Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror nån form av bajonettfattning blir svårt för man kan ju inte vrida röret då det sitter monterat då böjer sig åt två håll och sitter fast i kollektorn och cylindern, man måste ju kunna dela det hela det första man gör monterat på hojen. Tur att jag upptäckte detta nu så jag inte punktade ihop de två halvorna.

Det enklaste men fulaste är nog att bara sätta plana flänsar på ett av rören och nån form av packning mellan flänsarna. Frågan är vad man ska ha för material i packningen för det lär ju bli rejält varmt då man är nära toppen, här är väl inte högtemp silikon att rekommendera utan nån form av packningspapper.

Alternativt kunde man ju göra en skarv men flänsar men där man svarvar till ett rör invändigt så man kan trycka ihop rören i varandra och flänsen bara låser ihop det hela. Avgasfjäder kunde kanske funka i det fallet men då blir det ju jäkligare att linda med avgasbandage och risken för flex och läckage är väl större.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
V-bandsflänsar om de finns i så små dimensioner.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om de inte går göra bajonettg på ena röret blir de såklart klumpigare lösning, som sagt V-bands lösning vore bäst såklart. Bajonett med inte så stort ihopskjut brukar va mer förlåtande än man tror när de ska i sär vid liknade bygge speciellt om man inte gör den toktight. De kan va värt göra en pilsnerstest med bajonettfattning allså bara punkta ihop något hymel för test. Om man har lite djup i bajonett typ 15mm så drar man inte bara ena röret öven den andra såattsäga som på ett vanlig avgasrörsskar på en bil ,man svetsar dit en extra plåtrimsa så de blir typ som dubbeltätat.
Kolla länken till ktm header så förstår du. Ktm krökarna är väldigt lös i bajonettfattningen de går att flexa dem höger vänster enormt mycket man fyller bara skarven med silikon så är de tvärtäta ändå. Du kan som ktm bara färsta ihop den bajonettfattningen med starka fjädrar. Avagstrycket vid 0,7 bar trurbotryck blir bara max 0,3-0,5bar med den stora avgasturbinen så de ställer inga höga krav på täthet. Kör man trånga turbiner så ligger trycket på samma som turbotrycket och de finns de som kör lite högre avgastryck vs turbo-t men i regel bör man hålla sig lägre eller 1-1.
Om du ändå åker på platt mot platt tätyta så sätt dit en kopparring i ett urfräst spår runtom. Vid motering så glödgar du kopparringen och skruvar ihop. Man eferrar den några ggr tills den satt sig fullt ut. Jag tror tom att plat mot platt yta med 1mm kopparplåt funkar också för de hade jag på den turbon och stora turbon vid inloppet kolektor mot avgasturbin de läckte inte ett piss. Jag mont ihop med glödga 1mm kopparplåt och silikon bara och efter drog några ggr under färd. Eller mer vanligt förekommande packning mellan grerör och turbin på bilar allt från standard till 1000hk är vanlig plåtpackning på ca 1mm eller dubbla eller ännu fler lagar av 0,5mm plåtar och de är platt mot platt yta!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo jag kom på att innan du lindar in krökarna och turbon med en massa bandage prokör först så du ser att den bygger meningsfullt turbotryck! Bandage är bara en sista åtgärd som kan ge lite snabbare spol och ev lite högre turbotryck "ytterst lite antar jag" Och flerlagers plåtpackning nära motorn är nog bättre än kopparplåt. Jag hade ju kopparpackning mellan turbo och grenrör längst bak på hojen så den smälte ju inte där bak .Lägg på tunt lager silikon mellan plåtskivorna så bränner de fast typ förkolnar så de blir tätt om inte annat.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
V-band vore nog bäst men frågan är om man kan hitta några såna i lämplig dimension? Enligt jobbkollegan (fd bilmekaniker) har VW tydligen en del V-band anslutningar om jag minns rätt sa han bla EGR ventilen och nåt mer i små dimensioner, frågan är då bara om man kan hitta nåt sånt, klämmer går nog att hitta men svetsringarna är nog svårare. Man kan ju säkert svarva fram en egen V-band koppling men det lär ju vara ganska drygt speciellt om man gör den i rostfritt.

Finns nåt som kallas "unionkopplingar" av på jobbet, en sån skulle nog funka fint men jag kollade och dom som är koniska utan packning är rejält dyra.

Ska fundera på om man kunde vidareutveckla bajonettfattningen så man använder ett låsstift istället. Kunde nog funka om men man får nog då en lite inbuktning i röret där stiftet ska vara.

Enklast är nog att själv göra två plana flänsar med packning i mellan och sen skruva ihop med skruvar även om det kanske inte blir snyggaste lösningen.

Blir inget byggande i helgen trots inställd älgjakt pga snö och is förhållanden, blir luftgevärsskytte hela helgen med barnen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om de inte går göra bajonettg

För att undvika missförstånd vad menar du med bajonettfattning? För mig är det en lösning som man skjuter i varandra och sen vrider om för att låsa.

KTM krökarna verkar ju bara vara i varandra ihopskjuta rör som hindras att glida isär av fjädrar och då förstår jag att man har flex.


Fick en idé och det är Sachs avgasmutter och packning, skulle man göra en lämpligt tjock fläns till mutter på ena röret och motsvarande gängad fläns på andra röret borde det gå att få till en hyfsat smidig lösning och då borde man kunna använda Sachs avgaspackning i koppar.

 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För att undvika missförstånd vad menar du med bajonettfattning? För mig är det en lösning som man skjuter i varandra och sen vrider om för att låsa.

KTM krökarna verkar ju bara vara i varandra ihopskjuta rör som hindras att glida isär av fjädrar och då förstår jag att man har flex.


Fick en idé och det är Sachs avgasmutter och packning, skulle man göra en lämpligt tjock fläns till mutter på ena röret och motsvarande gängad fläns på andra röret borde det gå att få till en hyfsat smidig lösning och då borde man kunna använda Sachs avgaspackning i koppar.

Ja jag menar bara ihopskjut med bajonett som hojar har. Men Sax mutter koppling lät ju som en bra ide, de är mindre fult än platta ytor mot varandra med en massa skruvar. Som tätning inne i saxmutter kan du först prova kopparring eller 3mm kopparplåt alt flera tunna kopparplåtar. På xr 600 650 och säkert fler hojar är de kopparring som tätning mot topplock. Men de går ju kallare mot en topp så jag är lite osäker på om koppar duger en bit ut på en krök men de är bara prova. Annars kör du med typ 2 st 0,5-0,7mm plåtar med silikon imellan bara.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag får väl se om jag kan få reda på måtten på V-band kopplingen som finns på VW, har hittat klämman på blå eBay men hittar inga mått.

Sachs muttern som är till standard cylinder 35 mm gänga och 28 mm krök borde funka för man kan ju alltid svarva nere röret från 30 mm ut till 28 mm ut och då ha kvar 1 mm gods. Borde bli smäckrare än kyrkportscylindern med 40 mm gänga och 32 mm krök.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag får väl se om jag kan få reda på måtten på V-band kopplingen som finns på VW, har hittat klämman på blå eBay men hittar inga mått.

Sachs muttern som är till standard cylinder 35 mm gänga och 28 mm krök borde funka för man kan ju alltid svarva nere röret från 30 mm ut till 28 mm ut och då ha kvar 1 mm gods. Borde bli smäckrare än kyrkportscylindern med 40 mm gänga och 32 mm krök.
På min BMW 325d 08a sitter de v-band anslutning på egr röret. Jag har nog de delarna lös för jag byggde bort egr. De är rostfritt rör med ur minnet ca 25mm innermått. Jag kan kolla om jag hittar delarna men de är nog dyra delar för om jag mins rätt sitter röret ihop med en vattenkylare för de egr avgasröret. Men med lite flax är de löstagbart rör och då kan de va billigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På min BMW 325d 08a sitter de v-band anslutning på egr röret. Jag har nog de delarna lös för jag byggde bort egr. De är rostfritt rör med ur minnet ca 25mm innermått. Jag kan kolla om jag hittar delarna men de är nog dyra delar för om jag mins rätt sitter röret ihop med en vattenkylare för de egr avgasröret. Men med lite flax är de löstagbart rör och då kan de va billigt.

Det låter ju ut som precis vad jag söker, om inte annat kan du kanske fixa mått på flänsarna så man kan fundera på att svarva egna flänsar till klämman.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt värdelöst före att släppa älghundar här, snö som är som att gå i en knäckebrödkartong och dåliga isar. Är verkligen synd om Jämten för det har varit en skithöst får se om det bara blir 5 veckors älgjakt i år.

Har i alla fall fått lite tid och fortsatt på turbobygget, väntar på en Sachs avgasmutter så då har jag börjat kolla på oljetryck till turbon.

Oljetryckskontakten sitter bakom sidokåpan och givetvis vid fästet till kopplingsvajern men jag är inne på att försöka hitta en 1/8 BSP banjo koppling av nåt slag och sen dra ut en slang eller rör med oljetryck och montera ett T med oljetrycksgivaren och vidare med en slang upp till turbon, man kommer då att få fila ur lite material ur kopplingskåpan.

Andra alternativet är att dra ett rör rakt ut genom kåpan och sen T:a till oljetryckskontakten och turbon.

Har ni tips på lämpliga slangar eller rör till oljetrycket?

Här ser man det lilla hålet där oljetryckskontakten ska sitta vid cylinderfoten
20231021_113523.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kom till slut ihåg att kolla in BMW v-bandet röranslutning vid v-band men de va ju bara 20mm rör inv.
Saxmutter lär funka ,men kan du tillverka gängor, eller passar vanlig vvs gängad rörkoppling mot muttern?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Oljetryckskontakten sitter bakom sidokåpan och givetvis vid fästet till kopplingsvajern men jag är inne på att försöka hitta en 1/8 BSP banjo koppling av nåt slag och sen dra ut en slang eller rör med oljetryck och montera ett T med oljetrycksgivaren och vidare med en slang upp till turbon, man kommer då att få fila ur lite material ur kopplingskåpan.

Andra alternativet är att dra ett rör rakt ut genom kåpan och sen T:a till oljetryckskontakten och turbon.

Har ni tips på lämpliga slangar eller rör till oljetrycket?

Här ser man det lilla hålet där oljetryckskontakten ska sitta vid cylinderfoten
View attachment 491028
Kommer trycket från skruvhålet eller från den bågformade slitsen i underkant?
Oavsett vilket så tänker jag på en klump enl. skiss som skruvas fast med banjoskruven, sedan monteras kopplingskåpan (där det borrats ett hål i linje med "tvärhålet" i klumpen) därefter ett rör eller t-koppling som skruvas in i "tvärhålet" och därifrån vidare med oljetrycksgivare o smörjning till turbon. Tänker jag fel?
1699273259471.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Oljetrycket kommer ifrån hålet och jag tror det är svårt att borra och gänga i blocket där då det är ont om plats, kopplingskåpan täcker bara själva kontakten så i den finns i get oljetryck alls.

Har i alla fall beställt 1/8 BSPT till BSPP adaptrar på Amazon som jag väntar på och har tagit både en vinkla och rak modell så jag får se vilken som passar bäst och som kräver minst modifiering an kopplingskåpan. Har även fått avgasmuttern till Sachs som ska dela avgassystemet och ska svarva till två flänsar en gängad och en ogängad men detta har fått vänta lite pga ett annat projekt.

En skabbräv har varit här så ena hunden har fått skabb och då tog jag tag med ett projekt dom stannade av för 18 år sen nämligen en Remington 700, 222 Rem med helt egentillverkade kolv i laminat. Denna kolv har nu gjorts klar, ny kikare med belyst riktmedel har monterats och den har gängats för ljuddämpare i svarven så nu återstår laddning av patroner och inskjutning. Tillsvidare får 22 Hornet duga om räven kommer.

En bild på sidoprojekt då det nästan är klart
20231105_110250.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Oljetrycket kommer ifrån hålet och jag tror det är svårt att borra och gänga i blocket där då det är ont om plats, kopplingskåpan täcker bara själva kontakten så i den finns i get oljetryck alls.
Vad är det bågformade urtaget nedanför hålet till för? Så som du beskriver det verkar det inte ha någon funktion alls? Men en vinkelnippel som du beskriver har samma funktion som klumpen jag skissade - men jag trodde att bågformade hålet hade någon funktion och antingen kunde tätas med klumpen eller att man fräste motsvarande urtag i klumpen och sedan ledde oljan (som jag trodde kom ut där) vidare.

Apropå sidoprojektet....... funderat på dämpare till min 22 magnum för att inte störa mina veganska MP-grannar. Spände du pipan direkt i chucken eller gjorde du såhär?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla nästa gång om uttaget kan ha nån funktion men kan inte tänka mig det oljetryckskontakten gängas in i hålet som en "vanlig" oljetrycksgivare.


Denna pipa gängade jag med dubb i änden och centrerade pipan utvändigt med fyrbackschucken ca 10-12 cm ifrån mynningen, det blir nog nog rakt på det viset och jag vet att vissa vapentekniker kör med dubb. Kan tänka mig att det är lite av en kostnadsfråga och förmodligen duger det till vanliga jaktgevär, men vill man ha det super exakt ska man ju göra som i videon.

Tänker gänga min 22 Hornet då jag har 222:an inskjuten och klar men då ska jag göra en "spider" att montera på spindeln på utsidan av växellådan. Då bör man tillsammans med fyrbackschucken kunna centrera pipan exakt. Har beställt 44.5 mm långa mätspetsar till vippindikatorn för då borde man få det hyfsat rakt om man mäter så pipan centrerar vid mynningen och ca 4 cm in i pipan, såg en som gjorde på det viset och då slipper man ju köpa eller göra stänger som ska in i pipan. Vippindikatorn slår ju för varje bom men då den slår lika hela varvet över bommarna i mynningen och en bit in i pipan bör det nog vara lika rakt som med en stången i pipan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Bra tips - det skall jag ha i bakhuvet om o när jag får tid över att gänga pipan
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det enkla svaret på hur snett pipan får sitta är ju förståss, EXAKT. Men får den sitta 1/1000 snett eller 1/10 snett?
Bra att ha en uppfattning på ett ungefär.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top