MotoGP Indianapolis

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
På hojar och mängden pengar, det är väl knappast ett mått på talang?
Vad jag menar är att det inte kan ha varit så hög nivå på roadracingen på 70-talet om någon från "gatan" kunde köra ifrån "proffsen".

Men vad är det egentligen att diskutera?
Elwe vet ju vilka förare som var bäst, tuffast osv. Vi andra är bara ett gäng mysnissar i filttofflor som helst inte ska uttala oss eftersom vi inte var med och grillade korv med de andra svenskarna på Assen 1972.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Förstår inte vad lipsill och upptäcka nya saker har med hårdhet att göra! Har umgåtts tidigare med en "äventyrare" som har åtminstone ett världsrekord i bergsbestigning och som inte ett dugg hård utan väldigt ödmjuk!

Jag blir bara trött på killar/gubbar som är så förlegade som du verkar vara! Hårdhet för er är att föneka att man har ont eller känslor!

Ville du misstolka mig eller läste du fel gällande IOM?
Återigen bevisar du den löjliga manlighetsprincipen med att säga våga!

Personligen skulle jag gärna köra IOM men med en dotter på 4,5mån och familjeförsörjare är det inte ett alternativ för mig(är även för dålig förare)!

Jag tycker lite synd om dig då du verkar vara i stadiet då killar uttrycker sina känslor med att slå varandra på axeln!

Edit: japp hela inlägget är offtopic...

Jag förstår inte vad du vill uppnå med det här inlägget?
Som du skriver som någon taskig form av ursäkt att det är Offtopic?

Jaaaaaaaaaaaaaaa Det här är en Machoform av att känna Adrenalinet,Testosteronet rusar i en när man rejsar för att sen dunka varandra i ryggen i depån och garva åt en dålig inbromsning eller liknande..

Att komma här och snacka om en mjukis till bergsklättrare som du är kompis med imponerar inte på en del individer i den här flocken av Män med hår på ryggen..

Jag förstår om du vill vara en levande pappa till din dotter och vi har barn med.
Men att leva ett liv utan spänning är inget liv i mitt perspektiv därför så älskar jag att fortfarande tänja gränser trots mina snart 52 år..

Jaaa Elwe jag och några fler biter säkert ihop våra käkar när vi har ont.
Men det beror nog på att vi inte tycker det är speciellt manligt att lipa...

Och i lördags var jag skitförbannad i depån så känslor det har jag massor av...

Det finns plats för både mjuka och hårda killar och bara för att
jag är hård,tuff men skoningslös,så tycker jag inte synd om dig för det...
Inte ens lite..
:tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vad jag menar är att det inte kan ha varit så hög nivå på roadracingen på 70-talet om någon från "gatan" kunde köra ifrån "proffsen".

Ok, nu börjar jag förstå ... de som kör idag är uppdrivna i särskilda kuvöser. De är helt artskilda från vanliga människor och har odlats fram enbart för att köra race och inget annat. Talang och dylikt har de fått via dropp de korta stunder de inte bott på gymmet eller ätit ekologisk mat eller sovit på nackriktiga kuddar i lämplig temperatur och luftfuktighet. :D

Tänk vad man får lära sig mycket av dem som har oändlig insikt om detaljerna och lång erfarenhet av processen. :)

Synd bara att det blivit så dyrt att etablera dessa broilers att man inte ens får ihop 18 st tävlande som reglerna egentligen föreskriver för att det ska bli ett fullvärdigt mästerskap. Tur att det garanterat är de 17 bästa i hela världen, alla kategorier, som man lyckats vaska fram, eller ...

Jag vill minnas att vi fick starta 32 st (kan ha varit 36) på Imatra. Något år var vi ca 70 st som kvalade så det hjälpte föga att hamna inom 107%-regeln.
Hade vi (jag och min race-kollega) inte kvalat in där och sedan på Hämeenlinna i F750-racet på onsdagen efter, så hade vi inte fått startpengar och därmed fått välja mellan att käka eller tanka så vi kom hem ... :)
Fast, vi trimmade och servade våra hojar själva så det kan ju inte ha vatt nåt ... Dessutom gick banan genom skogen, genom rondeller, över järnvägsövergångar, över hopp i 200 km/h, vägen hade målade mittlinjer, osv så det gick ju inte och köra där .... :krama


Ja du Roffe. Sitter vi i ett forum där de som uttalar sig mest är representativa för dagens racingförare så börjar jag så smått förstå varför det inte kommer fram några VM-stjärnor från Sverige ... :) Det är inte bara sponsorspengar som saknas ...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...även om man inte vill inse det, så går utveckligen framåt - man tävlar med helt olika förutsättningar nu som då. :)
Gamla tiders hjältar skulle nog ha svårt att hävda sig i gp-cirkusen idag (och vice versa).

Om någon på ren talang kan traila en egenskruvad hoj och spöa fabriksstallen, så kan inte nivån har varit speciellt hög, oavsett hur överjävlig föraren är.
Hur många idag smider ihop en 800cc-knarr på 250 pållar i garaget och får den att hålla till att börja med...som dessutom är raceduglig i alla andra aspekter?

Utvecklingen går framåt. :)

/J
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag förstår inte vad du vill uppnå med det här inlägget?
Som du skriver som någon taskig form av ursäkt att det är Offtopic?

Jaaaaaaaaaaaaaaa Det här är en Machoform av att känna Adrenalinet,Testosteronet rusar i en när man rejsar för att sen dunka varandra i ryggen i depån och garva åt en dålig inbromsning eller liknande..

Att komma här och snacka om en mjukis till bergsklättrare som du är kompis med imponerar inte på en del individer i den här flocken av Män med hår på ryggen..

Jag förstår om du vill vara en levande pappa till din dotter och vi har barn med.
Men att leva ett liv utan spänning är inget liv i mitt perspektiv därför så älskar jag att fortfarande tänja gränser trots mina snart 52 år..

Jaaa Elwe jag och några fler biter säkert ihop våra käkar när vi har ont.
Men det beror nog på att vi inte tycker det är speciellt manligt att lipa...

Och i lördags var jag skitförbannad i depån så känslor det har jag massor av...

Det finns plats för både mjuka och hårda killar och bara för att
jag är hård,tuff men skoningslös,så tycker jag inte synd om dig för det...
Inte ens lite..
:tummenupp

Det var ju offtopic redan då någon nämnde IOM :rolleyes:

Inlägget mynnade ju ut i detta pga av att ni tycker att det är helt ok att MGP förare ska behöva välja en annan linje eller chansa pga dålig beläggning på en bana! Varför ska inte utvecklingen löpa parallelt på alla plan? Banor och beläggning borde väl utvecklas i samma takt som fordonen

Tragiskt nog ser du hårdhet som samma sak som att vara spänningssökare och gränstestare vilket verkar ganska snedvridet!
Gå du och ha fortsatt ont och sen när besöker du läkaren är det försent!
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Ok, nu börjar jag förstå ... de som kör idag är uppdrivna i särskilda kuvöser. De är helt artskilda från vanliga människor och har odlats fram enbart för att köra race och inget annat. Talang och dylikt har de fått via dropp de korta stunder de inte bott på gymmet eller ätit ekologisk mat eller sovit på nackriktiga kuddar i lämplig temperatur och luftfuktighet. :D

Tänk vad man får lära sig mycket av dem som har oändlig insikt om detaljerna och lång erfarenhet av processen. :)

Synd bara att det blivit så dyrt att etablera dessa broilers att man inte ens får ihop 18 st tävlande som reglerna egentligen föreskriver för att det ska bli ett fullvärdigt mästerskap. Tur att det garanterat är de 17 bästa i hela världen, alla kategorier, som man lyckats vaska fram, eller ...

Jag vill minnas att vi fick starta 32 st (kan ha varit 36) på Imatra. Något år var vi ca 70 st som kvalade så det hjälpte föga att hamna inom 107%-regeln.
Hade vi (jag och min race-kollega) inte kvalat in där och sedan på Hämeenlinna i F750-racet på onsdagen efter, så hade vi inte fått startpengar och därmed fått välja mellan att käka eller tanka så vi kom hem ... :)
Fast, vi trimmade och servade våra hojar själva så det kan ju inte ha vatt nåt ... Dessutom gick banan genom skogen, genom rondeller, över järnvägsövergångar, över hopp i 200 km/h, vägen hade målade mittlinjer, osv så det gick ju inte och köra där .... :krama


Ja du Roffe. Sitter vi i ett forum där de som uttalar sig mest är representativa för dagens racingförare så börjar jag så smått förstå varför det inte kommer fram några VM-stjärnor från Sverige ... :) Det är inte bara sponsorspengar som saknas ...

Herregud :crash du vill inte förstå va??
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Behovet av att berätta om hur det var förr är tydligen större.

:rolleyes:

Med tanke på mängden inlägg från din sida så verkar det finnas liknade syndrom från ditt håll med..

Varför ska dina inlägg vara mer värda än andras?

Inte kasta spjut i campingtält tack!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om det känns abstrakt att tänka sig gamla hjältar på dagens hojar så kan man ju leka med en annan tanke.
Tänk om alla 17 (18?) skulle få köpa varsin produktionsracer för lånade pengar, plocka ner och trimma och optimera hojen, lasta den i folkabussen med tält, reservdelar, verktyg, oljor, bensin, en monkeybike och ett par reservdäck. Sedan kör man själv, tillsammans med frun, mellan banorna i Europa och spöar fabriksåkarna trots att de har hela team bakom sig och massor av resurser.
Skulle nån av dagens förare klara det?
Jarno Saarinen gjorde det ...
1973 passade han också på att åka över till USA med sin 350cc Yamaha och körde skiten ur hela amerikanska eliten på sina 750 cc, ja och några till som inte var amerikanare ...
Eftersom jag råkar vara i positionen att ha kunnat följa de olika generationerna sedan dess (och lite tidigare) så är det helt enkelt min bedömning att ingen har varit så duktig som Saarinen.
Fast det där vet du ju inget om eftersom alla förare är resultat av sin tidsepok. Hade Saarinen kört nu hade han ju inte behövt göra det han gjorde vid sidan av då och vi har ingen aning om hur han hade stått sig i konkurrensen och vice versa.
Att de flesta människor har en tendens att hålla "sin" tidsepok som störst är helt naturligt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Med tanke på mängden inlägg från din sida så verkar det finnas liknade syndrom från ditt håll med.. Varför ska dina inlägg vara mer värda än andras? Inte kasta spjut i campingtält tack!
Den stora skillnanden är att jag sällan avslutar min inlägg med en lätt fisförnäm attityd och ständiga referenser till att jag som rejsade på 70-talet minsann vet mer.

Men jag kör ju både med specialkalsonger och ryggskydd så jag är väl en fegis med filttofflor :rolleyes:
 

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Ort
Inte i garaget
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Lägg ner S&S3M ... du kommer inte att komma längre än att elda upp dom gamla stofilerna.
Nu dödar vi den här tråden och drar på smilbanden åt det som diskuterats
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Måste vara svårt att gå igenom vad som faktiskt var bättre förr och vad som är bättre nu. Läge för en separat tråd om det?
Apropå förr, nu har jag glömt, men vem tusan var det som hade ett hål borrat i sin integralhjälm för att kunna röka i väntan på start? Det var fan rock ´n roll, det.

Ang. topic så tror jag Rossi är jävligt sugen på att ta tillbaka sin sårade stolthet, Lorenzo sugen som fan på mer pompa och ståt, Pedrosa kommer att vilja för mkt.

Säkert har jag fel, men mitt tips är:
1. Rossi
2. Lorenzo
3. Melandri (!)
4. Pedrosa

Kanske en Dovi eller Edw kan komma och bråka lite i pallplatserna också.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Måste vara svårt att gå igenom vad som faktiskt var bättre förr och vad som är bättre nu. Läge för en separat tråd om det?
Apropå förr, nu har jag glömt, men vem tusan var det som hade ett hål borrat i sin integralhjälm för att kunna röka i väntan på start? Det var fan rock ´n roll, det.

Ang. topic så tror jag Rossi är jävligt sugen på att ta tillbaka sin sårade stolthet, Lorenzo sugen som fan på mer pompa och ståt, Pedrosa kommer att vilja för mkt.

Säkert har jag fel, men mitt tips är:
1. Rossi
2. Lorenzo
3. Melandri (!)
4. Pedrosa

Kanske en Dovi eller Edw kan komma och bråka lite i pallplatserna också.
Det var Graeme Crosby som började med hålet i hjälmen men Barry Sheene kopierade det tricket och blev ju lite mer känd.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Och jag som trodde den här tråden skulle handla om Moto-Gp racet i Indianapolis. :glömdet
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Fast på 40-talet var förarna RIKTIG bra. Det var annat än fjollorna på 70-talet det.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Hoppas inte carla får nys om era nedvärderande inlägg om gamla
racers. Han kommer grilla er på engångsgrill och äta upp er. med barnselar, fotriktiga skor, nappflask-värmare och allt vad ni har på er...:cdevil
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top