Köra bakhjul!

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Lånar Sulmeisters tråd lite grand, som jag läst med stort intresse - det där med flera kockar och soppor har visat sig stämma ganska bra - eftersom jag har en fråga angående det här med bakhjulsåkning:

Kan inte powerwheela, om det nu handlar om att med hjälp av gasen få upp den på bakhjulet. Har inte heller lyckats genom att koppla upp den, även om jag kanske inte gör helt rätt. Framhjulet har mig veterligen inte ens lyft en centimeter ovanför asfalten.

Frågan är då om hjulbasen är för stor (1430 mm), vikten för hög (212 kg) och effekten för låg (117 hk) för att kunna få till det? Eller är jag helt enkelt bara kass? :D
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du är för kass, det som är bra med det är att du slipper köpa ny hoj för dyra pengar.

Nja... Hade jag inte varit kass hade jag varit duktig. Hade jag varit duktig, då hade jag inte behövt köpa någon ny hoj, för då hade jag kunnat wheela hela vägen hem. Eller? :va

Förstår din poäng i alla fall. Bör kanske köpa en billig kraschhoj, typ en GSX-R eller R6:a, och testa med den istället? :)
 

Nicotin

Guest
Lånar Sulmeisters tråd lite grand, som jag läst med stort intresse - det där med flera kockar och soppor har visat sig stämma ganska bra - eftersom jag har en fråga angående det här med bakhjulsåkning:

Kan inte powerwheela, om det nu handlar om att med hjälp av gasen få upp den på bakhjulet. Har inte heller lyckats genom att koppla upp den, även om jag kanske inte gör helt rätt. Framhjulet har mig veterligen inte ens lyft en centimeter ovanför asfalten.

Frågan är då om hjulbasen är för stor (1430 mm), vikten för hög (212 kg) och effekten för låg (117 hk) för att kunna få till det? Eller är jag helt enkelt bara kass? :D


du kan ju börja lite lätt att koppla upp den på 1:an..
Börja på tex 5000rpm och sedan öka för att se när den lyfter..
Sen när tekniken sitter så börja öva lite på att rycka upp den samtidigt som du dumpar kopplingen på 2:an..
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Ja en sån där borde ju vara ganska stark på låga varv, ska inte vara några problem. Låna ut den till nån som kan, brukar hjälpa bra mycket när nån bevisar att det inte är cykeln det sitter i.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
har man relativt ny och pigg hoj ska de absolut inte behövas gå ner på 1an. då blir det bara svårt, ju högra fart destå lättare är det att ligga kvar på baklhjulet en stund, prova 2an 50-70km/h . dutta till kopplingen och slå på full gas och luta er ltie bakåt. när du kan det kör på 3an, 90-100km/h
till slut är det busenkelt.

Sen handlar det itne om hojjen, när man va yngre kunde man ju köra bakhjul med slö moppe med, 1hk?

Allt handlar om teknik, och sen är det ju så att ingen kan från början, alla tränar vi i smyg, och inte så lite heller, även om det inte pratas högt om det .. det är ju bara att säga till polare, äh de e bara rycka upp han, inge svårt. men glöm itne det ALLA har tränat det är ända receptet.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
har man relativt ny och pigg hoj ska de absolut inte behövas gå ner på 1an. då blir det bara svårt, ju högra fart destå lättare är det att ligga kvar på baklhjulet en stund, prova 2an 50-70km/h . dutta till kopplingen och slå på full gas och luta er ltie bakåt. när du kan det kör på 3an, 90-100km/h till slut är det busenkelt.

Dutta till kopplingen? Det har jag provat, men det är väl tekniken det brister på. Gasar ganska friskt, kommer till 60, duttar till kopplingen en halv sekund och det blir ett ryck, men inget mer händer.

SkaD skrev:
Sen handlar det itne om hojjen, när man va yngre kunde man ju köra bakhjul med slö moppe med, 1hk?

Hade tyvärr en gammal Crescent från 67, med Vespastuk, så den blev det inte mycket bakhjulsåka på. :D

SkaD skrev:
Allt handlar om teknik, och sen är det ju så att ingen kan från början, alla tränar vi i smyg, och inte så lite heller, även om det inte pratas högt om det .. det är ju bara att säga till polare, äh de e bara rycka upp han, inge svårt. men glöm itne det ALLA har tränat det är ända receptet.

Samma tips som Sulmeister fått och han verkar ju fått lite kläm på det, så det verkar ju vara det som gäller...

Ja en sån där borde ju vara ganska stark på låga varv, ska inte vara några problem. Låna ut den till nån som kan, brukar hjälpa bra mycket när nån bevisar att det inte är cykeln det sitter i.

Även om det är jag som antagligen kommer krascha med den medan jag provar, så känns det bättre än att stå med hjärtat i halsgropen och se någon annan kanske göra det. :gnissla

Samtidigt så har du rätt. Den som visat att det är möjligt hade ju dessutom kunnat förklara bättre hur det går till att få upp just min hoj åtminstone en bit från marken.
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Vågar man inte vinner man heller inte.

Palle71:Testa lite försiktigt med foten på bromsen så är det lugnt:tummenupp Men du ska ju inte tvinga dig om du absolut inte vill.

Dock onödigt att köpa en hoj enbart för att slanga på.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vågar man inte vinner man heller inte.

Palle71:Testa lite försiktigt med foten på bromsen så är det lugnt:tummenupp Men du ska ju inte tvinga dig om du absolut inte vill.

Dock onödigt att köpa en hoj enbart för att slanga på.

Den hojen kan man ju köra bana med också kanske? Att kasa i en kurva med en leksaksmotorcykel gör ju inte så mycket...

Foten på bromsen har jag hela tiden! Men det är nog extra viktigt på bakhjulet. Lite svårt att bromsa med frambromsen just då. :näsblod Ska ta det lite försiktigt och prova mig fram.

Duccen måste däremot fungera varje dag. Hur ska jag annars ta mig till affären för att handla den där mjölken? :D

Har i och för sig bil också, men den har jag bara använt två gånger i sommar. Gillar inte bilar. :)



När man dumpar kopplingen efter man varvat upp den medan man har fart, ska man då släppa den pang rakt ut, eller åtminstone lite mjukt?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
När man dumpar kopplingen efter man varvat upp den medan man har fart, ska man då släppa den pang rakt ut, eller åtminstone lite mjukt?

Åker man twin behöver man inga bromsar juh:tungan

Du kan göra på lite olika sett med kopplingen, i fart kan du ha som regel att bara köra med en finger på kopplingshandtaget och sen dutta till lite lätt samtidigt som du accelererar. :)

PS: Tycker de var enklare att koppla upp min gamla SP1:an än R1:an som iof inte behöver nån koppling, den står upp iaf :yoparty
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Åker man twin behöver man inga bromsar juh:tungan

Du kan göra på lite olika sett med kopplingen, i fart kan du ha som regel att bara köra med en finger på kopplingshandtaget och sen dutta till lite lätt samtidigt som du accelererar. :)

PS: Tycker de var enklare att koppla upp min gamla SP1:an än R1:an som iof inte behöver nån koppling, den står upp iaf :yoparty

Då accelererar jag inte tillräckligt fort, för dutta på kopplingen har jag gjort ett antal gånger utan att det händer något. :huvet Får prova rulla handtaget ett par varv och sedan dutta. :yoparty

:D
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Då accelererar jag inte tillräckligt fort, för dutta på kopplingen har jag gjort ett antal gånger utan att det händer något. :huvet Får prova rulla handtaget ett par varv och sedan dutta. :yoparty

:D


Flytta överkroppen så långt bak du kan...raka armar...accelereation o dutt...Tada !:tummenupp
 

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Ort
I Garaget....
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Vad har hänt med klassikern då? Gasa släpp gasa? :tummenupp
Ok då hur högt skall man behöva varva den i tvåan för att "dutta" upp den med kopplingen? :va
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Vad har hänt med klassikern då? Gasa släpp gasa? :tummenupp
Ok då hur högt skall man behöva varva den i tvåan för att "dutta" upp den med kopplingen? :va


Det spelar ingen roll vilken teknik du använder...när du väl kan det är båda sätten enkla för att få framhjulet att lyfta.
Jag lyfter min Superduke enkelt på 3:an med bara gas o ett litet ryck...eller koppling...beror på vad som känns bäst för tillfället.
När har du effektpuckeln på din hoj ? Säg 8000 rpm ??.. Accelerera upp till 8000 , släpp gasen snabbt , luta dig lite framåt o hjälp gaffeln komprimera. När gaffeln vänder , slå på gas igen...rappt...samtidigt som du snabbt lutar överkroppen bakåt tills armarna blir raka... Det rycket som blir då skickar lätt upp ditt framhjul i näshöjd:tummenupp .
Eller om du använder koppling...Accelerera...vid ca 8-9000 rpm , lutar du överkroppen bakåt , raka armar...och duttar snabbt på kopplingen.

Allt handlar om att lära känna hojen...När du väl känner den , så kollar du aldrig några varvtal...Du VET o KÄNNER när du har kraft att lyfta framhjulet. Träning...Finns inga genvägar !
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Då accelererar jag inte tillräckligt fort, för dutta på kopplingen har jag gjort ett antal gånger utan att det händer något. :huvet Får prova rulla handtaget ett par varv och sedan dutta. :yoparty

:D
Skippa kopplingen helt på duccen, kör runt 3-4k rpm, släpp av och ge fullt medans du rycker styret bakåt så lär den klättra upp.

Med den tekniken fick jag upp min 900ss på 2500rpm, nej jag ljuger inte. ;)
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det spelar ingen roll vilken teknik du använder...när du väl kan det är båda sätten enkla för att få framhjulet att lyfta.
Jag lyfter min Superduke enkelt på 3:an med bara gas o ett litet ryck...eller koppling...beror på vad som känns bäst för tillfället.
När har du effektpuckeln på din hoj ? Säg 8000 rpm ??.. Accelerera upp till 8000 , släpp gasen snabbt , luta dig lite framåt o hjälp gaffeln komprimera. När gaffeln vänder , slå på gas igen...rappt...samtidigt som du snabbt lutar överkroppen bakåt tills armarna blir raka... Det rycket som blir då skickar lätt upp ditt framhjul i näshöjd:tummenupp .
Eller om du använder koppling...Accelerera...vid ca 8-9000 rpm , lutar du överkroppen bakåt , raka armar...och duttar snabbt på kopplingen.

Allt handlar om att lära känna hojen...När du väl känner den , så kollar du aldrig några varvtal...Du VET o KÄNNER när du har kraft att lyfta framhjulet. Träning...Finns inga genvägar !

Ska testa det där, med att bara ge gas och skippa kopplingen.

Men det känns inte som någon höjdare att dra upp den vid 8000-9000 varv, för varvstoppet går in vid 10000 och då lär den gå rakt ner i gatan igen.

Skulle för övrigt nog få hjärtattack om jag fick upp den i näshöjd sådär med en gång. :D Hur lätt är det att slå runt? För jag antar att den inte bara sådär bestämmer sig för att stanna vid balanspunkten, bara för att det är det jag helst önskar, ifall den (det vill säga jag) fortfarande accelererar när jag nått näsan?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top