Köra bakhjul!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
3:an; 60-70km/h, ger full gas, hänger i armarna, lägger tryck på växelpedalen, lättar lite på gasen kort, 4:an slinker i , balanserar med gas/bakbroms, ökar hastighet, ny växling osv. :tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Den dagen då du KAN åka på bakhjulet, så kommer du att skratta åt dej själv och tänka -"Fan va enkelt det är, hur fan kunde jag banga för det så länge som jag gjort".

"Helvete så här svårt va det inte förr nu kommer jag dra i backen snart" brukar jag tänka :confused:
 

Stork3n

halojsan
Gick med
4 Jun 2007
Ort
kungälv
Hoj
ingen :(
När man har lärt känna hojjen ordentligt så brukar såntdär komma av sig själv.När jag hade nyköpt min ktm 660 så hade jag problem att få upp den på 3:ans växel t.ex och nu har man inga problem alls att plocka upp den på alla växlar.

samma här när min hoj va nyköpt fick jag bara upp den på 1 sen efter ett tag kom 2an sen lärde jag mig att stå upp och gunga upp den då fick jag även upp den på 3an och 4an, 5an funkar när det e litte sopp i tanken :tuttar så det mesta handlar nog om teknik när man ska få upp en hoj på slangen.
kan tillägga att min e ostrypt.
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Om man kan köra hur långt som helst på bakhjulet på cykel, det borde väl ge en fördel när man börjar träna på mc? Har testat lite på min nsr, men det är fan inte lätt, men min kompis kan en 5-10 m iaf
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Om man kan köra hur långt som helst på bakhjulet på cykel, det borde väl ge en fördel när man börjar träna på mc? Har testat lite på min nsr, men det är fan inte lätt, men min kompis kan en 5-10 m iaf

nja, det är väl mer att man vet känslan om man är alldeles för högt eller inte.

man får inte den där nybörjarpaniken...

jag kan cykla relativt hur jag vill på cykel. ´känns inte osm det hjälpt hojåkat iaf..
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
När jag körde 125a (CRM) så vågade jag aldrig riktigt lära mig slanga eftersom den va så hetsig (2-takts effektkurvan) på ettan. Va rädd att när ja fått upp framhjulet så skulle effektkurvan komma och då slår hojen över innan man hunnit reagera!

Jag lärde mig slanga på min dåvarande wr450. Så förbannat mycket lättare att kunna gasa upp den på tvåan, trean. Lugn och fin motorgång jämfört med CRM´en jag hade innan.

Efter att jag lärt mig hålla hojen stabilt på bakhjulet så lärde jag mig att växla (tog väl ca 1 månad efter att slangandet satt). Var lite olika hur jag skötte växlingen. I början var det läskigt att släppa handtaget med 1-2 fingrar för att nå kopplingshandtaget. Så jag gjorde så att jag gasade lite extra (höll emot med bakbromsen) så hojen var lite över balanspunkten (motorn är inte lika belastad av gasen) så petade jag i nästa växel. Slank i hur lätt som helst eftersom jag var så högt upp. Detta är nog inge vidare för växellådan om man inte är så högt upp eftersom den belastas av gasen för att hålla hojen uppe.

Sen lärde jag mig att använda kopplingen oxå (roligt att komma rullandes med kopplingen inne, motorn på tomgång, på bakhjulet) :yoparty

2 filmer

http://www.youtube.com/watch?v=7AGopg_xGJI
http://www.youtube.com/watch?v=G6DbfF2Mk40

/Robe
 

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Holland
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Hmm jag måste allvarligt talat vara den sämsta bakhjulsåkaren någonsin..
I början tränande jag lite på banditen. Banditen kunde man (jag) inte bara gasa upp.
Så jag övade på att koppla up den vilket reluterade att jag fick upp framhjulet kanske en decimeter någongång efter efter ett tjugotal försök.
När väl skiten kom up bidde man skraj och det resulterade i pungkross som man var ganska van med.. Fast summan av allt,, kunde inte få upp banditen..
Så nu tänkte jag nu jävlar ska jag upp på bakhjulet så jag köpte mig en Z1000 och vad faen händer,,,,, jo effekt finns, reser sig fint på gas på ettan men detta resulterar att jag automatiskt lutar mig fram och självklart går framhjulet i backen igen... Så jag måste nog säga att pinsamt nog har jag varit högre upp med framhjulet med banditen..

Man kanske ska inse att jag är någon bakhjulskung och jag ska hålla mig på två hjul.. (eller kanske det tar ett par år till)
Så alla som inte kan köra sådar flashigt på bakan ni ska veta att det finns fler som är lika sopiga som er...
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Man kanske ska inse att jag är någon bakhjulskung och jag ska hålla mig på två hjul.. (eller kanske det tar ett par år till)
Så alla som inte kan köra sådar flashigt på bakan ni ska veta att det finns fler som är lika sopiga som er...

Som tidigare sagt i tråden.. Alla är vi nybörjare nångång. Förutom vissa som tydligen föddes på bakhjulet. :huvet

Irriterande som fan att jag inte kan ut och öva! Får upp den klockrent men har problem när jag ska slå av på gasen, så jag släpper för mycket vilket resulterar i att framhjulet går ner. Försöker kompensera genom att ge mer gas så det blir iaf ett snygg nedsläpp. Öva, öva, öva, öva, öva... :fakta
 

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Holland
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Som tidigare sagt i tråden.. Alla är vi nybörjare nångång. Förutom vissa som tydligen föddes på bakhjulet. :huvet

Irriterande som fan att jag inte kan ut och öva! Får upp den klockrent men har problem när jag ska slå av på gasen, så jag släpper för mycket vilket resulterar i att framhjulet går ner. Försöker kompensera genom att ge mer gas så det blir iaf ett snygg nedsläpp. Öva, öva, öva, öva, öva... :fakta

Jo som du sa det är bara att öva,,
Kopplar du upp eller gasar du uppden??

He he kan fortfarande ta bågen till jobbet,, förra året fick den stå inne ett par dagar bara..
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Kopplar du upp eller gasar du uppden??

He he kan fortfarande ta bågen till jobbet,, förra året fick den stå inne ett par dagar bara..

Det hade väl egentligen gått att köra men varför chansa, vissa dagar is på vägen andra inte.

Jag kör: Flytta bak till kutsen, 2ans växel, 5-6000rpm, ryck och gas!
Håller även på lite smått med kopplingen men får inte upp den lika högt då. Detta är ett ständigt projekt från min sida tills jag kan det. Ska lära mig båda varianterna men just nu är det gas som gäller!
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Mitt tips är att lära känna hojen ordentligt innan man börjar nöta bakhjulsåka. Känns mkt säkrare när man vet hur/när effekten kommer osv.
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Absolut.. har ändå kört närmre 600mil med den :tummenupp

Det känns inte "farligt" om man nu får säga så utan det är bara att hitta balansen så den stannar uppe när jag slår av på gasen som ska nötas in nu!
 

Dominator-Rocks

Guest
Mitt tips ...

Full Throttle N Slipping The Clutch Uiiilii :) :tummenupp


Sen att man likt jägaren får vakta avtryckaren/bakbromsen.... kan ju vara viktigt att understryka!

Seriöst!

Försökt att lära er få upp den med högerfoten på bakbakbromsarn!

Det har räddat många med mig!

:mattias Lär er balansera längre sträckor på lägre växlar!
(Jag såg till att jag kunde åka storgatan ut på tvåan innan jag fortsatte med trean! )

Har ni hittat balansläget? (Riktlinje) När jag hittade balanspunkten så såg jag inte ett skit framåt utan fick hänga mig ut på sidan å kika!

........så jag ställde mig upp! What e feeling.... nu såg man ju vägen! :tummenupp


Tat lungt!

Jag e fortfarande kass och kör omkring på en 650cc offroad så tag mina tips med ett par*10 nypor salt!
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Absolut.. har ändå kört närmre 600mil med den :tummenupp

Det känns inte "farligt" om man nu får säga så utan det är bara att hitta balansen så den stannar uppe när jag slår av på gasen som ska nötas in nu!

Nu var de fint väder idag ju. Blev de någon repa då?
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
Mitt tips ...

Full Throttle N Slipping The Clutch Uiiilii :) :tummenupp


Sen att man likt jägaren får vakta avtryckaren/bakbromsen.... kan ju vara viktigt att understryka!

Seriöst!

Försökt att lära er få upp den med högerfoten på bakbakbromsarn!

Det har räddat många med mig!

:mattias Lär er balansera längre sträckor på lägre växlar!
(Jag såg till att jag kunde åka storgatan ut på tvåan innan jag fortsatte med trean! )

Har ni hittat balansläget? (Riktlinje) När jag hittade balanspunkten så såg jag inte ett skit framåt utan fick hänga mig ut på sidan å kika!

........så jag ställde mig upp! What e feeling.... nu såg man ju vägen! :tummenupp


Tat lungt!

Jag e fortfarande kass och kör omkring på en 650cc offroad så tag mina tips med ett par*10 nypor salt!

gott med balansläge, tips för att se vart man åker är att titta genom kåpan, bara att följa gaffelbenet på valfri sida, inte optimalt men ligger man högt kan det va bra :D
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top