Min kollega kör som en j*vla dåre med mig som passagerare - vad fan ska jag göra?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hmm

Visst. Men jag har ju inte bil pga behöver ej. Känns ganska surt. Ta tåget men då kan jag inte ta honom med som "gratis" bonuspassagerare. det känns bara jävligt onödigt att jag ska behöva gå ut och köpa en bil jag inte egentligen behöver med alla jävla omkostnader med det, bara för att kunna lägga upp det alternativet och därigenom "freda" mig, tåget är inte en riktigt bra lösning eftersom jag då inte kan ta honom. Och det är ju rättså dumt och dyrt att två kolleger ska åka varsin bil 60 mil i veckan eller att ena kör och andra tar tåget. Alternativet till att åka ihop om JAG rattar funkar ju, men är en jävla omständighet för mig baraföratt liksom. Nu får jag låna pappas bil pga han var inte heller särskilt imponerad av 240 km/h och han insisterar.

När jag industrifnaskade (dvs var konsult) så var det ALLTID ok att ta tåget om man ville det. Det var ofta ok att ta en hyrbil och alltid ok med poolbil om det var enstaka resor. Där jag jobbar nu är det egen bil som är sista alternativet, vi skall hyra bil.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ett alternativ, jag bara tar upp det, är att du ber pappsen dyka förbi jobbet och skälla ut gubben. Eftersom denne uppenbarligen inte respekterar yngre kvinnors önskemål så kan ju en asförbannad äldre herre göra susen. Andra kollegor fattar samtidigt att det inte är lite skojigt skitsnack från din sida. Givetvis kan pappsen bytas ut mot förbannad pojkvän/polare/tjejkompis.

Jag hade dock valt att gå till ledningen samt till det bemanningsföretag jag var anställd i och vägrat åka med gubben, visat filmen och ifrågasatt vad som händer. Blir man av med uppdraget eller tjänsten så går man till Media med det.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Allvarligt talat, du är väl inte en slav? Skit i att åka med honom bara. Hur svårt ska det vara?
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Ett alternativ, jag bara tar upp det, är att du ber pappsen dyka förbi jobbet och skälla ut gubben. Eftersom denne uppenbarligen inte respekterar yngre kvinnors önskemål så kan ju en asförbannad äldre herre göra susen. Andra kollegor fattar samtidigt att det inte är lite skojigt skitsnack från din sida. Givetvis kan pappsen bytas ut mot förbannad pojkvän/polare/tjejkompis.

Jag hade dock valt att gå till ledningen samt till det bemanningsföretag jag var anställd i och vägrat åka med gubben, visat filmen och ifrågasatt vad som händer. Blir man av med uppdraget eller tjänsten så går man till Media med det.

Hahahjoo men det är ju en lite trött kliché att en karl ska "försvara" mig inför en annan karl, hans lilla ömtåliga dotter liksom. Men tyvärr så tror jag kollegan är av en svunnen generation som är mycket mer tränade att lyssna på karlar än "lilla gummor" (och lyssna och respektera mina önskningar gör han bevisligen inte) så det tar nog bättre skruv än om mamma rullar via kontoret...
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Alltså jag kände väldigt mycket med dig när jag började läsa den här tråden, karln är idiot - det fattar alla här. Vidare fattar alla att du har rätt och idioten har fel i denna situation. Men nu kände jag att jag inte orkar med detta längre, du har fått lösningen på ditt problem typ tjugo gånger nu i den här tråden, allt du behöver göra är att gå till valfri av följande: HR, Högre chef, facket, din bemanningschef - och voila! Problemet löst.

Men du velar ju så inåt helvete? Du har fått svaret, du kommer få rätt om du gör enligt ovan och ditt problem kommer bli löst. Men du fortsätter ändå fråga exakt samma saker om igen..jag fattar inte, varför? Du kommer aldrig få sparken för att du vägrar åka med en gubbe som har en dödslängtan, börjar kännas som du vill ha uppmärksamhet nu vid det här laget.. Ursäkta verkligen för att jag låter vrång men jag fattar verkligen inte :3freak
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Alltså jag kände väldigt mycket med dig när jag började läsa den här tråden, karln är idiot - det fattar alla här. Vidare fattar alla att du har rätt och idioten har fel i denna situation. Men nu kände jag att jag inte orkar med detta längre, du har fått lösningen på ditt problem typ tjugo gånger nu i den här tråden, allt du behöver göra är att gå till valfri av följande: HR, Högre chef, facket, din bemanningschef - och voila! Problemet löst.

Men du velar ju så inåt helvete? Du har fått svaret, du kommer få rätt om du gör enligt ovan och ditt problem kommer bli löst. Men du fortsätter ändå fråga exakt samma saker om igen..jag fattar inte, varför? Du kommer aldrig få sparken för att du vägrar åka med en gubbe som har en dödslängtan, börjar kännas som du vill ha uppmärksamhet nu vid det här laget.. Ursäkta verkligen för att jag låter vrång men jag fattar verkligen inte :3freak

Det går alldeles utmärkt att få sparken för sådana saker och mindre därtill. Dock får man gå av andra förklaringar som de utan problem kan hitta på. Bara att välja och vraka i högen av ursäkter för att byta personal. Speciellt bemanningspersonal.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det går alldeles utmärkt att få sparken för sådana saker och mindre därtill. Dock får man gå av andra förklaringar som de utan problem kan hitta på. Bara att välja och vraka i högen av ursäkter för att byta personal. Speciellt bemanningspersonal.

Får man gå pga det så skulle jag ändå inte vilja stanna kvar på det företaget. Såna ställen kan få dras med idiotpersonal och förr eller senare gå under av sig själva.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Får man gå pga det så skulle jag ändå inte vilja stanna kvar på det företaget. Såna ställen kan få dras med idiotpersonal och förr eller senare gå under av sig själva.

Absolut. Men då bör man redan ha hittat ett annat jobb så man inte står där i en ekonomisk kris. Det är klurigt som det är att jobba i ett bemanningsföretag och att hitta ett fast jobb kan ta månader.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Får man gå pga det så skulle jag ändå inte vilja stanna kvar på det företaget. Såna ställen kan få dras med idiotpersonal och förr eller senare gå under av sig själva.

Det är inte möjligt att man får gå av den anledningen. Har man nån form av bevis, tex en filmsnutt där gubbfan eldar på som helvete, TS tydligt talar om att saktar du inte ner och kör säkert/lagligt så kan du stanna så tar jag taxi härifrån så finns det inte en chef som är så förbannat korkad att han skulle försöka ge nån sparken av den anledningen. Dom skulle bli så fruktansvärt ägda i arbetsdomstolen så det finns inte.

Dom skulle dock kunna ange nån annan anledning och det skulle kunna bli luddigare.

Eller som i detta fall med en provanställning där dom inte behöver ange nån anledning öht. Faktum är att anger arbetsgivarn ingen anledning vid provanställning så har dom lagen på sin sida men skulle dom göra misstaget och råka berätta anledningen så kan det vara en olaglig uppsägning trots provanställning.

En fråga till TS. Du säger att det är ett bemanningsbolag. Ett bemanningsbolag för mig är relativt låg timdebitering, låga löner och generellt ganska låg kompetens. Hur fan rimmar det med en 50 åring som kör BMW och Porsche? Jag får inte ihop det om det inte är så att han har nån form av ledande/chefsposition.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Riskera bli av med jobbet eller riskera dö i framsätet på en porsche.... Är det verkligen ett svårt val?
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Det är inte möjligt att man får gå av den anledningen. Har man nån form av bevis, tex en filmsnutt där gubbfan eldar på som helvete, TS tydligt talar om att saktar du inte ner och kör säkert/lagligt så kan du stanna så tar jag taxi härifrån så finns det inte en chef som är så förbannat korkad att han skulle försöka ge nån sparken av den anledningen. Dom skulle bli så fruktansvärt ägda i arbetsdomstolen så det finns inte.

Dom skulle dock kunna ange nån annan anledning och det skulle kunna bli luddigare.

Eller som i detta fall med en provanställning där dom inte behöver ange nån anledning öht. Faktum är att anger arbetsgivarn ingen anledning vid provanställning så har dom lagen på sin sida men skulle dom göra misstaget och råka berätta anledningen så kan det vara en olaglig uppsägning trots provanställning.

En fråga till TS. Du säger att det är ett bemanningsbolag. Ett bemanningsbolag för mig är relativt låg timdebitering, låga löner och generellt ganska låg kompetens. Hur fan rimmar det med en 50 åring som kör BMW och Porsche? Jag får inte ihop det om det inte är så att han har nån form av ledande/chefsposition.

Han jobbar på firman vi är uthyrda till, som projektledare.

Som du säger; velandet som det bitchas om här nedan handlar rätt så mycket om att man får gå för vilket piss som helst som bemanningsslav. Det blir en extrakostnad med 2 bilar och vill det sig illa är det jag som betaktas som problemet, men inte f*n är de korkade nog att faktiskt säga att det är därför. Inte heller tror jag det är starkt nog skäl att byta bemanningsslav, det är ändå lite upplärning som går om intet. Men som alla andra säger så är det a) osannolikt och b) irrelevant eftersom jag nog ändå helst slipper en firma som hade tagit den linjen.

Alltså jag kände väldigt mycket med dig när jag började läsa den här tråden, karln är idiot - det fattar alla här. Vidare fattar alla att du har rätt och idioten har fel i denna situation. Men nu kände jag att jag inte orkar med detta längre, du har fått lösningen på ditt problem typ tjugo gånger nu i den här tråden, allt du behöver göra är att gå till valfri av följande: HR, Högre chef, facket, din bemanningschef - och voila! Problemet löst.

Men du velar ju så inåt helvete? Du har fått svaret, du kommer få rätt om du gör enligt ovan och ditt problem kommer bli löst. Men du fortsätter ändå fråga exakt samma saker om igen..jag fattar inte, varför? Du kommer aldrig få sparken för att du vägrar åka med en gubbe som har en dödslängtan, börjar kännas som du vill ha uppmärksamhet nu vid det här laget.. Ursäkta verkligen för att jag låter vrång men jag fattar verkligen inte :3freak

Men alltså redan tidigt på page 1 konstaterar jag att jag inte kommer åka med kollegan mer, och tidigt page 2 vad jag kommer göra i stället och hur jag ska kommunicera det med chefen. Sen dess har folk börjat slira ut diskussionen om bilmodell osv osv och jag våndats lite pga bemanningsanställningen, som fordon säger ... men för min del kan den lika gärna vara över nu. Jag har fått mitt svar. Jag ville inte svara på detta heller för det bumpar tråden men jag ville bara försvara mig heder lite här och svara på FSNs fråga.

men tack alla för input, I know just what to do. :Bugar:Bugar
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det är inte möjligt att man får gå av den anledningen. Har man nån form av bevis, tex en filmsnutt där gubbfan eldar på som helvete, TS tydligt talar om att saktar du inte ner och kör säkert/lagligt så kan du stanna så tar jag taxi härifrån så finns det inte en chef som är så förbannat korkad att han skulle försöka ge nån sparken av den anledningen. Dom skulle bli så fruktansvärt ägda i arbetsdomstolen så det finns inte.

Dom skulle dock kunna ange nån annan anledning och det skulle kunna bli luddigare.

Eller som i detta fall med en provanställning där dom inte behöver ange nån anledning öht. Faktum är att anger arbetsgivarn ingen anledning vid provanställning så har dom lagen på sin sida men skulle dom göra misstaget och råka berätta anledningen så kan det vara en olaglig uppsägning trots provanställning.

En fråga till TS. Du säger att det är ett bemanningsbolag. Ett bemanningsbolag för mig är relativt låg timdebitering, låga löner och generellt ganska låg kompetens. Hur fan rimmar det med en 50 åring som kör BMW och Porsche? Jag får inte ihop det om det inte är så att han har nån form av ledande/chefsposition.

Ja jag menade ju såklart den egentliga anledning, inte den de hittar på.
Sparkar man någon som vågar säga ifrån till en 50-årig fjortonåring till projektledare hellre än att ställa krav på hur denna fjortonåring ska bete sig mot kollegor och på arbetstid, då hade jag hellre gått arbetslös faktiskt.

Utan att någonsin drivit företag eller suttit i en position som personalansvarig så har jag inga problem med att tala om för vem som helst vad jag anser acceptabelt. Men så har jag ju rätt många år i en bransch som ser en del mer eller mindre lämpade personer komma och gå (varit väktare senaste 9 åren, då lär man sig tala om för folk vad man tycker)

Jag hade som sagt gått till en högre chef och sagt att jag kommer från och med nu ta ut egen reseersättning eftersom jag inte tycker hans körning är lämplig och vill inte riskera mitt liv. Jag hade även påpekat för denna chefen att han inte skulle bli förvånad om kollegan en vacker dag inte dyker upp på jobbet, alternativt inte kommer kunna köra i tjänsten mer pga avsaknad av körkort, så chefen gör nog bäst att ha en reservplan när det gäller denna personens arbetsuppgifter. Har kollegan profilkläder på sig när han kör hade jag dessutom frågat vad företaget vill ha för anseende utåt. Förmodligen är det inte att de låter ansvarslösa personer leda projekt hos kunder.
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Han jobbar på firman vi är uthyrda till, som projektledare.

Som du säger; velandet som det bitchas om här nedan handlar rätt så mycket om att man får gå för vilket piss som helst som bemanningsslav. Det blir en extrakostnad med 2 bilar och vill det sig illa är det jag som betaktas som problemet, men inte f*n är de korkade nog att faktiskt säga att det är därför. Inte heller tror jag det är starkt nog skäl att byta bemanningsslav, det är ändå lite upplärning som går om intet. Men som alla andra säger så är det a) osannolikt och b) irrelevant eftersom jag nog ändå helst slipper en firma som hade tagit den linjen.



Men alltså redan tidigt på page 1 konstaterar jag att jag inte kommer åka med kollegan mer, och tidigt page 2 vad jag kommer göra i stället och hur jag ska kommunicera det med chefen. Sen dess har folk börjat slira ut diskussionen om bilmodell osv osv och jag våndats lite pga bemanningsanställningen, som fordon säger ... men för min del kan den lika gärna vara över nu. Jag har fått mitt svar. Jag ville inte svara på detta heller för det bumpar tråden men jag ville bara försvara mig heder lite här och svara på FSNs fråga.

men tack alla för input, I know just what to do. :Bugar:Bugar

Jag var väl lite allmänt trött och vresig när jag skrev inlägget, så det blev väl lite värre än vad det hade behövt vara, ledsen för att det gick ut över dig. Som jag dock skrev så håller jag självklart med om att du har all rätt i det här fallet och jag tycker inte du ska prioritera att vara oroad för att få sparken, mycket bättre att förlora en temporär bemanningstjänst än att bli förlamad.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Min kollega kör som en j*vla dåre med mig som passagerare - vad fan ska jag g...

Finns bara ett svar, dra ett kJeTting i taCket direCkt.

Sluta åk med honom och frågar han varför tittar du bara på honom och vinkar med lillfingret. ;)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finns bara ett svar, dra ett kJeTting i taCket direCkt.

Sluta åk med honom och frågar han varför tittar du bara på honom och vinkar med lillfingret. ;)

Jag ogillar parallelen mellan folk som beter sig som idioter och små kukar!
Det är ju ett oförskämt påhopp på oss med små snoppar! :mad:
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top