MotoGP Indianapolis

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag har svårt att tycka att tex Joe Dunlop är en sämre racingkille än Pedrosa..:tummenupp
Ingen kan väl säga vem av dem som är/var bäst men väldigt ofta glömmer man bort utvecklingen i såna här resonemang.

Hur såg det ut för 30-40 år sedan? Det jag har sett är att det gick mycket långsammare, folk hade en cigg i mungipan, man meckade med hojen på natten och filade på en kolv för att det skulle gå fortare osv (lite lätt överdrivet). Det är en helt annan nivå nu på alla inblandade vilket självklart inkluderar förarna också.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
schwants och doohan eller hur man nu stavar...

Om de skulle köra i dag och hade åldern inne som tex stoner eller hayden. Tror jag de skulle piska ganska bra!
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
om GP förarna vill köra på brunnslock, vita linjer, hål, lappningar och div elände så skulle de väl kunna köra IOM, Ulster Macau mm men det vill de inte. alltså, inse att det är olika förare till olika serier. Guy martin käkar Rossi,Lorenzo, peddo osv till frukost på landsväg men motsatsen gäller nästan undantagslöst på cirquit. Så vilken slutsats drar sporthojs snillen :D

Jag håller Ago som bäst genom tiderna och det motiverar jag genom att han mästrade alla underlag. Banor och landsvägar. Rossi, min idol, pallar inte det.

Han skulle säkert vara snabb på Ulster,IOM mm men han vill inte, Hans sponsorer vill inte, hans team vill inte, hans MAMMA vill inte .......!

Grabbarna va hårdare förr. Gilla läget alla korplirare. Inkl mig !
 

*DanTheMan*

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Nov 2003
Ort
3km från Das Bult
Hoj
KTM 690 SMC-10
Ingen kan väl säga vem av dem som är/var bäst men väldigt ofta glömmer man bort utvecklingen i såna här resonemang.

Hur såg det ut för 30-40 år sedan? Det jag har sett är att det gick mycket långsammare, folk hade en cigg i mungipan, man meckade med hojen på natten och filade på en kolv för att det skulle gå fortare osv (lite lätt överdrivet). Det är en helt annan nivå nu på alla inblandade vilket självklart inkluderar förarna också.

För att inte tala om fysträning som var helt uteslutet på den tiden.
Såg ett program om Lorenzo på spansk tv.Han tränar fys i form av löpning,thaiboxning,styrka flera timmar om dan.Sen tilkommer bl.a yoga
o annat hokuspokus.
Man har väl sett bilder från för där om sitter o drar en konjak efter racet,,,antagligen före oxå :D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
För att inte tala om fysträning som var helt uteslutet på den tiden.
Såg ett program om Lorenzo på spansk tv.Han tränar fys i form av löpning,thaiboxning,styrka flera timmar om dan.Sen tilkommer bl.a yoga
o annat hokuspokus.
Man har väl sett bilder från för där om sitter o drar en konjak efter racet,,,antagligen före oxå :D
Precis, det var inte så seriöst förr i tiden och därför blir det lite svårt att ta det på allvar när folk ska jämföra gamla tiders hjältar med dagens elitidrottsmän. Hälften av dem som var bra förr i tiden skulle nog aldrig komma på tanken att träna ordentligt, det behövdes ju inte då.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Precis, det var inte så seriöst förr i tiden och därför blir det lite svårt att ta det på allvar när folk ska jämföra gamla tiders hjältar med dagens elitidrottsmän. Hälften av dem som var bra förr i tiden skulle nog aldrig komma på tanken att träna ordentligt, det behövdes ju inte då.
Alla är ju barn av sin tid. Skulle Rossi kört på 50-60 talet så hade ju gjort som sina konkurrenter och garanterat rökt en cigg och druckit en bärs innan han bytte kolvar själv och vice versa. Bara för att de är födda senare betyder det ju itne att de är större talanger för att resultaten är imponerande.
Kanske skulle Ago med Rossis uppbackning, team, träning etc varit ännu mer imponerande än vad Rossi är men det är ju omöjligt att bevisa.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Allt var bättre förr när vi räjsade på diagonaldäck på en upplogad grusväg med hojar som inte hade några bromsar alls knappt. Då var det minnsan förarkvaliteten som avgjorde och ingen gnällde för att man dammade in ett träd eller två.....








:rolleyes:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Allt var bättre förr när vi räjsade på diagonaldäck på en upplogad grusväg med hojar som inte hade några bromsar alls knappt. Då var det minnsan förarkvaliteten som avgjorde och ingen gnällde för att man dammade in ett träd eller två.....








:rolleyes:

ASG

[YOUTUBE-ID]13JK5kChbRw[/YOUTUBE-ID]
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Om det känns abstrakt att tänka sig gamla hjältar på dagens hojar så kan man ju leka med en annan tanke.
Tänk om alla 17 (18?) skulle få köpa varsin produktionsracer för lånade pengar, plocka ner och trimma och optimera hojen, lasta den i folkabussen med tält, reservdelar, verktyg, oljor, bensin, en monkeybike och ett par reservdäck. Sedan kör man själv, tillsammans med frun, mellan banorna i Europa och spöar fabriksåkarna trots att de har hela team bakom sig och massor av resurser.
Skulle nån av dagens förare klara det?
Jarno Saarinen gjorde det ...
1973 passade han också på att åka över till USA med sin 350cc Yamaha och körde skiten ur hela amerikanska eliten på sina 750 cc, ja och några till som inte var amerikanare ...
Eftersom jag råkar vara i positionen att ha kunnat följa de olika generationerna sedan dess (och lite tidigare) så är det helt enkelt min bedömning att ingen har varit så duktig som Saarinen.

För att inte tala om fysträning som var helt uteslutet på den tiden.

Varifrån har du fått det?
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Är man så gammal som jag antar att du är borde man väl släppt att vara tuff för länge sen?
Vad är det för fel att inte vara en lipsill?
Vem ska upptäcka nya världar om alla gömmer sig bakom varandra?

Förstår faktiskt inte varför du skulle ta upp IOM TT då begreppet våga känns väldigt omoget som man gjorde med killgänget vid 20-års ålder! Är grymt imponerad av killarna som kör detta men att medvetet riskera mitt liv på det sättet känns inte värt det vilket säkert gäller för MGP förare också+ att dom inte får för sina arbetsgivare!

Wow ... ett race som körts i 100 år är plötsligt "omoget".
Och du behöver inte oroa dig .. du behöver inte köra IoM eftersom du nu inte vågar. Men visst är de som gör det betydligt tuffare och hårdare än den som inte vågar? De har viljan, gutsen och förmågan att göra något de själva vill och vi ska vara jäkligt tacksamma att det fortfarande finns andningshål i förbudsvärlden ...
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Om det känns abstrakt att tänka sig gamla hjältar på dagens hojar så kan man ju leka med en annan tanke.
Tänk om alla 17 (18?) skulle få köpa varsin produktionsracer för lånade pengar, plocka ner och trimma och optimera hojen, lasta den i folkabussen med tält, reservdelar, verktyg, oljor, bensin, en monkeybike och ett par reservdäck. Sedan kör man själv, tillsammans med frun, mellan banorna i Europa och spöar fabriksåkarna trots att de har hela team bakom sig och massor av resurser.
Skulle nån av dagens förare klara det?
Jarno Saarinen gjorde det ...
1973 passade han också på att åka över till USA med sin 350cc Yamaha och körde skiten ur hela amerikanska eliten på sina 750 cc, ja och några till som inte var amerikanare ...
Eftersom jag råkar vara i positionen att ha kunnat följa de olika generationerna sedan dess (och lite tidigare) så är det helt enkelt min bedömning att ingen har varit så duktig som Saarinen.



Varifrån har du fått det?

[YOUTUBE-ID]TjrEks85VFg[/YOUTUBE-ID]

Han dog 20/5 1973 på Monza.
[YOUTUBE-ID]LHa4Lf8r00w[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
..jag tror bara du är ganska ensam om att tycka det är ok att dålig banbeläggning kan vara en väsentlig avgörande parameter för resultatet i en MotoGP-tävling.

Om jag är "ganska ensam" om att tycka att banbeläggningen är en väsentlig del av körupplevelsen på en bana...

Haha, ...ett sådant fulcitat kan jag bara tolka som en kapitulation från din sida. :glömdet
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vad är det för fel att inte vara en lipsill?
Vem ska upptäcka nya världar om alla gömmer sig bakom varandra?



Wow ... ett race som körts i 100 år är plötsligt "omoget".
Och du behöver inte oroa dig .. du behöver inte köra IoM eftersom du nu inte vågar. Men visst är de som gör det betydligt tuffare och hårdare än den som inte vågar? De har viljan, gutsen och förmågan att göra något de själva vill och vi ska vara jäkligt tacksamma att det fortfarande finns andningshål i förbudsvärlden ...

Förstår inte vad lipsill och upptäcka nya saker har med hårdhet att göra! Har umgåtts tidigare med en "äventyrare" som har åtminstone ett världsrekord i bergsbestigning och som inte ett dugg hård utan väldigt ödmjuk!

Jag blir bara trött på killar/gubbar som är så förlegade som du verkar vara! Hårdhet för er är att föneka att man har ont eller känslor!

Ville du misstolka mig eller läste du fel gällande IOM?
Återigen bevisar du den löjliga manlighetsprincipen med att säga våga!

Personligen skulle jag gärna köra IOM men med en dotter på 4,5mån och familjeförsörjare är det inte ett alternativ för mig(är även för dålig förare)!

Jag tycker lite synd om dig då du verkar vara i stadiet då killar uttrycker sina känslor med att slå varandra på axeln!

Edit: japp hela inlägget är offtopic...
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tänk om alla 17 (18?) skulle få köpa varsin produktionsracer för lånade pengar, plocka ner och trimma och optimera hojen, lasta den i folkabussen med tält, reservdelar, verktyg, oljor, bensin, en monkeybike och ett par reservdäck. Sedan kör man själv, tillsammans med frun, mellan banorna i Europa och spöar fabriksåkarna trots att de har hela team bakom sig och massor av resurser. Skulle nån av dagens förare klara det? Jarno Saarinen gjorde det ...
Det bevisar väl snarare hur låg standarden var på den tiden.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det bevisar väl snarare hur låg standarden var på den tiden.

På hojar och mängden pengar, det är väl knappast ett mått på talang?
Är väl bevisat mer än en gång att det finns äldre gubbar/tanter inom motorsporten som piskar yngre alltsom oftast?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

Fina filmer Dalafalo :tummenupp

1972 i Brno så satt vi ett gäng utanför Börje Janssons tält. Det var väl alla svenskarna med bl a Kent Andersson, Esso, Granath och ett antal till ....
Det vrålar till och ett jättedammoln drar in. När dammet skingrats sitter Jarno där på sin Monkeybike, tittar på oss och säger på finlandssvenska "Man måste vara jäävligt försiktig på gasen på denna", och så drar han iväg igen :D

Jag blir bara trött på killar/gubbar som är så förlegade som du verkar vara! Hårdhet för er är att föneka att man har ont eller känslor!

Det är väl inte mitt fel att jag inte klär i filttofflor och mysdress ...
Vem ska jag gå och prata med? Har du någon som du kan rekommendera?

På hojar och mängden pengar, det är väl knappast ett mått på talang?
Är väl bevisat mer än en gång att det finns äldre gubbar/tanter inom motorsporten som piskar yngre alltsom oftast?

:fakta
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top