Motionärsklass i roadracing!

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jesper Hubner är GRYM på att köra hoj (som Peter Linde'n sa många gånger på Sviestad), PUNKT!

Att se Jesper köra ER-6'an är en fröjd, han är ett framtidshopp för svensk roadracing och jag hoppas flera får upp ögonen för denne yngling och kommer och tittar på honom och alla andra i Speedster Cup.

/J

Jag vill också se Jesper köra, men han är så långt fram hela tiden. Kan någon säga till honom att köra lite långsammare!? :7peta
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag hade tänkt att delta på Bikeweek, men Svemo har inte svarat än vad de tycker om min hoj.
Det står ju att supermotos inte är välkomna, men min är ju knappast en supermoto...

Jag lär ju ge lite färg åt tillställningen å jag skall jaga Hubbe!:)

Trodde man fick köra med det mesta mellan 400 och 1200 kubik i Speedster??? :confused:
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Trodde man fick köra med det mesta mellan 400 och 1200 kubik i Speedster??? :confused:

Jo, det gjorde jag också. Men när man börjar läsa så bildas det lite frågetecken, men du kanske har annat att läsa än det jag malt igenom?

Mitt största problem är att mecka till en båt på min hoj.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jo, det gjorde jag också. Men när man börjar läsa så bildas det lite frågetecken, men du kanske har annat att läsa än det jag malt igenom?

Mitt största problem är att mecka till en båt på min hoj.

Som vanligt är det tvetydligt och svårtolkat.

Kap 9.2.1 börjar med att det skall vara öppet för det mesta, men slutar med att hänvisa till kap 3 där det står att supermoto inte är tillåtet.

http://multi.mediapaper.nu/alternative.aspx?PubId=794F2C8B417EFDF4E152025F20E7FDFF

Stora delar av reglementet skulle skrivas om och moderniseras. Hoppas det görs snart.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet med motionärsklassen är att inte tillför något i rr. En deltagare med tävlingsambitioner kan lika gärna starta med rookie klassen. En motionär får sin upplevelse i snabba grupper på olika bandagar eftersom prestationen är mätbar. Det är en stor skillnad på t.ex fotboll där matchen gör lagets prestationer mätbara gentemot andra lag. Så jag vill vill nog påstå att motionären finns i rr, fast den är på svenska och utländska bandagar istället.

Eftersom som klassen spänner över så stort antal hojtyper (35-210 hk) då blir prestationerna inte jämförbara. Att äkta motionärer åker tillsammans med ''elitförare'' gör det inte bättre.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Problemet med motionärsklassen är att inte tillför något i rr. En deltagare med tävlingsambitioner kan lika gärna starta med rookie klassen. En motionär får sin upplevelse i snabba grupper på olika bandagar eftersom prestationen är mätbar. Det är en stor skillnad på t.ex fotboll där matchen gör lagets prestationer mätbara gentemot andra lag.

Eftersom som klassen spänner över så stort antal hojtyper (35-210 hk) då blir prestationerna inte jämförbara. Att äkta motionärer åker tillsammans med ''elitförare'' gör inte det bättre.

Det är en klass för skojs skull, för att folk ska få blodad tand och fortsätta upp.
Det går också långsammare i botten på Speedster än på Rookie, vilket säkert gör att fler kan tänka sig köra där som inte skulle tänka sig att köra i Rookie. Så, den tillför något, även om det bara är en tillfällig klass tills de snabbaste i rookie klassats upp. Den tillför att folk vågar testa.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Problemet med motionärsklassen är att inte tillför något i rr. En deltagare med tävlingsambitioner kan lika gärna starta med rookie klassen. En motionär får sin upplevelse i snabba grupper på olika bandagar eftersom prestationen är mätbar. Det är en stor skillnad på t.ex fotboll där matchen gör lagets prestationer mätbara gentemot andra lag.

Eftersom som klassen spänner över så stort antal hojtyper (35-210 hk) då blir prestationerna inte jämförbara. Att äkta motionärer åker tillsammans med ''elitförare'' gör inte det bättre.

Att Hubbe kör i Speedster är ju att för han behöver mer körtid och samtidigt visa upp sig.
Att andra väljer att delta i Speedster
Cup är att jämföra med att du testar att spela lite fotboll i div.5 eller 6 för att kolla om du färgar och håller. Om du sedan märker att "detta går ju bra" så är ju nästa steg super ettan och steget efter det allsvenskan.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är en klass för skojs skull, för att folk ska få blodad tand och fortsätta upp.
Det går också långsammare i botten på Speedster än på Rookie, vilket säkert gör att fler kan tänka sig köra där som inte skulle tänka sig att köra i Rookie. Så, den tillför något, även om det bara är en tillfällig klass tills de snabbaste i rookie klassats upp. Den tillför att folk vågar testa.
Det är bättre att ha ett gemensamt reglemente i t.ex rookie 600 och sst 600 och tvångsstyrd flytt mellan grupperna. T.ex skulle ''prispallen'' i rookie bara stå där en gång. Nästa tävling startar dom i nuvarande sst 600. Då slipper vi att få sveriges snabbaste rookie.

Alternativet är att köra rookie 600 och sst600 som ett a och ett b race av sst600 och bara låta kvaltiden styra vilken grupp man skall tillhöra. Då slipper vi att ha snabba rookie som presterar som en medelmåttig sst600 förare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är bättre att ha ett gemensamt reglemente i t.ex rookie 600 och sst 600 och tvångsstyrd flytt mellan grupperna. T.ex skulle ''prispallen'' i rookie bara stå där en gång. Nästa tävling startar dom i nuvarande sst 600. Då slipper vi att få sveriges snabbaste rookie.

Alternativet är att köra rookie 600 och sst600 som ett a och ett b race av sst600 och bara låta kvaltiden styra vilken grupp man skall tillhöra. Då slipper vi att ha snabba rookie som presterar som en medelmåttig sst600 förare.

Håller väl med i grunden, men där är vi inte nu, och stora regeländringar blir inte helt sällan stora kostnader för utövarna i en redan dyr sport.
Rookie borde vara klasserna där nybörjarna kör, och för att få till det så behöver de snabbaste klassas upp undan för undan. Samtidigt är det inte riktigt hållbart i längden att klassa upp alla på pallen direkt, det skulle bara flytta upp alla från rookie till serierna över, med resultatet att vi får en tom rookie-serie där man ganska omedelbart blir uppklassad till nästa serie.
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
@Jesper: vad har ni gjort för uppdateringar på ER-6:an? :)

Vad som är gjort på ER-6an är inga jättestora förändringar, men det krävs lite jobb. Idag ser hojen ut som följande:

- Modifierad underkåpa (original med en ur kapad del från en bensindunk som botten)
- Helsystem Arrow med 2 st ljuddämpare, en under motorn (som original fast Arrow) sedan en till som sitter liknande vilken annan hoj som helst på högersidan. Den bakre ljuddämparen har Biketech Norrköping hjälpt oss att bygga dit med rörbitar och en kapad sbk Arrow dämpare.
- Stålomsbundna bromsslangar fram o bak, samt abs är borttaget helt.
- Ett crossliknande styre för att få ner kostnaderna så mycket vid krasch som möjligt (ca 300 kr för ett nytt styre)
- Gatöhlins bakstötdämpare med endast ställbar retur och förspänning, med andra ord helt basic.
- Hårdare öhlinsfjädrar i gaffelben, dock inget ställbart går endast experimentera med oljenivå-
- Bridgestone R10 evo däck
- Zx-6ans bakcuts

Tanken är att hojen skall bli mappad under säsongen så snart som möjligt, men allt sånt sköter Kawasaki åt oss. Skulle tippa på att vi har mellan 70-75 hk på den i dagsläget. Motorn i sig är helt original.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag anser fortfarande att motionärsklassen skall innehålla hojar på max 48 hk (a2). Det ger en klass med biliga hojar med lågt däckslitage. Hastigheten är begränsad vilket förhoppningsvis lockar fler tjejer till sporten. Man kan samtidigt ha klassen öppen från 13 år och ha möjligheter att använda samma hojar i junior cuper eftersom båda dagens juniorhojar är ur produktion idag. Det är nästan omöjligt att hitta en ny mc i klassen 16 -35 hk i europa. Alla vettiga nya hojar har mellan 39 -48 hk.

Då kommer man även att kunna utse en ''riktig segrare'' pricis som i sst 600. Det gör det lätt att presentera klassen för publik och sponsorer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag anser fortfarande att motionärsklassen skall innehålla hojar på max 48 hk (a2). Det ger en klass med biliga hojar med lågt däckslitage. Hastigheten är begränsad vilket förhoppningsvis lockar fler tjejer till sporten. Man kan samtidigt ha klassen öppen från 13 år och ha möjligheter att använda samma hojar i junior cuper eftersom båda dagens juniorhojar är ur produktion idag. Det är nästan omöjligt att hitta en ny mc i klassen 16 -35 hk i europa. Alla vettiga nya hojar har mellan 39 -48 hk.

Då kommer man även att kunna utse en ''riktig segrare'' pricis som i sst 600. Det gör det lätt att presentera klassen för publik och sponsorer.

Problemet med det är att då måste folk skaffa en sådan hoj för att köra i den, och argumentet för speedster var ju att man skulle kunna köra på vad man nu hade för hoj, bara man såg till att naja och sånt. De flesta sitter inte på en A2 hoj.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
CB_tobbe.
Frågan är ju mest vad du tillför i denna tråd (förutom negativa vibbar).

Vill folk tävla, så kan dom göra det.
Det tillför självklart något. Speciellt för dom som kör och om jag förstått det rätt så är inte du en av dom, så...

Det finns dessutom några som är rätt snabba, så kanske det blir fler i Rookie och några från Rookie har och kommer nog att flyttas upp ett snäpp vad det lider.
Det fylls alltså på underifrån, vilket troligen är poängen, eller?
Att alla deltagare har skoj, umgås och känner spänningen av att tävla. Tror du inte det ger RR någonting?

Körde själv min debut i R1000 nu i Linköping.
FAN va roligt det var!! (Även om det kunde gått bättre.....)
Så, låt nu tråden leva utan din negativa bild av världsalltet!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet med det är att då måste folk skaffa en sådan hoj för att köra i den, och argumentet för speedster var ju att man skulle kunna köra på vad man nu hade för hoj, bara man såg till att naja och sånt. De flesta sitter inte på en A2 hoj.

Den stora fördelen med en sådan 48 hk hoj är att den billig och har en stor andrahndsmarknad som gathoj. Den marknaden för finns inte för spothojar idag. Det är först när nästan nya spotisar säljs för halva nypriset som intresset vaknar. Detta eftersom mågruppen ung och storstadsbo inte har råd med mer än trafikförsäkring.

Skall vi få en föryngring av mc förarna i landet då är det viktigt att visa en produkt som alla under 24 år kommer att börja med.

Det borde vara enklare för en mc handlare att sponsra en cb 500 nybörjar förare än en nybörjare på en cbr 600 rr som han inte sålt dom senaste 2-3 åren.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den stora fördelen med en sådan 48 hk hoj är att den billig och har en stor andrahndsmarknad som gathoj. Den marknaden för finns inte för spothojar idag. Det är först när nästan nya spotisar säljs för halva nypriset som intresset vaknar. Detta eftersom mågruppen ung och storstadsbo inte har råd med mer än trafikförsäkring.

Skall vi få en föryngring av mc förarna i landet då är det viktigt att visa en produkt som alla under 24 år kommer att börja med.

Det borde vara enklare för en mc handlare att sponsra en cb 500 nybörjar förare än en nybörjare på en cbr 600 rr som han inte sålt dom senaste 2-3 åren.

Man kan redan nu köpa banhojar med uppgraderad fjädring och kraschkåpor för mindre än 35kw-hojarna. Att köpa en 35kw-hoj och dessutom behöva lägga mer pengar på att klämma dit kraschkåpor och öhlins känns inte som ett billigare val. Det kanske skulle bli lägre priser efter en handfull år, men samtidigt är gatmarknaden för 35kw-hojarna mindre än för de obegränsade, så det finns färre i omlopp, och alltså färre att dela på.
Och färre gamla skrotade ramar att skaffa till den sönderkraschade banhojen.
35kw har inget egenvärde på banan. Då är det nästan vettigare med en ren er6-cup, iom att det är Sveriges mest sålda hoj år efter år. (Om jag inte minns fel)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Man kan redan nu köpa banhojar med uppgraderad fjädring och kraschkåpor för mindre än 35kw-hojarna. Att köpa en 35kw-hoj och dessutom behöva lägga mer pengar på att klämma dit kraschkåpor och öhlins känns inte som ett billigare val. Det kanske skulle bli lägre priser efter en handfull år, men samtidigt är gatmarknaden för 35kw-hojarna mindre än för de obegränsade, så det finns färre i omlopp, och alltså färre att dela på.
Och färre gamla skrotade ramar att skaffa till den sönderkraschade banhojen.
35kw har inget egenvärde på banan. Då är det nästan vettigare med en ren er6-cup, iom att det är Sveriges mest sålda hoj år efter år. (Om jag inte minns fel)

Vi har redan fyra klasser med obegränsade hojar. Den femte klassen kan få en egen identitet istället enligt min åsikt.

Problemet med er 6 cup är att den är beroende av en tillverkare. Risken är ktm och honda startar egna cuper med några hojar i varje. Det enda roliga är att alla kan stå på prispallen. Men som tävling blir det totalt värdelöst.

48 hk gränsen är den enda naturliga gränsen som kan förena flera tillverkare. Då får vi möjlighet att köra ninja 300 ,ktm390 eller cb500 samt även strypta er 6 ,ducati monster 696 strypt m.fl.
Alla dessa hojar säljs idag inom hela eu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi har redan fyra klasser med obegränsade hojar. Den femte klassen kan få en egen identitet istället enligt min åsikt.

Problemet med er 6 cup är att den är beroende av en tillverkare. Risken är ktm och honda startar egna cuper med några hojar i varje. Det enda roliga är att alla kan stå på prispallen. Men som tävling blir det totalt värdelöst.

48 hk gränsen är den enda naturliga gränsen som kan förena flera tillverkare. Då får vi möjlighet att köra ninja 300 ,ktm390 eller cb500 samt även strypta er 6 ,ducati monster 696 strypt m.fl.
Alla dessa hojar säljs idag inom hela eu.

Ah, men de fyra klasserna förutom Speedster är mycket mer begränsade än Speedster. Och, som Jesper bevisat ganska grundligt spelar inte effekten någon nämnvärd roll i den klassen, det är förarskickligheten som är avgörande. Vad skulle en begränsning i effekt ge för mervärde som väger upp att man kan ta vilken gathoj som helst att tävla med och ha kul på en tävling?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top