Ishojen.....GSX-R 1000-03

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
VA?...
Kör ni i 300+++ utan stålkord?? (vilket ju ALLA moderna däck har)


Om jag inte tar fel så stålkord är hedenhös idag.Det som dom flesta däckfabrikörer har i däcken är ju kevlar,starkt som fan sen har dom nåt som är hemligt för just det däcket men oftast så sitter det 4 lager kevlar och nylon.Tar man en syl o glödgar den sen trycker den fort igenom kevlar stommen så särar korden på sig varav inga bristningar i korden lite blir det men inte är det många,dom särar på sig.Sen om man är lite osäker på att det kommer o hålla kan man lägga i en kappa oxå o dubba igenom.Sen är det en himla risk o göra en himla massa hål i däcket för sen slänga i en hel del stålskrot o tro att det ska hålla,ibland gör det det o ibland inte.....Den som lever få se....Det är tur att det finns galna människor som gillar o exprimentera.

Om du lägger kappa i däcken, gör du det endast vid mittenraderna eller över hela däcket? Tänkte om det bara är i mitten dubben flyger ur?
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Uppskuren brandslang blev jag tillsagd av proffsen att använda, eftersom den är armerad. (O den får ju en viss bredd, då).
Det gör att alla spikarna stagar upp varandra, så de inte viker sig när man gasar, ju. "Gummisidan" mot däcket, vill jag minnas, med typ babypuder emellan, så det kan röra sig.
Trodde det var svårt att få tag på brandslang, men det visade sig att brandkåren byter sina med jämna mellanrum, så det behövdes inte ens en bullkrans...
Typ nästan omöjligt att få dit med isracingspik utan press, men med M6 skulle det kunna finnas hopp, då man kan skruva i dem med borrmaskin.
För S-W vet jag inte om det är nödvändigt, men för isracing eller isdragracing, så gör det skillnad.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Uppskuren brandslang blev jag tillsagd av proffsen att använda, eftersom den är armerad. (O den får ju en viss bredd, då).
Det gör att alla spikarna stagar upp varandra, så de inte viker sig när man gasar, ju. "Gummisidan" mot däcket, vill jag minnas, med typ babypuder emellan, så det kan röra sig.
Trodde det var svårt att få tag på brandslang, men det visade sig att brandkåren byter sina med jämna mellanrum, så det behövdes inte ens en bullkrans...
Typ nästan omöjligt att få dit med isracingspik utan press, men med M6 skulle det kunna finnas hopp, då man kan skruva i dem med borrmaskin.
För S-W vet jag inte om det är nödvändigt, men för isracing eller isdragracing, så gör det skillnad.

Det är väl för att ha en viss säkerhet om man smäller däcket... Kan ju vara betryggande när man biter i tanken. :gnissla
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Uppskuren brandslang blev jag tillsagd av proffsen att använda, eftersom den är armerad. (O den får ju en viss bredd, då).
Det gör att alla spikarna stagar upp varandra, så de inte viker sig när man gasar, ju. "Gummisidan" mot däcket, vill jag minnas, med typ babypuder emellan, så det kan röra sig.
Trodde det var svårt att få tag på brandslang, men det visade sig att brandkåren byter sina med jämna mellanrum, så det behövdes inte ens en bullkrans...
Typ nästan omöjligt att få dit med isracingspik utan press, men med M6 skulle det kunna finnas hopp, då man kan skruva i dem med borrmaskin.
För S-W vet jag inte om det är nödvändigt, men för isracing eller isdragracing, så gör det skillnad.

Jo då visst viker dubbarna sig ändå.Men det håller ihop däcket när det sväller och spricker däcket så håller kappan ihop däcket så det inte blir skit av det..Det minimerar risken o få en totaltrasig bakdel på hojen..kolla mina klipp på tuben ena är utan kappa i 200km/h hojen blev det skit av bak när däcket explodera ,andra klippet med kappa samma märke på däcket det sprack i 200km /h men höll ihop,inneslangen var t.o.m hel med luft det blev en rejäl bula på däcket bara.. du får ju tänka på att du har ju dubbel effekt i din hoj än isracing hojarna oxå..

Det är mycket o tänka på när man gör dubbdäck..:banana men kul är det ..............
 
Last edited:

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Ja, kanske man skulle stoppa i en brandslang i år då, jag har 2 meter som ligger o skräpar o i år blev det inget Michelinkvalitetsdäck, som bevisligen höll ihop av sig själv förra året, trots 4 kg skrot...
Kul o se om man lyckas o sedan så skulle ju utsticket bli lite kortare då!:tummenupp Perfekt! Roligare än att slipa ner skruvarna mer också....
fast man lär nog svära en del, innan den där bängliga slangen med alla veck hamnat på plats...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ja, kanske man skulle stoppa i en brandslang i år då, jag har 2 meter som ligger o skräpar o i år blev det inget Michelinkvalitetsdäck, som bevisligen höll ihop av sig själv förra året, trots 4 kg skrot...
Kul o se om man lyckas o sedan så skulle ju utsticket bli lite kortare då!:tummenupp Perfekt! Roligare än att slipa ner skruvarna mer också....
fast man lär nog svära en del, innan den där bängliga slangen med alla veck hamnat på plats...

Hade du 191 km/h som topphastighet på isen eller var det i snitt?
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Snitt är det, typ in i mätzonen i 180 o ut i 200, skulle jag gissa. Eller kanske 170/210. Det var ju rätt varmt o mjukt o svårt att komma upp i fart. Man hade iaf som inte riktigt tid o kolla hastighetsmätaren, om man säger så... ;-D
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Men för vilka hastigheter håller ett crossdäck? Efter 200 km/h lär det väl bara spruta gummibitar. Blir nog ganska bra brytkraft på dubbarna. Men för lite lek funkar det säkert. Inte för höghastighetsrekord.

Mange: Vad kör de för däck på Paris-Dakar-hojjarna ?

de håller ju 180+ på skitvarm sand, borde verkligen slita sönder däcket mera än ett likadant p is väl ?

Vet att på tidigt 90-tal så höll hojjarna 200kmh (de körde ifrån tv-helikoptern)
lastbilarna 180 +
& bilarna 240+ - på sanddynerna...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Mange: Vad kör de för däck på Paris-Dakar-hojjarna ?

de håller ju 180+ på skitvarm sand, borde verkligen slita sönder däcket mera än ett likadant p is väl ?

Vet att på tidigt 90-tal så höll hojjarna 200kmh (de körde ifrån tv-helikoptern)
lastbilarna 180 +
& bilarna 240+ - på sanddynerna...

Inte en aning faktiskt. Men det börjar bli dags att skaffa sig "rätt" däck för ändamålet. Lite nyfiken om Herr Vestman har provat några nya däck än?
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Inte en aning faktiskt. Men det börjar bli dags att skaffa sig "rätt" däck för ändamålet. Lite nyfiken om Herr Vestman har provat några nya däck än?

Nej herr vestman har inte provat nåt däck än pga har inga färdiga dubb.I morron ska jag fräsa 3000st sen ska alla till sala på härdning sen ska dom monteras i däcken 6st bakdäck o 2 st framdäck sen ska dom balanseras sen ska dom på hojen sen ska jag pröva,:D:D Jag har lite o göra...:va:va o i mellan v3 typ ska jag till Herr marklund för 450
hk hmmmmm
vette fan hur detta ska gå till,nån som vill hjälpa till.:confused:
MangeH du får komma hit tror jag..:D Nej då jag ska få till det men jag har inget svar förrän i slutet på januari tyvärr..
 

Bifogat

  • 1644792407.jpg
    1644792407.jpg
    22.3 KB · Visningar: 148

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Ja, det där skulle man inte orka med, man blir alldeles trött bara av att läsa om det... :rolleyes:
Men himla coolt är det! :tummenupp
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nej herr vestman har inte provat nåt däck än pga har inga färdiga dubb.I morron ska jag fräsa 3000st sen ska alla till sala på härdning sen ska dom monteras i däcken 6st bakdäck o 2 st framdäck sen ska dom balanseras sen ska dom på hojen sen ska jag pröva,:D:D Jag har lite o göra...:va:va o i mellan v3 typ ska jag till Herr marklund för 450
hk hmmmmm
vette fan hur detta ska gå till,nån som vill hjälpa till.:confused:
MangeH du får komma hit tror jag..:D Nej då jag ska få till det men jag har inget svar förrän i slutet på januari tyvärr..

Du får se det positivt... du slipper ju stå och slipa alla för hand:gnissla. Ja hade jag haft en näve tid över så:D. Men jag har fullt upp i mitt garage också fast med andras isdäck. Kanske får ta att beställa en uppsättning Metzeler ändå? Ingen stålkord i dessa va?
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Tjena, tänkte jag skulle läsa på lite, men det vart för jobbigt...
Hursomhelst verkar kevlar o sånt vara lite 80-tal o stål mer 90-tal :) om man läser här:
http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html

Z8: Fackengelska som man lätt somnar till, men jag tycker det verkar vara stål, men i lite olika varianter mitt på o på sidorna...
Döm själv:
http://www.metzelermoto.co.uk/web/products/newproducts/roadtecz8/technology/default.page
Fast Ooops...det var ju denna Robz pekade på tidigare....

Tillägg från Dackonlie.se:
Fördelarna med stålcord (som på t.ex Metzeler) är den extremt höga styvheten....etc.

Det verkar inte vara stål i något Michelindäck, så då har inte jag det iaf. De har Aramid/Kevlar.
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Tjena, tänkte jag skulle läsa på lite, men det vart för jobbigt...
Hursomhelst verkar kevlar o sånt vara lite 80-tal o stål mer 90-tal :) om man läser här:
http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html

Z8: Fackengelska som man lätt somnar till, men jag tycker det verkar vara stål, men i lite olika varianter mitt på o på sidorna...
Döm själv:
http://www.metzelermoto.co.uk/web/products/newproducts/roadtecz8/technology/default.page
Fast Ooops...det var ju denna Robz pekade på tidigare....

Tillägg från Dackonlie.se:
Fördelarna med stålcord (som på t.ex Metzeler) är den extremt höga styvheten....etc.

Det verkar inte vara stål i något Michelindäck, så då har inte jag det iaf. De har Aramid/Kevlar.

Det var ju scheisse! Då får jag väl kolla upp något annat. V ill ju inte borra sönder armeringen totalt. Då lär jag väl bli pepprad i röven av gummi och sylvassa dubbar när däcket sprängs....:arsele

Hur gör du då med dina Metzeler, Peter? Då måste du väl borra alla hålen och förstöra stålkorden?
 
Last edited:

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Samtidigt så ska ju stål vara hållbarare...
Men den verkar ju vara lindad med en enda lång tråd, så om den är "av på mitten lite grann":tungan kanske inte gör så mkt?
Det kanske ändå totalt sett är hållbarare med stål, om det nu ska vara så bra...:tummenupp

Hur man nu än tar sig igenom kevlaren lär ju inte gå helt spårlöst förbi heller...

Om det nu ev. inte går att smälta sig igenom en Z8, kanske man kan banka en syl igenom och sedan skruva i skruven inifrån, så det blir minimal skada, liksom. Förhoppningsvis pressas ståltrådarna åt sidorna, utan att så många går av.
Det borde ju inte skada däcket mer än om det är kevlar eller ngt annat iaf.
Eller...?
Fast jag har aldrig provat, förstås, kanske omöjligt att ta sig igenom...

Men det är det som är tjusningen, nån måste vara först att prova!:)
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Samtidigt så ska ju stål vara hållbarare...
Men den verkar ju vara lindad med en enda lång tråd, så om den är "av på mitten lite grann":tungan kanske inte gör så mkt?
Det kanske ändå totalt sett är hållbarare med stål, om det nu ska vara så bra...:tummenupp

Hur man nu än tar sig igenom kevlaren lär ju inte gå helt spårlöst förbi heller...

Om det nu ev. inte går att smälta sig igenom en Z8, kanske man kan banka en syl igenom och sedan skruva i skruven inifrån, så det blir minimal skada, liksom. Förhoppningsvis pressas ståltrådarna åt sidorna, utan att så många går av.
Det borde ju inte skada däcket mer än om det är kevlar eller ngt annat iaf.
Eller...?
Fast jag har aldrig provat, förstås, kanske omöjligt att ta sig igenom...

Men det är det som är tjusningen, nån måste vara först att prova!:)

Är det stål vette fan hur jag gör...hmmmm :va jag kan ju inte göra på mitt vanliga vis får väll testa nåt annat men jag tänker testa metzeler i alla fall..får nog till det ..på nå viss..kanske..eller inte..:confused: :va :D :) har i alla fall fräst 2700 dubb i dag..nästa vecka till härdarna..
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nu håller jag på att bli tokig om vilken sorts däck jag ska välja till speed weekend... Bara det är utan stålkord, men ska man ta slicks och vara försiktig utav helvete med hanteringen i kylan eller ska man välja ett gatdäck som man inte vet håller för hastigheterna?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då ligger det ett nytt Dunlop slicks här hemma och väntar på att få massa dubbar i sig....
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top