Motorsågar

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kör fortfarande min Husqvarna 55 som jag köpte för tjugo år sedan. Har tagit ner riktigt stora träd med den och några som lutat in över hus mm. En bra allroundsåg för hemmabruk. Ibland skulle det vara fint med en starkare och med längre svärd, men i de flesta fall är den här lagom. Har bara bytt kedjor än så länge och membran i förgasaren (om jag minns rätt).

Är typ halvfinne så kör i kortbyxor och skyddsglasögon enbart. Gäller att tänka sig för hur man sågar och var, så undviker man olyckor.husqvarna-55.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kör fortfarande min Husqvarna 55 som jag köpte för tjugo år sedan. Har tagit ner riktigt stora träd med den och några som lutat in över hus mm. En bra allroundsåg för hemmabruk. Ibland skulle det vara fint med en starkare och med längre svärd, men i de flesta fall är den här lagom. Har bara bytt kedjor än så länge och membran i förgasaren (om jag minns rätt).

Är typ halvfinne så kör i kortbyxor och skyddsglasögon enbart. Gäller att tänka sig för hur man sågar och var, så undviker man olyckor.View attachment 488216
Min 55a gick 5 tankar aspen sedan dog den o husqwarna sa ingen garanti, tog storsläggan o krossade den o har kört partner med fabriks trim o sthil efter det. 242 var ju en bra såg dock.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag kör med en gammal Dolmar tillverkad i Västtyskland i slutet av 70 talet (ur minnet) och går som en dröm :)
Sätter heder i att hålla den gamla godingen i liv, hon behöver dock inte så mycket kärlek som man kan tro!
Var först när jag skulle kapa ned ett snett vindfälle som rullade över sågen.som hon fick ett nytt fint svärd.
I övrigt har jag gjort rent membranet, rensat oljekanalen, bytt stift och gett henne nya antivibrationsgummin.
I allt annat är det en orginalsåg som först brukades av Vantörs parkförvaltning för att sedan säljas begagnad till min far. Detta var nog i slutet av 80 eller början på 90 talet. Därefter har hon brukats både för fällning och arbete på vedbacken.
Sådana sågar görs inte längre :)
Jag fotar henne imorgon och laddar upp, hon förtjänar att presenteras med bild!
Ska fota märkplåten också, har för mig att det sägs att sågen började tillverkas på 80-talet men att min är stämplad med slutet 70 någonting.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Min 55a gick 5 tankar aspen sedan dog den o husqwarna sa ingen garanti, tog storsläggan o krossade den o har kört partner med fabriks trim o sthil efter det. 242 var ju en bra såg dock.
Aspen.... Det får mina maskiner aldrig smaka. Bara 98 oktan och rejält med racing-olja iblandat. :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Uncletom, Det där med 1/25 olja hänger nog ihop med att kinesmaskinerna antagligen ofta hamnar i länder där dom använder sämre olja än vad någon gör här i väst.
Med en bra 2t-olja gissar jag att kinesmaskinerna går utmärkt på 1/50.

På en motorsåg handlar ju oljemängden om en balans mellan arbetsmiljö och livslängd på maskinen.

För min egen del använder jag elektrisk motorsåg eftersom jag har tillräckligt med skarvsladd för att nå över hela tomten.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Uncletom, Det där med 1/25 olja hänger nog ihop med att kinesmaskinerna antagligen ofta hamnar i länder där dom använder sämre olja än vad någon gör här i väst.
Med en bra 2t-olja gissar jag att kinesmaskinerna går utmärkt på 1/50.

På en motorsåg handlar ju oljemängden om en balans mellan arbetsmiljö och livslängd på maskinen.

För min egen del använder jag elektrisk motorsåg eftersom jag har tillräckligt med skarvsladd för att nå över hela tomten.
Stämmer bra har man ej 2T olja så står det i brux både på partnern o sthil att motor olja av!!! Kvallite går att använda men då med dubbla mängden olja.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kom ihåg fel, hon är byggd 1984, men enligt informationen på arborist forumet (,USA) började tillverkningen 1985 :)
Provstartad idag med enbart "fulsoppa" dvs. Inte Aspen, säkert stått still i 5 månader, startade på 5 drag.
Syns tydligt vilken sida som oftast ligger mot mark :)
Det är alltså en Sachs Dolmar 110, 2,3Kw på 4,5kg vilket är i paritet med dagens sågar (typ). Men för att vara helt ärlig så vibrerar den som tusan och kastskyddet är ett skämt - mer som en mjuk inbromsning än tvärnit..

IMG20230812155911.jpg

IMG20230812155920.jpg

IMG20230812155931.jpg
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Skulle ha en såg för lite ved, blev en stihl 251.
Behövde en för att klättra i äppelträd stihl topphandsåg.
Sabbade 251:an spräckt handtag, lånade en 261:a två dagar senare köpte jag en egen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Verkar som man inte skall köpa en bensin husqwarna, börjar tydligen bli svårt att få tag på delar till husqwarna bensin saker..

Dom lägger ned tillverknings enheter för bränsle maskiner o sparkar folk..

 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tycker motorsågar är ett riktigt rappel, alltid problem och krångel (har nog bara provat Husqvarnor).
Hur mycket måste man betala för att få driftsäkerhet?
Regel nr 1, alla kategorier, undvik Husqvarna-produkter tillverkade efter 1986, till varje pris.

Fotnot - McCulloch, Partner, Jonsered och säkert någon annan sopa är också Husqvarna.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Regel nr 1, alla kategorier, undvik Husqvarna-produkter tillverkade efter 1986, till varje pris.

Fotnot - McCulloch, Partner, Jonsered och säkert någon annan sopa är också Husqvarna.

Vet inte om jag vill hålla med dig. Är uppväxt på skogsgård och var med och jobbade i skogen hela min ungdom. Körde med Stihl många år men när Husqvarna kom med insprutning tjata jag och tvingade till mig att byta till en sådan. Det var den bästa vi någonsin haft och sågat riktigt mycket med den helt utan problem (tex stormen Gudrun). Däremot Stihl sågarna var ofta svåra att få till att gå bra.
Även Husqvarna röjsåg har jag kört mycket med.

Men smaken är som baken.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det är många här ute i skogen som både kör Husqvarna och Stihl. Alla är nöjda med sina maskiner.
Men det är ju lite Volvo vs SAAB tjat. Det hör liksom till.
Jag har 4 Husqvarna i olika storlekar, alla har gått klockrent, massor med timmar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Gjorde ett litet busjobb, dock med stor nytta för många, här i näromdrådet. En detalj jag irriterat mig på väldigt länge men inte hade verktyg för. Min Nakasaki funkar utmärkt än så länge ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gjorde ett litet busjobb, dock med stor nytta för många, här i näromdrådet. En detalj jag irriterat mig på väldigt länge men inte hade verktyg för. Min Nakasaki funkar utmärkt än så länge ?
En sak du bör ha i åtanke om du grejar med motorsåg åt bostadsföreningen.

Utbildning. Motorsågs utbildning..

Det är KRAV. Gör du ett jobb ex en buske på föreningens mark. Och det händer något,.

1 föreningen kommer att räknas som arbetsgivare.
2 dom måste enligt lag då ha försäkring.
3 du måste ha försäkring
4 dom måste se till att du har rätt utbildning.
5 du måste ha rätt utbildning.
6 försäkringarna gäller ej om dom 5 över ej är ok.
7 du står privat för alla ev skador på allt som kan tänkas skadas från hål i gräsmatta till att grannens maybach får en taksänkning.

Det är en massa lagar som har ändrats sedan några år sedan för att höja säkerheten för anställda.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ju gått skogsbruks på slutet av motorsågs eran men jag fick ta motorsågskörkort för att få såga i jobbet då det kan behövas fällas träd ibland. Roligaste var två jobbkollegor där den ena som jobbat i +30 år i skogen som huggare inte gick såga medan den andra som fällt två träd i sitt liv och fått motorsågskörkortet via räddningstjänsten fick såga på jobbet.

Om jag minns rätt får du såga åt dig själv på din egen mark utan kort men ingenstans i övrigt. Om tex grannen vill hugga lite ved som han får gratis på min mark måste han ha motorsågskort.

Undra vad som gäller om grannen stjäl ved på min mark? Men med Sveriges lagar är det väl inte omöjligt att jag ändå blir arbetsgivare åt en tjuv.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En sak du bör ha i åtanke om du grejar med motorsåg åt bostadsföreningen.

Utbildning. Motorsågs utbildning..

Det är KRAV. Gör du ett jobb ex en buske på föreningens mark. Och det händer något,.

1 föreningen kommer att räknas som arbetsgivare.
2 dom måste enligt lag då ha försäkring.
3 du måste ha försäkring
4 dom måste se till att du har rätt utbildning.
5 du måste ha rätt utbildning.
6 försäkringarna gäller ej om dom 5 över ej är ok.
7 du står privat för alla ev skador på allt som kan tänkas skadas från hål i gräsmatta till att grannens maybach får en taksänkning.

Det är en massa lagar som har ändrats sedan några år sedan för att höja säkerheten för anställda.
Reglerna 1-3 o 7 gäller väl även om du har motorsågsutbildning?
Men om du sågar med handsåg - hur blir det då med 4-6, krävs det utbildning för att fälla träd för det är vad motorsågsutbildning går ut på i huvudsak
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, det har blivit lite skevt med motorsågskörkort.

Jag har två träd som står illa till på gården, jag känner massor med folk som jag litar på skulle kunna fälla dom, men OM en gren skulle falla genom taket så gäller inga försäkringar.

Däremot kan jag leja någon som visar sig ha fällt två träd på motorsågsutbildningen och sedan startar "Bosses ved och porr-tar den vid roten" och hoppas att han vet vad han gör.

Vi hade en som annonserade på FB marketplace, han var skitbillig om han fick ta veden, hade alla försäkringat osv....
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Reglerna 1-3 o 7 gäller väl även om du har motorsågsutbildning?
Men om du sågar med handsåg - hur blir det då med 4-6, krävs det utbildning för att fälla träd för det är vad motorsågsutbildning går ut på i huvudsak
Sågar du ned ett träd med ex en bågsåg åt föreningen så räknas du som anställd o föreningen har arbetsgivar ansvar.

Rent krast så inbillar jag mej att även vid en typ höststädning av en bostads förenings områden då alla skall hjälpa till så kommer föreningens styrelse/ordförande räknas som arbetsgivare om en olycka händer.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En sak du bör ha i åtanke om du grejar med motorsåg åt bostadsföreningen.

Utbildning. Motorsågs utbildning..

Det är KRAV. Gör du ett jobb ex en buske på föreningens mark. Och det händer något,.

1 föreningen kommer att räknas som arbetsgivare.
2 dom måste enligt lag då ha försäkring.
3 du måste ha försäkring
4 dom måste se till att du har rätt utbildning.
5 du måste ha rätt utbildning.
6 försäkringarna gäller ej om dom 5 över ej är ok.
7 du står privat för alla ev skador på allt som kan tänkas skadas från hål i gräsmatta till att grannens maybach får en taksänkning.

Det är en massa lagar som har ändrats sedan några år sedan för att höja säkerheten för anställda.

Många som inte tänker på alla regler som finns förrän olyckan är framme.
Kommer att tänka på den 14 åring som klämdes ihjäl med en minilastare på en bondgård för någon vecka sedan. Inte kul att vara den bonden idag.
Själv har man jobbat varenda lediga tid från det att man gick på mellanstadiet ingen som tänkte på sådant på -80 talet
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top