Kvinnlig mc-förare fick bägge benen brutna

AshT4

Va'e'dee??
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Svintrinnda
Hoj
Gsx-r 600 (såld), Er-6 n (Vardags moppe), Gsx-r 1000 (kan vara Filip Backlunds gammla racehoj :D)
Läs första inlägget :fakta
Föraren var troligen bländad av att solen stod
lågt, så hur fri sikt det var i korsningen är inte
så relevant.

Jo visst, lågt stående sol är ett aber i sig. Men i den berörda korsningen är det 50km/h och båda trafikanterna är lokala innevånare i byn och lär inte köra betydande mycket över given hastighet. Därmed borde herren i bilen haft gott om tid att upptäcka att NÅGOT rörde sig mot honom, låg sol eller inte.

Men visst, låg sol i kombination med skitig ruta plus 60åriga ögon...

//Ash
 

AshT4

Va'e'dee??
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Svintrinnda
Hoj
Gsx-r 600 (såld), Er-6 n (Vardags moppe), Gsx-r 1000 (kan vara Filip Backlunds gammla racehoj :D)
Var någon video uppe här för ett tag sen då de gjorde en scen där en mc kom åkandes från 200m håll och en mc har ingen stor yta som går att se på långt håll. så vi är små, små, små sen på nära håll stora och syns bra.

därav många som missar en Mc vid bara en snabb titt åt båda hållen.

Hittade tråden med ovan nämnd film i
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=202483

Absolut, så är det. Det säger jag inte emot!

//Ash
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du kan dömmas för vådslöshet i trafik enbart för att du kör på bakhjulet.
Du kan dömmas för vårdslöshet i trafik om du fipplar med stereon när du kör.
Det första är lättare att se.
Att du vill uiiieeela för att de e jeteheftit å dem ä duma som säjjer man inte få när man juh vill tjöra så ska ha en kjeting i takcet är fullständigt ovidkommande.

Oj, du är ju verkligen lite retarderad.


1. Fortsätt du att stanna vid vägkanten för att byta radiokanal så åker jag lite bakhjul när det passar sig.

2. Jag har varken tid eller incitament till att leta fallstudier. Enklare vore om du visade den lagtext där det står att man inte får framför ett fordon på mindre än monterat antal hjul.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Oj, du är ju verkligen lite retarderad.


1. Fortsätt du att stanna vid vägkanten för att byta radiokanal så åker jag lite bakhjul när det passar sig.

2. Jag har varken tid eller incitament till att leta fallstudier. Enklare vore om du visade den lagtext där det står att man inte får framför ett fordon på mindre än monterat antal hjul.

http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=632
Så enkelt är det.
BTW: Är du otrevlig , din jävla räka, så äter jag upp dig.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

"Det finns ingen lag som säger att det är förbjudet att färdas på endast ett hjul i taget på sin motorcykel."

"–Nej, det finns faktiskt ingen lag som säger att du måste ha båda hjulen i marken samtidigt, så säger vår man från trafikpolisen, Kjell Lindgren, som reder ut begreppen åt oss."

"Kör man på bakhjulet så har man inte alltid den kontroll som krävs då man är ute och kör i trafiken. En situation kan uppstå väldigt plötsligt, en bil eller cyklist som bara dyker upp från ingenstans."

Ja precis! Så enkelt är det. Det är inte olagligt att köra på ett hjul. Det är olagligt att köra på ett hjul utan kontroll eller där kringvarande trafikanter plötsligt kan dyka upp, ex. i stadstrafik, vid korsning eller skymd sikt.

BTW: Är du otrevlig , din jävla räka, så äter jag upp dig.

Oj, du är ju verkligen jeteleskig :rofl ...
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Det finns ingen lag som säger att det är förbjudet att färdas på endast ett hjul i taget på sin motorcykel."

"–Nej, det finns faktiskt ingen lag som säger att du måste ha båda hjulen i marken samtidigt, så säger vår man från trafikpolisen, Kjell Lindgren, som reder ut begreppen åt oss."

"Kör man på bakhjulet så har man inte alltid den kontroll som krävs då man är ute och kör i trafiken. En situation kan uppstå väldigt plötsligt, en bil eller cyklist som bara dyker upp från ingenstans."

Ja precis! Så enkelt är det. Det är inte olagligt att köra på ett hjul. Det är olagligt att köra på ett hjul utan kontroll eller där kringvarande trafikanter plötsligt kan dyka upp, ex. i stadstrafik, vid korsning eller skymd sikt.



Oj, du är ju verkligen jeteleskig :rofl ...
Det är enskild polisman som avgör huruvida det är vårdslöhet eller ej.
Du kan dömmas för vårdslöshet i trafik bara för att du kör på bakhjulet.
Så enkelt är det.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är enskild polisman som avgör huruvida det är vårdslöhet eller ej.


En polis kan inte avgöra någonting öht bortsett att han har rätt att gripa eller rapportera till överordnad.

Det är upp till en Tingsrätt att avgöra huruvida det är vårdlöshet eller inte. Där finns ett antal exempel på fall där polis sagt en sak, och tingrätten senare fastslagit friande domar!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En polis kan inte avgöra någonting öht bortsett att han har rätt att gripa eller rapportera till överordnad.

Det är upp till en Tingsrätt att avgöra huruvida det är vårdlöshet eller inte. Där finns ett antal exempel på fall där polis sagt en sak, och tingrätten senare fastslagit friande domar!
Nämn en.
Gärna med länk.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Oj, du är ju verkligen lite retarderad.


1. Fortsätt du att stanna vid vägkanten för att byta radiokanal så åker jag lite bakhjul när det passar sig.

:rofl :rofl

Så det var därför Skrotis lät så barsk i SVT-tråden. :krama

Kan inflika att både min bror och hans kompis blev friade i tingsrätt efter att ha kört bakhjul och framhjul med motarder. Visserligen var en bidragande faktor att de såg så lika ut med all utrustning på så bängen inte kunde svära på vem som hade gjort vad.
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top