Kvinnlig mc-förare fick bägge benen brutna

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Loud pipes saves lives

Det där är en klysha som upprepats så många gånger att den nästan blivit en sanning. Precis som att fartkameror räddar så oerhört många liv.

Avgassystemet är på dom flesta motorcyklar riktat bakåt. Det medför att den allra största delen av ljudet går bakåt. Dvs bilar som är framför hör det inte och det är därför helt verkningslöst i det scenariot.

Om jag blir omkörd av en hoj med mer eller mindre öppna rör när jag kör bil så hör i vart fall inte jag någon hoj förrän hojen är mer eller mindre jämsides med mig. Såpass effektiv är riktningsverkan.

Öppna rör har ingen som helst förbättrande påverkan på trafiksäkerheten.

Jag kan själv tycka att det kan låta härligt med helsystem men jag kommer aldrig att försöka påstå att det räddar några liv.
Att det sedan kan tänkas irritera grannar m.fl utan att ha någon direkt påverkan på motoreffekten gör att jag väljer att avstå.
 

The Bitch

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Forestad
Hoj
Svårt att säga just nu...
Ge gubben solglasögon och lär honom använda solskärmen som säkerligen fanns i hans bil. Det brukar hjälpa en del...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kör med heljus istället.

Det där funkar inte heller. Om det nu var för att solen stod lågt och bilföraren blev bländad så tror jag inte att ett helljus hade gjort någon skillnad. I jämförelse med solen är helljuset på en motorcykel ganska försumbart och går troligen inte alls att se.

Om man funderar på hur hjärnan fungerar och vad vi är bra på att upptäcka så är det förändringar och rörelser. En motorcykel som kommer i mötande och rör sig mer eller mindra rakt emot dig upplevs som relativt statisk. Har man helljuset på så blir det en statiskt ljuskälla.
Använder man istället halvljuset så har det ju en ganska skarpt avgränsad ljuskägla uppåt vilket innebär att för en mötande så kommer motorcykelns rörelser göra att halvljuset omväxlande lyser och inte lyser i ögonen beroende på att ljuskäglan rör sig lite upp och ner.
Halvljuset är således effektivare för att bli sedd eftersom det uppfattas som flera ganska tydliga skillnader i ljusförhållandena.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det där är en klysha som upprepats så många gånger att den nästan blivit en sanning. Precis som att fartkameror räddar så oerhört många liv.

Var väl lite ironiskt menat just eftersom det blivit en sån klysha som det är.

Ett par huligantutor i fronten som konstant tjuter borde ju funka :D sålänge man håller sig under ljudhastigheten :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är olagligt att köra på bakhjulet! :näsblod


Jag har sett någon film där en kille hade monterat en strålkastare under hojen, vart bra ljus när han drog upp den till ballanspunkten och när han körde vanligt fungerade den som super-duper-fast-and-the-furious-neon-ljus.

Nepp. Det är per definition inte olagligt att köra på bakhjulet. Det finns inget i lagen som säger att man måste ha två hjul i backen.
Däremot är det så att om man kör på bakhjulet så är det upp till eventuell polis som ser att bedöma om det är att betrakta som vårdslöst.

Med andra ord. Kör du på bakhjulet ute efter en landsväg och det inte är en massa trafik omkring så ska det vara OK. Kör du på bakhjulet inne i stan så kan du åka dit på det men då är det för att polisen bedömer att bakhjulsåkning i den situationen är att betrakta som vårdslöst.

sen är det väl tyvärr så att bedömningen av det varierar kraftigt från polis till polis och beroende på vilket humör den polisen är på vid det aktuella tillfället.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
tråkigt att höra, första turen och allt...men annars kan du väll fan ha i bromsberedskap i hjärnan o sänka hastigheten en aning i korsningar! Jag litar ALDRIG på att en gubbjävel ska släppa förbi mig, speciellt i som det här fallet där bilen kör ut från en stormarknads parkering.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag ser det som en ren olycka.

BTW:
Kom ikapp några trampcyklister på en grusväg när jag var ute med hondan.
Körde efter dem en liten stund innan de märkte att jag kommit ikapp.
En endurocykel hördes altså inte över normal samtalsnivå i tysta skogen.
Hur mycket ljudvolym behövs för att höras, i god tid, in i en bil med radion på i landsvägsfart?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nepp. Det är per definition inte olagligt att köra på bakhjulet. Det finns inget i lagen som säger att man måste ha två hjul i backen.
Däremot är det så att om man kör på bakhjulet så är det upp till eventuell polis som ser att bedöma om det är att betrakta som vårdslöst.

Med andra ord. Kör du på bakhjulet ute efter en landsväg och det inte är en massa trafik omkring så ska det vara OK. Kör du på bakhjulet inne i stan så kan du åka dit på det men då är det för att polisen bedömer att bakhjulsåkning i den situationen är att betrakta som vårdslöst.

sen är det väl tyvärr så att bedömningen av det varierar kraftigt från polis till polis och beroende på vilket humör den polisen är på vid det aktuella tillfället.
Att du inte har annan trafik runt dig räcker inte, du ska kunna visa att du har kontroll. Vinglar du runt på bakan på en tom landsväg kan du anses vara en fara för dig själv och därmed vårdslös. Detta gör att de flesta poliser nog hellre fäller än friar rent subjektivt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Att du inte har annan trafik runt dig räcker inte, du ska kunna visa att du har kontroll. Vinglar du runt på bakan på en tom landsväg kan du anses vara en fara för dig själv och därmed vårdslös. Detta gör att de flesta poliser nog hellre fäller än friar rent subjektivt.
På bakhjulet har man sämre bromsberedskap, sämre sikt, sämre manöverförmåga.
Det är vårdslöshet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
På bakhjulet har man sämre bromsberedskap, sämre sikt, sämre manöverförmåga.
Det är vårdslöshet.

Att leta efter, och byta skiva i stereon när man kör bil ger också sämre uppmärksamhet, sikt och bromsberedskap. Men gör man det när det är god sikt, fritt från rörig trafik och man har koll på bilen ändå så är det rätt harmlöst enligt det flesta.

Samma sak med slangåkande.. Har man någorlunda koll, bred öppen väg och planerat så att det är fritt från trafik så är det inte vårdlöshet.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Halvljuset är således effektivare för att bli sedd eftersom det uppfattas som flera ganska tydliga skillnader i ljusförhållandena.

Nu skojar du väl? Ett helljus fladdrar och bländar betydligt mer i synfältet på en normal positionerad bilförare än ett halvljus som slutar 30 meter framför hojen.

"Jag kör med helljus, alltså lever jag"
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Kvinnor saknar oftast överlevnadsinstinkten som behövs i såna lägen. Dvs ökad bromsberedskap och "alla är blinda idioter" tänket.

I bil, båt och på motorcykel.

Att hata, förakta & misstro alla medtrafikanter gör en oftare till en säkrare förare, säkrare för en själv iaf.

Så tänkter jag jämt när jag är ute och kör. "Jävla idiot här ska fan köras om!" :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Att leta efter, och byta skiva i stereon när man kör bil ger också sämre uppmärksamhet, sikt och bromsberedskap. Men gör man det när det är god sikt, fritt från rörig trafik och man har koll på bilen ändå så är det rätt harmlöst enligt det flesta.

Även det är vårdslöshet.
Två fel blir inte ett rätt.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Man kanske skulle införa att motorcyklar även har väjningsplikt mot mötande fordon som ska svänga vänster ? Vet att det låter jävligt jobbigt men det kanske skulle rädda några liv om året..

Hur tänkte du nu ?
Skall alla mc stå still när de möter en bil för att bilen skulle kunna göra en vänstersväng ?
Jag tror inte hon såg att bilen skulle göra en vänstersväng och tänket Jag har minsann rätten på min sida och brassade rakt in i bilen.
med sista tanken innan medvetslösheten HA fick de sig minsann jävla bilister..

som sagt hur tänkte du nu ?
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Fan, det är lustigt altså......

Man hör aldrig att två BILAR kolliderar eller torpederar varandra pga att "solen stod lågt"!?

Tydligen så är det bara vi motorcyklister som drabbas av detta fenomen, eller??

Jag totaldemolera vår nya bil (100 mil) för ett par år sedan när en snubbe i mötande körfält svänger vänster fullt bländad av solen. Glömmer aldrig doften av airbagröken.

Så jo det händer bilar också..
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Statistiskt sett är kvinnor bättre på att köra både bil och mc; men det är fortfarande fel. :krama

Jag vill till och med hävda att spädbarn är de absolut säkraste bilförarna. Ge mig ett enda exempel på en olycka som har orsakats med ett spädbarn bakom ratten! :tummenupp
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Kvinnor saknar oftast överlevnadsinstinkten som behövs i såna lägen. Dvs ökad bromsberedskap och "alla är blinda idioter" tänket.

I bil, båt och på motorcykel.

Att hata, förakta & misstro alla medtrafikanter gör en oftare till en säkrare förare, säkrare för en själv iaf.

Märkliga åsikter om kvinnor, kanske dags för dig att kasta bort träklubban över axeln och byta ut höftskynket i björnskinn. Kliva in i upplysningens tidevarv med rak rygg?

Helt rätt att misstro dina medtrafikanter, dock.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top