Kvinnlig mc-förare fick bägge benen brutna

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har hört att 60% av alla bil-olyckor orsakas av kvinnor.
Tycker det låter väldigt märkligt då ratten inte ens sitter på deras sida :va
 

AshT4

Va'e'dee??
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Svintrinnda
Hoj
Gsx-r 600 (såld), Er-6 n (Vardags moppe), Gsx-r 1000 (kan vara Filip Backlunds gammla racehoj :D)
I just det här fallet träffades hojen i sidan så det är inte säkert att hon fick någon chans att bromsa överhuvudtaget.

Då måste gubben verkligen varit blind, för det är fri sikt ca200m innan korsningen och ca100-150m efter, där MC:n kom ifrån.
Det är 50km/h genom sammhället, och med tanke på deras respektive åldrar så tror jag inte någon kört särskilt betydande över hastighets begränsningen. Har han inte sett henne på den sträckan så måste han vart helblind...

Jag håller för övrigt med om att man måste räkna med att mottraffikanterna i synnerhet bilister är ute efter mig så det ligger på mig att se till att inget händer!

//Ash
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Kvinnor saknar oftast överlevnadsinstinkten som behövs i såna lägen. Dvs ökad bromsberedskap och "alla är blinda idioter" tänket.

I bil, båt och på motorcykel.

Att hata, förakta & misstro alla medtrafikanter gör en oftare till en säkrare förare, säkrare för en själv iaf.

Det var den mest puckade åsikten jag hört på länge faktiskt, gällande kvinnors bil/mc-körning.. my goood :va
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Svårt läge att skydda sig mot. Kör man fort hinner dom inte se en, kör man sakta blir man tagen för en moppe. Hur ska man bete sig? Själv tänker jag nog "Oj oj oj! stå still stå still!" Samtidigt som jag blinkar lite med helljuset.
 

Trajamaja

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Skogsbygden
Hoj
Honda cbr 600 f
Kvinnor saknar oftast överlevnadsinstinkten som behövs i såna lägen. Dvs ökad bromsberedskap och "alla är blinda idioter" tänket.

I bil, båt och på motorcykel.

Att hata, förakta & misstro alla medtrafikanter gör en oftare till en säkrare förare, säkrare för en själv iaf.

Buuuu!

Det var det mossigaste jag hört om oss hojtjejer på länge...
Orkar inte ens reta upp mig. Konstaterar bara att du nog missar en hel del kul här i livet.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Då måste gubben verkligen varit blind, för det är fri sikt ca200m innan korsningen och ca100-150m efter, där MC:n kom ifrån.
Det är 50km/h genom sammhället, och med tanke på deras respektive åldrar så tror jag inte någon kört särskilt betydande över hastighets begränsningen. Har han inte sett henne på den sträckan så måste han vart helblind...

Jag håller för övrigt med om att man måste räkna med att mottraffikanterna i synnerhet bilister är ute efter mig så det ligger på mig att se till att inget händer!

//Ash

Läs första inlägget :fakta
Föraren var troligen bländad av att solen stod
lågt, så hur fri sikt det var i korsningen är inte
så relevant.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Fattar inte att män/killar/pojkar offentligt gillar att lägga ut fördomar om kvinnors egenskaper som förare.

Ungefär som att skriva 27 på ett iq-test och sedan skryta om det.

liiite pinsamt säger jag bara.
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Var någon video uppe här för ett tag sen då de gjorde en scen där en mc kom åkandes från 200m håll och en mc har ingen stor yta som går att se på långt håll. så vi är små, små, små sen på nära håll stora och syns bra.

därav många som missar en Mc vid bara en snabb titt åt båda hållen.

Hittade tråden med ovan nämnd film i
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=202483

Då måste gubben verkligen varit blind, för det är fri sikt ca200m innan korsningen och ca100-150m efter, där MC:n kom ifrån.
Det är 50km/h genom sammhället, och med tanke på deras respektive åldrar så tror jag inte någon kört särskilt betydande över hastighets begränsningen. Har han inte sett henne på den sträckan så måste han vart helblind...

Jag håller för övrigt med om att man måste räkna med att mottraffikanterna i synnerhet bilister är ute efter mig så det ligger på mig att se till att inget händer!

//Ash
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Hoppas "kvinnan" klarar sig bra och lyckas återhämta sig till så gott skick som möjligt!! :nurse :ätapiller :kryckor :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Gäller tydligen bägge könen:
LÄNK

Två svävar i livsfara efter MC-krock
Olycka på E45 utanför Värmlandsbro

Två 45-åriga män skadades allvarligt vid en olycka på E 45 i höjd med Värmlandsbro, strax norr om Säffle. Olyckan skedde vid 18.30.

– Männen färdades på en motorcykel. De körde in i en personbil som gjorde en vänstersväng, säger Tommy Lindh, vakthavande befäl på Värmlandspolisen.

Passageraren på motorcykeln slungades iväg 30 meter. Föraren hamnade på bilen.

Männen fördes till Centralsjukhuset i Karlstad.

– Båda har livshotande skador, men föraren är synnerligen allvarligt skadad, säger Lindh.

Edit länk ändrad :hihi
 
Last edited:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Själv tänker jag nog "Oj oj oj! stå still stå still!" Samtidigt som jag blinkar lite med helljuset.

Undra vilket som ger mest effekt, det telepatiska kommunikationsförsöket eller att blinka med heljuset? ;)

Nä, skoja bara, blinka med heljuset bör ge ganska bra effekt. Dvs så länge inte föraren av mötande fordon inte är bländad av solen. Man ska nog tänka sig för lite extra när man vet att man har en långt stående sol bakom ryggen, men ser ju inte så mkt i backspeglarna själv och det borde ju vara ett varningtecken att andra trafikanter kan få problem med sikten oxå.

Gäller tydligen bägge könen:
LÄNK

Och torpet i närheten av Ekenäs slott har vad med saken att göra?? :confused:
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Svårt läge att skydda sig mot. Kör man fort hinner dom inte se en, kör man sakta blir man tagen för en moppe. Hur ska man bete sig? Själv tänker jag nog "Oj oj oj! stå still stå still!" Samtidigt som jag blinkar lite med helljuset.

Sen är det bara hoppas på att gubben med keps som sitter i bilen inte tar ditt blinkande som nåt tecken på att du tycker han borde köra ut...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så allt utom att ha händerna tio-i-två på ratten och blicken på vägen ALLTID är vårdlöshet för dig???


Mitt tips, bär hjälm. Även inomhus!

Du kan dömmas för vådslöshet i trafik enbart för att du kör på bakhjulet.
Du kan dömmas för vårdslöshet i trafik om du fipplar med stereon när du kör.
Det första är lättare att se.
Att du vill uiiieeela för att de e jeteheftit å dem ä duma som säjjer man inte få när man juh vill tjöra så ska ha en kjeting i takcet är fullständigt ovidkommande.

Eehh.. Och det säger du med stöd av vad?

Det finns ett antal prejudicerande domar som bevisar motsatsen gällande bakhjulsåkning.

Nämn en.
Gärna med länk.
 
Last edited:

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Sen är det bara hoppas på att gubben med keps som sitter i bilen inte tar ditt blinkande som nåt tecken på att du tycker han borde köra ut...

Tänkte precis på samma sak, ge fan i och blinka med helljuset om bilen/hojen eller annat fordon står still. Det är samma sak som att "vinka" fram fordonet.
Helljustutan kan man använda om bilfan redan ställt sig mitt i vägen för ens framfart...om man hinner vill säga!!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu skojar du väl? Ett helljus fladdrar och bländar betydligt mer i synfältet på en normal positionerad bilförare än ett halvljus som slutar 30 meter framför hojen.

"Jag kör med helljus, alltså lever jag"

Hur resonerar du då? Helljuset är inte skarpt avgränsat åt något håll. Visst fladdrar ljuskäglan men den kommer att fladdra så att andra förare fladdrar mellan olika punkter inne i ljuskäglan. Till skillnad från om halvljuset fladdrar då avgränsningen av ljuskäglan kommer att fladdra förbi ögonen på övriga vilket leder till att andra förare är omväxlande i och utanför ljuskäglan vilket upplevs som en mycket större förändring.

Helljus bidrar inget till trafiksäkerheten vid körning i dagsljus men upplevs irriterande av mötande och skapar således mer irritation. Irriterade förare är sämre förare. Alltså bidrar helljuset negativt till trafiksäkerheten.

Helljuset irriterar dom som redan sett dig men hjälper ingen att se dig.

Att du inte har annan trafik runt dig räcker inte, du ska kunna visa att du har kontroll. Vinglar du runt på bakan på en tom landsväg kan du anses vara en fara för dig själv och därmed vårdslös. Detta gör att de flesta poliser nog hellre fäller än friar rent subjektivt.

Det är säkert så att dom flesta poliser hellre fäller än friar vid minsta tveksamhet. Men det är inte per definition olagligt att köra på bakhjulet.
Man tar helt klart en risk att bli betraktad som vårdslös om man kör på bakhjulet om det är fel polis som ser.

Var väl lite ironiskt menat just eftersom det blivit en sån klysha som det är.

Ett par huligantutor i fronten som konstant tjuter borde ju funka :D sålänge man håller sig under ljudhastigheten :va

Det borde nog fungera. Varför inte ett par tågtutor som länkades till i dieseltråden. drygt 130 dB ska väl väcka dom flesta. Å andra sidan lär det säkert väcka irritation i stora delar av kommunen man bor i.
 
Last edited:

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Zick-zackar man lite när man möter en bil man tror kanske ska svänga vänster eller t.ex. står och väntar på att åka ut så ökar det ens synlighet en hel del. Dels flackar ljuset och dels så är det något som rör sig i sidled. Vi uppfattar rörelse i sidled betydligt bättre än något som kommer rakt emot oss. :tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: B89

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
när jag närmar mig en korsning sätter jag på helljuset, sen om en snut ser det och ger mig böter så är det en annan femma hellre betala böter för helljus än o köra in i sidan på en bil
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top