i Donington, 8-timmars i Albacete, 24-timmars i Le Mans och Bol D'or.

Ja, då är väl VM i Endurance det fränaste eftersom det är längst (24 timmar)? Skrev jag någonstans att alla racen är 24 timmar?

Jag snackar inte ner SM, men Pro Superbike borde vara mer än "SM", eftersom det är fränaste av det fräna..? Därav borde det vara längre race (enligt mig). Ännu färre kan kalla sig "Pro Superbikemästare".

Att SVEMO stipulerar något är ju en kvalitetsstämpel och alltid korrekt :rolleyes:, det har jag lärt mig genom åren. Ungefär som att handla kläder av fabriksoutlet....
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Då anser ju iallfall jag att Pro Superbike är Nordens IDM. Har jag fel i mitt tänk? Är det en vanlig sketen SM-tävling? Varför då namnge det så tüfft?
...

I grund och botten är det just precis så. En sketen SM-klass. Den som vinner klassen blir Svensk Mästare i Superbike.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ahhh.. då e jag med...
Alltså så har ERF högre status än VM...
tack

:)

Skrev sprint race för att ingen skulle missuppfatta det så. Men det lyckades ni med ändå! ;)

Men det finns en enkel och rätt tydlig stege i hur långa racen är med vilken status den har som mästerskap. Att hoppa från SM på 3-4 mils race till WSBK på 10-12 mil blir ett stort hopp. Därför är det bra att ha kört IDM/BSB/CEV tex för att det ligger närmst i status, konkurens, racedistans och typ av banor osv.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du kör väll klassen och kan väll det? :näsblod

Säkert. Ett tydligare SVEMO har lyckats väl i mitt fall.. :)

Varför i helvete heter det Challange förresten? Challenge heter det väl?

Finns det 2? Pro Superbike är väl SM klass och Superbike Challange är supportklass. Eller du tänkte på någon annan klass?

Så när man kör under SM så kör man alltså inte SM utan support till SM?

Solklart SVEMO.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Säkert. Ett tydligare SVEMO har lyckats väl i mitt fall.. :)

Varför i helvete heter det Challange förresten? Challenge heter det väl?



Så när man kör under SM så kör man alltså inte SM utan support till SM?

Solklart SVEMO.

Det heter Challenge, inte Challange


Har du ens läst NT och SR eller Motorkalendern? I den publikationen finns regelverket för SM. När du skriver på sign-on-listan för en SM-tävling kvitterar du samtidigt att du kan reglerna som står i dessa böcker. Du fick boken gratis när du tog licens. Man får dessutom en uppdaterad version varje år när man löser ut sin licens.

Att skylla på att Svemo är oklart när man själv inte orkar läsa innantill är bara lågt.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top