Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De går utmärkt att leda in oljereturen rakt igenom kåpan eller vart du vill huvudsak att de är ovan oljenivå och inga uppförsbackar på slangen. Jag "tror" inte de gör något om slangen blir vågrät strax innan inlopp i kåpa. De enda som händer om de blir oljestockning i returen är att den ryker blårök men om du kör på bakhjulet hela tiden blir de bra fall :rofl Jag fick inte ens problem med returen trots att turbon satt bak på hojen och jag ledde in olja i toppen av växellådan in via vevhusventnippeln som satt där på xr 650. Jag körde i regel minst 200-600m på bakhjulet stup i kvarten utan rökplym. Men de va ju rätt stort fall till växellådan säkert 30cm höjdskillnad så jag antar att de forfarande va lite fall vid bakhjulsåkning.
Vist va de vanligt blött oljetråg på den för på hojar med torrsup kan man leda in oljan via oljepluggen. Jag ser att de blir kort slang från turbo till motor så om de underlättar kan du ev gå ner tioll 8mm inv slangdim annars är som sagt 12mm mest vanligt. Jag tror dock den där lilla turbon i nte kräker igenom så mycket olja och speciellt inte om du stryper inkommande olja mer. Min xr650 gav otroligt högt oljetryck på tomg trots rullagrad vevstake typ 2 bar på 1500 rpm. De blev inte ens någ skillnad då jag satt dit just den där turbon. När jag bytte till större turbo la jag märke till att turbons inkommande oljestryphål va bet större, men den turbon va dubbelt så stor också.
Om du har vevhusvent in till växellådan kan du leda in olja där för de är bara fördel att de regnar olja på dreven men då får man såklart sätta in vevhusvent på annat ställe. Jag gjorde hål i ett av ventiljusteringslocken på ventilkåpan.


Är vanlig våtsump på denna motor, vevhusventilationen på denna motor är i ventilkåpan så det skiter sig då den hamnar ovanför turbon. Samma är det med oljepåfyllningspluggen med stickan den ska man in i den är det inte stort fall från turbon.

Har i alla fall fått tag på 16 mm hydraulrör vilka bör vara 12 mm invändigt så med lite tur kanske jag kan få till en plugg i sidan på kåpan med ett rör på som går. Hade varit snyggt om man kunnat bocka detta rör men jag tror det blir svårt, kan möjligen gå om man sandfyller det.

Funderar på om man kunde använda en banjo om man filade eller fräste upp hålen i banjobulten maximalt, är juninget tryck här så man borde kunna fila upp hålen ganska rejält innan bulten blir försvagad? Det hade i alla fall blivit jäkligt snyggt med två banjokopplingarna bredvid varandra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med bygget, vilket tråkigt jobb med flänsen men nu är den klar.

Nu funderar jag på hur jag ska dra avgassystemet, hade funderingar på att dra upp det under sadeln och ut i kutsen men det blir ju ändå inte så dåligt att det rakt bakåt.och en fördel är ju att man kan använda original sadeln vid testkörning. Blir ett provisoriskt avgassystemet och funkar allt blir det ett nytt i rostfritt.

Nästa steg att ta tag i blir oljereturen tror jag kan få till det med en svarvad gängad plugg med ett påsvetsat 16 mm stålrör i kopplingskåpan och ett 16 mm stålrör som vinklas ut från turbon och en slang mellan de två rören om man nu inte skulle chansa med en uppborrad banjo in i kåpan.

Här är det verkligen raka rör, tyvärr måste man nog göra en böjning in och ut i sidled för att få plats för benet och kicken.
20240417_203030.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang avgasröret så blir de en hel del jobb att fästa det för att avbelasta grenrören och dessutom bör de nog va gummiupphängt. Jag skulle bara satt dit en 90gr böj diret ur turbon och ner i backen som provisoriskt test för att slippa sot på stöveln/benet eller provkör utan rör om du fryser om smalbenet :hihi
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är ju ganska enkelt att fästa avgasröret ut från turbon då det finns skruvhål i ramen bla där sidokåpans fäste sitter, att fästa röret bakåt borde ju hjälpa till att hålla upp turbon.

Då denna hoj också ska med till Finland på utställning så tänkte jag att man gör ett avgasrör som ser ut någorlunda vettigt, är ju "bara" två kapningar och två svetsar plus att svetsa fast ett eller två stag att fästa i ramen som behövs för att det ska sitta någorlunda och säkert duga för provkörning. Själva grenröret kommer att stagas mot slruvarna för nedre motorfästet men jag tänkte att jag stagar upp allt då hela systemet är på plats.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Man kan väl sammanfatta det hela så att ett rör eller trycktank med kupade gavlar kan göras i tunnare gods medans en fyrkantig konstruktion tar mindre plats men kräver tjockare gods.

Är ju bara att erkänna att man skulle lästbi skolan för då hade man nog kunnat räkna på vad som krävs av konstruktion för att klara tex 1 bars laddtryck.
En liten brandsläckare, typ..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Undrar hur en brandsläckare är att svetsa i?

Har inte alla fall forsatt på bygget och svetsade ihop avgassystemet så det blir insvängt vid benet, ska göra ett fäste för röret till ramen.

Tog också tag med oljereturen, svarvade en ny plugg till balansaxelkedjejusteraren och borrade ett 12 mm hål i den. Tanken är att svesta fast ett 16 mm hydraulrör kapat till ca 60 grader i pluggen men jag skulle velat böja röret så det går rakt framåt, vet inte om man skulle testa att sandbocka röret med hjälp av gassvestsen?

20240419_181737.jpg20240419_174859.jpg20240419_181818.jpg20240419_181837.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fan vad korkad man är eller kanske det är lätt att vara efterklok. Saker och ting brukar ju falla på plats efter som med såna här byggen då man kommer på hur man skulle gjort speciellt då man går och lägger sig.

Varför gjorde jag inte locket till oljereturen ca 20 mm tjockt inte med genomgående centrumhål för få kan man ju svetsa fast hydraulröret direkt på kanten och sen borra hål det kommer att träffa centruhålet. Då blir ju locket som en stor fast banjokoppling och om man svarvar ur hålet invändigt till 16-18 i pluggen mm borde även risken för oljestockning minska där röret ocb pluggen möts. Finns nog stog risk att det blir att svarva fram en ny plugg.

Nästa problem är oljestickan, den går inte att få upp pga avgassystemet men det var väntat och funderade på att montera en nivåplugg men är nu inne på att montera ett nivåglas i kåpan. Nån som har tips på vår man kan hitta ett glas med M18 x1.5 gänga? Varför jag vill ha den gängan är att jag redan har en gängtapp, nivåglas med rörgänga verkar inga problem att hitta i Sverige men med M-gänga verkar det sämre, några tips på detta?
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Fan vad korkad man är eller kanske det är lätt att vara efterklok. Saker och ting brukar ju falla på plats efter som med såna här byggen då man kommer på hur man skulle gjort speciellt då man går och lägger sig.

Varför gjorde jag inte locket till oljereturen ca 20 mm tjockt inte med genomgående centrumhål för få kan man ju svetsa fast hydraulröret direkt på kanten och sen borra hål det kommer att träffa centruhålet. Då blir ju locket som en stor fast banjokoppling och om man svarvar ur hålet invändigt till 16-18 i pluggen mm borde även risken för oljestockning minska där röret ocb pluggen möts. Finns nog stog risk att det blir att svarva fram en ny plugg.

Nästa problem är oljestickan, den går inte att få upp pga avgassystemet men det var väntat och funderade på att montera en nivåplugg men är nu inne på att montera ett nivåglas i kåpan. Nån som har tips på vår man kan hitta ett glas med M18 x1.5 gänga? Varför jag vill ha den gängan är att jag redan har en gängtapp, nivåglas med rörgänga verkar inga problem att hitta i Sverige men med M-gänga verkar det sämre, några tips på detta?
Svarv har du jue,göra egen nippel och sedan använda en transparent slang som glas?
Inte vet jag,bara en ide som dök upp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svarv har du jue,göra egen nippel och sedan använda en transparent slang som glas?
Inte vet jag,bara en ide som dök upp.

Då man har en svarv kan man ju också svarva fram ett eget nivåglas, men jag kände mig lite lat😉

Finns glas på eBay med måttligt lång leveranstid men jag kom på att jag kan ju ändå ta upp hålet i kåpan och sen ha en plugg tills jag hittar ett nivåglas. Enkla glas helt i plast verkar det dock finnas i M18 med det känns ut som tveksamt att ha till detta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om nu mån skulle behöva en plugg med M25X1.5 gänga och 12 mm genomgående hål så har jag en över.

Blev att börja om från början med att tillverka en ny plugg med oljereturen, svarvade till en ny plugg och svarvade upp den invändigt till enligt ögonmått lämplig storlek. Svetsade sen fast ett 16 mm hyraulrör på pluggen men den måste ha krympt lite så den röret hamnade lite för långt ner så jag fick svarva av anliggningsytan på pluggen för att få röret i rätt läge, efter detta borrade jag upp hålet med röret som styrning.

Denna plugg bör inte kunna strypa trots vinkeln in mot blocket.
20240420_141412.jpg20240420_141324.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De ser klanonbra ut!
En sak du bör tänka på om de blåryker från avhaserna är att original vevhusvent brukar alltid va lite för trånga så de bygger onödigt vehustryck i motorn = oljan från turbon stockar sig. De bör absolut va 10- 12mm för att inte hindra oljereturen. På xr 650 så satt jag dit 16mm slangnippel i ventilkåpan vs original 12mm som satt nere på växellådan men en enstånka på 650cc ger såklart våldsammare vevhuspulser vs en radtvåa på bara 250cc. De kan ev duga med 10mm hål/slang men jag skulle gå på 12mm för säkerhets skull.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har roat mig med att bocka rör, blev väl ändå okej så nu återstår bara att hitta en lämplig inte allt för klumpig slangstump att ha mellan rören till oljereturen.

Nästa sak blir att försöka lösa hur man ska kolla oljenivån, jag hade tänkt mig ett nivåglas men problemet är att transmissionskåpan inte är jämn för fem öre där ett nivåglas ska sitta. Frågan är om det går att svarava till ett aluminiumrör som man sen passar in efter kåpana form och svetsar fast i kåpan form och sen gängar och monterar in ett nivåglas i. Full oljenivå är där den nederkanten plana ytan slutar så

Är kanske lika bra att att ta upp ett extra hål för vevhusventilation annars ska man ju loss med kåpan igen? Nu sitter en slang i ventilkåpan men jag kommer inte ihåg hur grov den är men kanske 12 mm.

20240421_161602.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar vidare om detta bygge, insprutning eller förgasare och konstruktion av plenum?

Är väldigt sugen på att testa insprutning men frågan är om generatorn räcker till, vad kan man tro att bränslepump, spriidare och tändspolar kan ta i ström? 130W stator borde ge 9.3 A vid 14Voch med LED-lyse bör man har runt 100W kvar vilket är 7.15 A vid 14 V. Mailade Maxxecu och dom menade att ECU inte tar många mA men grejerna man kopplar till.

Nästa fundering är om plenumet är om man skulle utnyttja sträckan från turbon och bak mot förgasare eller spjällhus som plenum, ett 3" rör som är 35 cm långt är ju 1,5 liter är det dumt att ta upp dimensionen på röret och sen ha en mindre låda med trattar in i förgasare eller spjällhus?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du effekt över till bränslepumpen så är väl resten försumbart.

Det är väl jäklar på gnällen, original tändning är ju utanför 12 VDC systemet på denna hoj utan är som på en gammal moped så drar man in det med nya tändspolar till ECU:n drar ju även tändningen ström från 12VDC systemet fast detta är kanske inte så farligt. Bästa hade ju varit om man kunde styra original tändsystem via ECU:n

Vad behövs som tar ström utöver pumpen, spridare bredbandslambda och ECU?

Funderar på bränslepump, nån som har koll på vilken pump som kan tänkas ge 3 bar och ta lite ström, funderar på Polaris pumpen som sitter i 90-tals 500 EFI? En kompis har en sån som han bytte pump på så den pumpen funderar jag på att testa hänga på amperetången på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl jäklar på gnällen, original tändning är ju utanför 12 VDC systemet på denna hoj utan är som på en gammal moped så drar man in det med nya tändspolar till ECU:n drar ju även tändningen ström från 12VDC systemet fast detta är kanske inte så farligt. Bästa hade ju varit om man kunde styra original tändsystem via ECU:n

Vad behövs som tar ström utöver pumpen, spridare bredbandslambda och ECU?

Funderar på bränslepump, nån som har koll på vilken pump som kan tänkas ge 3 bar och ta lite ström, funderar på Polaris pumpen som sitter i 90-tals 500 EFI? En kompis har en sån som han bytte pump på så den pumpen funderar jag på att testa hänga på amperetången på.

Bredbandslambdan ska du väl inte ha på hojen permanent så till den räcker det väl att du har fulladdat batteri.
ECU tar nog inte mycket, spridarna kanske lite mer men knappast jättemycket gissar jag.

I värsta fall ser jag fram emot ditt kommande projekt med att linda egen statorplatta som ger mer ström. :hihi
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bredbandslambdan ska du väl inte ha på hojen permanent så till den räcker det väl att du har fulladdat batteri.
ECU tar nog inte mycket, spridarna kanske lite mer men knappast jättemycket gissar jag.

I värsta fall ser jag fram emot ditt kommande projekt med att linda egen statorplatta som ger mer ström. :hihi

Nu ska du inte säga för mycket, jag har nämligen en trasig stator liggandes på bänken i vilken lågfartsprimärspolen är trasig så med insprutning borde det vara möjligt att linda av primärspolarna till tändningen och sen linda en egen lindning på kärnorna till dessa för att få ut mer ström. Kommer inte ihåg om det dessutom finns några tomma kärnor att linda på på denna stator får kolla upp detta.

Bredbandslamdan kan man ju skippa efter mappningen jag förmodar att man kan koppla sonden direkt till ECU:n fast då spelar det väl inte så stor roll för det är ju den som tar ström, själva mätaren lär ju inte ta nån större ström. Men man kan kanske vara utan bredbandslambdan efter att allt är mappat.

Skulle man få ut ca 30W från de spolar som var till tändsystemet så är det ju nog till lyset om man kör med LED och då borde man kunna reglera den delen med regulatorn från en moppe och sen behåller man original 12V systemet till insprutningen om man inte kan koppla ihop det hela på nåt smart vis.

CB400N har 150W stator så den borde man annars kunna ta en stator ifrån men den här helt annat tändsystem så jag vet inte om man då också åker på att byta svänghjulet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man vet redan att du inte backar ifrån några projekt och det är liksom det bästa med dina trådar.
Det finns en kille i Kalix som har lindat om en trasig stator åt mig en gång men jag vet inte om han fortfarande gör sånt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man vet redan att du inte backar ifrån några projekt och det är liksom det bästa med dina trådar.
Det finns en kille i Kalix som har lindat om en trasig stator åt mig en gång men jag vet inte om han fortfarande gör sånt.

Japp jag brukar inte ge mig, kanske det bästa med trådarna men vissa andra i familjen tycker att en husbil skulle vara vettigare😉.

Dock så har detta bygge och kompressorhojen givit hela familjen en weekend i Oulu om två veckor. Allt betalt, resa, hotell, mm för att ställa ut på Amerikabilsutställningen 11-12 maj. Detta bygge ska få följa med tillsamman med den färdiga hojen som uppvisande av nästa projekt. Dock tror jag det hade blivit många weekends bara för summan som är lagd på kompressorhojen men nu slipper vi betala för hotellet så då måste det ju vara en ren intäkt annars hade vi fått betala för hotellrum och resan🤣

Jag ska kolla upp statorn som ligger på bänken. Jag funderade ju på att linda på de tomma spolarna på CRF100 statorn för att få lyse på den men en komplett stator kostade bara några hundra från Amazon så jag tog den enkla vägen.

Finns nog en här som skulle innan göra jobbet och han tror jag till och med har en lindningsmaskin men jag är lite rädd att det aldrig skulle bli klart.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tänkte göra en egen banjobult med 1/8 gänga till oljetrycksgivaren och då tog jag till slut tag med ett projekt som varit avstannan i drygt två år nu.

Var ett smärre elände att fräsa nyckelgreppet på adaptern till oljetrycket ut från blocket så nu har jag fått tummen ut och börja fixa till Z-matningen på min Julafräs. Köpte dreven till en snäckväxel på eBay och har svarvat till drevet så det passar på axeln innanför spakarna, har tillverkat bussningar, bronslager och lagerbockar till skruven så nu är allt klart för att monteras på en basplatta.

Tanken är att kunna frikoppla matningen genom att skruven lyfts från drevet vid borrning genom att göra basplattan ledad i bakkant.

Ska svarva till en ring med klämförband för att montera runt spindelnosen och i denna ring ska en styrning med djupstopp och digitalskala monteras. Didgitalskalor till samtliga axlar är inköpta för 2-3 år sen så det är på tiden att dom kommer på plats.

Mycket merarbete för en liten banjobult😉

20240427_153010.jpg20240428_132912.jpg20240428_175221.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top