några racegrabbar här ser jag, vad tror ni om 520 kedja? och kanske aludrev? eller är det något som bara finns i cross/enduro? Olika däck väger oxå olika mycket, det jag kan komma på nu är ju michelin power pure som ska vara lättare än konkurrenter? korta ljuddämparen lite?
som sagt finns ju mycket man kan göra och några 100 gram på vardera blir kilon tillslut
Det som spelar absolut störst roll för acceleration och väghållning är ofjädrad och roterande vikt, kan man lätta sånt som både roterar och är ofjädrad så vinner man ännu mer. Där ger lättare fälgar, däck och drivpaket mest, självklart kör vi RR-killar också med alu-drev och 520-kedja
Däck tror jag ingen bryr sig i vikten på, det är andra egenskaper som är viktigast, och fälgar är oftast för dyrt/mycket jobb att byta, i det här fallet kan nog ett par finfälgar kosta mer än hojen, vilket känns ganska meningslöst.
I moderna hojar jobbar man ju med att minimera vikten på kolvar och allt annat som rör sig i motor och växellåda också, för att få en varvvilligare och mer responsiv motor, redan på ritbordet. Men att göra det på en gammal ZX7'a är vansinne, för om fälgar är dyra så är såna jobb riktigt snordyra, eftersom hela motorn måste balanseras/byggas om om man börjar pilla i ena ändan, och delarna kostar sidenskjortor, pallvis av dom dessutom. Visst kan det vara en kul hobbyprojekt, om man har kunskapen, tiden och maskinerna, kolla tex på
Lahi's byggtrådar här, men inte att lämna bort det.