Köpa första hoj. En bmw R1200R

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag hade en 850R för några år sedan, jag gjorde så här för att få upp den på stödet:

Sätt högerfoten på "pedalen" på stödet så att stödet "står" på marken.
Böj litet på benet/ryggen och ta tag i övre röret till passagerarfotpinnarna.
Räta på benet/ryggen så följer hojen med upp på stödet, det kräver nästan
ingen ansträngning alls (för mig i alla fall men jag är rätt kort, typ 1.76).

Konbanan är nog bara träning, 850R svänger bättre än många andra hojar;
Min Aprilia Mille och min Ducati 1198 var betydligt sämre på att svänga,
det var ett jädra pusslande i garaget.

Mvh,
Ingvar
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Hej jag har kollat på en hel/hel på min grabb som är 23 år och han skulle betala 4413 kr om året på min R 1200 GS hos Svedea. Jag betalar 1432 kr om året.
Mvh Roffe.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Ang krypkörning så är det nog en träningssak, bör inte vara problem att komma runt, men det kräver en del övning.

Drog en sväng på svåra konbanan, jag hade inte blivit godkänd på första försöket om jag säger så... Långt ifrån omöjligt, men det finns enklare hojar att balansera, så öva på bara.

Och nu vill jag aldrig nånsin igen minnas dessa koner :-S
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
image.jpg



Här är bild på min nya hoj med den högra sadeln så når inte ner med hela foten så om någon har en orginal lägre sadel så hade ett byte varit intressant :) annars får jag prova bmw klubbens hemsida som ni sa.

Kom på igår hur man får upp den på centralstödet så nu ör det rena barnleken haha. Hur lött som helst. Jag som drog allt vad jag kunde men var ju bara till att hålla den rak och trampa ner stödet så gled den upp automatiskt :)
 
Last edited:

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
View attachment 401855



Här är bild på min nya hoj med den högra sadeln så når inte ner med hela foten så om någon har en orginal lägre sadel så hade ett byte varit intressant :) annars får jag prova bmw klubbens hemsida som ni sa.

Kom på igår hur man får upp den på centralstödet så nu ör det rena barnleken haha. Hur lött som helst. Jag som drog allt vad jag kunde men var ju bara till att hålla den rak och trampa ner stödet så gled den upp automatiskt :)

Grattis till nya hojen :)
Jag har en sadel av samma modell som din fast låg, finns till salu på BMW klubbens forum (annonsen är gammal från förra sommaren..)

Det finns 5 olika originalsadlar, låg, medium, extra hög, komfort (medium), komfort (hög) och de är tyvärr inte så billiga i nyinköp..

Hur lång är du? Varför ska du med med hela foten, även om det känns bättre är det ju inte direkt nödvändigt
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man kan även ta med sin sadel till en sko/sadelmakare som plockar av galonet, gröper ur sitsen och sen klämmer dit galonet igen. Det brukar bli ganska bra och är mycket billigare än att köpa nytt.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Förresten idag när jag övade lite kon bana med min bmw r 1200 r så stod den på tomgång en stund sen när jag satte mig och drog in kopplingen så dog den. Provade att starta men el start knappen reagerade inte. Tog ur nycklarna och provade igen. Alla lampor o el fungerade men inte elstarten. Den reagerade inte ens liksom så jag började leda den hem sen precis innan jag var framme så provade jag igen och då reagerade den på elstarten och startade direkt. Varför var elstarten död innan tro? Helt nytt batteri sitter på.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Fungerar den nu?
det som påverkar startmotor är sidostödet, frikopplingen, den sk. dödarknappen.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Ja den stod på tomgång med sido stödet nere sen satte jag mig på den och frikopplade och då dog den. Kan inte säga om jag hade sido stödet nere då men är det så att om sido stödet är nere så fungerar inte elstarten?

Den fungerade sen så nu är det inga problem men jag vill ju veta varför det hände så jag inte behöver vara orolig när jag kör på lång tur.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
normalt sett har du "3" sätt att döda en hoj på.
1: Nyckeln
2: dödarknappen
3: Sidostödet + växel (säkerhet så att man inte skall kunna köra iväg med stödet nere). - ofta brukar man kunna dra in kopplingen och sedan när man lägger i växel så dör den, men de kanske är så på bmw att de räcker med kopplingen i sig, hur gjorde du? =)

Dessa 3 ska döda din hoj, funkar inte någon utav dom så är något fel.

ang. sidostödet så kan ju ("mekanismen" som ger/berättar för hojen att stödet är nere) hänga sig eller så, de är väl mest aktuellt när de e regnig och lerigt när man kört, kanske rostar lite med åren och blir allmänt trögt, vet inte hur det ser ut på bmwn du har så de får någon annan ge sig in på, men så kan det vara i alla fall

Detta är min ide om varför de inte funkade för dig i alla fall, dvs de hade med sidostödet på ett eller annat sätt o göra :fakta
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Tusen tack för svar. Jag ska kolla upp detta med stödet var är nästan säker på att jag hade det nere. Jag hör sv mig :)
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Det är lätt hänt att man fipplar till det lite i början med ny hoj, är det så så är du inte den förste ;)
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Det stämde. Jag provade att ha stödet nere och växel i och då dog hojen så nu vet jag det :)

Tänkte också hörs med er ang 95 oktan till r 1200 r. Står att man ska ha 98 oktan på tanklocket men duger det med 95 då dom inte säljer 98 precis där jag bor?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du bör köra på 98 då motorn är avsedd för det. Annars kan du tex få spikningar.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Förbrukningen ökar om man kör på 95 så skillnad i pris är inget argument. Jag har fått tanka 95 två gånger, tyckte hojen gick sämre, oklart hur mycket psykologi det låg bakom den uppfattningen...
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Inga problem med 95okt, hojen har knackningskontroll så tar inte stryk av det.

Däremot upplever jag att den går lite bättre och drar lite mindre med 98okt utan etanol i.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Förbrukningen ökar om man kör på 95 så skillnad i pris är inget argument. Jag har fått tanka 95 två gånger, tyckte hojen gick sämre, oklart hur mycket psykologi det låg bakom den uppfattningen...

Det kan vara svårt att veta var som är placebo och inte men jag kände skillnad på min R1200S efter den varit på service och dom tankat upp den med 95. Då visste jag inte att dom hade tankat den alls innan jag klagade på att den gick sämre efter servicen.
Den gick både ojämnare på jämn fart/låglast och hade sämre vrid på låg/medelvarv/höglast.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top