Ishojen.....GSX-R 1000-03

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Snygga däck!
Och så är det mycket roligare med hemlagat! Fast jag ska ärligt säga att jag tog av M6-framdäcket o bytte till rallydubbat crossdäck fram, inför Speed Weekend.
För att få bort vikt och för att man inte vet vid vilken hastighet hemmagjort däck går sönder. Crossdäcket håller väl inte för vilka hastigheter som helst heller, men man måste våga lita på grejerna fram. Iaf om man ska ända till Funäsdalen...
Men med Vmax brukar "vi" bara tävla rakt fram på isen, så det är ju lite andra förutsättningar. Då står M6-hojarna kvar o spinner, medan de med spik redan passerat 60-fot...
Fast bak fick spikarna vara kvar inför Funäs, trots risken, men det var ju bra i modden i vintras.
Men i år blir det nog att komplettera med ett M6 i bak, glest med kort utstick, man vet ju inte vad det kan tänkas bli för väder denna gång.
Finndubb funkar säkert skitbra, iallafall framtill, men bak vet jag inte, om man har för mkt pulver. Men det gäller ju att hitta däck med rätt dimension och klossar att sätta finndubben i också. Finns inte till min.
Men det är mycket coolare med skruv o spik! I synnerhet om man gjort dem själv!
Och ja, bakdäcket "äggar sig" 2-3 cm på mitten och gör spår i svingen.:tummenupp
Hoppas vi syns i Funäs i vinter!
P.s. Jag loctitade alu-brickorna, (istf svets), innan tappade man en del, om man säger så. M6 med nyloc har inte lossnat, men jag loctitar de också, om jag åker till fjällen.

Gött mos! Vi får se om de tar i svingen. Tycker att det är lite nära nu. Förra gången jag körde med hemmagjorda däck så klarade jag svingen men jag körde ju inte i 300 km/h direkt. Den som lever får se...
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Mange, hur nära ligger dubben i mitten på däcken svingen?
Är det inte bara att flytta bakhjulet så långt bak det går om det är för nära? Eller är det redan gjort?
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Trevlig cykel med dubbar! :yoparty

Hur håller luften sig kvar i däcket?
Såg filmen där det small till rejält med punka.
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Man gör så små hål som möjligt och skruvar in M6'an. (Helst smälta hålet, glödgad eker(?), för borra sönder hållfasthet är inte lika bra).
Vissa kör lite kletigt tätningsmedel (rätt sort) runt skruven när den skruvas i, överskottet smetas ut på insidan under brickan, sen får det vara bra.
Lite högre däcktryck, bara. Skruvarna strävar ju utåt när man kör.

Lite jobbigt med pyspunka mitt på sjön om det inte vart bra, men då finns de som :
Kokat o penslat typ sikaflex på insidan, efter att ha tvättat hela insidan med typ T-röd eller bromstvätt, för att det ska fästa o bli tätt.

Eller så har man innerslang. Kanske i kombination med sikaflex eller uppskuren bilinnerslang, för att inte skava sönder. Eller silvertejp...
Men eftersom man ju köper försänkt M6, så blir det rätt slätt på insidan.

Sätter man lång "riktig" spik, kan det vara bra med en uppskuren brandslang på insidan, som spikarna pressas igenom, då armeringen i slangen gör att spikarna inte viker sig lika mkt. Men nu börjar monteringen bli riktigt jobbig...

Mange lär väl berätta hur han gjort, men jag har iaf innerslang och hade så tjockt "gods" i däcket, så det är stadigt utan brandslang, som ändå inte fått plats, spiken hade varit för korta då. Borrade gjorde jag också.
Hade bråttom.
Man lär sig väl ju fler däck man gör...:tummenupp
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Mange, hur nära ligger dubben i mitten på däcken svingen?
Är det inte bara att flytta bakhjulet så långt bak det går om det är för nära? Eller är det redan gjort?

Dubben ligger mellan 5 -8 mm från kedja/sving på min hoj. Kedjan kvittar ju men svingen blir lite mera kritiskt. Ska man åka i lite högre hastighet eller accelerera fort så ser man på filmen att däcket vidgar sig en del. Bäst är ju så långt bak som möjligt. Om man nu tänker åka fort. Har inte en aning vad däcken håller tål i hastighet. Säkrast är väl att hålla sig under 200-strecket...:hojraket

Trevlig cykel med dubbar! :yoparty

Hur håller luften sig kvar i däcket?
Såg filmen där det small till rejält med punka.

Förhoppningsvis håller däcket tätt hela tiden. Jag har en 10,5 mm bricka och en M6 försänkt så att skruven "sjunker" in i brickan. Sen har jag lagt silvertejp på däckets insida och en innerslang. Har inte provat däcket än pga brist på is, men uppdatering kommer!
Filmen är ju från Peter Vestmans Turbo-hayabusa så där är det väl ganska mycket påfrestning och hög fart....:gnissla

Man gör så små hål som möjligt och skruvar in M6'an. (Helst smälta hålet, glödgad eker(?), för borra sönder hållfasthet är inte lika bra).
Vissa kör lite kletigt tätningsmedel (rätt sort) runt skruven när den skruvas i, överskottet smetas ut på insidan under brickan, sen får det vara bra.
Lite högre däcktryck, bara. Skruvarna strävar ju utåt när man kör.

Lite jobbigt med pyspunka mitt på sjön om det inte vart bra, men då finns de som :
Kokat o penslat typ sikaflex på insidan, efter att ha tvättat hela insidan med typ T-röd eller bromstvätt, för att det ska fästa o bli tätt.

Eller så har man innerslang. Kanske i kombination med sikaflex eller uppskuren bilinnerslang, för att inte skava sönder. Eller silvertejp...
Men eftersom man ju köper försänkt M6, så blir det rätt slätt på insidan.

Sätter man lång "riktig" spik, kan det vara bra med en uppskuren brandslang på insidan, som spikarna pressas igenom, då armeringen i slangen gör att spikarna inte viker sig lika mkt. Men nu börjar monteringen bli riktigt jobbig...

Mange lär väl berätta hur han gjort, men jag har iaf innerslang och hade så tjockt "gods" i däcket, så det är stadigt utan brandslang, som ändå inte fått plats, spiken hade varit för korta då. Borrade gjorde jag också.
Hade bråttom.
Man lär sig väl ju fler däck man gör...:tummenupp

Första gången jag gjorde däck penslade jag ett heltäckande lager sikaflex över skruvskallarna. Det resulterade i lite för mycket vikt i däcken. Sen har jag ca 200 st skruvar färre i dessa däcken. Kör balanserat också. Hoppas på bra resultat!
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Fan nu blev man ju sugen på att få klart ett backdäck också. Framdäcket fixades förra vintern men det tog längre tid än jag trodde att slipa skruven (3 heldagar i garaget) på julas billigaste slip :näsblod.

Blir till att inhandla en bandslip eller sälja framdäcket :gnissla
 

Bifogat

  • 20101010216.jpg
    20101010216.jpg
    237.6 KB · Visningar: 451

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Fan nu blev man ju sugen på att få klart ett backdäck också. Framdäcket fixades förra vintern men det tog längre tid än jag trodde att slipa skruven (3 heldagar i garaget) på julas billigaste slip :näsblod.

Blir till att inhandla en bandslip eller sälja framdäcket :gnissla

Då tycker jag du ska tillverka ett bakdäck också!!!
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Det tycker jag med.
Jag använde bänkslip, en M6 maskinskruv (16:9?) i minuten minst, hann man med. Med en jigg ung. som Manges, en 90 graders stålvinkel som spändes med tving, borrade hål i den och snurrade sedan skruven i hålet med skruvdragare för att skruven skulle bli vass. i typ 45 graders vinkel mot stenen.

Från 199:- på Jula.

Bild på framdäcket, som jag numer tagit bort, alltså. O på SpeedWeekend skulle det nog räcka med de två mittenraderna. Där svänger man inte så mkt... :tummenupp

Tror att MAnge vill ha lite andra närbilder också... :)
T.ex. bif. Kwikpixx kan finnas hos välsorterade MC/Skoterhandlare, det finns extralånga med Stor skalle, så man kanske inte ens behöver bricka på insidan. Annars kan man söka på "Studs" på nätet, så finns stort urval. Min favorit är såklart den mejselformade "Drag stud"...:Bugar
Men man behöver nästan veta hur tjockt däcket är o om man ska ha bricka, så man köper rätt längd, ju...
 

Bifogat

  • 251042-jpg.jpg
    251042-jpg.jpg
    2.7 KB · Visningar: 2,358
  • kvartsdäck.JPG
    kvartsdäck.JPG
    73.4 KB · Visningar: 365
  • Beg_spik.JPG
    Beg_spik.JPG
    65.6 KB · Visningar: 362
  • ny_spik_liten.JPG
    ny_spik_liten.JPG
    36.7 KB · Visningar: 309
  • kwikpixx.jpg
    kwikpixx.jpg
    4.2 KB · Visningar: 2,318
  • Drag Stud.jpg
    Drag Stud.jpg
    5 KB · Visningar: 2,312
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det tycker jag med.
Jag använde bänkslip, en M6 maskinskruv (16:9?) i minuten minst, hann man med. Med en jigg ung. som Manges, en 90 graders stålvinkel som spändes med tving, borrade hål i den och snurrade sedan skruven i hålet med skruvdragare för att skruven skulle bli vass. i typ 45 graders vinkel mot stenen.

Från 199:- på Jula.

Bild på framdäcket, som jag numer tagit bort, alltså. O på SpeedWeekend skulle det nog räcka med de två mittenraderna. Där svänger man inte så mkt... :tummenupp

Tror att MAnge vill ha lite andra närbilder också... :)
T.ex. bif. Kwikpixx kan finnas hos välsorterade MC/Skoterhandlare, det finns extralånga med Stor skalle, så man kanske inte ens behöver bricka på insidan. Annars kan man söka på "Studs" på nätet, så finns stort urval. Min favorit är såklart den mejselformade "Drag stud"...:Bugar
Men man behöver nästan veta hur tjockt däcket är o om man ska ha bricka, så man köper rätt längd, ju...
Men det är ju en sån julamaskin jag har, men inte pallar den 1 skruv/min?! Om man lägger för mycket tryck så orkar den inte och allt eftersom att stenen slipas ned så måste man ändra vinkel så en fast jig funkar inte riktigt...

Kanske jag som inte fattar bara :)
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Hmmm, ja, jag använde inte exakt en sån, utan snodde farsans... Exakt vad den motsvarar hos Jula vet jag inte, men typ liknande.
Visst, stenen ser inte riktigt ut som förr..., men den behövde inte bytas.
Däremot orkade den, så motorn kanske är lite starkare då.
Höll fast jiggen med tving och flyttade runt den lite några gånger, för att använda så mkt. av stenen som gick.
Använde dock inte mitt fram, utan bara på sidorna, så stenen fick liksom en "midja", till slut.
Jiggen var bara en väldigt tjock stålplåt typ 8x8cm, som veks till 90grader (8x4x4) och det borrades 1 hål, klart! (fast storleken är ju inte så noga, jag tog vad som råkade finnas, måste ju funka med en stadig "byggvinkelspikplåt" för 10:- på Clas Ohlson, (inte för smal, så den inte går att spänna fast o slipa samtidigt))
Det är 160st i det framdäcket och det gick på under 2,5 timme, så det var mer än 1 i minuten, o då provade man sig fram lite i början, innan man fick upp farten.
Möjligen om det råkade vara ett annat material i stenen också(?)
En i klubben som hade väldigt bråttom stoppade i skruvarna först och kapade de snett på plats efteråt, med vinkelslip. Effektivt och modigt! Men funkade bäst rakt fram, (vilket iofs var målet).

Okejdå, kollade på den nu, 300W och större sten (180mm), så ett par hundringar till, eller längre tid o kanske en ny sten...
Men vad gör man inte för ett par spikdäck! :-D
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
De skruvarna i mitten på nedre bilden ser ju perfekt ut! Gogglade lite på drag studs och fick fram en sida i USA. Men 84 dollar för 96 stycken är för dyrt! Finns det inga billigare någonstans?
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Det man ska o måste ta hänsyn till när man gör egna dubbdäck är att i mitt fall med turbo på hojen är att se till att få så många dubb som möjligt ner i isen samtidigt,jag har 328hk på slangen o det delat på min mängd med dubb i isen samtidigt blir 328 delat på 5 blir 65,6hk/dubb o det är mycket hästar på liten yta som däcket håller ihop,o har man mindre dubb i isen håller inte däcket vid fullt pådrag...:rolleyes: tar man det lungt kanske det håller.men vem fan gör det :va
Hoppas det kommer många till orsa o kör det vore skitkul..:banana:banana

Ha en bra vinter..
 

Bifogat

  • X_TOB1666.jpg
    X_TOB1666.jpg
    239 KB · Visningar: 653
  • 33681_165375183488403_100000477679366_508448_579332_n.jpg
    33681_165375183488403_100000477679366_508448_579332_n.jpg
    108 KB · Visningar: 549

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det man ska o måste ta hänsyn till när man gör egna dubbdäck är att i mitt fall med turbo på hojen är att se till att få så många dubb som möjligt ner i isen samtidigt,jag har 328hk på slangen o det delat på min mängd med dubb i isen samtidigt blir 328 delat på 5 blir 65,6hk/dubb o det är mycket hästar på liten yta som däcket håller ihop,o har man mindre dubb i isen håller inte däcket vid fullt pådrag...:rolleyes: tar man det lungt kanske det håller.men vem fan gör det :va
Hoppas det kommer många till orsa o kör det vore skitkul..:banana:banana

Ha en bra vinter..

Men i mitt fall som bara har 164 hk så borde jag väl inte behöva hur mycket skruv som helst. Jag borde ju kunna göra samma mönster som jag har på mina nuvarande isdäck fast jag skippar de yttre raderna på varje sida. Känns som jag inte behöver svänga så mycket på Speed Weekend... Bara massa onödig vikt som snurrar med. Blir att bygga nytt i alla fall och ha med mina andra som reserv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men i mitt fall som bara har 164 hk så borde jag väl inte behöva hur mycket skruv som helst.

Många som skruvdubbar sätter för mycket dubb vilket ger sämre tryck på dubben. Dubben kommer alltså inte tryckas ner i isen lika mycket med fler dubb vilket i sin tur ger sämre grepp.

Vad som är ideal mängd vill jag inte spekulera i. Det blir ju även beroende av hojens vikt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top