Lätta en ZX7R?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
-2 kugg fram är ingen bra idé, då kommer kedjan att börja slita på svingens ovandel, max -1 fram och vad du vill bak. Bakdrevets storlek beror ju lite på om kedjan blir för kort vilket är bökigt att förlänga. En ny kedja kostar ju en del.

Annars håller jag med flera här uppe. Du har en 90-tals kulthoj och den har nackdelen att den är tung, även med 90-tals mått mätt. Att lätta den märkbart är att kasta pärlor i sjön. Ska du märka någon som helst skillnad så är det kolfiberhjul som gäller och då pratar vi 40-50 papp för bra kvalitet som håller för gatåka men kör inte på en kantsten eller ner i ett stort potthål, då kan de spricka.

Behåll hojen i nyskick precis som den är och vårda den ömt. Är den fin så kan den bli värd ganska mycket pengar om några år. Det såldes inte jättemånga eftersom alla köpte GSXR 750.
Ska du ha en lätt hoj från den tiden så är det Suzukin som gäller, finns fortfarande fina ex att få tag i för ringa pengar.

Just my 2 cents
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
De blir skillnad med sån drevning, men inte så att du skiter på dig med hjärtat i halsgropen varje gång du gasar :näsblod Dock så kommer den dra mer bensin och bli jobbigare att åka långt med om du drevar mycket när du måste ligga på högre varv konstant.

(Nog för att man vänjer sig med tiden, men jag blir inte mörkrädd av min 600a med 1 ner fram och 17 upp i bak, den är snäll.. :fyllisar)

- Ja, och det är inte aktuellt med en sådan drevning nu, och i synnerhet inte när jag tycker det räcker med varvandet redan nu när jag ska ligga o brusa de 9 milen till tjejen i Karlskrona : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
-2 kugg fram är ingen bra idé, då kommer kedjan att börja slita på svingens ovandel, max -1 fram och vad du vill bak. Bakdrevets storlek beror ju lite på om kedjan blir för kort vilket är bökigt att förlänga. En ny kedja kostar ju en del.

Annars håller jag med flera här uppe. Du har en 90-tals kulthoj och den har nackdelen att den är tung, även med 90-tals mått mätt. Att lätta den märkbart är att kasta pärlor i sjön. Ska du märka någon som helst skillnad så är det kolfiberhjul som gäller och då pratar vi 40-50 papp för bra kvalitet som håller för gatåka men kör inte på en kantsten eller ner i ett stort potthål, då kan de spricka.

Behåll hojen i nyskick precis som den är och vårda den ömt. Är den fin så kan den bli värd ganska mycket pengar om några år. Det såldes inte jättemånga eftersom alla köpte GSXR 750.
Ska du ha en lätt hoj från den tiden så är det Suzukin som gäller, finns fortfarande fina ex att få tag i för ringa pengar.

Just my 2 cents

- Tackar för de 2 centen. Nej jag kommer inte plöja ner en massa pengar i små viktbesparingar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag kan hålla med om att inte förstöra en fin hoj. Men det roliga är ju att bygga om och fixa.
Du måste helt enkelt köpa en hoj till.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Förra veckan så kör du hoj för första gången på 30 år. Denna veckan så vill du ha tips om hur man drevar om för "mer effekt" och nu vill du lätta cykeln för lägre soppaförbrukning..

.. och servicetipsen om bromsar och motor, den delen är redan nerprioriterad till förmån för det här??
:dummer
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Det bästa är att köpa komplett sving framgaffel inklusive hjul från en krockad zx10r, mest Bang for the buck, både viktminskning och bättre fjädring.

Funderar själv på en ZX7R med ZX10r pryttlar och en aning vässad zx9r motor, det hade varit något. Ska du vara värst så är dock detta inte vägen att gå men älskar du din ZX7R och vill finslipa så är det en bra ide.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det bästa är att köpa komplett sving framgaffel inklusive hjul från en krockad zx10r, mest Bang for the buck, både viktminskning och bättre fjädring.

Funderar själv på en ZX7R med ZX10r pryttlar och en aning vässad zx9r motor, det hade varit något. Ska du vara värst så är dock detta inte vägen att gå men älskar du din ZX7R och vill finslipa så är det en bra ide.

- Jag har fått tipset om ZX10:ans framgaffel från andra här. Skiljer det alltså så mycket i vikt att det är värt investeringen, eller handlar det mer om annan väghållning/fjädring?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låna/skaffa en modern(ungefär -05 och nyare)sportis och inse vad det har hänt saker sen din tillverkades, sen behåller du pärlan till fikaturer och när det ska finåkas och kör med den andra när det ska köras.

Efter ett tag slutar den gamle samla mil då Köra slår åka Alla dagar, min RD har gått ungefär 0km de senaste åren.....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Utan att nu boosta någon sorts ombyggnad av ZX7:an, vilket jag verkligen inte tycker, så passar ZX9:ans cylinder och topp på 7:ans block...bara som ett tips... :)

Vi hade en gammal racehoj här i Luleå för många år sedan som en kompis till mig hade. ZX9 motor, racefjädring och magnesiumhjul.... Den gick ganska bra men den var fortfarande 20kg tyngre än motsvarande Suzuki...
Att modda en gammal hoj är som att borsta en gris. Det är ett kul projekt men det är alltid fullständigt bortkastade pengar, precis som att lacka om sin bil i någon "frän" färg... :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Att modda en gammal hoj är som att borsta en gris. Det är ett kul projekt men det är alltid fullständigt bortkastade pengar, precis som att lacka om sin bil i någon "frän" färg... :)

Ett kul projekt är aldrig bortkastade pengar, älskar "hot rods" och skiter fullständigt i vad som är snabbast, lättast och "bäst". Har alla dagar i veckan mycket hellre ett sjysst bygge än den senaste testvinnaren. Vem var det som sa "because stock sucks!" ? Bra sagt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Låna/skaffa en modern(ungefär -05 och nyare)sportis och inse vad det har hänt saker sen din tillverkades, sen behåller du pärlan till fikaturer och när det ska finåkas och kör med den andra när det ska köras.

Efter ett tag slutar den gamle samla mil då Köra slår åka Alla dagar, min RD har gått ungefär 0km de senaste åren.....

- Visst är den några år, men det är fortfarande en potent hoj har jag fått höra av andra : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Utan att nu boosta någon sorts ombyggnad av ZX7:an, vilket jag verkligen inte tycker, så passar ZX9:ans cylinder och topp på 7:ans block...bara som ett tips... :)

Vi hade en gammal racehoj här i Luleå för många år sedan som en kompis till mig hade. ZX9 motor, racefjädring och magnesiumhjul.... Den gick ganska bra men den var fortfarande 20kg tyngre än motsvarande Suzuki...
Att modda en gammal hoj är som att borsta en gris. Det är ett kul projekt men det är alltid fullständigt bortkastade pengar, precis som att lacka om sin bil i någon "frän" färg... :)

- Tackar för tipset om ZX9:ans cylinder. Men ger det så mycket bara att byta cylinder och topp? Det är väl samma slaglängd och komp?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Sammanfattningsvis vill jag alltså inte förändra utseendet på hojen, men tycker alltid det är trevligt med lite extra kraftresurser om det går att ta ut utan att det belastar standardutförandet eller plånboken för mycket. Därav mina funderingar kring drevning och andra smärre "förbättringar" som inte påverkar den härliga looken på den här motorcykeln.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
- Tackar för tipset om ZX9:ans cylinder. Men ger det så mycket bara att byta cylinder och topp? Det är väl samma slaglängd och komp?

7an och tidiga 9an (94-97) har samma borrning men olika slaglängd. Senare 9or (98-04) har kortare slag och mer borr än de tidigare 9orna (75 mot tidigare 73 mm). Slagvolym om man hänger dit enbart nyare 9-cylindrar på en 7motor blir då 790 cc.
Ska man gå den här vägen är ju förstås en hel 9-motor att föredra. Glöm inte att byta avgassystem, förgasare och tändbox bara.

Tändbox?
7an varvar mer och motsvarande tål inte 9an, inte så länge i alla fall..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
En följdfråga i lättningsammanhanget - vilka årsmodeller av ZX10:an har en passande sving och/eller framgaffel? Passar dessa bolt-on eller krävs några modifieringar?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Äntligen hittade jag lite info själv, på en amerikansk sida:

"After buying a few swingarms I went with a 2000+ zx9r. It was $50 shipped to my door with pivot bolt, rear axle and spacers, caliper bracket. It has a similar faceted look like the 7R frame (too bad the color is off), is just a little longer (5/8") and uses the same 25mm axle/pivot sizes. I also expect the ZX9R arm will have suitable stiffness for the ZX7R.

Actual fitment is pretty easy, provided you can make/modify your own spacers.
1- Take the pivot seals out of the zx9r swingarm and put them in the opposite side.
2- I had to shave the threaded chain-side spacer down ~.125" to get proper chain alignment. I took about .030" of that off the square face
3- I made a new spacer for the brake side that was .180" longer than the stock 7R/9R spacer to make a tight fit in the frame...the round spacer in the pic below was the original.
4- Bolt up the pivot just like a zx7r

From here, bolt up a 2000-03 zx9r rear wheel, rear caliper/brakcet. The ZX9R rear axle uses one of the slider block to hold it so is a one wrench affair to loosen the axle nut. The jamb nut on the pivot is also aluminum.

I'll be using a 45T 520 aluminum sprocket and a Braking USA wave rotor on the rear (much like Galfer wave rotors). Last will be aluminum dog bones after I try a couple linkages to work out the rear end ride height...I have a hunch that a zx9r link will be perfect, but don't have one around to put in yet.

The weight reduction tally here is significant.
- wheel - 5#...yes the zx7r wheel is that much of a boat anchor.
- Swingarm 4#
- Braking wave rotor, aluminum sprocket and dog bones: 3#
- Rear caliper 1#

So the swingarm swap saves 13#, mostly rotating and/or unsprung. so I'm 21# to my goal.

Other quick hitters
- 9Ah battery instead of 12Ah - 3# pounds
- Carbon Fiber Snorles - 3#
- Fully Muzzy Exhaust (the header/cannister weigh ~17# total)- I'm guessing this will save ~ 15-20#
- 520 chain...it will save something, maybe a pound.
- Float bowl and KLEEN valve system removal - 2-3#...I don't have all the stock parts to weigh"
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top