Ishojen.....GSX-R 1000-03

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då var hojen äntligen provkörd!!! Tyvärr var banan inte plogad utan bara uppkörd av bilarna, så det låg lite mindre snövallar(10 cm) och spår på isen. Så det var ju bara att glömma. Både fram och bakhjul släppte hela tiden där det låg snö. Så jag provkörde bara rakt fram tvärs över isen och det funkade. Låg som sagt ett antal cm snö på isen men rakt fram gick det okej. Synd att isen bara var 700 m lång och man korsade banan två ggr. Men 160-170 km/h var inga problem, fast bakhjulet släppte ända tills man var uppe i fart. Nu är det bara att gå lös på min nya uppsättning däck till Speed weekend...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hjälp!

Jag fick igår reda på att Morris Motorcycles tydligen är anmälda att köra med elhojen på SW och eftersom jag är utvecklingsavdelningen så antar jag att jag måste bygga däck illa kvickt...

Har ca 80 hästar och 185kg med sporthojskåpor, hur fort kan det tänkas gå på is och hur tycker ni jag ska bygga däcken?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag fick igår reda på att Morris Motorcycles tydligen är anmälda att köra med elhojen på SW och eftersom jag är utvecklingsavdelningen så antar jag att jag måste bygga däck illa kvickt...

Har ca 80 hästar och 185kg med sporthojskåpor, hur fort kan det tänkas gå på is och hur tycker ni jag ska bygga däcken?

Ja effekten borde väl räcka att driva runt såna här däck också tycker man. Enligt utsago bör man väl ha såna däck med lite kraftigare dubb som m6-skruvar. Vissa använder sig av vagnsbult, härdade. Jag använder mig av m6x30 försänkt 10.9 med en 10,5 mm bricka på insidan och en karosseribricka med låsmutter på utsidan. Man måste nog ha lite längd på dubben då det kanske kommer vara lite snö på isen. Jag provkörde mina däck i helgen på en sjö som endast är 700 m lång. Låg mellan 3-5 cm snö på isen och jag fick korsa den banan där bilarna kör 2 ggr. Där låg det små uppkörda vallar på ca 10 cm höjd som inte var roliga att blåsa genom. Jag har ett utstick på ca 12-13 mm från mutterns ytterkant och muttern är 6 mm hög. Totalt ca 18-19 mm från däcket och mer ska du nog inte ha. Vissa spekulerar i findubb, men ligger det snö på isen så blir det nog inget fäste alls. Min hoj spann säkert de första hundra meterna pga snön men väl uppe i lite fart gick det bra. Hann och komma upp i ca 170 km/h innan jag var tvungen att släppa pga banan där bilarna körde och att man fick svänga lite för att inte hamna i skogen. Men det viktiga var att kolla om däcken funkade och det gjorde dem. För att få dubben på exakt plats på däcken har jag byggt en maskin som man sätter upp däcket i. Sen stannar den 32 ggr på ett varv så att jag kan märka upp var dubben ska sitta med en mall. På så sätt får jag exakt avstånd mellan alla dubbar och bättre förutsättningar för balansen. Men jag gör så här:

384 st slipade m6x30 varav 224 bak och 160 fram.
Bricka 10,5x22x2 på insidan.
Bricka 6x25x15 på utsidan med låsmutter.
Täcker över alla skruvskallarna med silvertejp eller annan kappa för att skydda innerslangarna.
Sätt skruvarna i ett mönster fast ändå huller om buller. Sätt inte skruvarna rakt efter varandra i rader. Har provat detta och det funkade inte helt bra. Hör av dig om det är något annat!

Jag fick igår reda på att Morris Motorcycles tydligen är anmälda att köra med elhojen på SW och eftersom jag är utvecklingsavdelningen så antar jag att jag måste bygga däck illa kvickt...

Har ca 80 hästar och 185kg med sporthojskåpor, hur fort kan det tänkas gå på is och hur tycker ni jag ska bygga däcken?

Lite svårt att säga hur snabbt den kommer gå. Men det går nog trögt på is och jag vet inte hur mycket 80 hästar orkar dra runt. Jag som har 164 hästar hoppas på att komma upp en bit över 250 km/h men man får se vad man vågar. 170 km/h kändes helt ok så det ska nog gå att plåga moppen lite till... Håller på att bygga splitter nya däck nu som förhoppningsvis ska tåla lite mera påfrestningar.
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag behöver fram och bakdrev till min gsxr 1000-03. 15 kugg fram och 40 kugg bak. Ska endast använda det under två dagar på speed weekend i Orsa. Anledningen är att jag behöver få bak bakhjulet lite grann utan att bryta kedjan. Annars kunde jag skarvat i en länk, men jag har bara 1 cm att spela på och då blir det kanske för mycket med en länk. Tycker det är onödigt att köpa två nya drev för 700 kr plus frakt bara för detta event. Hittar jag inget får jag väl skarva kedjan....
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har kvällen gått åt till att borra upp brickor i svarven så att de får exakt mått som jag vill ha. Idiotiskt...JA! Men om återförsäljarna inte kan sälja en exakt diameter så får man tillverka. Det är de små detaljerna som gör det! :huvet 400 gjorda och 400 kvar....
 

olaj

Olaj
Gick med
21 Jan 2011
Ort
Diö
Hoj
ducati 748-96. bla
cbr on ice

Hej test åkte i lördags lite.
gick fint.hade lite obalans fram mellan 140km-160km.
sänkte bak fjädern nästan ingen sen upp till 220km.
film finns på youtoube cbr900rr on ice edtion

OlAJ
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Hej test åkte i lördags lite.
gick fint.hade lite obalans fram mellan 140km-160km.
sänkte bak fjädern nästan ingen sen upp till 220km.
film finns på youtoube cbr900rr on ice edtion

OlAJ

Kollade nyss på filmen. Ja det var tråkigt med ljudet och att man inte såg hastigheten, men det verkade funka! Såg ut att vara skaplig is...till skillnad från här hemma.
 

Babek

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Ort
Sthlm
Hoj
800hk Audi
Det kommer gå snabbt i år petta, de är jag säker på! :yoparty
Får se hur det går med barnafödandet om jag kan hänga på, med eller utan bil. :va
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Hej test åkte i lördags lite.
gick fint.hade lite obalans fram mellan 140km-160km.
sänkte bak fjädern nästan ingen sen upp till 220km.
film finns på youtoube cbr900rr on ice edtion

OlAJ

Är du bokad till speed weekend?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nu har jag en extra uppsättning isdäck till övers om någon vill köpa. Endast provkörda ett par kilometer... Funkade kanon! Behöver inte två uppsättningar så jag tänkte sälja dem innan vintern är över. Se annonserna för mera info...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då är man i full gång att tillverka Speedweekend-däcken. Var tvungen att bygga mig en jigg där man sätter upp däcken i. Sen stannar hjulet x antal ggr per varv som jag vill så att dubben hamnar med exakt avstånd. Med hjälp av en delningsapparat, en fjädrad kula och massa borrade hål i fräsen så var saken biff! Lite kassa bilder dock...
 

Bifogat

  • DSC00226.jpg
    DSC00226.jpg
    110.6 KB · Visningar: 159
  • DSC00228.jpg
    DSC00228.jpg
    57.4 KB · Visningar: 140
  • DSC00229.jpg
    DSC00229.jpg
    49.7 KB · Visningar: 139

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Jag hade i år då 104st M6 i bak, med knappt 15mm utstick utanför muttern.
Passade rätt bra, det spann en del, men längre hade bromsat det med, så det var nog rätt lagom ändå, där&då.
(på 145hkr/300kg hoj) Några fler hade kanske varit bra, eller dåligt, vad vet jag.
191km/h förra året, 194km/h blev det nu iallafall. 6 kvar till nästa år! Bra att ha något kvar!
Sen pimpade vi lite också. :)
Hjälmkamera, åk med i Full screen:
http://www.youtube.com/watch?v=wOak2SnwX7I
 

Bifogat

  • nydäck.JPG
    nydäck.JPG
    97.8 KB · Visningar: 87
  • LS1_s.jpg
    LS1_s.jpg
    74.6 KB · Visningar: 79
  • SL373904.jpg
    SL373904.jpg
    253.5 KB · Visningar: 86
  • SL373882.jpg
    SL373882.jpg
    233.9 KB · Visningar: 70
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag hade i år då 104st M6 i bak, med knappt 15mm utstick utanför muttern.
Passade rätt bra, det spann en del, men längre hade bromsat det med, så det var nog rätt lagom ändå, där&då.
(på 145hkr/300kg hoj) Några fler hade kanske varit bra, eller dåligt, vad vet jag.
191km/h förra året, 194km/h blev det nu iallafall. 6 kvar till nästa år! Bra att ha något kvar!
Sen pimpade vi lite också. :)
Hjälmkamera, åk med i Full screen:
http://www.youtube.com/watch?v=wOak2SnwX7I

Ja mitt spann också en del men bara i början. Man lärde sig i alla fall en del i år. Kör aldrig med en styrdämpare som är totalt slut!!! Lite bakläxa till nästa år att köpa en ny justerbar styrdämpare. Sen kommer jag köra med ett annat framdäck, antagligen med findubb och behålla det bakdäcket jag körde med. Jag kunde gasa max 500 m sen fick jag släppa av för det vobblade så fruktansvärt mycket. Fick totalt ett snitt på 185 km/h men då fick jag krampa fast mig vid hojen för att inte åka av. Hade det inte vobblat så hade jag fått en bra hastighet då det finns bra med effekt i hojen och låg vikt. Men det tar vi igen nästa år!
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Men det tar vi igen nästa år!
Japp, nästa år blir ännu bättre!
Vmaxen har lite annan geometri, så det behövs ingen styrdämpare för den är stabil ändå, (fast jag ska nog skaffa en iallafall)...
Däremot kan den vobbla (på sommaren) p.g.a.
1 glapp i styrlager
2 glapp i annat lager (typ sving)
3 "fel" på däcken, väldigt slitet bak kan även vara orsak, men ditt däck var ju ordentligt gjort, så det borde det väl inte vara.
Ett bra framdäck är iaf ett måste tycker jag, kan man inte lita på det så vågar iaf inte jag gasa...
Men värt att kolla styrlagret, kanske
hejhej
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top