Köpa första hoj. En bmw R1200R

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Ska byta bromsolja på min r1200r. Någon som vet hur man får av locket till olje behållaren vid styret? Har provat skruva men den sitter jätte hårt så tänkte att det kanske är något snäpp fäste också?
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Ska byta bromsvätska imorgon så behöver ett snabbt svar på hur man får bort locket till behållaren vid styret????
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Finns på sidorna under locket två stycken "låsnings" armar eller vad man ska kalla dem. Tryck in båda samtidigt och sen skruvar du på locket.
Kan behöva hjälp med det. Vissa har slitits så att det är lätt att trycka in dem och vrida samtidigt, andra är ett helsike utan rätt verktyg.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Okej tack för svar. Och när man byter motor olja så tömmer man genom att lossa filtret för ser ingen olje plugg??

- - - Updated - - -

Okej tack för svar. Och när man byter motor olja så tömmer man genom att lossa filtret för ser ingen olje plugg??
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Ähh har man bara gjort det en gång så kan man ju det sen. Men det ska alltså finnas en oljeplugg på r1200r men en insex nyckel skruv?
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Nu är alla oljor bytta. Nu återstår bara att släcka service lampan. Någon som vet hur man gör det?
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Ingen som vet om man kan släcka service lampan på bmw hojar?

- - - Updated - - -

Göra det själv alltså?
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Jasså så det går inte på annat sätt då? På min bil kunde jag släcka själv med hjälp av nyckeln och en knapp men är speciellt på bmw mc då?

Jag har servat hojen själv så undra hur mkt dom ska ha för att släcka lampan?
Vad händer om man inte släcker den och kör ett år till? Jag vet ju om att den är riktigt servad så om lampan lyser kvittar ju egentligen då eller?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tipsar bara om att det är en speciell procedur att byta bromsvätska när man har ABS-bromsar, men du hade säkert koll på det.

Byt också oljan i växellådan, kardanen och slutväxeln.
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Snacka med en verkstad om dem är villiga att släcka den till dig. Vissa är det, andra inte. Har garantin gått ut kan det kvitta. Då tar dem oftast diagnosavgiften plus lite jobb tid. Så kanske ca 500kr för att släcka lampan, och då får du reda på om det är några felkoder och dyl på den.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Jag bytte broms vätskan genom att suga ut en del i taget sen fylla på hela tiden så inte det kom luft i systemet. Bromsarna fungerar kanon efteråt iaf :)
Bytte också olja i slutväxeln och växellådan.

Garantin har ju gått ur så jag servade den själv men är inte sugen på att betala massa för att släcka lampan men vad händer om man inte gör det? Om man väntar ett år till?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du behöver en GS911 för att kolla felkoder, släcka servicelampan och byta bromsvätska. Dessutom vore det bra med en manual att följa om du ska serva själv.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Garantin har ju gått ur så jag servade den själv men är inte sugen på att betala massa för att släcka lampan men vad händer om man inte gör det? Om man väntar ett år till?
Den kommer lysa tills de släcker lampan åt dig, inget annat. :)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top