Ishojen.....GSX-R 1000-03

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Nope... alla värstingdäck (Slicks, Race, Supersport) har stålkord... resten har "billigare" material.
http://www.us.metzelermoto.com/web/products/technology/production/default.page
Det senaste är dock att som Metzeler börjar laborera med olika spänd tråd i olika delar av däcket (Interact) för olika uppförande o grepp vid olika nedläggningsvinklar på en torr o varm racebana - vilket ju är ointressant här.
Faktum kvarstår, att de bästa race-däcken idag har stålkord.
Mig veterligen också alla Slicks. Man vill ju även behålla värme i däcken vilket stål är komposit överlägset.

Dock kanske det är lite av hemligheten här (?) - att välja ett däck som tål centripetalkraften bäst ifrån dubben. Det borde kanske vara racedäcken om man kan få i dubben utan att skada korden, men vad vet jag...? :tuttar

Hmmm va konstigt.:confused:
Jag köper mina slicks av Filip Backlund o jag har köpt dunlop o conti av han o dunlop har utan tvekan den stabilaste stommen o det finns inte ett spår av stålkord i dom eller i conti slicksen,bara där fäljen ligger mot däcket finns det stålkord.Hmmmm märkligt :confused::confused::va:va
 

Robz

Guest
Hmmm va konstigt.:confused:
Jag köper mina slicks av Filip Backlund o jag har köpt dunlop o conti av han o dunlop har utan tvekan den stabilaste stommen o det finns inte ett spår av stålkord i dom eller i conti slicksen,bara där fäljen ligger mot däcket finns det stålkord.Hmmmm märkligt :confused::confused::va:va
OK, jag backar... är mycket insnöad på Metzeler. Men de flesta jag sett som sliter ut sina sporthojsdäck brukar uppvisa hal silveryta, gnistor o uppvirad wire kring svingen efter en burnis... :D
(EDIT: Pirelli o Bridgestone - oxå Steel cord)

Återgå till is-gasa diskussionen, så släpper vi däcken. Mer intressant kring era vansinnesgazz :tummenupp
(Kanske någe o testa dock - stålkord då alltså ;))
 
Last edited:

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
OK, jag backar... är mycket insnöad på Metzeler. Men de flesta jag sett som sliter ut sina sporthojsdäck brukar uppvisa hal silveryta, gnistor o uppvirad wire kring svingen efter en burnis... :D
(EDIT: Pirelli o Bridgestone - oxå Steel cord)

Återgå till is-gasa diskussionen, så släpper vi däcken. Mer intressant kring era vansinnesgazz :tummenupp
(Kanske någe o testa dock - stålkord då alltså ;))[/QUO

Inte behöver du backa heller.Jag har köpt 2 st metzeler z8 som jag tror på o dubba,vet dock inget om dom däcken men jag har blivit rekomenderad av några om dom o dom är stabila säger dom.
Jag har ett bridgestone oxå som jag inte har testat än.
Jag körde med ett maxxis fram förra året o det var kevlar det höll i 342km/h men maxxis höll inte bak,jag körde med ett slicks bak i 342km/h men det hade inte stål men det for ut dubb å andra sidan..Svårt o hitta rätt recept för höga hastigheter.(blev rekomenderad metzeler av en som jobbar på pirelli):va:va:va:va
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
OK, jag backar... är mycket insnöad på Metzeler. Men de flesta jag sett som sliter ut sina sporthojsdäck brukar uppvisa hal silveryta, gnistor o uppvirad wire kring svingen efter en burnis... :D
(EDIT: Pirelli o Bridgestone - oxå Steel cord)

Återgå till is-gasa diskussionen, så släpper vi däcken. Mer intressant kring era vansinnesgazz :tummenupp
(Kanske någe o testa dock - stålkord då alltså ;))[/QUO

Inte behöver du backa heller.Jag har köpt 2 st metzeler z8 som jag tror på o dubba,vet dock inget om dom däcken men jag har blivit rekomenderad av några om dom o dom är stabila säger dom.
Jag har ett bridgestone oxå som jag inte har testat än.
Jag körde med ett maxxis fram förra året o det var kevlar det höll i 342km/h men maxxis höll inte bak,jag körde med ett slicks bak i 342km/h men det hade inte stål men det for ut dubb å andra sidan..Svårt o hitta rätt recept för höga hastigheter.(blev rekomenderad metzeler av en som jobbar på pirelli):va:va:va:va

Har du superduperspecialpris på däcken eller vad får du ge för z8? Hittade dem på mcdäckonline för ca 2500 kr (120/180).
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Har du superduperspecialpris på däcken eller vad får du ge för z8? Hittade dem på mcdäckonline för ca 2500 kr (120/180).

Lägger mig i diskutionen om is däck, kan man få på ett cross/enduro däck så är Finndubb det absolut bästa för att åka bana, även Quad/Fyrhjuling i över 200 på is

Kolla gärna in på http://www.finndubb.se
Där har ni dom optimala isdäcken:tummenupp

Nu använde jag mig av Rallydäck 13" med Finndubb i, så redan där är det ju optimala däck att dubba, men för Peter så kanske det blir lite läskigt om han nu måste svänga lite som förra året med ett platt bildäck.....
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Precis, jag har försökt hitta ett Endurodäck med klossar att sätta finndubb i, men det har inte gått att hitta ett 15".
Bildäck passar inte på fälgen, inte min iallafall.
Det finns några i Vmaxklubben som har det ändå, men de har fått svarva i fälgen (eller karva i däckskanten) =:-O
Det blev inte perfekt, om man säger så... Men jag var inne på det förra året, men att sabba fälgen o misslyckas ändå kändes dumt.
Smalt rallydäck tror jag annars på!:tummenupp
hejhej
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Lägger mig i diskutionen om is däck, kan man få på ett cross/enduro däck så är Finndubb det absolut bästa för att åka bana, även Quad/Fyrhjuling i över 200 på is

Kolla gärna in på http://www.finndubb.se
Där har ni dom optimala isdäcken:tummenupp

Nu använde jag mig av Rallydäck 13" med Finndubb i, så redan där är det ju optimala däck att dubba, men för Peter så kanske det blir lite läskigt om han nu måste svänga lite som förra året med ett platt bildäck.....

Men för vilka hastigheter håller ett crossdäck? Efter 200 km/h lär det väl bara spruta gummibitar. Blir nog ganska bra brytkraft på dubbarna. Men för lite lek funkar det säkert. Inte för höghastighetsrekord.
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Lägger mig i diskutionen om is däck, kan man få på ett cross/enduro däck så är Finndubb det absolut bästa för att åka bana, även Quad/Fyrhjuling i över 200 på is

Kolla gärna in på http://www.finndubb.se
Där har ni dom optimala isdäcken:tummenupp

Nu använde jag mig av Rallydäck 13" med Finndubb i, så redan där är det ju optimala däck att dubba, men för Peter så kanske det blir lite läskigt om han nu måste svänga lite som förra året med ett platt bildäck.....

Lägg dig inte detta åberg :D:D:D du har för många hjul på din bil med styre...:D:):):tungan:tungan:tungan

Nej nu skojade jag bara med dig gubben(nu kommer jag få styk)
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Lägg dig inte detta åberg :D:D:D du har för många hjul på din bil med styre...:D:):):tungan:tungan:tungan

Nej nu skojade jag bara med dig gubben(nu kommer jag få styk)

Ha ha, kunde inte låta bli, du behöver inte vara orolig Peter :krama
Alla som kommer på Speed Weekend får väll se vad som händer med mina däck över 200km/h :tungan
Det bästa med Finndubb är att man inte har sönder stommen i däcken och att dom dubben är mycket lättare än skruv....
 

Robz

Guest
Inte behöver du backa heller.Jag har köpt 2 st metzeler z8 som jag tror på o dubba,vet dock inget om dom däcken men jag har blivit rekomenderad av några om dom o dom är stabila säger dom.
Jag har ett bridgestone oxå som jag inte har testat än.
Jag körde med ett maxxis fram förra året o det var kevlar det höll i 342km/h men maxxis höll inte bak,jag körde med ett slicks bak i 342km/h men det hade inte stål men det for ut dubb å andra sidan..Svårt o hitta rätt recept för höga hastigheter.(blev rekomenderad metzeler av en som jobbar på pirelli):va:va:va:va
:)
Däcken måste ju klart vara en stor del av problemet... Z8 är ju ett "W" vilket är Metzelers högsta, 270 km/h... Dock ett Road däck, som kanske säger mer om gummit än stommen egentligen?
Med all den vikten i periferin är ju risken uppenbar att däcket släpper fälgen och luften lämnar direkt.
Kan man kanske bulta fast kanten som i Dragracebilar?
Fylla med skum istället för luft?
Svårt det där........

Edit: Att svetsa på en plåt som har föreslagits, låter ju intressant kanske, men om ofjädrad massa blir större så blir fästet sämre (hjulet fjädrar ut långsammare efter en ojämnhet). Gummi är nog att föredra så långt som möjligt, dessutom blir alternativet mycket mer special, o kanske då en egen "klass"?
 
Last edited:

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
:)
Däcken måste ju klart vara en stor del av problemet... Z8 är ju ett "W" vilket är Metzelers högsta, 270 km/h... Dock ett Road däck, som kanske säger mer om gummit än stommen egentligen?
Med all den vikten i periferin är ju risken uppenbar att däcket släpper fälgen och luften lämnar direkt.
Kan man kanske bulta fast kanten som i Dragracebilar?
Fylla med skum istället för luft?
Svårt det där........

Edit: Att svetsa på en plåt som har föreslagits, låter ju intressant kanske, men om ofjädrad massa blir större så blir fästet sämre (hjulet fjädrar ut långsammare efter en ojämnhet). Gummi är nog att föredra så långt som möjligt, dessutom blir alternativet mycket mer special, o kanske då en egen "klass"?

:)
Prolemet med slicks är ju att blir däcken minusgrader o du tappar däcket eller bankar på det innan det blivigt uppumpat på fäljen så spricker det i gummit,det däremot gör inte ett gatdäck då det är en helt annan gummiblandning i dom.O det är ju många minus när man kör.
Jag lade ett dunlop i garaget o jag har lika kallt i garaget som ute o det sprack bara av o bli kallt.Men ett gatdäck har sämre stomme än slicks.
Man vill ju bara hitta det bästa receptet som funkar för höga hastigheter.Nästa år blir det ett massivt alu hjul :tummenupp
Jag tar med mig Dunlop,conti,Metzeler,Bridgestone,o kanske michelin o testar i orsa få se vilket som är bäst...

Har du superduperspecialpris på däcken eller vad får du ge för z8? Hittade dem på mcdäckonline för ca 2500 kr (120/180).

Jag köper dom för inköpspris hos en handlare.säg till om du behöver ett eller flera så får du samma pris..:tummenupp
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag köper dom för inköpspris hos en handlare.säg till om du behöver ett eller flera så får du samma pris..:tummenupp

Det är ju kanon! Jag har väl lyckats få samma deal med den lokala däckhandlaren, bara jag gör lite reklam för dem där uppe. Väntar bara på dina resultat så jag vet vilka däck jag ska dubba,,,,,:hojraket
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
:)
Med all den vikten i periferin är ju risken uppenbar att däcket släpper fälgen och luften lämnar direkt.
Kan man kanske bulta fast kanten som i Dragracebilar?
Fylla med skum istället för luft?

Att luften försvinner är ingen risk när däcket lämnar fälgen eftersom de flesta kör med innerslang.
Det där med skum har jag funderat på, det blir ju viktökning som heter duga av att köra dubbat och sedan skum på det...

Någon som har koll på vad en "korv" väger till ett crossdäck?
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Att luften försvinner är ingen risk när däcket lämnar fälgen eftersom de flesta kör med innerslang.
Det där med skum har jag funderat på, det blir ju viktökning som heter duga av att köra dubbat och sedan skum på det...

Någon som har koll på vad en "korv" väger till ett crossdäck?


För tungt :confused:.med 320st dubb i bakdäcket o rullrotation på däcket i 300km/h så ska däcket hålla för 1600kg i dubbvikt...
Det blir mycket tyngre med korven i däcket sen gör den ingen nytta heller då korven ligger bara där i däcket,det är ju fortfarande däcket som ska palla med dubben inte korven.Rätta mig om jag har fel..:rolleyes: Men du kan få åka bob efter min flaka om du vill mange...:D
 

Robz

Guest
Att luften försvinner är ingen risk när däcket lämnar fälgen eftersom de flesta kör med innerslang.
Det där med skum har jag funderat på, det blir ju viktökning som heter duga av att köra dubbat och sedan skum på det...
Någon som har koll på vad en "korv" väger till ett crossdäck?
Skumkorv är vid närmare eftertanke nog inte så bra vid dessa hastigheter... Lateral accelleration ("centrifugalkraft") lär platta ut den i däcket och möjligen skapa obalans. Slang känns nog bättre :tummenupp
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
För tungt :confused:.med 320st dubb i bakdäcket o rullrotation på däcket i 300km/h så ska däcket hålla för 1600kg i dubbvikt...
Det blir mycket tyngre med korven i däcket sen gör den ingen nytta heller då korven ligger bara där i däcket,det är ju fortfarande däcket som ska palla med dubben inte korven.Rätta mig om jag har fel..:rolleyes: Men du kan få åka bob efter min flaka om du vill mange...:D

1600 kg. Inte mer:näsblod
Nu är ju inte jag fartdåre och jag glömde nämna inriktningen med mina isdäck. För mig är det bara enkelt "hopp och lek":banana. Hastigheter lite över 100 blås på runbana och gärna på ett hjul åt gången när jag klarar det. Så det skulle det var intressant att testa korv. Elimenera risken för punka helt enkelt. Risken med korv är nog att däcket blir för mjukt så att dubben kan vicka mer och nöta mer i däcket än vid hårt pumpat. Vet iofs inte hur hårda, tunga och tighta korvarna är i ett crossdäck och hur de beter sig/känns kontra luftslang.

Dock så finns det ingen korv till sporthojar vad jag vet så redan där drar jag i bromsen å hänger mig åt luftfylld slang denna vinter.

Vad kör du med för lufttryck?
 
Last edited:

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
1600 kg. Inte mer:näsblod
Nu är ju inte jag fartdåre och jag glömde nämna inriktningen med mina isdäck. För mig är det bara enkelt "hopp och lek":banana. Hastigheter lite över 100 blås på runbana och gärna på ett hjul åt gången när jag klarar det. Så det skulle det var intressant att testa korv. Elimenera risken för punka helt enkelt. Risken med korv är nog att däcket blir för mjukt så att dubben kan vicka mer och nöta mer i däcket än vid hårt pumpat. Vet iofs inte hur hårda, tunga och tighta korvarna är i ett crossdäck och hur de beter sig/känns kontra luftslang.

Dock så finns det ingen korv till sporthojar vad jag vet så redan där drar jag i bromsen å hänger mig åt luftfylld slang denna vinter.

Vad kör du med för lufttryck?

Luftrycket kör jag med olika.Men du behöver inget speciellt för det du ska göra mange,i med så många dubb som du kan få i däcket bara då får du ett 7 jävla fäste o sen en inneslang sen är det bara o stunta för fullt,det håller,fö fan.:banana du ska få åka med mig på isen bakpå busan i orsa ska du få känna på drag...:D
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top