Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fler funderingar, gängtappar 1/8 BSP och M10x1 samt gängsnitt 1/8 BSPT är inköpta dock hade jag ingen passande gängkloppa till snittet. Tanken är att göra en adapter med 1/8 BSPT att gänga in i blocket som är så lång att den hamnar utanför kåpan på motorn och sen invändig M10x1 i andra änden för en banjo koppling till turbon. Frågan är då bör man strypa flödet till turbon? Har sett att vissa turbobygge har banjobultar med strypning.

Då det gäller att ta oljan från filterhuset så är jag mer inne på att bygga en adapter för oljekylare, tycker att det borde vara möjligt om man har en tjock aluminiumbit och sen göra en kort centrum skruv som är gängad invändigt så att man sen i den kan skruva fast filterhuset med original skruven med bypassventilen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Såna som har svarv borde inte klaga över brist på gängkloppa.:arsele
Går att fixa banjostrypningar som Vincent gjorde för toppsmörjningen.
Lagom tjock ståltråd genom banjobulten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nä men hur gängar man en konisk gänga i svarven? I sånt fall måste man ju ha mataning på toppsliden och ha den ställd i rätt vinkel eller CNC styrning på svarven. Möjligen kan man säkert om man har erfarenhet och känsla för det hela justera tvärsliden under själva gängningen för att skapa en konisk gänga.

En egen banjobult med gänga för oljetrycksgivaren i skallen har jag dock planerat att göra och då blir det att gänga utvändigt med svarven, invändigt blir det med tapp men i svarven. Det är då jag tänkte att om man ska strypa i banjon är det ju enkelt att göra detta direkt då man tillverkar bulten.

Men den stora frågan är ju hur man vet vad som är lämplig strypning eller om man klarar sig utan strypning? På denna motor finns inga oljeledningar utvändigt undra om det funkar att köra på startmotorn och se hur det ser ut med olja utan ventilkåpanpå innan man kopplar in oljan till turbon och sen gör samma sak med turbon inkopplad?
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tror du missförstod mig. Att göra en hållare till ett gängsnitt är väl inte omöjligt.
Eller fattade jag inte vad du menade.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror du missförstod mig. Att göra en hållare till ett gängsnitt är väl inte omöjligt.
Eller fattade jag inte vad du menade.

Blev nog så, att göra en gängkloppa eller hållare för snitt i svarven går ju lätt. Har funderat på att göra en hållare för snitt och tappar bestående av två rör som går i varandra och kan glida i längled med ett spår i yttreröret och ett styrstift i inre röret så det inte kan snurra där det inre röret har MK3 kona för dubbdockan. Nåt sånt borde funka istället för att låta dubbdockan glida med vid gängning.

Har dock nog med att fixa på övriga hojar så jag beställde en gängkloppa som passar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blev nog så, att göra en gängkloppa eller hållare för snitt i svarven går ju lätt. Har funderat på att göra en hållare för snitt och tappar bestående av två rör som går i varandra och kan glida i längled med ett spår i yttreröret och ett styrstift i inre röret så det inte kan snurra där det inre röret har MK3 kona för dubbdockan. Nåt sånt borde funka istället för att låta dubbdockan glida med vid gängning.

Har dock nog med att fixa på övriga hojar så jag beställde en gängkloppa som passar.

Såna finns men dom kostar säkert ganska mycket.
Ska du tillverka så använd två fyrkantrör så slipper du arbetet med stift och spår.
Ett 20mm rör i ett 25mm rör. Det blir lite glapp men det gör knappast något. Det kommer ju ändå tryckas åt ena hållet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är i Luleå på kurs men det verkar som att 5 av 25 på kursen åker hoj så lite hojsnack har det blivit.

Ska försöka få tag på banjobultar då jag åker hem ikväll så jag kanske kan fortsätta med bygget. Men en fundering om att eventuelkt strypa oljan till turbon spelar det roll om man stryper på inloppet eller utloppet, såg att det finns stryp brickor till utloppet.

Eller är det sämre att strypa på returen för att olja eventuellt ska tryckas i i turbon?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är i Luleå på kurs men det verkar som att 5 av 25 på kursen åker hoj så lite hojsnack har det blivit.

Ska försöka få tag på banjobultar då jag åker hem ikväll så jag kanske kan fortsätta med bygget. Men en fundering om att eventuelkt strypa oljan till turbon spelar det roll om man stryper på inloppet eller utloppet, såg att det finns stryp brickor till utloppet.

Eller är det sämre att strypa på returen för att olja eventuellt ska tryckas i i turbon?
Utloppet får inte strypas för då kommer den trycka ut olja i både kompressor och avasturbin. Oljereturledningen måste ha lite fall ocks och inga uppförsbackar på väg ner till oljetråget. Returslanmgen bör va grov typ 10-mm inv mått på slangen. Strypning in i turbon är redan förborrat hål som du ser nere i nippelhålet men de är för en bilmotor men de kan ju hända du har samma tryck i din motor? Stryp så mycket de går för övriga motorns hållbarhet 2 bar på tomg sägs duga för att smörja en glidlagrad turbo och på högre varv blir de då hölgre tryck såklart men de är mindre viktigt för turbon sett så stryp till du har 1,7-2 bar på tomg då blir det nog perfekt.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Utloppet får inte strypas för då kommer den trycka ut olja i både kompressor och avasturbin. Oljereturledningen måste ha lite fall ocks och inga uppförsbackar på väg ner till oljetråget. Returslanmgen bör va grov typ 10-mm inv mått på slangen. Strypning in i turbon är redan förborrat hål som du ser nere i nippelhålet men de är för en bilmotor men de kan ju hända du har samma tryck i din motor? Stryp så mycket de går för övriga motorns hållbarhet 2 bar på tomg sägs duga för att smörja en glidlagrad turbo och på högre varv blir de då hölgre tryck såklart men de är mindre viktigt för turbon sett så stryp till du har 1,7-2 bar på tomg då blir det nog perfekt.

Det var därför jag frågade igen då jag blev lite brydd då det verkar finnas adapterplattor för AN-koppling till returen ur från turbon med strykning att köpa.

Fick I alla fall tag på M10 banjobultar och banjokopplingar för bromsslang på vägen hem från Luleå igår så jag kan börja göra en adapter för att ta ut oljetrycket till turbon från oljetrycksgivaren och under tiden jag varit borta har gängkloppan också kommit så förhoppningsvis kan jag komma fortsätta lite på bygget.

Där jag köpte banjokopplingarna sa dom att dom pressat bromsslang till oljetryck till turbo, köpte i alla fall en extra dubbel banjobult då jag tänkte att man kan bygga en adapter så man kan koppla in en manometer och kolla oljetrycket vid turbon. En vanlig 6 bars manometer borde ju funka bara för att kolla trycket, den lär väl skaka om man kör men för att kolla på tomgång om man har den lös och står stilla så ska den väl funka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Äntligen har det hänt lite på hojen, nu är oljetrycket på gång. Har tillbringat lite tid vid svarven och fräsen så nu är adaptern för oljetrycket tillverkad. Konstaterar att jan måste få till Z-matning på Julafräsen men jag har beställt drev till en snäckväxel så det blir bygge av Z-matning och montering av digitalerna som jag redan har då dom grejerna dyker upp för det är lite chansartat att fräsa tex nyckelgrepp.

Har också tagit upp hålet för oljetrycksadaptern i sidokåpan jag tror att detta är det klokaste alternativet att att få ut olja till turbon och med hålet på detta sättet borde det inte påverka hållfastheten för koppligsvajern.

Adaptern har utvändig 1/8 BSPT gänga gärna oljetrycksgivaren sitter på motorn och inbändig M10X1 för banjobult för slangen till turbon. Ska se om jag kan få pressat en slang här på hemmaplan eller om det får bli i Luleå.

Är också inne på att eventuellt svarva till en egen banjobult med invändig 1/8 gänga för oljetrycksgivaren i skallen eller så blir det en dubbelbanjo ut ur adaptern och en slang till givaren som då kan gömmas på lämligt ställe och en slang upp till turbon.

Denna hoj ska ju också med till Finland på utställning tillsammans med kompressor hojen så jag hade gärna hunnit lite mer på den med att få till ett avgassystem. Ska försöka hinna göra en fläns ut från turbon och sen ett provisoriskt avgassystem av lite rör som ligger och skräpar i garaget, funkar hijen och ger ladd så blir det nog rostfritt avgassystem. Även om den bara ska med som ett pågående projekt är det ju kul om man kanske kan ana om hur det hela är tänkt.

Lite bilder från dagens övning
20240414_124222.jpg20240414_141130.jpg20240414_141032.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag får väl säga som ha Sören som vann på Elmia för nåt år sen sa i en Youtubevideo, typ "kul är det ju inte men det blir bra".

Hade tänkt att ta och göra ett roligare jobb med att tillverka en banjobult med uttag för oljetrycksgivaren men tog tag med det tråkiga jobbet att göra en avgasfläns ut från turbon. Valde svart och det var nog en jäkla tur mot att slipa fram detta ifrån rostfritt.

Kan bara säga att detta var inte kul och vilket arbete med vinkelslip och tryckluftsslip med slipstift för att få en jäkla fläns men det blev hyfsat bra, nu ska bara skiten svetsas ihop till en avgasfläns. Kommer att bli en en 2" rörstump ut ur flänsen i vilken avgassystemet kommer att fästas.

20240415_192410.jpg20240415_195605.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag får väl säga som ha Sören som vann på Elmia för nåt år sen sa i en Youtubevideo, typ "kul är det ju inte men det blir bra".

Hade tänkt att ta och göra ett roligare jobb med att tillverka en banjobult med uttag för oljetrycksgivaren men tog tag med det tråkiga jobbet att göra en avgasfläns ut från turbon. Valde svart och det var nog en jäkla tur mot att slipa fram detta ifrån rostfritt.

Kan bara säga att detta var inte kul och vilket arbete med vinkelslip och tryckluftsslip med slipstift för att få en jäkla fläns men det blev hyfsat bra, nu ska bara skiten svetsas ihop till en avgasfläns. Kommer att bli en en 2" rörstump ut ur flänsen i vilken avgassystemet kommer att fästas.

View attachment 497334View attachment 497335
Snyggt jobbat - du är en man med tålamod ser jag!!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan nog vara ganska petig med detaljer, funderade på om en turbomössa skulle täcka flänsen vilket den nog gjort om man bara kapat till den fyrkantig. Men detta ser ju ut bättre även om det nog är tre timmars jobb med att få till flänsen hittills.

Mera funderingar och här har nog Boost 3 har tips, funkar det att låta oljereturen från turbon gå in i sidan på kopplingskåpan ovanför oljenivån? Slangen kommer ju då att bli "liggande" just innan kåpan. Tänkte om man skulle ta in returen antingen i pluggen till balansaxel justeringen eller gänga in en slangnippel i sidan på kåpan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hur gör du för att avlasta flänsar o. dyl så att de inte spricker av aggregatets vikt o hävarm?
Kom att tänka på hur Renault löste det på sin 1,5 liters F1-motor. "Typ" vantskruv m. länklager i ändarna så att de kunde spänna upp "lagom"
1713210334020.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Frän lösnihg på den motorn. Jag hade nog annars tänkt mig ett stag från inkommande avgasflänsen och snett ner mot främre motorfäsrer, det borde räcka fast en sån där lösning med en "vantskruv, växelstag" var ju lite frän. Bakom turbon lär det ju bli nån form av upphängning av avgassystemet som är tänkt att gå rakt bakåt och innanför ramen och sen igen vika ut bakom ramen men innan stötdämparen.

Har M6 snitt för att gänga både höger och vänstergänga med det är kanske lite klent med M6 för en stång att spänna upp turbon man kan ju alltid gänga i svarven.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Oljeretur funderingar, skulle gärna ta tips på nån smart oljeretur i pluggen för balansaxelkedjejusteraren.

Tänker svarva till ett nytt lock med gängan M25x1.5 och i detta lock försöka få fast en nippel för returslangen. Snyggast hade ju varit om man hade gängat locket i mitten och haft en banjokopplig in i locket men det är väl knappast att tänka på då det lär strypa.

Nån som har tips på nån snygg tajt lösning på detta problem? Är i hålet där det kromade locket nu sitter som jag tänker ta in returen.
20240414_141027.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De går utmärkt att leda in oljereturen rakt igenom kåpan eller vart du vill huvudsak att de är ovan oljenivå och inga uppförsbackar på slangen. Jag "tror" inte de gör något om slangen blir vågrät strax innan inlopp i kåpa. De enda som händer om de blir oljestockning i returen är att den ryker blårök men om du kör på bakhjulet hela tiden blir de bra fall :rofl Jag fick inte ens problem med returen trots att turbon satt bak på hojen och jag ledde in olja i toppen av växellådan in via vevhusventnippeln som satt där på xr 650. Jag körde i regel minst 200-600m på bakhjulet stup i kvarten utan rökplym. Men de va ju rätt stort fall till växellådan säkert 30cm höjdskillnad så jag antar att de forfarande va lite fall vid bakhjulsåkning.
Vist va de vanligt blött oljetråg på den för på hojar med torrsup kan man leda in oljan via oljepluggen. Jag ser att de blir kort slang från turbo till motor så om de underlättar kan du ev gå ner tioll 8mm inv slangdim annars är som sagt 12mm mest vanligt. Jag tror dock den där lilla turbon i nte kräker igenom så mycket olja och speciellt inte om du stryper inkommande olja mer. Min xr650 gav otroligt högt oljetryck på tomg trots rullagrad vevstake typ 2 bar på 1500 rpm. De blev inte ens någ skillnad då jag satt dit just den där turbon. När jag bytte till större turbo la jag märke till att turbons inkommande oljestryphål va bet större, men den turbon va dubbelt så stor också.
Om du har vevhusvent in till växellådan kan du leda in olja där för de är bara fördel att de regnar olja på dreven men då får man såklart sätta in vevhusvent på annat ställe. Jag gjorde hål i ett av ventiljusteringslocken på ventilkåpan.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top