Köra bakhjul!

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Håller med rigge..

Jag kopplar enbart upp det....

Jag vill gärna ser er andra gasa upp en sporthoj på bakhjulet i 35km/h på en spikrak väg.

Det jag anser som störta fördel med koppla upp den att du behöver inte ligga på 10,000 (+-) rpm för att den ska lätta..

Jag drar upp R1:an i 35 på 1:ans växel o ca 65 på 2:an. Då har man hela registret kvar.

Du lär ju ha bra koll på din effekt :respekt

Själv ritar jag svarta streck om jag duttar koppling på ettan eller tvåan, nästan för bra om man säger så.

Dock så kommer hojen lugnt och fint på powerwheelie vid en 60-65km/h på ettan och då har jag ju nästan 100km/h att åka på, dock känns balansläget inte aktuellt med så mycket effekt, så tvåan och trean blir det mest...

90km/h - 130km/h ungefär så är det bara att vrida till på tvåan. 160km/h - 180km/h så blir det lite ryck och slit för trean...

Men öva, öva, öva, det är det som gäller. Man kan inte läsa sig till att kunna wheela, men kanske få ett par goda råd.

Jag har kört samma jävla stäcka om 40mil enkel resa en massa gånger, för att det inte skulle bli tråkigt så wheelade jag varje (och då menar jag varje) gång som jag var tvungen att sakta ner till tvåan. Rondeller, bilköer, vägarbeten, you name it...

Jag älskar att wheela och det är nog en förutsättning för att orka öva.

NU VILL VI SE FILMER, BILDER och annat skit :yoparty
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Det går framåt iaf.. Har helt övergett det här med att wheela på ettans växel. Hojen är alldeles för ettrig där. Kör enbart i 2an. Mest med gaspådrag+rycka i styret vid 8000rpm. Funkar bra, inga problem. Testar även med kopplingen lite då och då men får nog lära mig rejält med bara gasen först!

http://www.youtube.com/watch?v=jd9zSfdk6ZQ

Låter på filmen som om du gör väldigt hastiga och stora rörelser på rullen, försök att släppa av lite mindre och mjukare när du väl fått upp den, börja med lite förmycket så den sakta gå ner sen släpper du av mindre och mindre. Tillslut lär du dig rätta läget på rullen med små korrigeringar.
Ett tips till för att spara packboxar, se till att ha lite kvar i registret så du kan gasa till innan framhjulet nuddar mark så landar du mjukare.
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Låter på filmen som om du gör väldigt hastiga och stora rörelser på rullen, försök att släppa av lite mindre och mjukare när du väl fått upp den, börja med lite förmycket så den sakta gå ner sen släpper du av mindre och mindre. Tillslut lär du dig rätta läget på rullen med små korrigeringar.
Ett tips till för att spara packboxar, se till att ha lite kvar i registret så du kan gasa till innan framhjulet nuddar mark så landar du mjukare.

Tack för tipsen (som tråden var till för) :tummenupp

Hur länge klarar sig packboxarna om man håller på som jag (hårda nedslag etc..)?
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Men Sulis då!!!! Måste du vänta på att den ska resa sig?? (och ja jag syftar på hojen nu) :D

Prova med min istället :D du vet ju hur den gör...hehe...
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Men Sulis då!!!! Måste du vänta på att den ska resa sig?? (och ja jag syftar på hojen nu) :D

Prova med min istället :D du vet ju hur den gör...hehe...

Haha, nja. Numera är väl inte problemet att "få upp den", snarare att hålla den uppe :tuttar

Du är välkommen så ska jag prova din, för du flexar väl nu efter tolv?

Max tre dar till!

Haha, det var ju inte så jävla skoj att höra! Jaja, smakar det så kostar det..
 
Last edited:

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Haha, nja. Numera är väl inte problemet att "få upp den", snarare att hålla den uppe :tuttar

Du är välkommen så ska jag prova din, för du flexar väl nu efter tolv?



Haha, det var ju inte så jävla skoj att höra! Jaja, smakar det så kostar det..


nä där var det inga problem med att få upp den....som sagt nu ska man bara hålla den uppe och lära sig att sätta ned den försiktigt.

Näää jag flexar inte efter tolv...va tror du om mig egentligen?? :tungan
Men det brukar ju heta, efter sig själv känner man andra. :D
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Tack för tipsen (som tråden var till för) :tummenupp

Hur länge klarar sig packboxarna om man håller på som jag (hårda nedslag etc..)?

haha, skitsvårt att säga, många faktorer som påverkar. finns nog ingen vidare statistik på det. boxarna kostar inte så mycket och är inte så svårt att byta själv:yoparty
men dra till på rullen å landa mjukt så behöver du inte oroa dig

oiiiil on!
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Att få upp den på bakan är inte så svårt, det kommer du snart under fund med. Men när du sen lyckas och tycker att du har hjulet högt i luften så ska du be nån filma dig, så du får en referens över hur lågt du har hjulet i verkligheten. Filmning är ett toppenbra sätt att få hjulet högre och högre...

Lycka till.
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Att få upp den på bakan är inte så svårt, det kommer du snart under fund med. Men när du sen lyckas och tycker att du har hjulet högt i luften så ska du be nån filma dig, så du får en referens över hur lågt du har hjulet i verkligheten. Filmning är ett toppenbra sätt att få hjulet högre och högre...

Fan jag vill så jävla gärna bara kunna det! öva, öva, öva, öva, öva, öva :yoparty

Men det brukar ju heta, efter sig själv känner man andra. :D

Jag flexar aldrig.. Är bara konstant ledig!
 
Last edited:

Andreas!

Viva La france!
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm Stolthet Haninge!
Hoj
Yamaha YZF-R6 Yamaha Gokart 360 cc Yamaha Aerox , Yamaha Xt 600 -03
Har dock inte läst igenom tråden men jag ville gärna yttra mig i denna diskussion jag har fått ett flertal mail där folk skriver
- Hur kör man på bakhjulet bla bla bla

Då svarar jag alltid. det spelar ingen roll vad jag säger visst jag kan ge dig tips men man kan inte sita framför en dator skärm och lära sig köra på bakhjulet du måste ut öva öva öva. det var en tid då du inte kunde gå men nu kan du alla kan lära sig om dem vill tar bara mer eller mindre träning.
Samma sak som när jag provar något nytt i början så känns det helt fel men sen slår man upp en röst i huvet som säger du måste lära dig detta folk vill se det.

Det som jag tycker är svårt är att köra fort på bakhjulet
Har provat och kört på bakhjulet i rätt hög hastighet med fullkåpa R6 - 06 men jag tycker bara den drar åt sidan vid typ 190 km/H
i sommras så var jag på ett flygfält på Öland då kunde jag dra ut alla växlar och lika på power wheelie men jag vet dock inte hur fort jag körde eftersom jag inte har något instrument och det är ju en streetfighter R6 - 06 jag har men jävllar vilken skillnad det är med och utan kåpor helt sjukt..

Vet inte om min text gav något budskap men det är skönt att skriva av sig lite.

/Andreas
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
o så ska du inte lyssna på dom som däger att när det känns som om du ska slå över är det långt kvar, för det stämmer inte. trust me, I know!!!
Ont gjorde det oxå hahahah
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
o så ska du inte lyssna på dom som däger att när det känns som om du ska slå över är det långt kvar, för det stämmer inte. trust me, I know!!!
Ont gjorde det oxå hahahah

Det är HELT sant det där. Den gyllene regeln är nog att låta höjden komma till dig, inte tvärt om...

Likaså farten :näsblod
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top