Körkort 2009

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Grattis!

Ut på vägen o kör nu förihelvette! Jag har hunnit med cirka 250mil sedan jag tog kortet ;)

Så... nu lär den här tråden dö eller? ;D

antar det är mig du menar;) jo jag får väl kanske fortsätta att skriva lite så tråden håller sig vid liv:p

GRATTIS BRUTTAN!!! FAN VA BRA GJORT!!!! detta gjorde du sjukt bra!!! Sug åt dig & sträck på ryggen nu!!!
Gasa lugnt & ha en toppen mc sommar!!!:tummenupp

TACKAR! så jävla stolt:)

På tisdag har jag min uppkörning, känner på mig att det kommer gå åt helvete fastän jag tagit hur många körlektioner som helst :gråta

ta ett djupt andetag..ta två....försök fokusera på vad som är det starkaste och det svagaste. traggla inte om du kan utan underhåll bara det du är kunnig i. det det som du är sämre på, öva på det men överjobba inte, då tar du knäcken på dig..jag vet:död

du fixar det!:)
 
Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
På tisdag har jag min uppkörning, känner på mig att det kommer gå åt helvete fastän jag tagit hur många körlektioner som helst :gråta

nej då tjejen,inga negativa tankar nu.
titta så bra det gick för våran älskade orcid:)
ta det bara lungt så fixar du detta,jag och vi andra håller tummarna för dej.
tisdag sa du....
har noterat detta i kalendern.
ps:eek:rcid,nu får du hjälpa tösen på bättre tankar:D
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
fan va ni e goa:) orcids dagbok låter bra:p

har legat lågt för att vila era öron och mina nerver...
nu 1500kr fattigare är jag Och jag har mitt kort:) kan ni fatta det jag fixade kortet!!!!!:D:D:D:D:D så in i helvete lycklig.



GRATTIS BRUDEN! :D ut och röj lös på vägarna nu, hoppas vi får se din blåa ER5a här inne i stan också :tummenupp
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Grattis Orcid..... fan vad skönt att du kan släppa all nervositet nu efter uppkörningen... Hur ska nu denna tråd leva vidare.... blir det någon fortsättning...

Grattis
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
fan va ni e goa:) orcids dagbok låter bra:p

har legat lågt för att vila era öron och mina nerver...
nu 1500kr fattigare är jag Och jag har mitt kort:) kan ni fatta det jag fixade kortet!!!!!:D:D:D:D:D så in i helvete lycklig.

måste ju berätta hur det var..fylla på dagboken;)

kom dit lagomt till 13.10 vi var tre, nr1 en ung tjej som skulle ta lätt, nr2 utländsk man på tung och nr jag på mellan.

hon kör och klarar konbanorna och allt...sen när mannen kör berättar unga tjejen att det är lågfartsbanan nr 2 man kör! den ahr jag ALDRIG kört..den är enklare men ändå jag som oroat mig för llågfarten heeelt i onödan;)

sen är det alltså min tur...vv killen Henrik- mycket trevlig- visar var jag ska ställa hojen framför t-rutan
upp på centralstödet och så säger han
- du ska kolla fjädrar och kraftöverföring....snopen jag vart för det var ju simpelt:p gjorde kontrollen och han sa att den var mycket bra gjord:)

att gå i t-rutan var ju ingen match(oroat mig för det helt i onödan också)
han visade mig innan hur jag skulle köra lågfarten..fattade inte att en sån enkel bana fanns, måste ju vara kugg;)
så jävla nervös, lutade lite så jag fick tvärstopp vid första stoppet/liite obalans men jag fixa det) men eftersom jag inte kört banan visste jag inte att jag kunde ta ut svängen mer i vändnignen så på tillbaka vägen så rev jag första ensam konen men allt annat felfritt in i rutan (i hörnet).

Henrik tog jackan och gick och vinkade på mig..jag tänkte- skit också nu är det torsk för mig..men inte.
högfartsbanan...startsträcka till högfartbanan var ju 2gånger längre än den jag övat på- bra, fick upp till 50, och jävlar va jag svängde i undanmanövern- ALDRIG svängt så kraftig...rev tyvärr 2 konen på serpentinen, det fick mig ur koncentrationen så jag satte foten ner i vändningen. 50bromsningen fin.
han sa undanmanövern kalasbra, gör om och ingen fot i vändningen...han sket i konen:)
jag gjorde om och satte den:)

70inbromsningen kalas- lite sladd på bakdäcket vilket gjorde att på 90imbromsningen fegade jag lite så jag gjorde om den och satte den.

då sa han- då blir det trafiken nästa del....jag var helt slut så jag undarde för mig själv om jag hörde rätt;)

visade sig att när unga tjejen skulle köra trafiken så hande mannen (nr2) inte alls klarat konbanedelen så det var bara vi två tjejer.
hon körde först lagomt när hon skulle kröa öppnade sig himlen- det vräkte ner.
vi väntade sen vid vv och när hon kom trodde jag allt var ok för hon var från bålsta och de sa att hon kört i stlm men hon klarade inte trefiken, för mycket 40 på 50väg och osäker annars med hastigheterna tror jag det var....så 2 av 3 kuggade....måste ju bli tredje gången gillt;)

jag fick köra mot sthlm, ta av fellingsbro, vända efter man åkt över bron, vänster svän i ett krön, vände där på lilla grusvägen, tillbaka över bron rakt..minns knappt...50 sträcka efter rondell...genom lite sidokvarter av örebro så en fint...där högersidan i en korsning blev cykelväg..den kuggen såg jag allt;)..in mot centrum... körde så jag såg åhlens tror jag..in på sidovägar ut .

på ett ställe sa han karlslund men jag hörde typ konsum:s
jag skakade på huvudet men han sa inget(det var tecknet jag skulle göra om jag inget hörde) så jag missade karlslund svängen åt höger, åkte rakt, han sa vänd där det passar, svängde in först till vänster och högfer in på liten väg vid consertum elelr vad den nu heter. tog en lite fickparkering(vägrar göra urban i nån korsning på en uppkörning;))
åkte tillbaka och mot karlslund:) sen västerhaga och när jag kom närmare korsningen insåg jag att VA är vi redan påväg tillbaka:)
och väl framme sa han- jag får gratulera:)
fan va lycklig jag blev...och ovationen hade varit fin nu;) med make och privata handledaren med mig så fick jag en liten kör av GRATTIS;)så ja jag fattar antiklimaxen:D

fy fan va jag är bra måste jag få säga...och fy fasiken va ni alla här är bra! TACK för att ni orkat lyssna på mig! en eloge till er alla!!!!:yoparty

SPAWN korka upp!!!!!!!!:D

:banana:banana:yoparty:tummenupp Supergrattis :D
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Jag instämmer i kören. Grattis till kortet Orcid.:banana:banana:banana:banana: Du fick Henrik såg jag. Han är bra.
Ut och kör nu. Ses kanske på motorfiket i Svartå nån Onsdag. :tummenupp
Kommer att övningsköra med dottern nu. Hon har en exakt likadan hoj som du.:D
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Grattis Orcid!!:yoparty

Akta dig nu bara så att du inte åker på posttraumatisk stress nu när uppkörningen är över. Visst är inspektörerna inte alls så hemska som man föreställt sig?:banana

Klart tråden måste leva kvar. Jag tex har ju inte tagit kortet än ;)

Nu har du axlat ett tungt ansvar. Det är din tur att skriva neurotiska inlägg om hur besvärligt allting gällande konbanor är. :):banana
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
GRATTIS BRUDEN! :D ut och röj lös på vägarna nu, hoppas vi får se din blåa ER5a här inne i stan också :tummenupp

Tackar! jo jag får ta nån repa till örebro ibland:)

Grattis Orcid..... fan vad skönt att du kan släppa all nervositet nu efter uppkörningen... Hur ska nu denna tråd leva vidare.... blir det någon fortsättning...

Grattis

jag får nog skriva lite här så den är i liv 2009 ut:D


tack:D så jäkla stolt:)

Jag instämmer i kören. Grattis till kortet Orcid.:banana:banana:banana:banana: Du fick Henrik såg jag. Han är bra.
Ut och kör nu. Ses kanske på motorfiket i Svartå nån Onsdag. :tummenupp
Kommer att övningsköra med dottern nu. Hon har en exakt likadan hoj som du.:D


Ja Henrik var kanonbra! Tack:) jag är så jäkla nöjd med hojen, den bästa för en kort tjej, lätt och så förlåtande och bra att köra koner med!

Klart tråden måste leva kvar. Jag tex har ju inte tagit kortet än ;)

hehehehe:tuttar
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
* så jävla nervös, lutade lite så jag fick tvärstopp vid första stoppet/liite obalans men jag fixa det)
* mer i vändnignen så på tillbaka vägen så rev jag första ensam konen
* rev tyvärr 2 konen på serpentinen,
* jag satte foten ner i vändningen. 50bromsningen fin.
* 70inbromsningen kalas- lite sladd på bakdäcket vilket gjorde att på 90imbromsningen fegade jag lite så jag gjorde om den och satte den.

Shit pommes frites :brinnerup blev du godkänd trots allt det där? En kompis som körde upp för någon vecka sen blev kuggad då körledaren tyckte han körde för fort på lågfartsbanan, och han fick inte ens testa igen :confused:

Men grattis till kortet hur som helst
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Grattis Orcid!!:yoparty

Akta dig nu bara så att du inte åker på posttraumatisk stress nu när uppkörningen är över. Visst är inspektörerna inte alls så hemska som man föreställt sig?:banana



Nu har du axlat ett tungt ansvar. Det är din tur att skriva neurotiska inlägg om hur besvärligt allting gällande konbanor är. :):banana

märkte igår efter att allt var klart och jag kom hem att hela jävla kroppen värkte! då insåg jag att jag nog varit en hel del spänd;) inte undra på att jag varit lite neurotisk fniss.
och Henrik var ju bara en människa hehehe..hur bra som helst inget monster.

Shit pommes frites :brinnerup blev du godkänd trots allt det där? En kompis som körde upp för någon vecka sen blev kuggad då körledaren tyckte han körde för fort på lågfartsbanan, och han fick inte ens testa igen :confused:

Men grattis till kortet hur som helst

japp jag trodde jag var körd när jag välte konen. vid första stoppet var det att jag råkade nypa fotbromsen lite för tvärt för det lutade mer än jag insett, men det var ingen jättre obalans, tror inte det syntes så mycket som jag inbillade mig, satt nog mest i min mage där alla nerver var. :p

Han såg i alla fall att jag är en person som är noga med detaljer för jag upprepade ett par gånger till honom om att han skulle vara noga med att guida mig när vi skulle köra trafiken och det bevisade för mig att jag visste att han verkligen såg vem jag var för jag är görpetig med detaljer:)
och han var imponerad över min örebrotrafikkörning när han fick veta att jag aldrig kört hoj i örebro och bara bil nån gång.

men däremot vet jag om en kvinna som tog mckort för typ 8-10 år sen som gjorde ALLT fel men ändå fick mckortet för han kunde också se att hon var noga i trafiken och hade sunt förnuft men behövde bara träna att kunna hantera sin tunga hoj...den hojen jag var och titta på för ev köp men insåg att jag skulle aldrig få hojkort med den hojen, alldeles på tok för tung och stor för mig.
 
Last edited:

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
men däremot vet jag om en kvinna som tog mckort för typ 8-10 år sen som gjorde ALLT fel men ändå fick mckortet för han kunde också se att hon var noga i trafiken och hade sunt förnuft men behövde bara träna att kunna hantera sin tunga hoj...den hojen jag var och titta på för ev köp men insåg att jag skulle aldrig få hojkort med den hojen, alldeles på tok för tung och stor för mig.

Grattis Orcid! Fan det låter lite sjukt att få kortet på det viset du skrev om ovan. Känns som att förarprövaren svävar ut ganska rejält och fullständigt skiter i de moment som finns i vägverkets författarsamling gällande A-behörighet.

Att man endast med nogrannhet i trafik och sunt förnuft ska kunna få kortet utan att kunna hantera sin motorcykel känns spontant livsfarligt.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Shit pommes frites :brinnerup blev du godkänd trots allt det där? En kompis som körde upp för någon vecka sen blev kuggad då körledaren tyckte han körde för fort på lågfartsbanan, och han fick inte ens testa igen :confused:

Men grattis till kortet hur som helst

Man ska alltid ha två försök på varje moment. Gör man en liten miss på första försöket så ska man få göra om det en gång till. Sedan kan man faktiskt göra småmissar utan att det gör något. Det är helhetsbedömningen som avgör. :)
Det är många som satt ned foten en gång vid lågfarten och ändå klarat sig. Beror helt på hur den övriga körningen ser ut. Fortsätter man utan att påverkas av felet så brukar man klara sig.
Sedan skrev ju faktiskt Orcid att hon gjorde om provet felfritt. :yoparty
 

morén

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
zx9r 1995
Jag har uppkörning imorgon och redan super nervös..... borde få en stänkare innan så nervositeten släpper :p
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Får ånyo köra kl 24 ikväll efter en spärrtid om två månader. :)
Jag har absoluuuuut inte kört under spärrtiden. :p
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Får ånyo köra kl 24 ikväll efter en spärrtid om två månader. :)
Jag har absoluuuuut inte kört under spärrtiden. :p

Ursäkta om jag är ofin men eftersom du har en 125:a antar jag att du inte haft kortet i två år. Då får du ta om det med teori, uppkörning och alltihop. :gnissla
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
uppkörning bokad då, 10 September, inte nådig väntetid :p
Får ringa o tjata lite tror jag minsann :)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Grattis Orcid!!! :yoparty:banana

tackar:D

Grattis Orcid! Fan det låter lite sjukt att få kortet på det viset du skrev om ovan. Känns som att förarprövaren svävar ut ganska rejält och fullständigt skiter i de moment som finns i vägverkets författarsamling gällande A-behörighet.

Att man endast med nogrannhet i trafik och sunt förnuft ska kunna få kortet utan att kunna hantera sin motorcykel känns spontant livsfarligt.

jo jag blev snopen när jag hörde allt fel hon gjort..inget hade hon fixat mer än just trafiken med sunda förnuftet....men hon kör int emycket alls, nu ska hon sälja hojen som stått i en lada i typ 3år:(

Lite fel får man göra, man är bara mänsklig men göra allt fel som hon gjorde...det var lite väl snällt av vv måste jag säga.
 
Last edited:

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Man ska alltid ha två försök på varje moment. Gör man en liten miss på första försöket så ska man få göra om det en gång till. Sedan kan man faktiskt göra småmissar utan att det gör något. Det är helhetsbedömningen som avgör. :)
Det är många som satt ned foten en gång vid lågfarten och ändå klarat sig. Beror helt på hur den övriga körningen ser ut. Fortsätter man utan att påverkas av felet så brukar man klara sig.
Sedan skrev ju faktiskt Orcid att hon gjorde om provet felfritt. :yoparty

Exakt var har du fått det ifrån; att man alltid skall ha två försök på varje moment???

Vet att överseende gällande småmissar finns och att det är helheten som bedöms, men har aldrig hört talas om 2 försök per moment.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top