Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nya tokigheter på gång, är bortrest och då har jag tid att komma på nya dumheter,.

Jag startar väl en ny tråd för att hålla isär det två hojarna. Slumpade sig så att en kompis frågade om jag ville köpa hans två CB250N till väldigt bra pris och jag tänkte åt det är ju bra med reservdelshojar men som vanligt spårar det ju ur för mig.

Efter nån dag slår ju tanken mig att efter att lyckats med bedriften att kompressormata en CB250N så vore det ju kul med en "par hoj" med turbo. Saken blev ju inte bättre av att vid googling på "250 cc turbo motorcycle " hittade jag att Honda byggt en 150 hk 250 cc fyrtakts-twin med dubbelturbo som varvar 20000 rpm. Några såna effekter är jag inte ute efter men säg att man skulle komma uppåt 50 hk så vore jag nöjd.

Tanken är alltså ett bygge av en turbomatad CB250N i nån form av classic racing stuk.

Mycket är redan avhandlat i kompressortråden men i detta fall blir det ju nya saker som jag slapp vid kompressorbygget, först och främst är det valet av turbo o h trycksättning av förgasarna. Har googlat och det verkar finnas en turbo som heter IHI RHB32 som ska sitta i bla Opel Corsa diesel och nån Izuzu (ur det nu stavas) vad tror ni om en sån? Vad är annars lämplig turbo till en 250 cc twin? Försökte hitta tråden som jag startade innan jag började med kompressobygget för där får det ju tal om olika turbos som kunde passa till 250 cc twinen då jag först tänkte på turbo men hittar inte den tråden, tror det talades om turbo från Golf diesel.

Hur är det ned placeringen av turbon, rent spontant känns det ut som att placera den framför motor vore bäst så att avgaserna har kortaste vägen fram till turbinen, rätt tänkt eller ej?

Nästa fundering är om man skulle testa insprutning, fördelen med insprutning borde ju vara att man slipper trycksätta förgasarna. Finns det några nackdelar med insprutning annat än kostnaden för inköpet? Vad ska man ha Microsquirt? Var köper man insprutning?

Bränslepump är väl också en sån där grej som behövs och vad ska man ha för nåt som är strömsnål, strömmen ska ju även räcka till lysen, ev insprutning och bredbandslambda.

Utöver ovanstående saker behövs väl bränsketrycksregulator, tryckmätare för ladd och bränsle, bredbandslambda, rör och slangar, material till plenum och avgassystem, en bunt pengar (egentligen ej försvarbart att lägga på en CB250) en massa tid och framförallt en jäkla massa tjurighet.

Tanken är att hämta hojarna nästa vecka och skruva igång 79:an och besikta den innan hösten och under tiden försöka hitta en lämplig turbo och andra grejer för att kunna starta bygga i vinter. Räknar att våren 2024 bör vara realistiskt att sikta på att ha hojen någorlunda färdig för det tog ju tre år från första tankarna innan kompressor Hondan gick hyfsat även om där återstår en del finjusteringar.

Jag vet att det är vansinnigt, att denna hoj inte kommer att bli bra till nåt, men allt i livet behöver ju inte vara klokt ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här har du mått och mappar på några små turbosar.
 

Bifogat

  • turbos.png
    turbos.png
    9.6 KB · Visningar: 22
  • 29153-GT06-Compressor-Map-0.jpg
    29153-GT06-Compressor-Map-0.jpg
    97 KB · Visningar: 22
  • 29153-GT06-Turbine-Map.jpg
    29153-GT06-Turbine-Map.jpg
    62 KB · Visningar: 22
  • GT06 Compressor Map_0.jpg
    GT06 Compressor Map_0.jpg
    2.1 MB · Visningar: 16
  • gt10_12_chart.gif
    gt10_12_chart.gif
    7.3 KB · Visningar: 14
  • kiina.png
    kiina.png
    230.7 KB · Visningar: 13
  • TD015_turbo-outputranges01-2010.gif
    TD015_turbo-outputranges01-2010.gif
    16.6 KB · Visningar: 15

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du har den minsta som finns i smartfortwo 3 cyl diesel och turbon räcker till ca 80 HP får plats i min hand.. Har en således.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du har den minsta som finns i smartfortwo 3 cyl diesel och turbon räcker till ca 80 HP får plats i min hand.. Har en således.

Hur ser den ut, googlade och sitter grenröret ihop med själva turbon?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nästa fundering är om man skulle testa insprutning, fördelen med insprutning borde ju vara att man slipper trycksätta förgasarna. Finns det några nackdelar med insprutning annat än kostnaden för inköpet? Vad ska man ha Microsquirt? Var köper man insprutning?
Finns ingen anledning att gå över ån efter vatten när den "bästa" finns i Sverige.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns ingen anledning att gå över ån efter vatten när den "bästa" finns i Sverige.

Förmodligen inte, det är därför det säkert kommer att bli hyfsat mycket funderingar innan jag kommer till skott att börja bygga.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det gäller turbo finns det några "vanligt" förkommande bilmodeller man kan ta en turbo ifrån? Vore ju smidigt om det finns en lämplig turbo som är vanlig förekommande så man kan få tag på en hyfsat lätt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den som sitter i smart vill jag minnas att den finns i utförande både fast på grenrör och i normalt utförande men den senare är nog svårare att hitta.
Det kanske du kan lösa med vinkelslip och svetsen.

Rhb 31 är nog den billigaste ny och såg väl minst ut men jag vill minnas att jag läst någonstans att någon av de andra är effektivare och laddar vid ett lägre massflöde.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns ingen anledning att gå över ån efter vatten när den "bästa" finns i Sverige.
E jhu nästan samma som microsquirt fast squirt en är mindre o klarar både låg ohm o hög ohm spridare, squirt en klarar både klosed lop och open lop. Sedan är ju microsquirt möjlig att bygga ut med expantions kort och billigare?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var köper man en sån där Smart turbo? Vad heter turbon, jag hittar bara dom som har grenröret ihop med turbon. Jäkla vad fränt det hade varit med två en på varje pipa ;)
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har kvar min första turbo som satt på xr650 turbon. De är från Golf diesel 90-95Hk vers runt 2000 talet. Den turbon skulle funka även neråt 50hk. Jag fick bara ut 68-70 hk på hjulet med den turbon för avgashuset va för trångt för 1 cylinder på 650cc. Om jag haft 2-4 cyl 650cc motor skulle de de funkat bättre.
Den turbon är väldigt kompakt och liten. Jag tror de är en Garret och den är i bra skick inge oljeläkage eller glapp den får du billigt.
Kör man lite större turbo får man i regel högre effekt vs ett vist ladd pga kompressordelen inte värmer luften lika hårt som en liten max stressad turbo gör,,,och iom att avgasmottrycket är lägre med större avgasdel så får man i många fall högre effekt.
Turbon måste placeras så nära utblåsen som möjligt i ditt fall då motorn är så liten.
Du lär inte behöva någon intercoooler i första skedet för de lär va svårt att få upp ens 0,8 bar viken turbo du än sätter dit.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har kvar min första turbo som satt på xr650 turbon. De är från Golf diesel 90-95Hk vers runt 2000 talet. Den turbon skulle funka även neråt 50hk. Jag fick bara ut 68-70 hk på hjulet med den turbon för avgashuset va för trångt för 1 cylinder på 650cc. Om jag haft 2-4 cyl 650cc motor skulle de de funkat bättre.
Den turbon är väldigt kompakt och liten. Jag tror de är en Garret och den är i bra skick inge oljeläkage eller glapp den får du billigt.
Kör man lite större turbo får man i regel högre effekt vs ett vist ladd pga kompressordelen inte värmer luften lika hårt som en liten max stressad turbo gör,,,och iom att avgasmottrycket är lägre med större avgasdel så får man i många fall högre effekt.
Turbon måste placeras så nära utblåsen som möjligt i ditt fall då motorn är så liten.
Du lär inte behöva någon intercoooler i första skedet för de lär va svårt att få upp ens 0,8 bar viken turbo du än sätter dit.

Det låter ju ut intressant, på ett sätt känns det väl vettigare med en turbo från en Golf än en Kines turbo. Finns det nån nackdel med att stoppa dit en intercooler på en gång? Stryper den märkbart luftflödet annars så skulle ju en intercooler öka på fränhetsfaktorn;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du kan ju skippa IC'n och spara utrymme genom att mappa för E85.
Jo det har jag koll på men finns det nån annan nackdel med att klappa dit en intercooler på en gång? En intecooler är ju ändå som fränt att ha ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo det har jag koll på men finns det nån annan nackdel med att klappa dit en intercooler på en gång? En intecooler är ju ändå som fränt att ha ;)

Har du insprutning finns ingen nackdel med intercooler.
Turbofördröjningen beror huvudsakligen på trögheten i turbinen, plenumvolymens påverkan där är försumbar.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top