Någon mer som upplever svensk mc-tillbehörshandel som väldigt omständig och svår?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har inte upplevt problemet, men de beror nog på att jag handlar på ktmshop.se å karlströms... Grejorna kommer dagen efter eller två dar senare beroende på när man beställt...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att baka in Euroglobe i högen och kalla det Kina är att raljera utan kunskap. Det är ett batteri bättre än Biltema någonsin haft att erbjuda.

Jag är inte någon teknisk batteriexpert men på de batterier jag har jämfört så har de ungefär samma specar och min erfarenhet i högkompade stånkor är allt annat än god. För att starta Ducati 996 eller KTM 660 duger de ivf inte. Om de sen är bättre än Biltema får någon annan svara på de är inte bra nog för mig ivf.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Svenska handlare måste våga släppa in datorer och stödsystem i sina företag. Att sitta och gnida på nån reservdel som man tror är värd sin vikt i guld och spela svår funkar liksom inte, då drar man utomlands på stubinen.

Kör man MC-skrot idag bör man ha ett direktkopplat inventarie- och butikssystem, som givetvis är synkat med delarnas nr i original. När man då får in den där smällda hojen så inventerar man den och vips är allt upplagt i onlineshopen, och man själv har koll på om prylen finns på hyllan.

Men nej, internet är bara en fluga, riktiga män stryker runt i sin aldrig städade lokal och gör... ja vad?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Beställde grejer från den lokala honda/kawasaki/yamaha åf butiken två gånger i våras, strul med båda beställningarna så det var sista gången jag beställer lokalt, blir lelles och utlandet hädanefter :)

Svenska handlare måste våga släppa in datorer och stödsystem i sina företag. Att sitta och gnida på nån reservdel som man tror är värd sin vikt i guld och spela svår funkar liksom inte, då drar man utomlands på stubinen.
Du borde gå till mc-butiken i en stad nära mig, från iaf en anställd kommer alltid frågan "vad har du för reg nr?" följt av ett knapprande på tangenterna eller stirrande på en skärm.
Alltid den frågan, alltid.. Leta efter oljefilter, "vad har den för reg nr sa du?", drev - "vilket reg nr va de nu igen?"
Letar efter bromsbelägg, sbs bromsbeläggs-katalog ligger på disken, ändå "vad hade du för reg nr?".... :brinnerup
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag köper modellanpassat över disk, och en del universalgrejer på nätet, dock svenska nätsidor. Är det något som inte finns till min Bulldog på svenska sidor, så är det oftast Tyskland som kan leverera. Men det är sista utvägen.

Kunskapen och servicen jag får i min lokala butik väger upp de extra slantarna. Man får rätt första gången man beställer, och blir det mot förmodan fel, så är det bara att lämna tillbaka, så får de rodda i returer och sånt. Jag försöker dra mitt strå till stacken, så att de finns kvar nästa år när jag behöver hjälp. =)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kör man MC-skrot idag bör man ha ett direktkopplat inventarie- och butikssystem, som givetvis är synkat med delarnas nr i original. När man då får in den där smällda hojen så inventerar man den och vips är allt upplagt i onlineshopen, och man själv har koll på om prylen finns på hyllan.
Jag klev in på en skrot för en massa år sen, jag var på jakt efter en generator till min Golf. När jag frågade killen bakom disken sa han åt mig att kolla på deras hemsida och skrek surt nästa. Jag bad honom dra åt helvete och åkte därifrån.

Du borde gå till mc-butiken i en stad nära mig, från iaf en anställd kommer alltid frågan "vad har du för reg nr?" följt av ett knapprande på tangenterna eller stirrande på en skärm.
Alltid den frågan, alltid.. Leta efter oljefilter, "vad har den för reg nr sa du?", drev - "vilket reg nr va de nu igen?"
Letar efter bromsbelägg, sbs bromsbeläggs-katalog ligger på disken, ändå "vad hade du för reg nr?".... :brinnerup
Det gäller ju inte bara modellspecifika prylar, det gäller ju allt från olja till däck och ventilhattar :huvet Jag har försökt med artikelnummer, men det vill dom inte kännas vid heller :gnissla
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Inskaffade en Yamaha R1 banhoj förra året. Har kört Ducati annars sista åren innan. Man blir lätt bortskämd med fantastiskt bemötande och att känna sig välkommen in hos IBC. Så jag kastade ut frågan här på SH om vilken Yamahahandlare som skulle vara motsvarande. Fick ett idiotsvar av någon här på forumet. Men bortsett från det så är det tyvärr inte lätt hitta en sådan firma med motsvarande servicenivå för Yamaha. Yamaha i Norrköping skulle ha 4000kr för byte av kamkedjesträckaren med bablande om att de behövde lyfta toppen. Mascot motor skulle ha 800kr för samma jobb... Ska besöka Mascot och lära känna dem de verkade lovande.

Annars så är det trist att få se alla tomma blickar på personal i serviceposition. Är det så svårt att rekrytera en som åtminstånne är intresserad av att sälja reservdelar och vet något om de hojar de servar. Jag har en del kontakter med företag och After sale är ett av de viktigaste segmenten för stora företag numer.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Beställde grejer från den lokala honda/kawasaki/yamaha åf butiken två gånger i våras, strul med båda beställningarna så det var sista gången jag beställer lokalt, blir lelles och utlandet hädanefter :)


Du borde gå till mc-butiken i en stad nära mig, från iaf en anställd kommer alltid frågan "vad har du för reg nr?" följt av ett knapprande på tangenterna eller stirrande på en skärm.
Alltid den frågan, alltid.. Leta efter oljefilter, "vad har den för reg nr sa du?", drev - "vilket reg nr va de nu igen?"
Letar efter bromsbelägg, sbs bromsbeläggs-katalog ligger på disken, ändå "vad hade du för reg nr?".... :brinnerup

Låter ju mer som du borde föreslå att han borde skriva upp regnr än att tycka stödsystem per se är dumma.

- - - Updated - - -

Jag klev in på en skrot för en massa år sen, jag var på jakt efter en generator till min Golf. När jag frågade killen bakom disken sa han åt mig att kolla på deras hemsida och skrek surt nästa. Jag bad honom dra åt helvete och åkte därifrån.


Det gäller ju inte bara modellspecifika prylar, det gäller ju allt från olja till däck och ventilhattar :huvet Jag har försökt med artikelnummer, men det vill dom inte kännas vid heller :gnissla

Samma som föregående - det är ju personerna du har problem med, inte system.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Beställde nytt ställ från XLMoto (mx24, sledstore etc etc) och det är nog det snabbaste företaget jag handlat från i Sverige. Deras retur och bytes-hantering är också ett föredöme!

partssweden (lelles) funkar också hyfsat, inte världssnabba, men de har tillgång till ganska mycket original-delar.


Men i övrigt så lägger jag ingen större vikt vid var jag handlar.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Beställde nytt ställ från XLMoto (mx24, sledstore etc etc) och det är nog det snabbaste företaget jag handlat från i Sverige. Deras retur och bytes-hantering är också ett föredöme!

partssweden (lelles) funkar också hyfsat, inte världssnabba, men de har tillgång till ganska mycket original-delar.


Men i övrigt så lägger jag ingen större vikt vid var jag handlar.
Synd bara att dom missat att det är 2015, för det alternativet går inte välja om man har den årsmodellen på sin mc :mad:
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett problem för svensk MC handel är den korta säsongen på 4 - 6 månader med god försäljning. Det gör att företagen har svårt att behålla sin personal hela året förutom en liten " kärna". Det påverkar även löneutvecklingen en negativt att företagen går dåligt halva året.
 

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Har upplevt problemet med minst en månad leveranstid (om man har tur) för att få det från de vanliga svenska sidorna (och sedan få begagnade varor!! :mad:). Har man bråttom (om vill ha det billigare) beställer man fördelaktigt från utlandet. Trist då jag hellre vill sponsra svenska butiker. :huvet
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Beställde nytt ställ från XLMoto (mx24, sledstore etc etc) och det är nog det snabbaste företaget jag handlat från i Sverige. Deras retur och bytes-hantering är också ett föredöme!
Jag håller verkligen med dig, väldigt smidigt att handla från dom! Snabb respons via mail angående återbetalning av grejer och liknande. Ett kanon bra företag:)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Handlade på Touringbutiken en gång och betalade införskott. En grej var restad. Jag minns inte om det tog tre månader eller så innan de skickade mina grejer. Betalade i förskott. Aldrig mer så. Nu har de visst konkat. Beställde en grej på Din Mc och betalade. "Du får ett sms när delen har kommit" Det var nog tre år sedan.

Mc-depån funkade normalt. Hade jag bara tur tro?

Det som jag gillar, näst efter att handla över disk, är XL-Moto och 24MX. Man klickar i det man vill ha och väljer att hämta i butik. De skickar ett sms/mail när det är klart att hämta. Funkar inte när det är tokbrådis och man vill ha grejerna direkt. Å andra sidan kan man inte alltid åka till en hojfirma och räkna med att allt finns hemma. De ska beställa och sedan tar det en vecka. "Ring på fredag och kolla om vi fått hem det." Då gäller det att de orkat/hunnit packa upp sina leveranser också.
MEN, har man varit med och handlat av Lelles på Dalagatan och sedan Yngligagatan (1977-1985) så är man luttrad. Allt är bättre. Jag undviker fortfarande Lelles.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag är inte någon teknisk batteriexpert men på de batterier jag har jämfört så har de ungefär samma specar och min erfarenhet i högkompade stånkor är allt annat än god. För att starta Ducati 996 eller KTM 660 duger de ivf inte. Om de sen är bättre än Biltema får någon annan svara på de är inte bra nog för mig ivf.

Få batterier som hjälper en KTM 660 igång :gnissla
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Där finns gott om stolpskott i branschen som lägger mer energi på att klaga på ojuste konkurrens och att det är dåliga marginaler än vad de lägger på att hålla kunderna nöjda. Tyvärr ligger bollen minst lika mycket hos kunderna. En svensk handlare kan aldrig konkurrera om pris till sista kronan utan man betalar lite extra för service och kunnande. Då är det trist i de fall man varken får service eller kunnande men kunderna måste också vara beredda att betala för ovannämnda.

Ett exempel är Dexon och hojdäck.se. Två företag som har givit sig in i den stentuffa däcksbranchen. De erbjuder båda goda råd om rätt däck och inte bara det däcket som råkar ge bäst avans. Snabba svar på frågor och så snabb leverans som stolpskotten på PostNord jobbar.
Ändå envisas folk med att handla av mcdackonline.com som är tyskt och har noll kundservice men är några tior billigare. Att personerna som säljer och packar däcken inte vet fram och bak på en motorcykel och det därmed blir fel väl ofta tycks man acceptera för absolut lägst pris...

Kände faktiskt inte till de företagen, ska köpa där nästan gång det behövs nya däck.

Annars blir det mycket ebay för mig med, har en gammal hoj så att jaga tillbehör i Sverige ger inte så mycket.
Är så sjukt smidigt på ebay, bara att skriva in TL1000R och vad man söker så får man upp grejer direkt, och ser direkt vad det kostar frakt.

De ggr jag faktiskt ringt Svenska mc-skrotar så vet de inte om de har, utan måste kolla, OM de eventuellt hör av sig så har de antingen inga grejer, eller tar okristligt betalt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top