Motionärsklass i roadracing!

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Kan ha fel men tror han ska köra Classic i 7C F1 med en Suzuki 7/11 med ram från en -88
/Håkan
Åh fan :tummenupp

ja tyckte det såg misstänkt ut på svingen! Om Du känner honom kanske Du vet om han ska lufta gixxern i sommar oxå?
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16

Då var det officiellt att det inte är tillåtet med slicks! Då är frågan vad som är ett bra alternativ och godkänt för gata? Supercorsa SC tror jag är gatgodkända men är ändå racedäck. Lika dyra som Superbike så om tanken var att hålla nere kostnaden så blev det fel.

De finns inte heller i 200/60 utan 200/55 och 190/55. Blir inte 200/55 lite för platt? Någon som har en tanke om det att dela?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Då var det officiellt att det inte är tillåtet med slicks! Då är frågan vad som är ett bra alternativ och godkänt för gata? Supercorsa SC tror jag är gatgodkända men är ändå racedäck. Lika dyra som Superbike så om tanken var att hålla nere kostnaden så blev det fel.

De finns inte heller i 200/60 utan 200/55 och 190/55. Blir inte 200/55 lite för platt? Någon som har en tanke om det att dela?
Jag skulle tro att många kommer att ge Bridgestone S20 en chans - bästa gatdäcken jag provat, hade dom på gatfälgarna ifjol och körde någon kursdag ifjol på dom. Nya Sportsmart har jag inte provat än...

Men även DOT verkar ju funka enligt texten i 9.2.1.3? Då är det i praktiken mönstrade slick som gäller och Du har en massa roliga däck att välja och vraka bland, t ex Dunlop D212, Supercorsa pro SCx, Michelin Cup och inte minst Bridgestone R10...:)

Klassen verkar ju ha alla förutsättningar att bli skitskoj!
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
helt plötsligt blev det en väldigt dyr klass.... elda gatdäck är ju inte gratis direkt jämfört med att köpa slicks av nån elitåkare för en hundralapp, och köra med helt standardhoj är heller inte gratis när man lägger omkull.

klassen tillåts endast serieproducerade MC som saluförs eller saluförts i
Sverige, Danmark, Norge, Island och Finland som går att köpa via återförsäljare
eller importör samt är tillgänglig för allmänheten. Alla ändringar utöver nedan
nämnda är ej tillåt
et. Allt annat skall vara som original homologiserad mc.

och sen står det inget nedanför? borde innerbära att den måste vara helt i orginalskick? :va får man inte ens ha miniblinkers :gnissla
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Då var det officiellt att det inte är tillåtet med slicks! Då är frågan vad som är ett bra alternativ och godkänt för gata? Supercorsa SC tror jag är gatgodkända men är ändå racedäck. Lika dyra som Superbike så om tanken var att hålla nere kostnaden så blev det fel.

De finns inte heller i 200/60 utan 200/55 och 190/55. Blir inte 200/55 lite för platt? Någon som har en tanke om det att dela?

I det tänkta tempot är inte däcken något problem, bandagsdäcken typ Pirelli pro och liknande kommer räcka mer än väl.....

Har jag inte fattat fel så kommer 600-snittet troligen hamna omkring 1.17 på åsen och i det tempot går det att köra gatdäck.........tänk även på att detta är uppflyttningstempot, mittengruppen kommer alltså köra några sekunder långsammare. :)
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Känner mig rätt trög nu när jag försökt förstå "reglementet".
Ska hojen vara helt standard som den såldes förutom båt, uppsamlingskärl och najning?

Är det ok med uppgraderad fjädring och styrdämpare? Satt ju liksom på när jag köpte hojen =) Verkar ju jobbigt att leta tag på orginalfjädring om man får för sig att köra något efter licenskursen.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
och sen står det inget nedanför? borde innerbära att den måste vara helt i orginalskick? :va får man inte ens ha miniblinkers :gnissla

Hmmm...Någon möjlighet att köra original har inte jag iallafall. Tänker på slipon, levers, fotpinnsatser osv. Har inte några originalgrejer. Inte tänker jag köpa en gathoj bara för att köra speedster! Då är det lika mycket breddidrott som rävjakt. Jag har tyvärr inga slott att hyra ut till någon filminspelning om tonårstrollkarlar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
de är ju dock "not for highway use" och får inte använda

GP-racer eller P-sc4, håller en evighet.
Metzler k3....bara välja. :)

Michelin cup körde rookievinnaren 2012 så det går att köra fort med dom om man vill.

Se inte problem, se möjligheter! :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Känner mig rätt trög nu när jag försökt förstå "reglementet".
Ska hojen vara helt standard som den såldes förutom båt, uppsamlingskärl och najning?

Är det ok med uppgraderad fjädring och styrdämpare? Satt ju liksom på när jag köpte hojen =) Verkar ju jobbigt att leta tag på orginalfjädring om man får för sig att köra något efter licenskursen.

Hmmm...Någon möjlighet att köra original har inte jag iallafall. Tänker på slipon, levers, fotpinnsatser osv. Har inte några originalgrejer. Inte tänker jag köpa en gathoj bara för att köra speedster! Då är det lika mycket breddidrott som rävjakt. Jag har tyvärr inga slott att hyra ut till någon filminspelning om tonårstrollkarlar.

Ska inte svära men antar såhär, fotpinnar, styrpinnar och bakdämp får bytas, innanmätet i gaffeln med.

Bromsbelägg får bytas men resten av bromsarna ska vara som original, avgas får bytas bara ljudkravet hålls.

Ta inte detta för sanning nu men det är en god gissning.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
GP-racer eller P-sc4, håller en evighet.
Metzler k3....bara välja. :)

Michelin cup körde rookievinnaren 2012 så det går att köra fort med dom om man vill.

Se inte problem, se möjligheter! :)

Inga problem bara för diskussionen vidare. Förstår faktiskt inte tanken om det ska vara en billig klass, supercorsa sc e ju i princip samma däcl som superbike sc och den ena är tillåten den andra inte, slicks hittar man lätt billigt begagnat bra gatdäck är svårt att hitta begagnat, och köpa nytt är dyrt. Har man råd e det ju bara slänga på supercorsa sc1 och börna satan ;) samtidigt som ett bandagsdäck som håller länge som superbike pro ej är tillåtet
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Låt oss hoppas du har rätt för då är det bara borra lite hål och najja härket som behövs i princip.

Ser absolut inga problem, mer än att hitta information om vad som gälller så man ev. kan fixa ordning på hojen medan man har den nedplockad i garaget =)

Ska inte svära men antar såhär, fotpinnar, styrpinnar och bakdämp får bytas, innanmätet i gaffeln med.

Bromsbelägg får bytas men resten av bromsarna ska vara som original, avgas får bytas bara ljudkravet hålls.

Ta inte detta för sanning nu men det är en god gissning.

...

GP-racer eller P-sc4, håller en evighet.
Metzler k3....bara välja.

Michelin cup körde rookievinnaren 2012 så det går att köra fort med dom om man vill.

Se inte problem, se möjligheter!
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Det må heta Speedster Cup. Men jag tror att ni tar lite för allvarligt på det hela.
Jag tror att jag uppfattar Speedster Cup precis som trådstartaren gjorde när han satte rubriken "Motionärsklass i racing".

Om man tycker att det är tråkigt att köra med gatdäck, det vill säga att man redan är så skicklig att man kan dra verklig nytta av skillnaden mellan slicks och ett bättre gatdäck, då har man nog mer glädje av att köra Rookieklasserna.

Om vi för ett ögonblick tänker oss att Rookieklasserna är att som att spela fotboll i Superettan eller division 2 så kanske Speedster Cup är som att spela korpfotboll. Lite på kul, på blodigt allvar på plan (läs banan) och förmodligen det gäng som kommer att skratta mest och dricka mest öl efteråt. Tillsammans.

Jag är själv inte tillräckligt bra för Rookie600 men hade ändå tänkt att försöka plocka ihop till något race bara för den mentala hälsans skull. Men jag har inte råd (Betalar fortfarande av på synderna från TTXGP-satsningen 2010).

I och med lanseringen av Speedster Cup öppnade sig en ny möjlighet: sälja min älskade traja, köpa en halvgammal Kawasaki er6n istället, köpa Speedster Cup Er6n-kitet med fotpinnar, kedjeskydd och kuts för åttatusen och bara vara med. Och ha en kombinerad gathoj/banhoj. Så länge inte någon kastar styrvikter omkring sig ;-)

För att det är kul.

För att det blir roligare att vara i depån en racehelg även om man tillhör motionärsklassen än på en en vanlig bandag.

För att kan utveckla sig och kanske någon gång i framtiden hoppa över till Rookie600.

För att jag tror att jag om några år kan lura ungarna att köra och därigenom få lite snurr på nyrekryteringen till roadracingen.

Och för att det finns en massa duktiga unga killar och tjejer som aldrig kommer ha råd att köpa en skåpbil och en banhoj men som kan finna stor glädje i att köra på bana. På riktigt.

Så jag tror att detta är början på något som kan bli bra för hela roadracing-sverige. Man ska nog inte underskatta styrka i "Svenssonracing", titta bara på hur vanvettigt populärt folkrace är. Kan vi få in samma bonniga glädje som folkracedårarna har i motorcykelracingen kommer framtiden att se aningen ljusare ut.

Så för alla er duktiga förare - se det lite som när en symfoniorkestermedlem slinker ut efter att spelat Beethovens femma på konserthuset och spelar i ett punkband på den lokala svartklubben. Gör det för att det är kul.
Och alla som någon gång tänkt att prova på att köra ett Rookierace men inte kommit loss - häng på!
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Låt oss hoppas du har rätt för då är det bara borra lite hål och najja härket som behövs i princip.

Ser absolut inga problem, mer än att hitta information om vad som gälller så man ev. kan fixa ordning på hojen medan man har den nedplockad i garaget =)

så har jag tolkat det, "ride what you got"! Original eller special, bara säkerhetsgrejer som najning etc är på plats och däcken är mönstrade typ..

Men jag har å amdra sodan inte läst reglementet.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top