Körkort 2009

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Tråden kommer nästan dö ut utan dig Orcid :D

Good luck, have fun! som man brukar säga!:tummenupp

Håller med... kanske ska döpa om tråden till "Orcids uppkörningsdagbok"

instämmer,är mer nervös nu än när jag själv tog kortet.
har en flaska skumpa här hemma som jag ska knäcka om orcid tar kortet:fyllisar

Precis samma här.... en hel magnum som jag ska spruta ut över alla här på jobbet... då ska det firas... kan knappt bärja mig:banana
Det är riktigt STORT......:tuttar
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
fan va ni e goa:) orcids dagbok låter bra:p

har legat lågt för att vila era öron och mina nerver...
nu 1500kr fattigare är jag Och jag har mitt kort:) kan ni fatta det jag fixade kortet!!!!!:D:D:D:D:D så in i helvete lycklig.

måste ju berätta hur det var..fylla på dagboken;)

kom dit lagomt till 13.10 vi var tre, nr1 en ung tjej som skulle ta lätt, nr2 utländsk man på tung och nr jag på mellan.

hon kör och klarar konbanorna och allt...sen när mannen kör berättar unga tjejen att det är lågfartsbanan nr 2 man kör! den ahr jag ALDRIG kört..den är enklare men ändå jag som oroat mig för llågfarten heeelt i onödan;)

sen är det alltså min tur...vv killen Henrik- mycket trevlig- visar var jag ska ställa hojen framför t-rutan
upp på centralstödet och så säger han
- du ska kolla fjädrar och kraftöverföring....snopen jag vart för det var ju simpelt:p gjorde kontrollen och han sa att den var mycket bra gjord:)

att gå i t-rutan var ju ingen match(oroat mig för det helt i onödan också)
han visade mig innan hur jag skulle köra lågfarten..fattade inte att en sån enkel bana fanns, måste ju vara kugg;)
så jävla nervös, lutade lite så jag fick tvärstopp vid första stoppet/liite obalans men jag fixa det) men eftersom jag inte kört banan visste jag inte att jag kunde ta ut svängen mer i vändnignen så på tillbaka vägen så rev jag första ensam konen men allt annat felfritt in i rutan (i hörnet).

Henrik tog jackan och gick och vinkade på mig..jag tänkte- skit också nu är det torsk för mig..men inte.
högfartsbanan...startsträcka till högfartbanan var ju 2gånger längre än den jag övat på- bra, fick upp till 50, och jävlar va jag svängde i undanmanövern- ALDRIG svängt så kraftig...rev tyvärr 2 konen på serpentinen, det fick mig ur koncentrationen så jag satte foten ner i vändningen. 50bromsningen fin.
han sa undanmanövern kalasbra, gör om och ingen fot i vändningen...han sket i konen:)
jag gjorde om och satte den:)

70inbromsningen kalas- lite sladd på bakdäcket vilket gjorde att på 90imbromsningen fegade jag lite så jag gjorde om den och satte den.

då sa han- då blir det trafiken nästa del....jag var helt slut så jag undarde för mig själv om jag hörde rätt;)

visade sig att när unga tjejen skulle köra trafiken så hande mannen (nr2) inte alls klarat konbanedelen så det var bara vi två tjejer.
hon körde först lagomt när hon skulle kröa öppnade sig himlen- det vräkte ner.
vi väntade sen vid vv och när hon kom trodde jag allt var ok för hon var från bålsta och de sa att hon kört i stlm men hon klarade inte trefiken, för mycket 40 på 50väg och osäker annars med hastigheterna tror jag det var....så 2 av 3 kuggade....måste ju bli tredje gången gillt;)

jag fick köra mot sthlm, ta av fellingsbro, vända efter man åkt över bron, vänster svän i ett krön, vände där på lilla grusvägen, tillbaka över bron rakt..minns knappt...50 sträcka efter rondell...genom lite sidokvarter av örebro så en fint...där högersidan i en korsning blev cykelväg..den kuggen såg jag allt;)..in mot centrum... körde så jag såg åhlens tror jag..in på sidovägar ut .

på ett ställe sa han karlslund men jag hörde typ konsum:s
jag skakade på huvudet men han sa inget(det var tecknet jag skulle göra om jag inget hörde) så jag missade karlslund svängen åt höger, åkte rakt, han sa vänd där det passar, svängde in först till vänster och högfer in på liten väg vid consertum elelr vad den nu heter. tog en lite fickparkering(vägrar göra urban i nån korsning på en uppkörning;))
åkte tillbaka och mot karlslund:) sen västerhaga och när jag kom närmare korsningen insåg jag att VA är vi redan påväg tillbaka:)
och väl framme sa han- jag får gratulera:)
fan va lycklig jag blev...och ovationen hade varit fin nu;) med make och privata handledaren med mig så fick jag en liten kör av GRATTIS;)så ja jag fattar antiklimaxen:D

fy fan va jag är bra måste jag få säga...och fy fasiken va ni alla här är bra! TACK för att ni orkat lyssna på mig! en eloge till er alla!!!!:yoparty

SPAWN korka upp!!!!!!!!:D
 
Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
fan va ni e goa:) orcids dagboklåter bra:p

har legat lågt för att vila era öron och mina nerver...
nu 1500kr fattigare är jag OCh jag har mitt kort:) kan ni fatta det jag fixade kortet!!!!!:D:D:D:D:D så in i helvete lycklig.

måste ju berätta hur det var..fylla på dagboken;)

kom dit lagomt till 13.10 vi var tre, nr1 en ung tjej som skulle ta lätt, nr2 utländsk man på tung och nr jag på mellan.

hon kör och kalrar konbanorna och allt...sen när mannen kör berättar unga tjejen att det är lågfartsbanan nr 2 man kör! den ahr jag ALDRIG kört..den är enklare men ändå jag som oroat mig för llågfarten heeelt i onödan;)

sen är det alltså min tur...vvkillen Henrik- mycket trevlig- visar var jag ska ställa hojen framför t-rutan
upp på centralstödet och så säger han
- du ska kolla fjädrar och kraftöverföring....snopen jag vart för det var ju simpelt:p gjorde kontrollen och han sa att den var mycket bra gjord:)

att gå i t-rutan var ju ingen match(oroat mig för det helt i onödan också)
han visade mig innan hur jag skulle köra lågfarten..fattade inte att en sån enkel bana fanns, måste ju vara kugg;)
så jävla nervös, lutade lite så jag fick tvärstopp vid första stoppet/liite oblans men jag fixa det) men efgtersom jag inte kört banan visste jag inte att jag kunde ta ut svängen mer i vändnignen så på tillbaka vägen så rev jag första ensamm konen men allt annat felfritt in i rutan (i hörnet).

Henrik tog jackan och gick och vinkade på mig..jag tänkte- skit också nu är det torsk för mig..men inte.
högfartsbanan...startsträcka till högfartbanan var ju 2gånger längre än den jag övat på- bra, fick upp till 50, och jävlar va jag svängde i undanmanövern- ALDRIGH svängt så krafitg...rev tyvärr 2 konen på serpentine, det fick mig ur koncentrationen så jag satte foten ner i vändningen. 50bromsningen fin.
han sa undanmanövern kalasbra, gör om och ingen fot i vändninge..han sket i konen:)
jag gjorde om och satte den:)

70inbromsningen kalas- lite sladd på bakdäcket vilket gjorde att på 90imbromsningen fegade jag lite så jag gjorde om den och satte den.

då sa han- då blir det trafiken nästa del....jag var helt slut så jag undarde för mig själv om jag hörde rätt;)

visade sig att när unga tjejn skulle köra trafiken så hande mannen (nr2) inte alls klarat konbanedelen så det var bara vi två tjejer.
hon körde först lagomt när hon skulle kröa öppnade sig himlen- det vräkte ner.
vi väntade sen vid vv och när hon kom trodde jag allt var ok för hon var från båldsta och de sa att hon kört i sttlm men hon klarade inte trefiken, för mycket 40 på 50väg och osäker ananr med hastigheterna tror jag det var....så 2 av 3 kuggadee....måste ju bli tredje gången gillt;)

jag fick köra mot sthlm, ta av fellingsbro, vända efter man åkt över bron, vänster svän i ett krön, vände dår på lilla grusvägen, tillbaka över bron rakt..minns knappt...50 sträcka efter rondell...genom lite sidokvarter av örebro så en fint...där högersidan i en korsning blev cykelväg..den kuggen såg jag allt;)..in mot centrum... körde så jag såg åhlens tror jag..in på sidovägar ut .

på ett ställe sa han karlslund men jag hörde typ konsum:s
jag skakade på huvudet men han sa inget(det var tecknet jag skulle göra om jag inget hörde) så jag missade karlslund svängen åt höger, åkte rakt, han sa vänd där det passar, svängde in först till vänster och högfer in på liten väg vid consertum elelr vad den nu heter. tog en lite fickparkering(vägrar göra urban i nån korsning på en uppkörning;))
åkte tillbaka och mot karlslund:) sen västerhaga och när jag kom närmare korsningen insåg jag att VA är vi redan påväg tillbaka:)
och väl framme sa han- jag får gratulera:)
fan va lycklig jag blev...och ovationen hade varit fin nu;) med make och privata handledaren med mig så fick jag en liten kör av GRATTIS;)så ja jag fattar antiklimaxen:D

fy fan va jag är bra måste jag få säga...och fy fasiken va ni alla här är bra! TACK för att ni orkat lyssna på mig! en eloge till er alla!!!!:yoparty

JAAAAAAAAAAAAA HURRA,nu ska det fan skålas orchid,jag är så stolt över dig.....
fan,jag börjar och fälla tårar för din skull.
stor hjärtlig kram på dej,gud vad jag är lycklig....nu kan jag dö i frid:)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
fan va ni e goa:) orcids dagbok låter bra:p

har legat lågt för att vila era öron och mina nerver...
nu 1500kr fattigare är jag Och jag har mitt kort:) kan ni fatta det jag fixade kortet!!!!!:D:D:D:D:D så in i helvete lycklig.

<massa text...>

fy fan va jag är bra måste jag få säga...och fy fasiken va ni alla här är bra! TACK för att ni orkat lyssna på mig! en eloge till er alla!!!!:yoparty

SPAWN korka upp!!!!!!!!:D

Stort grattis tjejen!! :cpparty :D :D Vi visste att du skulle klara det, så som du har nött!
Korka upp champagnen! Hoppas du fått åka en tur på egen hand idag!
 

Skopan

Kamikaze volontär
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
KTM
GRATTIS!!!! Orcid fan va kul o kunna slappna av nu, Körde upp för Henrik jag me tyckte han va super bra
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
JAAAAAAAAAAAAA HURRA,nu ska det fan skålas orchid,jag är så stolt över dig.....
fan,jag börjar och fälla tårar för din skull.
stor hjärtlig kram på dej,gud vad jag är lycklig....nu kan jag dö i frid:)

hahahahaaa låter bra:D
 

robinrobin

Ny medlem
Gick med
22 May 2007
Ort
Vällingby
Hoj
CB 600 White`n Red edition
Har uppkörning i övermorgon men kom på mig skälv med att ha glömt bort en del grejer ang placering, främst då i sväng!

Om jag kommer ihåg det hela rätt så om ett körfält bara har en riktning så e de mitten som gäller.

Om du gör en hö/vä sväng på vanlig väg utan enskilt körfält för sväng så ska man ligga ordentligt till hö/vä

om de nu råkar vara vid ett rödlyse utan separat körfält för sväng vad gäller då?
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Stort grattis tjejen!! :cpparty :D :D Vi visste att du skulle klara det, så som du har nött!
Korka upp champagnen! Hoppas du fått åka en tur på egen hand idag!

blev egen tur hem från örebro vilken frihetskänsla, så jävla stolt är jag att jag fixade det:)
tack för all stöttning!

Ja fan Orcid grattis :banana

Där ser du att du har oroat dig i onödan :yoparty

tack japp mycket som jag ältat helt i onödan..om man bara vetat;)

GRATTIS!!!! Orcid fan va kul o kunna slappna av nu, Körde upp för Henrik jag me tyckte han va super bra

tack:) ja han var görbra! lugn och inte petig, han såg verkiligen helheten. han sa- du är noga med detaljerna. han satt huvudet på spiken- sån är jag:)
 
Last edited:

Gurrahjort

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Motala
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade -08
Hej! Jag är nybliven medlem här på sporthoj och ska köra upp för tung Mc på Tisdag.
Har ett par frågor som jag är helt övertygad över att någon kan svara på.
Saken är den att jag har köpt en Honda CBR1000RR Fireblade nu(hade tänkt köpa den efter uppkörningen men trafikskolan skickade sin hoj på service den veckan) och har gjort upp en egen konbana(lågfartsbanan) men det känns mer eller mindre helt omöjligt att klara av den sista svängen inom tillåten gräns. Har inga som helst problem med att göra svängen med körskolans hoj, vet ni om VV tar hänsyn till svängradie på den hoj man kör upp med på själva uppkörningen eller är man körd? Även lite nyfiken på exakt hur uppkörningen brukar se ut.
Tack på förhand.
Mvh Gurra
 

puttePROswe

KTM4EVER
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Fraahmseedan
Hoj
Skall handla geggmoppe
fan va ni e goa:) orcids dagbok låter bra:p


fy fan va jag är bra måste jag få säga...och fy fasiken va ni alla här är bra! Tack för att ni orkat lyssna på mig! En eloge till er alla!!!!:yoparty

spawn korka upp!!!!!!!!:d

grattis!

Hej! Jag är nybliven medlem här på sporthoj och ska köra upp för tung Mc på Tisdag.
Har ett par frågor som jag är helt övertygad över att någon kan svara på.
Saken är den att jag har köpt en Honda CBR1000RR Fireblade nu(hade tänkt köpa den efter uppkörningen men trafikskolan skickade sin hoj på service den veckan) och har gjort upp en egen konbana(lågfartsbanan) men det känns mer eller mindre helt omöjligt att klara av den sista svängen inom tillåten gräns. Har inga som helst problem med att göra svängen med körskolans hoj, vet ni om VV tar hänsyn till svängradie på den hoj man kör upp med på själva uppkörningen eller är man körd? Även lite nyfiken på exakt hur uppkörningen brukar se ut.
Tack på förhand.
Mvh Gurra

Dom tar inte hänsyn till din hojs svängradie.
Men glöm inte att det finns inga direkta gränser i bredd. Kanske du kan ta ut den mer en du tror.
 
Last edited:

Gurrahjort

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Motala
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade -08
grattis!



Dom tar inte hänsyn till din hojs svängradie.
Men glöm inte att det finns inga direkta gränser i bredd. Kanske du kan ta ut den mer en du tror.


En polare körde upp för nån månad sen och då var det en kille med en HD-liknande hoj som körde upp och han fick typ nån sorts dispans eller hur man ska säga, inspektören kanske bara hade en bra dag dock =/.

Jo det har du rätt i, där jag kör för tillfället går det inte att ta ut svängen mer än vad jag gör(en relativt smal väg).
 

puttePROswe

KTM4EVER
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Fraahmseedan
Hoj
Skall handla geggmoppe
En polare körde upp för nån månad sen och då var det en kille med en HD-liknande hoj som körde upp och han fick typ nån sorts dispans eller hur man ska säga, inspektören kanske bara hade en bra dag dock =/.

Ja.. dom e ju inga robotar precis... dom har säkert viss förståelse.

Men när jag körde upp så frågade jag min körskollärare om dom tar hänsyn till vilken hoj man har och då sa han att man skall klara banan, om du väljer en hoj som inte klarar det så är det ditt problem.

Jag tror att om man råkar köra över linjen några centimeter så skiter dem i det. Men om du svävar över med en meter så tycker de nog att du skall försöka igen.

Dessutom så är det helheten de ser på. Så om resten går bra så är det nog inga problem.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Hej! Jag är nybliven medlem här på sporthoj och ska köra upp för tung Mc på Tisdag.
Har ett par frågor som jag är helt övertygad över att någon kan svara på.
Saken är den att jag har köpt en Honda CBR1000RR Fireblade nu(hade tänkt köpa den efter uppkörningen men trafikskolan skickade sin hoj på service den veckan) och har gjort upp en egen konbana(lågfartsbanan) men det känns mer eller mindre helt omöjligt att klara av den sista svängen inom tillåten gräns. Har inga som helst problem med att göra svängen med körskolans hoj, vet ni om VV tar hänsyn till svängradie på den hoj man kör upp med på själva uppkörningen eller är man körd? Även lite nyfiken på exakt hur uppkörningen brukar se ut.
Tack på förhand.
Mvh Gurra

har en sv 1000 och den skulle jag inte vilja köra lågfart med.
tror fan det är lättare att komma runt kornerna med en stridsvagn.
svängradie=katastrof:mad:
 

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda Hornet 600 2007
fan va ni e goa:) orcids dagbok låter bra:p

har legat lågt för att vila era öron och mina nerver...
nu 1500kr fattigare är jag Och jag har mitt kort:) kan ni fatta det jag fixade kortet!!!!!:D:D:D:D:D så in i helvete lycklig.

måste ju berätta hur det var..fylla på dagboken;)

kom dit lagomt till 13.10 vi var tre, nr1 en ung tjej som skulle ta lätt, nr2 utländsk man på tung och nr jag på mellan.

hon kör och klarar konbanorna och allt...sen när mannen kör berättar unga tjejen att det är lågfartsbanan nr 2 man kör! den ahr jag ALDRIG kört..den är enklare men ändå jag som oroat mig för llågfarten heeelt i onödan;)

sen är det alltså min tur...vv killen Henrik- mycket trevlig- visar var jag ska ställa hojen framför t-rutan
upp på centralstödet och så säger han
- du ska kolla fjädrar och kraftöverföring....snopen jag vart för det var ju simpelt:p gjorde kontrollen och han sa att den var mycket bra gjord:)

att gå i t-rutan var ju ingen match(oroat mig för det helt i onödan också)
han visade mig innan hur jag skulle köra lågfarten..fattade inte att en sån enkel bana fanns, måste ju vara kugg;)
så jävla nervös, lutade lite så jag fick tvärstopp vid första stoppet/liite obalans men jag fixa det) men eftersom jag inte kört banan visste jag inte att jag kunde ta ut svängen mer i vändnignen så på tillbaka vägen så rev jag första ensam konen men allt annat felfritt in i rutan (i hörnet).

Henrik tog jackan och gick och vinkade på mig..jag tänkte- skit också nu är det torsk för mig..men inte.
högfartsbanan...startsträcka till högfartbanan var ju 2gånger längre än den jag övat på- bra, fick upp till 50, och jävlar va jag svängde i undanmanövern- ALDRIG svängt så kraftig...rev tyvärr 2 konen på serpentinen, det fick mig ur koncentrationen så jag satte foten ner i vändningen. 50bromsningen fin.
han sa undanmanövern kalasbra, gör om och ingen fot i vändningen...han sket i konen:)
jag gjorde om och satte den:)

70inbromsningen kalas- lite sladd på bakdäcket vilket gjorde att på 90imbromsningen fegade jag lite så jag gjorde om den och satte den.

då sa han- då blir det trafiken nästa del....jag var helt slut så jag undarde för mig själv om jag hörde rätt;)

visade sig att när unga tjejen skulle köra trafiken så hande mannen (nr2) inte alls klarat konbanedelen så det var bara vi två tjejer.
hon körde först lagomt när hon skulle kröa öppnade sig himlen- det vräkte ner.
vi väntade sen vid vv och när hon kom trodde jag allt var ok för hon var från bålsta och de sa att hon kört i stlm men hon klarade inte trefiken, för mycket 40 på 50väg och osäker annars med hastigheterna tror jag det var....så 2 av 3 kuggade....måste ju bli tredje gången gillt;)

jag fick köra mot sthlm, ta av fellingsbro, vända efter man åkt över bron, vänster svän i ett krön, vände där på lilla grusvägen, tillbaka över bron rakt..minns knappt...50 sträcka efter rondell...genom lite sidokvarter av örebro så en fint...där högersidan i en korsning blev cykelväg..den kuggen såg jag allt;)..in mot centrum... körde så jag såg åhlens tror jag..in på sidovägar ut .

på ett ställe sa han karlslund men jag hörde typ konsum:s
jag skakade på huvudet men han sa inget(det var tecknet jag skulle göra om jag inget hörde) så jag missade karlslund svängen åt höger, åkte rakt, han sa vänd där det passar, svängde in först till vänster och högfer in på liten väg vid consertum elelr vad den nu heter. tog en lite fickparkering(vägrar göra urban i nån korsning på en uppkörning;))
åkte tillbaka och mot karlslund:) sen västerhaga och när jag kom närmare korsningen insåg jag att VA är vi redan påväg tillbaka:)
och väl framme sa han- jag får gratulera:)
fan va lycklig jag blev...och ovationen hade varit fin nu;) med make och privata handledaren med mig så fick jag en liten kör av GRATTIS;)så ja jag fattar antiklimaxen:D

fy fan va jag är bra måste jag få säga...och fy fasiken va ni alla här är bra! TACK för att ni orkat lyssna på mig! en eloge till er alla!!!!:yoparty

SPAWN korka upp!!!!!!!!:D

GRATTIS BRUTTAN!!! FAN VA BRA GJORT!!!! detta gjorde du sjukt bra!!! Sug åt dig & sträck på ryggen nu!!!
Gasa lugnt & ha en toppen mc sommar!!!:tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top