Motionärsklass i roadracing!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ah, men de fyra klasserna förutom Speedster är mycket mer begränsade än Speedster. Och, som Jesper bevisat ganska grundligt spelar inte effekten någon nämnvärd roll i den klassen, det är förarskickligheten som är avgörande. Vad skulle en begränsning i effekt ge för mervärde som väger upp att man kan ta vilken gathoj som helst att tävla med och ha kul på en tävling?

Att dom andra klasserna har begränsningar är för att skapa rättvisa och mätbara tävlingsresultat.

Återigen jämför du Jesper med diverse nybörjare trots att Jesper bör jämföras med sst 600 förare kompetensmässigt.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att dom andra klasserna har begränsningar är för att skapa rättvisa och mätbara tävlingsresultat.

Återigen jämför du Jesper med diverse nybbörjare trots att Jesper bör jämföras med sst 600 förare kompetensmässigt.

Och de som kommer upp från juniorklasserna är inte direkt nybörjare, och bör snarare jämföras med jesper än med de glada amatörerna som till exempel mig, eller de som redan kört Speedster Cup. I Speedster huserar till största delen de som kör så illa (i RR-sammanhang) att materialet inte spelar någon roll alls. Juniorerna som skulle köra i den klassen skulle oavsett material ligga i toppen, vilket ganska lätt går att se om man tittar på tiderna.
Vi nybörjare skulle bara få en extra utgift av att behöva byta hojar att köra på för att köra i Speedster, vilket effektivt skulle döda serien skulle jag tro. Juniorerna som skulle kunna tänkas mellanlanda i klassen kan skaffa en hoj som de kan köra med i Speedster som även kan köras i Rookie, och på så vis minska framtida utgifter.
Speedster är i första hand en inkörsport till tyngre banknarkande, och verkar ha gjort sitt jobb ganska bra med tanke på hur många som startade första racet. Tror du att det varit lika många startande om alla som körde diverse konstiga gamla hojar istället varit tvugna att skaffa en 35kw-hoj? Det tror inte jag.
Och Speedster är rättvist, sett till att det på den nivån fortfarande är förarnas skicklighet som avgör vart de hamnar när de passerar mållinjen. Materialet spelar, vad det ser ut som, absolut ingen roll alls för placeringarna. Ingen av de som faktiskt har kört har haft ett enda klagomål, den enda som ojar sig är du, som inte ens kört. Speedster är ju den serien där det klagas absolut minst vad jag kan se.
Kom igen, kör i Speedster och se hur det är och återkom? Det RR behöver i Sverige är fler som kör, så du kan hjälpa till genom att börja köra.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Naturligtvis skall folk kunna vara kvar i klassen om dom så önskar. Jag tycker inte att man skall tvinga fram någon tvångsuppklassning eftersom 48 hk klassen skall vara en egen klass precis som 125 gp. Fördelen är att klassen får en egen identitet och ''toppförare''

Vad gäller nyförsäljningen av t.ex 600 supersport hojar och i viss mån 1000 supersporthojar, så är den obefintlig idag. Det gör ju inte handlarna superintresserade att stödja svensk rr.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Naturligtvis skall folk kunna vara kvar i klassen om dom så önskar. Jag tycker inte att man skall tvinga fram någon tvångsuppklassning eftersom 48 hk klassen skall vara en egen klass precis som 125 gp. Fördelen är att klassen får en egen identitet och ''toppförare''

Vad gäller nyförsäljningen av t.ex 600 supersport hojar och i viss mån 1000 supersporthojar, så är den obefintlig idag. Det gör ju inte handlarna superintresserade av att stödja rr.

Jag ser fortfarande inte din poäng. Säg att du får som du vill och vi har en "48 hk Cup" nästa säsong, då kommer ingenting att ändras om vi antar att vi glada som kör Speedster Cup köper nya hojar med max 48 hk till nästa år för att vi tror att du har rätt i att materialet spelar roll. Hubner kommer att vinna, jag kommer att komma sist. Den enda skillnaden då är utgiften för en hoj till...

För trots att du svänger mellan dina anfallspunkter som en vindflöjel i en orkan så kvarstår faktum:
Vi som kör i Speedster/ER-6 Cup har roligt. Vi vill inte tvingas att köpa en till motorcykel för att få köra i en ny klass. Vi ser inte Hubner som en nagel i ögat utan som en inspiration. Vi kör inte för att bli bäst i Sverige (då hade vi kört Rookie och statsat på att kliva upp till eliten). Vi kör för att vi tycker om att köra på bana, för att vi gillar att känna pulsen och bli torra i munnen när vi står på griden, för att vi älskar stämningen i depån mellan stintarna på banan.

Jag tänker inte argumentera mer med dig i den här tråden, för helt uppenbart leder det ingenstans. Mitt tips till dig är: Släpp sargen och börja tävla. Sedan kan du berätta för oss vad du tycker om upplevelsen i en egen racerapport.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Hjälp till nybörjare önskas:

Fattar jag det rätt att anmälningsavgiften till Karlskogas tre heat under racehelgen 26-27/7 är på 1800 kr?
Och att den betalas en månad i förväg för att undvika förhöjd avgift (dvs imorrn), direkt till Karlskoga?

Om man köper en tillfällig licens (jag har baslicens), gäller den hela helgen?

Det står i tillägsreglerna att man kan träna på fredagen 25/7. Men jag hittar ingen info om kostnad?

Vid anmälan på SvemoTA kan man uppge depåstorlek - jag har inget flashigt depåtält eller liknande. Ska man uppge plats för bil, släp och mekplats?

Lär återkomma med fler nybörjarfrågor...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hjälp till nybörjare önskas:

Fattar jag det rätt att anmälningsavgiften till Karlskogas tre heat under racehelgen 26-27/7 är på 1800 kr?
Och att den betalas en månad i förväg för att undvika förhöjd avgift (dvs imorrn), direkt till Karlskoga?

Om man köper en tillfällig licens (jag har baslicens), gäller den hela helgen?

Det står i tillägsreglerna att man kan träna på fredagen 25/7. Men jag hittar ingen info om kostnad?

Vid anmälan på SvemoTA kan man uppge depåstorlek - jag har inget flashigt depåtält eller liknande. Ska man uppge plats för bil, släp och mekplats?

Lär återkomma med fler nybörjarfrågor...

Jag kan återkoppla hur det var under premiärhelgen, då var det en träning, ett kval och två heat på samma dag.

Avgiften gällde för hela paketet. Förvisso var det en dag då, men om upplägget är att det skall köras tre heat på två dagar och man inte kan anmäla sig till en dag utan till helgen så borde avgiften täcka allt.

Jag utökade min baslicens med en tillfällig tävlingslicens som gällde "en tävling". Samma sak där, om helgen räknas som ett paket borde den tillfälliga licensen gälla hela helgen.

Träningen på fredagen vet jag inget om. Jag har inte kollat, jag jobbar från 0730 på fredag till 0730 på lördag...

Depåstorlek behöver du bara ange om du kommer med en trailer eller en jättebuss eller om du har tänkt ordna ett tältläger. Jag fick gott och väl plats med min skåpbil bredvid Manne990:s depåtält och hans bil/släp. Det var gott om plats och vi hade lätt fått plats med mitt depåtält också om jag bara hade hunnit få det i tid.


Inte så många klara svar, men kanske lite hjälp på vägen. Du kan ju maila tävlingsledningen och fråga.


Grymt kul att du skall tävla! :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Avgiften är för racen, alltså lördag och söndag, fredagsträningen tillkommer om du vill köra den, 5-600 brukar det kosta. :)
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Fattar jag det rätt att anmälningsavgiften till Karlskogas tre heat under racehelgen 26-27/7 är på 1800 kr?
Och att den betalas en månad i förväg för att undvika förhöjd avgift (dvs imorrn), direkt till Karlskoga?

PM 1 Tilläggsregler Svensk Cup specificerar följande: "Anmälningsavgift Svenska Förare betalas på PG 604 45 82-2 KMF/SO senast 8 juli 2014 (inte via TA)"
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Tack för svar.:tummenupp

Jo, jag ska försöka få till första tävlingen.
Jag skadade knät i påskas, men nu har jag provat att köra två gånger i förra veckan.
Kändes väldigt trögt första gången på Kortedalas bandag på Gelleråsen,
men det kändes något bättre i Falkenberg i onsdags.
Har en månad till på mig att få upp rörlighet och styrka i knät, tycker att det borde funka.

Så nu ska jag börja bygga om hojen - kan bli några frågor om det också.

Tänker att jag kan vara med i 1.20-utmaningen där om fika.
Vad får jag för handikapp - 55 plus?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack för svar.:tummenupp

Jo, jag ska försöka få till första tävlingen.
Jag skadade knät i påskas, men nu har jag provat att köra två gånger i förra veckan.
Kändes väldigt trögt första gången på Kortedalas bandag på Gelleråsen,
men det kändes något bättre i Falkenberg i onsdags.
Har en månad till på mig att få upp rörlighet och styrka i knät, tycker att det borde funka.

Så nu ska jag börja bygga om hojen - kan bli några frågor om det också.

Tänker att jag kan vara med i 1.20-utmaningen där om fika.
Vad får jag för handikapp - 55 plus?

Du får samma handikapp som vi andra, gränsen går vid 40, det ökar inte med åldern. Dessutom kan du inte skylla på ditt knä, vi är lite halta och lytta mest allihop. ;)
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Du får samma handikapp som vi andra, gränsen går vid 40, det ökar inte med åldern. Dessutom kan du inte skylla på ditt knä, vi är lite halta och lytta mest allihop. ;)
Tycker alla är 40+ så det låter vettigare med ungdomshandikapp som gäller upp till 25 :arsele
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tycker alla är 40+ så det låter vettigare med ungdomshandikapp som gäller upp till 25 :arsele

Ja, det blir nog lättare att administrera om vi kör med ungdomshandikapp. Vi struntar i att dra av på våra varvtider så gör vi helt enkelt så att vi jämför dina regnvarvtider med våra torrvarvtider.

Vi siktar på 1:20 på torr asfalt, du siktar på 1:20 på blöt asfalt. Alla nöjda, alla glada. ;)
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Tack för svar.:tummenupp

Jo, jag ska försöka få till första tävlingen.
Jag skadade knät i påskas, men nu har jag provat att köra två gånger i förra veckan.
Kändes väldigt trögt första gången på Kortedalas bandag på Gelleråsen,
men det kändes något bättre i Falkenberg i onsdags.
Har en månad till på mig att få upp rörlighet och styrka i knät, tycker att det borde funka.

Så nu ska jag börja bygga om hojen - kan bli några frågor om det också.

Tänker att jag kan vara med i 1.20-utmaningen där om fika.
Vad får jag för handikapp - 55 plus?

Här står det ju en del tips...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=268366
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Jag har anmält mig till dessa race samt endurance.
Är det 3.600 kr för Speedster då??Skärmavbild 2014-06-26 kl. 11.09.26.png

Hjälp till nybörjare önskas:

Fattar jag det rätt att anmälningsavgiften till Karlskogas tre heat under racehelgen 26-27/7 är på 1800 kr?
Och att den betalas en månad i förväg för att undvika förhöjd avgift (dvs imorrn), direkt till Karlskoga?

Om man köper en tillfällig licens (jag har baslicens), gäller den hela helgen?

Det står i tillägsreglerna att man kan träna på fredagen 25/7. Men jag hittar ingen info om kostnad?

Vid anmälan på SvemoTA kan man uppge depåstorlek - jag har inget flashigt depåtält eller liknande. Ska man uppge plats för bil, släp och mekplats?

Lär återkomma med fler nybörjarfrågor...
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag har anmält mig till dessa race samt endurance.
Är det 3.600 kr för Speedster då??View attachment 408115

Kul med mer folk...
Fast med startnummer 46 får du STORA förväntningar på dig :hihi

Ska kränga gathojen nu, sänkt priset sjukt mycket.
Sen ska en ER6:a inhandlas.
Jag har redan döpt om hojen till "Jesperdräparen" :rofl
Allt han kommer se är ryggen på mitt skinnställ. (Varje gång han varvar mig :arsele)
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Roliga är att jag inte valt #46 efter Rossi.
Bott på 4 olika ställen som har 46 som husnummer, farsan är född 46 samt att mitt anställningsnummer är 46 :tuttar
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Hej pojkar!
Ang betalningen så är 1800kr i inbjudan avseende premiären 1/6, för racehelgen 26-27 är avgiften 2800kr för alla utom junior som kostar 1000kr.
Inbjudan gäller båda tillfällena och är därför lite förvirrande på denna punkt.

Lycka till!
 

tarantella

Medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
Fagersta
Hoj
Cbr600rr-07, Cbr600rr-05
Hej pojkar!
Ang betalningen så är 1800kr i inbjudan avseende premiären 1/6, för racehelgen 26-27 är avgiften 2800kr för alla utom junior som kostar 1000kr.
Inbjudan gäller båda tillfällena och är därför lite förvirrande på denna punkt.

Lycka till!

Hmm, det står iaf i tilläggsreglerna för 26-27 att det kostar 1800:- för speedster, 1000:- för junior och 2800:- för alla andra klasserna. Hoppas det stämmer.

Den 1/6 kostade 1500:- för speedster.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top