Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De går utmärkt att leda in oljereturen rakt igenom kåpan eller vart du vill huvudsak att de är ovan oljenivå och inga uppförsbackar på slangen. Jag "tror" inte de gör något om slangen blir vågrät strax innan inlopp i kåpa. De enda som händer om de blir oljestockning i returen är att den ryker blårök men om du kör på bakhjulet hela tiden blir de bra fall :rofl Jag fick inte ens problem med returen trots att turbon satt bak på hojen och jag ledde in olja i toppen av växellådan in via vevhusventnippeln som satt där på xr 650. Jag körde i regel minst 200-600m på bakhjulet stup i kvarten utan rökplym. Men de va ju rätt stort fall till växellådan säkert 30cm höjdskillnad så jag antar att de forfarande va lite fall vid bakhjulsåkning.
Vist va de vanligt blött oljetråg på den för på hojar med torrsup kan man leda in oljan via oljepluggen. Jag ser att de blir kort slang från turbo till motor så om de underlättar kan du ev gå ner tioll 8mm inv slangdim annars är som sagt 12mm mest vanligt. Jag tror dock den där lilla turbon i nte kräker igenom så mycket olja och speciellt inte om du stryper inkommande olja mer. Min xr650 gav otroligt högt oljetryck på tomg trots rullagrad vevstake typ 2 bar på 1500 rpm. De blev inte ens någ skillnad då jag satt dit just den där turbon. När jag bytte till större turbo la jag märke till att turbons inkommande oljestryphål va bet större, men den turbon va dubbelt så stor också.
Om du har vevhusvent in till växellådan kan du leda in olja där för de är bara fördel att de regnar olja på dreven men då får man såklart sätta in vevhusvent på annat ställe. Jag gjorde hål i ett av ventiljusteringslocken på ventilkåpan.


Är vanlig våtsump på denna motor, vevhusventilationen på denna motor är i ventilkåpan så det skiter sig då den hamnar ovanför turbon. Samma är det med oljepåfyllningspluggen med stickan den ska man in i den är det inte stort fall från turbon.

Har i alla fall fått tag på 16 mm hydraulrör vilka bör vara 12 mm invändigt så med lite tur kanske jag kan få till en plugg i sidan på kåpan med ett rör på som går. Hade varit snyggt om man kunnat bocka detta rör men jag tror det blir svårt, kan möjligen gå om man sandfyller det.

Funderar på om man kunde använda en banjo om man filade eller fräste upp hålen i banjobulten maximalt, är juninget tryck här så man borde kunna fila upp hålen ganska rejält innan bulten blir försvagad? Det hade i alla fall blivit jäkligt snyggt med två banjokopplingarna bredvid varandra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med bygget, vilket tråkigt jobb med flänsen men nu är den klar.

Nu funderar jag på hur jag ska dra avgassystemet, hade funderingar på att dra upp det under sadeln och ut i kutsen men det blir ju ändå inte så dåligt att det rakt bakåt.och en fördel är ju att man kan använda original sadeln vid testkörning. Blir ett provisoriskt avgassystemet och funkar allt blir det ett nytt i rostfritt.

Nästa steg att ta tag i blir oljereturen tror jag kan få till det med en svarvad gängad plugg med ett påsvetsat 16 mm stålrör i kopplingskåpan och ett 16 mm stålrör som vinklas ut från turbon och en slang mellan de två rören om man nu inte skulle chansa med en uppborrad banjo in i kåpan.

Här är det verkligen raka rör, tyvärr måste man nog göra en böjning in och ut i sidled för att få plats för benet och kicken.
20240417_203030.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang avgasröret så blir de en hel del jobb att fästa det för att avbelasta grenrören och dessutom bör de nog va gummiupphängt. Jag skulle bara satt dit en 90gr böj diret ur turbon och ner i backen som provisoriskt test för att slippa sot på stöveln/benet eller provkör utan rör om du fryser om smalbenet :hihi
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är ju ganska enkelt att fästa avgasröret ut från turbon då det finns skruvhål i ramen bla där sidokåpans fäste sitter, att fästa röret bakåt borde ju hjälpa till att hålla upp turbon.

Då denna hoj också ska med till Finland på utställning så tänkte jag att man gör ett avgasrör som ser ut någorlunda vettigt, är ju "bara" två kapningar och två svetsar plus att svetsa fast ett eller två stag att fästa i ramen som behövs för att det ska sitta någorlunda och säkert duga för provkörning. Själva grenröret kommer att stagas mot slruvarna för nedre motorfästet men jag tänkte att jag stagar upp allt då hela systemet är på plats.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Man kan väl sammanfatta det hela så att ett rör eller trycktank med kupade gavlar kan göras i tunnare gods medans en fyrkantig konstruktion tar mindre plats men kräver tjockare gods.

Är ju bara att erkänna att man skulle lästbi skolan för då hade man nog kunnat räkna på vad som krävs av konstruktion för att klara tex 1 bars laddtryck.
En liten brandsläckare, typ..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Undrar hur en brandsläckare är att svetsa i?

Har inte alla fall forsatt på bygget och svetsade ihop avgassystemet så det blir insvängt vid benet, ska göra ett fäste för röret till ramen.

Tog också tag med oljereturen, svarvade en ny plugg till balansaxelkedjejusteraren och borrade ett 12 mm hål i den. Tanken är att svesta fast ett 16 mm hydraulrör kapat till ca 60 grader i pluggen men jag skulle velat böja röret så det går rakt framåt, vet inte om man skulle testa att sandbocka röret med hjälp av gassvestsen?

20240419_181737.jpg20240419_174859.jpg20240419_181818.jpg20240419_181837.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fan vad korkad man är eller kanske det är lätt att vara efterklok. Saker och ting brukar ju falla på plats efter som med såna här byggen då man kommer på hur man skulle gjort speciellt då man går och lägger sig.

Varför gjorde jag inte locket till oljereturen ca 20 mm tjockt inte med genomgående centrumhål för få kan man ju svetsa fast hydraulröret direkt på kanten och sen borra hål det kommer att träffa centruhålet. Då blir ju locket som en stor fast banjokoppling och om man svarvar ur hålet invändigt till 16-18 i pluggen mm borde även risken för oljestockning minska där röret ocb pluggen möts. Finns nog stog risk att det blir att svarva fram en ny plugg.

Nästa problem är oljestickan, den går inte att få upp pga avgassystemet men det var väntat och funderade på att montera en nivåplugg men är nu inne på att montera ett nivåglas i kåpan. Nån som har tips på vår man kan hitta ett glas med M18 x1.5 gänga? Varför jag vill ha den gängan är att jag redan har en gängtapp, nivåglas med rörgänga verkar inga problem att hitta i Sverige men med M-gänga verkar det sämre, några tips på detta?
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Fan vad korkad man är eller kanske det är lätt att vara efterklok. Saker och ting brukar ju falla på plats efter som med såna här byggen då man kommer på hur man skulle gjort speciellt då man går och lägger sig.

Varför gjorde jag inte locket till oljereturen ca 20 mm tjockt inte med genomgående centrumhål för få kan man ju svetsa fast hydraulröret direkt på kanten och sen borra hål det kommer att träffa centruhålet. Då blir ju locket som en stor fast banjokoppling och om man svarvar ur hålet invändigt till 16-18 i pluggen mm borde även risken för oljestockning minska där röret ocb pluggen möts. Finns nog stog risk att det blir att svarva fram en ny plugg.

Nästa problem är oljestickan, den går inte att få upp pga avgassystemet men det var väntat och funderade på att montera en nivåplugg men är nu inne på att montera ett nivåglas i kåpan. Nån som har tips på vår man kan hitta ett glas med M18 x1.5 gänga? Varför jag vill ha den gängan är att jag redan har en gängtapp, nivåglas med rörgänga verkar inga problem att hitta i Sverige men med M-gänga verkar det sämre, några tips på detta?
Svarv har du jue,göra egen nippel och sedan använda en transparent slang som glas?
Inte vet jag,bara en ide som dök upp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svarv har du jue,göra egen nippel och sedan använda en transparent slang som glas?
Inte vet jag,bara en ide som dök upp.

Då man har en svarv kan man ju också svarva fram ett eget nivåglas, men jag kände mig lite lat😉

Finns glas på eBay med måttligt lång leveranstid men jag kom på att jag kan ju ändå ta upp hålet i kåpan och sen ha en plugg tills jag hittar ett nivåglas. Enkla glas helt i plast verkar det dock finnas i M18 med det känns ut som tveksamt att ha till detta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om nu mån skulle behöva en plugg med M25X1.5 gänga och 12 mm genomgående hål så har jag en över.

Blev att börja om från början med att tillverka en ny plugg med oljereturen, svarvade till en ny plugg och svarvade upp den invändigt till enligt ögonmått lämplig storlek. Svetsade sen fast ett 16 mm hyraulrör på pluggen men den måste ha krympt lite så den röret hamnade lite för långt ner så jag fick svarva av anliggningsytan på pluggen för att få röret i rätt läge, efter detta borrade jag upp hålet med röret som styrning.

Denna plugg bör inte kunna strypa trots vinkeln in mot blocket.
20240420_141412.jpg20240420_141324.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De ser klanonbra ut!
En sak du bör tänka på om de blåryker från avhaserna är att original vevhusvent brukar alltid va lite för trånga så de bygger onödigt vehustryck i motorn = oljan från turbon stockar sig. De bör absolut va 10- 12mm för att inte hindra oljereturen. På xr 650 så satt jag dit 16mm slangnippel i ventilkåpan vs original 12mm som satt nere på växellådan men en enstånka på 650cc ger såklart våldsammare vevhuspulser vs en radtvåa på bara 250cc. De kan ev duga med 10mm hål/slang men jag skulle gå på 12mm för säkerhets skull.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har roat mig med att bocka rör, blev väl ändå okej så nu återstår bara att hitta en lämplig inte allt för klumpig slangstump att ha mellan rören till oljereturen.

Nästa sak blir att försöka lösa hur man ska kolla oljenivån, jag hade tänkt mig ett nivåglas men problemet är att transmissionskåpan inte är jämn för fem öre där ett nivåglas ska sitta. Frågan är om det går att svarava till ett aluminiumrör som man sen passar in efter kåpana form och svetsar fast i kåpan form och sen gängar och monterar in ett nivåglas i. Full oljenivå är där den nederkanten plana ytan slutar så

Är kanske lika bra att att ta upp ett extra hål för vevhusventilation annars ska man ju loss med kåpan igen? Nu sitter en slang i ventilkåpan men jag kommer inte ihåg hur grov den är men kanske 12 mm.

20240421_161602.jpg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top