Köpa första hoj. En bmw R1200R

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Jag har bytt broms olja utan någon elektronik hjälp. Bromsarna fungerar lika bra som innan jag bytte olja. Behöver jag vara orolig för något för förstår fortfarande inte vad man skulle gjort med elektronik instrumentet??
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det går att byta vätska utan GS911 så länge man inte klantar sig och får in luft. Dock får man tydligen inte med all gammal vätska bland ventilerna i servoenheten och när dom beckar igen blir det dyrt värre.

Troligen funkar det att köra en hel massa år utan att köra luftning enligt boken. Troligen.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Okej jag var försiktig när jag bytte bromsolja så det kom ingen luft i systemet.
Och jag ingen garanti kvar på hojen och har tänkt att behålla den i några år till så då finns det väll ingen anledning att åka till verkstad för att släcka lampan för den stör ju inte mig när jag kör.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Idag besiktigade jag min r1200r för första gången men den blev underkänd på grund av för högt halvljus så det bländar. Är det något man kan fixa själv för hur vet man nät det är i rätt läge?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Idag besiktigade jag min r1200r för första gången men den blev underkänd på grund av för högt halvljus så det bländar. Är det något man kan fixa själv för hur vet man nät det är i rätt läge?

Nu vet jag inte exakt hur 1200R ser ut, men på 1200GS fanns det en svart spak under strålkastarhuset där låg/hög kunde ställas in.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Man kan inte stå i mörker och lysa mot en vägg och jämföra med en bil så man ställer in det i samma höjd?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, du mäter höjden på lampan på hojen och markerar samma höjd på väggen. Sedan skall ljuset träffa sex centimeter under lampcentrum på fem meters avstånd. Sitter ditt halvljus under bilens kommer ditt halvljus att vara riktat uppåt. Obra...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det enklaste brukar vara att justera när man ändå är på bilprovningen. Har man koll på hur det går till och inga verktyg behövs så tar det ju bara ett par sekunder och på en BMW brukar man komma åt från förarplatsen. Har aldrig varit med om att det inte gått bra.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Man behöver ju lossa 2 st skruvar väll för att strålkastaren ska gå att justera upp och ned. Tror inte jag får ha verktygen med mig så får försöka ställa in det rätt hemma innan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Får inte" ha verktygen med? Vad menar du? Klart att du "får" det...
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Man behöver ju lossa 2 st skruvar väll för att strålkastaren ska gå att justera upp och ned.
Det är sällan hela strålkastarhuset, utan reflektorn man justerar. Detta med hjälp av två skruvar; en för vertikal justering av ljuskäglan och en för horisontell justering.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Det är sällan hela strålkastarhuset, utan reflektorn man justerar. Detta med hjälp av två skruvar; en för vertikal justering av ljuskäglan och en för horisontell justering.

Fast på en R1200R är det precis så det funkar, en skruv på vardera sida av strålkastarhuset. Busenkel justering.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Okej men är inte dom 2 skruvarna på sidorna om strålkastare för att vända lyset i sidled med? Så man inte ändrar på det.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Det jag läste så fattade jag det som att man lossar på skruvarna vid lyset lite grann så justerar man upp och ner sen lossar man skruvarna mer så justerar man i sidled.

Detta stämmer va Mr Woland? Du som har sten koll på r1200r :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top