Motionärsklass i roadracing!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kom på en ide. Att kunna börja köra race med den hojen man har tror jag är en viktig bit för att få in nya, skulle man inte kunna ha en klass med bara en regel, max 100hp? då skulle de äldre 600 sportisarna vara konkurenskraftiga och de nyare hade bara behövt bygga en restriktor vilket man i princip gör på en kafferast och vi hade haft hyffsat jämn racing? och även 750cc och 636 kunde få vara med.

Sen om nån hoj ser ut att gå lite väl bra så skickar man den hojen till bromsbänken, betydligt enklare och billigare än att plocka isät hela motorn för att mäta upp cc.

kanske ha 2 klasser en max 100hk och en max 150hk där 1000cc och större hojar kan leka.

Sen är det ju väldigt enkelt för svemo att skriva en tråd här om de vill ha feedback INNAN de inför nån ny klass, att förvänta sig att alla ska kontakta dem och fråga vad som är på gång låter lite absurt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
I know... insåg det efteråt. Välmenat gnäll? Som alla andra som gnäller.

Det kommer bli skitbra alltihop! Så! :)

Känner igen det där med välmenat gnäll - Väl uttryckt! Men hjälper det…

Och NU trycker jag på gillaknappen!
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Jag tycker att Speedster Cup är en jättebra idé! :tummenupp

Jag ser det som ett sätt att avdramatisera rejsandet och därmed göra det tillgängligt för fler, och fler är ju just precis vad den här sporten behöver!

Självklart kommer det att finnas "barnsjukdomar" i början som kommer att behöva rättas till men om alla bara går in i detta med inställningen att "racing är förbannat kul och ju fler som har kul samtidigt desto roligare blir det" så tror jag det kommer att lösa sig på ett alldeles utmärkt sätt!

Jag ser fram emot detta i sommar och hoppas få träffa många nya glada rejsers!
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Kom på en ide. Att kunna börja köra race med den hojen man har tror jag är en viktig bit för att få in nya, skulle man inte kunna ha en klass med bara en regel, max 100hp? då skulle de äldre 600 sportisarna vara konkurenskraftiga och de nyare hade bara behövt bygga en restriktor vilket man i princip gör på en kafferast och vi hade haft hyffsat jämn racing? och även 750cc och 636 kunde få vara med.

Sen om nån hoj ser ut att gå lite väl bra så skickar man den hojen till bromsbänken, betydligt enklare och billigare än att plocka isät hela motorn för att mäta upp cc.

kanske ha 2 klasser en max 100hk och en max 150hk där 1000cc och större hojar kan leka.

Sen är det ju väldigt enkelt för svemo att skriva en tråd här om de vill ha feedback INNAN de inför nån ny klass, att förvänta sig att alla ska kontakta dem och fråga vad som är på gång låter lite absurt.

jag gillar den här iden med effektak men jag skulle föreslå en annan gräns än Hk.
om man skulle sagt kör med max Kw/kg inklusive förare + ev vikter istället så öppnar det upp för att effektstarka maskiner kan köra på lika villkor på banan i speedster cup :)

en bonus skulle vara att de behöver inte vara rädda då att bli uppklassade och måste sluta tävla om de inte vill köra i Rockie om de inte är frenetiskt snabba vill säga

fast problemet blir då istället att några maskiner är tunga som lokomotiv istället.
fast det är ju då upp till föraren om de vill köra eller ej och testa.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
jag gillar den här iden med effektak men jag skulle föreslå en annan gräns än Hk.
om man skulle sagt kör med max Kw/kg inklusive förare + ev vikter istället så öppnar det upp för att effektstarka maskiner kan köra på lika villkor på banan i speedster cup :)

en bonus skulle vara att de behöver inte vara rädda då att bli uppklassade och måste sluta tävla om de inte vill köra i Rockie om de inte är frenetiskt snabba vill säga

fast problemet blir då istället att några maskiner är tunga som lokomotiv istället.
fast det är ju då upp till föraren om de vill köra eller ej och testa.


Nu är väl hela tanken som jag förstått att öppna en väg för att få fler att smaka på racingens ljuva saft.

Dels, så spelar materialet rätt liten roll i förhållande till piloten för de förare detta riktar sig till då. Nästan lättare att köra snabbt på en lite upprät, effektsvag hoj innan man fått bitarna på plats ändå för den delen.

Vill man ha tät racing på lika villkor så finns ju R-klasserna kvar, bara anmäla sig där istället ;)
 

TOHI

Medlem
Gick med
20 Nov 2012
Ort
Mariestad
Hoj
CRTT
Njeee.
Själva licenskursen kan du ta via klubbar, SMC, SVEMO.
Den gör bara att du har rätt att hämta ut licensen.
Det var väldigt stor skillnad på de som tog den samma dag som mig i somras.
När man tar den, så kör man inte mycket, eller ens speciellt fort.
Du visar bara att du fattar hur du kör hoj, gör omkörningar osv.
Det kan ju vara så att du vill plocka ut en träningslicens för att endast träna på din hemmabana och så.
Så att de skulle avråda någon på licenskursen.
Ja, då skulle jag gissa att du inte kan köra hoj så dåligt att inte ens skulle tänka på att tävla i alla fall.

Ytterligare ett förlag på licensutbildning http://www.mchk-racing.org/?page_id=1148 Dessutom finns där inget krav på Classic cykel under licensdagarna.
TH
 

withberg

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S -04
Gillar också konceptet att dela in i hästkrafter. Tex Max 100 HK och 100+. Och sedan kanske ta bort prestigen genom att inte ha någon medalj till vinnare, utan bara köra för att det är kul kommer man etta eller tia så ska man ha lika kul, och känna sig lika delaktig i gemenskapen.
 

lundberg-1992

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2012
Ort
Huddinge
Hoj
Honda cbr600rr
Jag anser inte att effekt skillnaden är något problem. Många som berömmer dom danska tävlingarna som finns och dom ”racen” som jag har kört med (axxon & zenergy racing) så har det inte varit effekt beroende, utan att det har varit några problem. Även fast det var stor fart skillnad, varvningar innan varv 7 på exempelvis Mantorp!

Jag tycker även att det är ett bra och roligt initiativ från svemos sida, kommer förmodligen att vara ett lätt och bra insteg för många till att kunna delta i dom högre klasserna inom en snar framtid. Sen kan jag pe:3freakrsonligen tycka att det kan medföra en säkrare körning i R600 & R1000 om dom nya förarna som kommer upp har någon tävlings erfarenhet inte helt gröna i racing sammanhang. Utan man har redan innan lärt sej på ett mera lättsamt sätt att köra startaer, köra om, få sitt spår in i kurva taget. Detta gör att vi nya i RR samanhang inte blir helt ställda när detta sker av förare som jagar SM poäng.


jag kommer förmodligen ställa upp i den nya klassen till att börja med, sen får jag se om jag har tide/fart nog för att köra r600.

Ni som har funderningar på att ställa upp i den nya klassen vad kör ni för tider på gåsen? är jag med minna 1.19 helt utte och cyklar? (och nej jag är långt i från snabb!)

Obs detta är mina högs parsonliga åsikter :)
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag började köra bana förra året och kom ner till 1.17 på Åsen. Det blir tävlingspremiär i Speedster Cup i sommar och sedan säkert Rookie 1000 när tiderna sjunker några sekunder.
 

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Ni som har funderningar på att ställa upp i den nya klassen vad kör ni för tider på gåsen? är jag med minna 1.19 helt utte och cyklar? (och nej jag är långt i från snabb!)

Jag körde 1.15 förra året med gathojen, men jag fastnade för banåkning och har köpt mig en ex SST hoj som jag hoppas hjälper mig att kapa ett par sekunder :tummenupp

Målet är start i R600 under denna säsong, men jag börjar nog med Speedster Cup, tills jag (förhoppningsvis) hittar farten:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om Speedster Cup ska vara en motionärsklass, låter det inte lite sådär udda att det är en hyfsad mängd som kör 1.15-1.20 i den istället för att ge sig på rookie? Återskapar vi inte bara samma besvär i Speedster Cup som redan finns i rookie, redan nu, första året i den cupen då?
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Mjo, ser lite ut som att den innan reglementet ens kommit, blir full med banpreppade rookie 600/1000 hojar istället för "kör hit på din gatcykel och ha kul" :D.

Om Speedster Cup ska vara en motionärsklass, låter det inte lite sådär udda att det är en hyfsad mängd som kör 1.15-1.20 i den istället för att ge sig på rookie? Återskapar vi inte bara samma besvär i Speedster Cup som redan finns i rookie, redan nu, första året i den cupen då?
 

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Om Speedster Cup ska vara en motionärsklass, låter det inte lite sådär udda att det är en hyfsad mängd som kör 1.15-1.20 i den istället för att ge sig på rookie? Återskapar vi inte bara samma besvär i Speedster Cup som redan finns i rookie, redan nu, första året i den cupen då?


Åker du 1.15-1.20, så är du ju toksist i Rookie, så det är ju inte så konstigt att man börjar i Speedster cup. Men eftersom tvångsuppklassning ska användas så kommer ju fördelningen bli rätt endå.

Jag är ny på detta med RR, men har däremot tävlat en del i Rally innan. Rallysporten är dyrare, men har mycket fler utövare, det kan vara upp till 200 startande i en tävling och det körs tävlingar i princip varje helg under sommar halvåret.
I Rally har du uppdelat i bilklasser och förarklasser tex trimmat 2wd och trimmat 4wd, samt A, B och C förare. På så sätt tävlar alla mot jämnt motstånd. För att tex klassa upp sig från C till B måste du vinna tre tävlingar inom 12 mån alternativt 5 tävlingar inom 18 månader.
Vissa tävlar som C förare hela livet medans en talang med rätt förutsättningar kan bli A-förare på ett år.

Med det sagt, så menar jag att jag tror på detta med tre klasser och "tvångsuppklassning" alla kommer kunna ha kul på sin nivå!
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Ni som kan detta med rr! Vad bör man skaffa för hoj för att sikta på att köra speedster cup? Med fokus på billigt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åker du 1.15-1.20, så är du ju toksist i Rookie, så det är ju inte så konstigt att man börjar i Speedster cup. Men eftersom tvångsuppklassning ska användas så kommer ju fördelningen bli rätt endå.

Jag är ny på detta med RR, men har däremot tävlat en del i Rally innan. Rallysporten är dyrare, men har mycket fler utövare, det kan vara upp till 200 startande i en tävling och det körs tävlingar i princip varje helg under sommar halvåret.
I Rally har du uppdelat i bilklasser och förarklasser tex trimmat 2wd och trimmat 4wd, samt A, B och C förare. På så sätt tävlar alla mot jämnt motstånd. För att tex klassa upp sig från C till B måste du vinna tre tävlingar inom 12 mån alternativt 5 tävlingar inom 18 månader.
Vissa tävlar som C förare hela livet medans en talang med rätt förutsättningar kan bli A-förare på ett år.

Med det sagt, så menar jag att jag tror på detta med tre klasser och "tvångsuppklassning" alla kommer kunna ha kul på sin nivå!

Apropå det, jag lyckas bara hitta varvtider från rookie från 98, vilka är högst inaktuella vid det här laget... Finns det någonstans där det är dokumenterat? Kikade runt lite på Svemo och google men hittade inget.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Åker du 1.15-1.20, så är du ju toksist i Rookie, så det är ju inte så konstigt att man börjar i Speedster cup. Men eftersom tvångsuppklassning ska användas så kommer ju fördelningen bli rätt endå.

Jag är ny på detta med RR, men har däremot tävlat en del i Rally innan. Rallysporten är dyrare, men har mycket fler utövare, det kan vara upp till 200 startande i en tävling och det körs tävlingar i princip varje helg under sommar halvåret.
I Rally har du uppdelat i bilklasser och förarklasser tex trimmat 2wd och trimmat 4wd, samt A, B och C förare. På så sätt tävlar alla mot jämnt motstånd. För att tex klassa upp sig från C till B måste du vinna tre tävlingar inom 12 mån alternativt 5 tävlingar inom 18 månader.
Vissa tävlar som C förare hela livet medans en talang med rätt förutsättningar kan bli A-förare på ett år.

Med det sagt, så menar jag att jag tror på detta med tre klasser och "tvångsuppklassning" alla kommer kunna ha kul på sin nivå!

1.18 och neråt hade ju varit en perfekt Rookie fart på åsen, Då hade väldigt många kunnat tänka sig köra och vara med, Men när den snabbaste i Rookie kör 1.08 tider så är man inte direkt sugen på att ställa upp om man själv är 10 sekunder långsammare
 

Henke_l

#31 SST600
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Pålsboda
Hoj
Yamaha R6 -09 KTM 300 EXC-08
Apropå det, jag lyckas bara hitta varvtider från rookie från 98, vilka är högst inaktuella vid det här laget... Finns det någonstans där det är dokumenterat? Kikade runt lite på Svemo och google men hittade inget.

http://amigoo.se/heat/10223
Här är från första SO tävlingen på Gälleråsen 2013. Bara å klicka runt på past events för att hitta andra tävlingar.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
1.18 och neråt hade ju varit en perfekt Rookie fart på åsen, Då hade väldigt många kunnat tänka sig köra och vara med, Men när den snabbaste i Rookie kör 1.08 tider så är man inte direkt sugen på att ställa upp om man själv är 10 sekunder långsammare

Det är väl där problemet ligger...det är roligare att kriga i en klass där man kan hävda sig, än att ge sig på PSBK och inte ha råd att hänga med?

Däck är fasen största problemet, man ser ju hur licensåkarna håller på...skrämmande.

Mitt heta tips till alla som vill ge sig på att tävla med motorcyklar - enduro (eller mx om man lider av brist på överlevnadsinstinkt) - det är gratis i relation till RR...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top