Ishojen.....GSX-R 1000-03

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Låter trevligt med mera effekt! Du hade inte turbo när du körde 2009 eller? Undrar när en standard gsxr 1000 börjar sega och vad den orkar komma upp i för toppfart???

Jag körde utan turbo -09 o kom upp i 247,81km/h i snitt med busan med power comander o 4-1 systen.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Snygga däck!
Och så är det mycket roligare med hemlagat! Fast jag ska ärligt säga att jag tog av M6-framdäcket o bytte till rallydubbat crossdäck fram, inför Speed Weekend.
För att få bort vikt och för att man inte vet vid vilken hastighet hemmagjort däck går sönder. Crossdäcket håller väl inte för vilka hastigheter som helst heller, men man måste våga lita på grejerna fram. Iaf om man ska ända till Funäsdalen...
Men med Vmax brukar "vi" bara tävla rakt fram på isen, så det är ju lite andra förutsättningar. Då står M6-hojarna kvar o spinner, medan de med spik redan passerat 60-fot...
Fast bak fick spikarna vara kvar inför Funäs, trots risken, men det var ju bra i modden i vintras.
Men i år blir det nog att komplettera med ett M6 i bak, glest med kort utstick, man vet ju inte vad det kan tänkas bli för väder denna gång.
Finndubb funkar säkert skitbra, iallafall framtill, men bak vet jag inte, om man har för mkt pulver. Men det gäller ju att hitta däck med rätt dimension och klossar att sätta finndubben i också. Finns inte till min.
Men det är mycket coolare med skruv o spik! I synnerhet om man gjort dem själv!
Och ja, bakdäcket "äggar sig" 2-3 cm på mitten och gör spår i svingen.:tummenupp
Hoppas vi syns i Funäs i vinter!
P.s. Jag loctitade alu-brickorna, (istf svets), innan tappade man en del, om man säger så. M6 med nyloc har inte lossnat, men jag loctitar de också, om jag åker till fjällen.

Körde du med dessa däck i Funäsdalen? Tänkte vad de säger på besiktningen när det inte är dubbat ända ut på sidorna? Jah hade nämligen tänkt att dubba en uppsättning som inte går ända ut till kanten på däcken. :gnissla
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Man kan fråga i förväg om ens konstruktion duger. Säkert skicka bilder o så. När jag åkte till Norrtälje för att öva på Glenns bana, så inspekterade han även där innan man fick köra. Det är bra med kontroller... Nån förra året fick bakslag för att de inte satt fast ordentligt o fick skruva åt dem o komma tillbaka till besiktningen.
Men hade man ett däck som såg friskt ut och satt brickor på insidan, (kunde de ju inte se), så spikarna inte sprutar, så ska de väl inte stoppa en.
De kan ju inte säga att din konstruktion inte funkar. Det måste ju provas!:tummenupp Men kommer man med Trallskruv inifrån utan brickor och mutter antar jag att man riskerar att bli stoppad.
Kalevi B satte ju t.ex. på ett framdäck med en enda rad med inifrån skruvad "självborrande montageskruv" o utskick på ca 10mm. Ingen mutter, de slungas ju utåt. Det tror jag är ett perfekt val! (Om man vågar...)
De står ju inte där för att jävlas med en. Men vill minnas att de frågade hur fort man tänkt köra o då sade jag typ 200.
Sedan gjorde de en normal kontroll att det fanns bromsar och gungade fjädringen samt testade att Dödmansgreppet fungerade.
Säkert också lite runt att allt satt fast, hjulmuttrar åtdragna etc. saker som jag inte såg att de gjorde.
Nä, du får nog komma med en enda zickzack rad med skruv ibak om du vill. Vi ska ju bara rakt fram. Sitter de bara fast, så ska det inte vara något problem. Snarare en fördel med mindre total tillförd vikt.
Vid någon viss hastighet kommer allas däck gå sönder....
Jag håller nu på att bestämma mönster, längd på skruven och mutterval..Svårt!!!
Men ca 20% av däckbredden på var sida blir det inga skruvar på, fast jag har gått ner till 140-bredd o då finns det ingen anledning att ha skruvar annat än i mitten, på max en bredd av 8-10 cm kasnke.
Förmodligen blir de för många och för långa även denna gång, men jag går nog från 200 till 100-130st, inte färdigfunderat än.:tungan

Men det kan aldrig vara fel att kolla i förväg o skicka en beskrivning o någon bild till de som besiktigar.
Saxat från inbjudan:
maila gärna säkerhets frågor under byggtiden eller före tävling så hjälper vi till så fordonet går igenom besiktningen, görs på info@Landracing.se
 

Bifogat

  • 40mm_beslut.JPG
    40mm_beslut.JPG
    55.2 KB · Visningar: 166
Last edited:

Niklas_A

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 600 fighter -99, Ktm 525 -05, gsxr 600 stunthoj -02
Vad anser ni att man behöver för kvalité på bultarna? Jag vill köpa M6 30mm, men varifrån? Jag gissar att biltemas 8.8 och motsvarande inte alls duger?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vad anser ni att man behöver för kvalité på bultarna? Jag vill köpa M6 30mm, men varifrån? Jag gissar att biltemas 8.8 och motsvarande inte alls duger?

Jag kör med försänkt M6x30 slipad så att den är ca 29 mm lång. Då blir utsticket på ett begagnat däck allt mellan 10-15 mm beroende på hur slitet däck du har. Brukar vara längre utstick på mitten då de flesta begagnade däck är lite plattare där. Använder du ett nytt däck så är 30 mm skruv på gränsen till för korta. Men ett utstick på 12-13 mm från muttern är nog ganska lagom. Det jag använder är:

M6x30 försänkt 10.9
Bricka på insidan 10,5x22x2
Bricka på utsidan nitbricka 6x25x1,5
Nylocmutter med låg skalle(6 mm)

Har aldrig provat med 8.8 kvalité så jag kan inte svara på hur bra de håller.

Varför så stora o långa skruv för.

För att man ska nå genom däcket....:arsele

www.skruvospik.se ring för beställning så får du bättre pris.

M6x25 i 8.8 räcker o det är väl vad alla kör med ?

Biltemas är typ 3-4ggr så dyrt.

M6x25 skulle jag inte rekommendera då det skulle bli för litet utstick. Man måste nog ha minst 10 mm utstick från muttern. Så fort det är lite snö på isen så trycks ju däcket upp och dubbarna fäster inte. Lite snö går bra men när det packas blir det inte lika roligt. Bäst att köra på en plogad bana.
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag kör med försänkt M6x30 slipad så att den är ca 29 mm lång. Då blir utsticket på ett begagnat däck allt mellan 10-15 mm beroende på hur slitet däck du har. Brukar vara längre utstick på mitten då de flesta begagnade däck är lite plattare där. Använder du ett nytt däck så är 30 mm skruv på gränsen till för korta. Men ett utstick på 12-13 mm från muttern är nog ganska lagom. Det jag använder är:

M6x30 försänkt 10.9
Bricka på insidan 10,5x22x2
Bricka på utsidan nitbricka 6x25x1,5
Nylocmutter med låg skalle(6 mm)

Har aldrig provat med 8.8 kvalité så jag kan inte svara på hur bra de håller.



För att man ska nå genom däcket....:arsele



M6x25 skulle jag inte rekommendera då det skulle bli för litet utstick. Man måste nog ha minst 10 mm utstick från muttern. Så fort det är lite snö på isen så trycks ju däcket upp och dubbarna fäster inte. Lite snö går bra men när det packas blir det inte lika roligt. Bäst att köra på en plogad bana.

Det går inte att ploga bort modden, eller ha fler banor?? Verkar ju assvårt att köra i modd på 10-20cm
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det går inte att ploga bort modden, eller ha fler banor?? Verkar ju assvårt att köra i modd på 10-20cm

Ska du köra i snömodd så är det nog dubbade crossdäck som gäller, om ens det funkar. Dessa däck är gjorda för ren blank-is eller med en liten skara/snötäcke på. Märker när man börjar svänga att det släpper om det är för mycket snö på isen.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
döööh...
Varför så långt utstick dåå :mad:

Det är inte så himla långt utstick med 10 mm. Ser kortare ut i verkligheten tycker jag. På mina första isdäck jag gjorde hade jag nog 13-14 mm utstick och där släppte det i vissa kurvor där det låg massa snö. Men det beror ju på vilket underlag man ska köra på...
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det är inte så himla långt utstick med 10 mm. Ser kortare ut i verkligheten tycker jag. På mina första isdäck jag gjorde hade jag nog 13-14 mm utstick och där släppte det i vissa kurvor där det låg massa snö. Men det beror ju på vilket underlag man ska köra på...

Hrm, vartifrån mäter du utsticket?

Fan en m4 med 7-8mm utstick borde ju va finemang :va
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Hrm, vartifrån mäter du utsticket?

Fan en m4 med 7-8mm utstick borde ju va finemang :va

Utsticket mäter man från mutterns övre del så egentligen är utsticket 6 mm längre(mutterns höjd). M4 skulle böja sig illa kvickt...
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Utsticket mäter man från mutterns övre del så egentligen är utsticket 6 mm längre(mutterns höjd). M4 skulle böja sig illa kvickt...

Men behövs det verkligen så mkt utstick?
En M4 med totalt utstick på 7-8mm från däcket så att säga borde väl kunna funka galant?

Men ja antar jag tankevurpar nåt enormt annars hade det la redan gjorts :D
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Det låter lite tunt med M4, men M5 kanske funkar. I synnerhet ju kortare skruv man använder. Men har aldrig provat.
I min bild ovan är det 30mm beg. till höger och ny 40mm till vänster, i ett nytt däck, (med normal mutter). Bilden luras lite, kanske, 30mm har nog slitlits några mm också.
Men 40 tycker även jag vart lite för långt för S-Weekend.
Just nu känns 35mm med låg mutter mest rätt.

Fast det är lååång tid kvar att bestämma sig på!:tummenupp
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Bara som jämförelse så ser min bildäck ut såhär.

M6x30 + låg låsmutter med 1mm´s brickor på var sida.
Däcken är nyregummerade rallycrossdäck. av märket Colway.
(regummerade däck = lite mera gummi än ett icke reg...)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag tycker det verkar vara så onödigt med så långa o feta dubb, i synnerhet om man ska köra fort rakt fram.
Kortare o tunnare dubb borde väl kunna funka bra åtminstone på plogade banor rakt fram.
Endurodubbade hojdäck o rallydubbade bildäck biter ju fast rätt rejält ändå?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top