Någon mer som upplever svensk mc-tillbehörshandel som väldigt omständig och svår?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Kände faktiskt inte till de företagen, ska köpa där nästan gång det behövs nya däck.

Annars blir det mycket ebay för mig med, har en gammal hoj så att jaga tillbehör i Sverige ger inte så mycket.
Är så sjukt smidigt på ebay, bara att skriva in TL1000R och vad man söker så får man upp grejer direkt, och ser direkt vad det kostar frakt.

De ggr jag faktiskt ringt Svenska mc-skrotar så vet de inte om de har, utan måste kolla, OM de eventuellt hör av sig så har de antingen inga grejer, eller tar okristligt betalt.

Eller klassikern - Du får komma hit och leta. Jamen tack för den, bara hinkvis med mil enkel resa. När ebay är ett bokmärke bort....
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Får flika in som andra. Har man en motard eller liknande är ju karlström motor helt underbart.. Man får upp en specad sprängskiss och köper delarna man saknar :tummenupp
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Inte kollat reservdelar, men fick väldigt dåligt med svar när jag ringde runt om däcksbyte. Begränsade telefontider och/eller inget svar blir dåligt med affärer.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag handlar i stort sett allt utomlands, har bara bra erfarenheter och alltid fått bra service, har bara behövt utnyttja garanti en gång, även denna gång fick jag bra service och fick prylen utbytt utan några frågor från säljaren, skicka hit den trasiga så skickar vi en ny var det svar man fick!

Här ska det ofta krånglas med kvitton och om man själv gjort något som orsakat felet m.m. Handlar i sverige om handlaren har bra pris och har varan hemma!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag köper gärna slitdelar i Sverige av S-racing.
Anders är briljant på att försöka hjälpa till och vi har flera gånger stått nergrävda i kataloger efter något som kan passa min hoj.
"Du jag behöver ett drevpaktet med 14 tänder fram till en Zx6r från 97 och 44 tänder bak till en zx6r från 02 och en kedja som passar däremellan."

Ibland blir det fel, ibland blir det rätt.
Men han är alltid ett samtal bort oavsett dag i veckan.

Jag har däremot träffat på firmor som aldrig svarar och då köper jag ALDRIG från dom igen.
Dom får en chans och that's it.


Jag kom precis tillbaka från en resa till Japan och där kan dom service.
Dom lever endast på sin service då det finns konkurenter inom ett par 100 meter.

Jobbar man med försäljning och inte har ett intresse för service så kan man lika gärna lägga ner.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vill följa upp lite. Frågade en butik om ett mc ställ för en vecka sen, har inte fått svar. Frågade karlström motor om en liten del för några hundringar och fick svar kortare än att jag han stänga datorn :tummenupp Inte bara ett svar utan en konversation tills jag fått de svar jag behöver dessutom. :tummenupp
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Har lite blandade erfarenheter av Svenska handlare som de flesta av oss. Vissa lever nog kvar i sitt regionala och gamla tankesätt i den nya globala världen och har nog svårt att anpassa sig... Jämför t.ex. med utslagningen av små lokala hemelektronikhandlare...

Prisjakt är ju ett svårslaget verktyg när det gäller många typer av varor, men mc-branschen är kanske för smal för att få plats där?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Beställde ett par ljuddämpare från NCCR idag. Borde ha varit runt 12.40. Kl 12.43 fick jag ett bekräftelsemail. Kl 13.21 fick jag en avisering och jag kan följa paketet. Det lämnades in på posten i Ljusdal 17.32. Efter sista inlämningstid står det. Så långt är det inga konstigheter. Dämparna fanns hemma vilket ju är en förutsättning för en snabb leverans. :)
Vi får väl se om det är nu paketet ska ut på sommarturné och besöka en tiotal omlastningscentraler.
"Jag återkommer med en rapport" vilket brukar vara famous last word för många forummedlemmar. :hej
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När vi har ett samhälle där JAG och MIN vilja kommer först och viljan att hjälpa andra, släppa folk före istället för att tränga sig och kortsiktigt ge för att kanske få en långsiktig vinst inte är det vanligaste så varför skulle MC-handlarna vara ett undantag?

Om vi inte är vana att prata med människor vi inte känner, om vi inte är påverkade eller vill ha sex förstås, då kan det vara jobbigt att ha med människor att göra på ett trevligt sätt.
Om sedan JAG tycker du är jobbig så var ligger felet? Hos dig naturligtvis och är du kund så kan du dra. :(
Och det gör för många för att det ska kunna gå ihop i en liten bransch som motorcyklar.

Undantag finns och har man inställningen att problem löser man oavsett om kunden är ett idiot som har orsakat problemet så ökar möjligheten att överleva. :tummenupp

Kommer ni ihåg charmkurserna på SAS för många år sedan?

- Jag behöver ingen dj..la charmkurs. Jag har redan en positiv inställning till alla idioter jag träffar! :D
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har nog väntat i 4 månader på ett baklyse från nccr nu..

Gulp! Men mitt paket verkar vara påväg. Kanske bara en av de två ljuddämparna, eller så har de lagt i ett par liknande. Valde i alla fall att betala vid leverans, inte förskott. Jag håller tummarna :)

Vad sa dom om ditt baklyse då? Har du betalat?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Minns inte. Det var så längesen.. :D
Ringde dom för nån månad sen, då sa dom att "den nog skulle komma snart"
Jag frågade om dom hade fått hem lyset.
"Ja det tror jag"
-När har jag det då?
"Snart"
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
När vi har ett samhälle där JAG och MIN vilja kommer först och viljan att hjälpa andra, släppa folk före istället för att tränga sig och kortsiktigt ge för att kanske få en långsiktig vinst inte är det vanligaste så varför skulle MC-handlarna vara ett undantag?

För att de har valt att jobba i en branch där direktkontakt med privatpersoner är en väldigt stor del. Och för att man inte behöver vara ett geni för att inse att om man säljer mindre varor så tjänar man mindre pengar, vilket gör att företaget går sämre, vilket i många fall får effekten att man får lägga ner verksamheten.

Kan, eller vill, man inte ha med kunder att göra så ska man inte syssla med den sortens verksamhet. Det finns andra sätt att försörja sig på.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
@twintorsk Det är ju värdelöst! "Snart" har ju passerat med råge. Urdåligt svar.

Jag försökte följa mitt paket men igår hade det inte uppdaterats efter inlämningsdagen den 22a. Nu är det inte NCCRs fel.
Men idag när jag kollar så ser jag att paketet var i Örebro igår och det kom till Segeltorp (Stockholm) inatt. Det kanske kommer en avi idag eller imorgon. :tummenupp
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
För det mesta funkar köpen bra för mig både från svenska och utländska återförsäljare. Men i år har jag fått lite problem.
-Jag köpte en styrhöjare på nätet från en butik i Uppsala, den höjde mer än utlovat så vajrar o dyl räckte inte till. Den skickades tillbaka efter 2 dagar med deras returpåse, hör inget och ingen återbetalning. Mailar inget svar, mailar inget svar, inget på kontot nu över en månad sedan jag skickade tillbaks. Jag får nog ringa och fråga vad problemet är, om de inte accepterar returen eller om den inte kommit fram. Ett svar är väl ändå inte för mycket begärt. Jag har handlat ganska mycket där tidigare, det är nog slut med det.

-Jag beställde kraschpuckar direkt från R&G UK, det stod att de oftast tar ca 7-10 dagar till utlandet, i särskilda fall kan det ta längre tid t ex om varan är slut. Efter 14 dagar undrar jag varför det inte kommit något och det finns inte heller något "tracking number" att söka godset på så jag vet inte om det är skickat och försvunnit någonstans på vägen. Jag mailar jag och undrar vad som händer, svaret kommer nästan omgående, trevligt och ursäktande att en av de beställda varorna tyvärr är slut och de erbjuder sig att skicka de varor som finns i lager och att de skickar resten när de fått hem det som saknas. Lång leveranstid trots att det är deras egen produkt men ändå en ödmjuk ton och framförallt så svarar de på mail.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja det är mycket konstigt att dom stora affärerna inte verkar förstå att en god kundrelation är A och O om man vill vara framgångsrik.
NR1. Var alltid trevlig och serviceinriktad mot kunder i din affär. Fixar du det så är halva loppet vunnet.

Jag har både goda och dåliga erfarenheter av handlarna i Stockholm.

Nu senast i dagarna var jag inne på Probike syd för ett tag sen och hörde mig för om ett byte. Jag fick då lära mig att säljaren hade jävligt svårt att hinna med sina arbetsuppgifter och han sa rakt ut att han blev störd av att kunder kom in i butiken.. Fortsatte sen att mala på om att verkstan inte hann med att serva osv osv osv.. till slut gick han med på att maila ett förslag på affär. Det gjorde han inom utsatt tid iaf. Ska tillägga att detta var på avdelningen för BMW.

Slutsats: Trisst attityd både mot kund och företaget som inte får mig att vilja komma dit igen.

Var även inne hos Honda i norrort som har en Honda cb1100 som jag var intresserad av.
"Hej jag är intresserad av den begagnade hondan här"
-Jaha, den säljer jag åt en gammal farbror för att vara snäll.
-aha en kundhoj alltså! då tar du inte inbyte på den eller?
-Nej
-Näha vad synd
- Tystnad-
-Jag tittar runt lite och ser vad du har då.
-Ja gör det du.
Sen såg eller hörde jag inte av honom igen.

Slutsats: Han borde ha försökt att sälja på mig en Ny cb1100 eller iaf kollat vad annat jag kunde tänka mig. Där blir det ingen affär så klart.

Desmocenter: Jättetrevligt mottagande, bjöd på kaffe och tvekade inte en sekund att ta fram en scrambler för provkörning.
Efter provkörningen så var jag frälst och ville byta in min Tiger.
Han tog lite kort på den och bad att få återkomma per telefon. Helt okej enligt mig.
Än har han inte ringt två dagar senare.

Slutsats: Han borde ha hört av sig även om han inte ville ta emot min hoj.

Det är trots allt meningen att dom ska sälja sälja sälja och vårda framtida försäljningar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För att de har valt att jobba i en branch där direktkontakt med privatpersoner är en väldigt stor del. Och för att man inte behöver vara ett geni för att inse att om man säljer mindre varor så tjänar man mindre pengar, vilket gör att företaget går sämre, vilket i många fall får effekten att man får lägga ner verksamheten.

Kan, eller vill, man inte ha med kunder att göra så ska man inte syssla med den sortens verksamhet. Det finns andra sätt att försörja sig på.

Håller fullständigt med men att tänka flera tankar i följd kan vara svårt. Hur många blir inte irriterade av att människor stannar efter rulltrappan, dörren eller liknande men tänker inte på att de gör samma saker själva!:va

Man behöver inte älska mig som kund men om jag känner att jag är till besvär så behöver de inte besväret att hantera mina pengar heller! Det gäller all sorts försäljning och service, inte bara hojar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Håller fullständigt med men att tänka flera tankar i följd kan vara svårt. Hur många blir inte irriterade av att människor stannar efter rulltrappan, dörren eller liknande men tänker inte på att de gör samma saker själva!:va

Man behöver inte älska mig som kund men om jag känner att jag är till besvär så behöver de inte besväret att hantera mina pengar heller! Det gäller all sorts försäljning och service, inte bara hojar.

Så är det, jag irriterar mig på det mesta som folk gör. Det enklaste vore om man fick vara själv när man, av en eller annan anledning, måste vistas i bebyggda områden. Men när jag är på jobbet så lägger jag frustrationen över människors idiotiska ovanor åt sidan, och bemöter folk på ett väldigt hövligt och tillmötesgående sätt.

Problemet är bara att detta beteende börjar spilla över på fritiden också, så jag kommer ibland på mig själv att vara trevlig mot folk även på obetald tid. :skrämd
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Än har han inte ringt två dagar senare.

Slutsats: Han borde ha hört av sig även om han inte ville ta emot min hoj.

Det är trots allt meningen att dom ska sälja sälja sälja och vårda framtida försäljningar.

Skulle vilja påstå att två dagar är lite för kort tid för att dra en slutsats. Kan vara så att de väntar besked från 3e part t ex.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
@twintorsk Det är ju värdelöst! "Snart" har ju passerat med råge. Urdåligt svar.

Jag försökte följa mitt paket men igår hade det inte uppdaterats efter inlämningsdagen den 22a. Nu är det inte NCCRs fel.
Men idag när jag kollar så ser jag att paketet var i Örebro igår och det kom till Segeltorp (Stockholm) inatt. Det kanske kommer en avi idag eller imorgon. :tummenupp
Så, finns att hämta på mitt utlämningsställe. PostNord :yoparty
Från lunchtid måndag till lunchtid onsdag är helt ok. Hade jag beställt på morgonen så hade det gått fortare.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top