Motorsågar

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Japp, lika fina grejer som motorcyklar. Tänkte vi som har en visa den, och berätta lite om den. Kanske har vi en liten historia om sågning, om framgångar och bedrifter, olyckor, reparationer, mm.

Jag kan börja lite smått med min nya K Nakasaki 'bullshitsåg' tillverkad i Kina, köpt på Amazon för 1150 kr ink frakt. Billigt, ja. Roligt? Kul som fan!
Dom skriver att den är på 78cc men jag misstänker att man stavat lite fel och att den nog ligger på 50-60 cc. Annat än det verkar allt stämma. Jag fick med en liten handbok med instruktioner, den ska ha en bränslemix med 1/25 del olja, det är lite högre blandning än vanligt som annars brukar vara 1/40 eller 1/50.


IMG_9530.jpg

Att montera ihop den var inga problem. Det var redan till stor del ihopsatt. Så jag började med att friska upp mina sågtalanger på Youtube, där finns hur mycket som helst om tekniken, både för sågen och fällning av träd, och så säkerheten och kringutrustningen.

IMG_9535.JPG

IMG_9536.JPG
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fan du är tokig....? På ett bra å roligt sätt som bjuder på sina upptåg...??
Du får skaffa ett sånt motorsågs fäste på någon av hojarna å ha me den på dina turer.. Man vet aldrig om du kommer på någon väg/stig där ett träd har ramlat tvärs över... Då är de bra å ha me sig sågen...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kina-sågarna är ofta direkta kopior rakt av från dom kända märkena, så direkta att dom säljs som "reservdelskitt" med allt på dom marknader där det är svårt att sälja piratgrejor.

Dom reservdelskitten är så kompletta (och "delvis förmonterade") att efter man har satt på svärdet är det bara att tanka och köra.
Men dom är också så trogna orginalen att man kan använda reservdelarna till sin märkessåg utan större problem

Jag fick upp ögonen för dom när en amerikansk YouTuber inte fick tag på ett nytt svänghjul till sin märkes-såg och köpte en hel kinasåg att ta svänghjulet ifrån, men han blev så imponerad av kinasågen att han beställde enbart ett svänghjul från kina också.

Så jag tror nog att den har den utlovade slagvolymen, det skulle kosta dom mera att utveckla en egen cylinder/kolv än att bara kopiera rakt av.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har själv en Husqvarna 550XP och den går väl bra. Är själv lite rädd Kinessågar just för säkerheten att det funkar som det ska.

Är det 20" svärd på den där Amazonsågen så är den nog på 78 cc, ser ut som en lite äldre Husqvarna. Vad ska du såga 13" är väl typ standard och den kommer man långt med det sågar man ju 60 cm med.

Har du sågat förut, man kan göra dig jäkligt illa med en motorsåg. Använd byxor och stövlar med sågskydd, hjälm och visir är också bra men kåpor och glasögon funkar beroende vad man håller på med men byxor och skor är ett måste köp helst byxor med skydd på baksidan av vaderna. Kolla att kastskyddet funkar som det ska, det ska lösa ut utan att handen tar i det då man släpper sågen.

Vad som också är farligt är att ha slö kedja, lite som att det är lättare att skära sig med en slö kniv.

Fick själv ta motorsågskörkort för några år sen gör att få såga på jobbet detta trots att jag gått skogsbruksskola på den tiden motorsågar ännu användes och hann också med en kort karriär som huggare.
 
Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kolla att kastskyddet funkar som det ska, det ska lösa ut utan att handen tar i det då man släpper sågen.
En sån funktion har jag aldrig sett på en motorsåg? Hur ska kastskyddet triggas när man släpper sågen?
Har en 560XPG på landet, ur minnet måste man fysiskt påverka kastskyddet med handen(kast)? Eller menar du att det ska lösa ut om man släpper sågen rakt ner i backen?
- Inte kritisk, bara nyfiken på om det är något jag missat :)
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Tycker motorsågar är ett riktigt rappel, alltid problem och krångel (har nog bara provat Husqvarnor).
Hur mycket måste man betala för att få driftsäkerhet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker motorsågar är ett riktigt rappel, alltid problem och krångel (har nog bara provat Husqvarnor).
Hur mycket måste man betala för att få driftsäkerhet?

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En sån funktion har jag aldrig sett på en motorsåg? Hur ska kastskyddet triggas när man släpper sågen?
Har en 560XPG på landet, ur minnet måste man fysiskt påverka kastskyddet med handen(kast)? Eller menar du att det ska lösa ut om man släpper sågen rakt ner i backen?
- Inte kritisk, bara nyfiken på om det är något jag missat :)

Ska försöka beskriva det hela med ord, håll sågen med en hand i bakre handtaget med ca 45 graders lutning på svärdet mot en stubbe plankbit eller nåt annat lämpligt som inte kommer att skada kedjan, lyft sen upp sågen med vänster hand så svärdet står rakt ut i 90 grader, nu släpper man vänsterhanden och låter sågen falla mot stubben, plankan och då ska kastskyddet så till.

Denna funktion ska fungera för vid ett kast är det inte säkert att kastskyddets handtag träffar handen tex om man fäller man så håller man ju handen på andra sidan av bågen, dock är väl ett kast vid hållning oftast mindre riskfyllt än vid tex kapning kvistning. Man brukar ibland märka av funktionen om man lite ovarsamt släpper ifrån dig sågen mot backen att då slår kastskyddet in.

Det som nog är farligast är om sågen börjar klättra om man tex kvistar ett stående träd, reflexmässigt håller man då fast vilket ger full gas och sågen klättrar för långsamt för att kastskyddet ska lösa utav dess egen vikt. Jag vet en som sågade sig i armen på detta sätt och var nära att förblöda, åå skogsbruks var det en lärare som hade varit med då en klöv skärmen på hjälmen men klarade sig oskadd men chockad. Här tror jag Husqvarnas "trio brake" ser till att man inte kan få sågen i såna positioner, dock lite osäker då jag inte har tid brake på min såg.

Kastskyddet uppfinnare finns i kommun men enligt vad som sägs "lurades" han på sin uppfinning, vet inte sanningshalten i allt men att han byggde ett fungerande kastskydd innan det fanns på motorsågarna stämmer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

En jobbarkompis pojk har köpt Husqvarnas elsåg och jobbarkompisen sa att den gick riktigt bra, han är också van att hugga har har själv en XPG550 att jämföra mot. Som jag fattade det var det inte lika mycket att köra men helt okej, dock tyckte han att man tappade respekten för elsågens farlighet med dess vinande ljud istället för den ylande tvåtaktaren.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Höll på med några vindfällen efter stormen Gudrun. Tryckte in sågen i skyddsbyxan. Tog 3 av dom 8 lagren kevlarfiber. Tog fan i mej en kvart att befria sågen från alla trådar.
Favoritsågen nu är en Stihl MS200. Väldigt lätt och smidig. Enda nackdelen lite kort svärd för kvistning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En jobbarkompis pojk har köpt Husqvarnas elsåg och jobbarkompisen sa att den gick riktigt bra, han är också van att hugga har har själv en XPG550 att jämföra mot. Som jag fattade det var det inte lika mycket att köra men helt okej, dock tyckte han att man tappade respekten för elsågens farlighet med dess vinande ljud istället för den ylande tvåtaktaren.
Lånade en kompis proffssåg (han jobbar med skog) och jag kan säga att en fullstor elsåg har högre kapacitet... Det tyckte även han efter att ha provat. Respekten för farliga saker måste man ju ha oavsett ljudnivå.

Idag finns det såklart ännu bättre grejor, tex https://www.stihl.se/STIHL-produkte...190/MSA-300-C-O-utan-batteri-och-laddare.aspx


OBS lite felräkning i artikeln, vem behöver SEX laddare till sex batterier? I verkligheten klarar man sig förstås med färre laddare, givet en laddtid på 35 min från tomt till fullt, kalkylen blir alltså ytterligare förbättrad till batterisågens fördel.

Pratade häromveckan med en skogsentreprenör med tiotalet anställda. Röjsågar har de helt gått över till batteri. De har laddare i pickupen och några batterier per rigg, sedan kör de hela dagen. Investering ja, men extremt låga driftskostnader, mycket bättre arbetsmiljö och i slutändan mycket lönsamt för företaget.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag köpte en Partner 410 på 90-talet, den har fungerat riktigt bra. Ibland känns den lite svag om man sätter på ett större svärd. För att slippa svärdbytet köpte jag för ett par år sedan en begagnad Partner 510. På den sitter 18"-svärdet och så har jag 13" på 410.

Efter att jag köpt den extra så fick frugan syn på en renodlad hobbymaskin (kommer inte ihåg exakt modell, men tror det kan vara en Partner 351) som stod bredvid containern på återvinningen, någon som slängt den men ställt den bredvid. Hon stoppade in den i bilen. Kedja och svärd var skadade, men jag hade extra svärd så det blev en extra maskin.

För att frugan ska kunna såga också så har vi en Stiga 48 V batteridriven. Nästan lika stark som 410, men skillnaden är att batteriet blir varmt och slår av maskinen om man sågar lite mer än bara lite kapning. Stiga har vi häcksax och trimmer på samma batteri.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lånade en kompis proffssåg (han jobbar med skog) och jag kan säga att en fullstor elsåg har högre kapacitet... Det tyckte även han efter att ha provat. Respekten för farliga saker måste man ju ha oavsett ljudnivå.

Idag finns det såklart ännu bättre grejor, tex https://www.stihl.se/STIHL-produkte...190/MSA-300-C-O-utan-batteri-och-laddare.aspx


OBS lite felräkning i artikeln, vem behöver SEX laddare till sex batterier? I verkligheten klarar man sig förstås med färre laddare, givet en laddtid på 35 min från tomt till fullt, kalkylen blir alltså ytterligare förbättrad till batterisågens fördel.

Pratade häromveckan med en skogsentreprenör med tiotalet anställda. Röjsågar har de helt gått över till batteri. De har laddare i pickupen och några batterier per rigg, sedan kör de hela dagen. Investering ja, men extremt låga driftskostnader, mycket bättre arbetsmiljö och i slutändan mycket lönsamt för företaget.

Just motorsågar måste ju vara bland det bättre att elektrifiera, dom som huggit med motorsåg i snö vet hur det är att stå nedgrävd i en grop med tvåtaktsavgaser, även röjsågen måsre ju vara fint att slippa avgaserna från. Jag gillar tvåtaktare men i just fallet med motorsågen är jag helt klar för elsågen, här skulle jag rent av se en vinst med att ladda batterierna med elverk som går på bensin en bit bort och avgaserna kan "fritt åka ut i naturen" mot att ha avgaserna i gropen runt trädet och andas in dom.

Dock får min ca 5 år (då är den väl säkert åtta) XP550 duga till det jag sågar. Är fyra år sen jag sågade lite mer då jag högg björkar runt gården och fick ihop en årsved, annars blir det på sin höjd några tankar per år.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Använd byxor och stövlar med sågskydd, hjälm och visir är också bra men kåpor och glasögon
Jodå, allt det finns på listan, som jag inte redan köpt. Väntar just nu på ett par 'chaps' och kilar från Amazon. Hjälm med kåpor och handskar köpte jag på Jula.

.. och så en yxa på Hornbach.

IMG_9620.JPG

Vet inte riktigt vad jag ska / kommer att få fälla. Men sågen har ett 20" svärd så det kan bli lite röj i skogarna häromkring, sånt som inte kommunen tagit hand om som irriterar när jag är ute på mina promenader.

Jag har även en liten sekatör från Lidl, superskön att använda på mindre kvistar som hänger ner i huvet på en.

IMG_9322.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Man vet aldrig om du kommer på någon väg/stig där ett träd har ramlat tvärs över...
Exakt min mening. Man kan aldrig ha för många verktyg. Dock kan det blir aningens tungt om man ska ha med sig sågen där man åker. Men man kanske kan ta en promenad i förväg med sågen, och röja en liten slinga åt sig?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top