Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Avståndet till ljudkällan är helt avgörande för värdet. T.ex kan ett par freestylehörlurer avge skadliga ljudnivåer vid örat men hörs knappt i rummet. Därför är ett bra mätinstrument bara en liten del av en bra mätning.
Jag har jobbat med olika precisionsmätningar inom radioområdet i 20 år (dock ej ljud).
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Till er som är kritiska till ljudmätningen och diskningen, bör tänka på...

Om 1/3 del av alla förare struntar i att fixa sina avgassystem så dom klarar reglementet. Och 2/3 delar fixar sina avgassystem så dom klarar reglementet.

Så skriker ni er hesa för att försvara den 1/3 delen som blir diskade för att dom inte åtgärdat sitt system. Medans 2/3 delar av alla förare tycker att det är helt rätt att 1/3 del blev diskade.

Om man själv är duktigt och sänker sitt ljud med eventuell effektförlust, så vill man ju inte att dom som skiter i det ska klara sig i alla fall.

Om ni tycker att regeln med ljudmätning är tokig, så borde ni engagera er i att förändra regeln, inte skrika på den stackare som tagit på sig att göra ett jobb som krävs för att vi ska få köra tävling över huvud taget.

Samtliga tävlande skulle nog helst vilja att det inte fanns grannar och ljudkrav så att vi fick köra med öppna megafoner a la MotoGP (130b). Men nu ser det inte ut så.

Stor eloge till ljudkillarna som tar på sig det här ansvaret i år.
Även om ni får mycket skit från dom (några) som gapar och skriker, så är det betydligt fler som tycker att ni gör ett bra jobb. :tummenupp

Dessutom pratade jag med Mike "luff" i helgen. (Mike och jag har våra duster emellanåt, men oftast har vi en bra dialog). Och han förklarade att så fort vi fått ner ljudet på tävlingar och träningar så han inte behöver lägga dom på dom få bullerdagar som finns. Så är hans ambition att öka antalet tävlingar och träningar för motorcyklar.

Och det är väll en anledning så god som någon till att alla borde fixa sina avgassystem pronto.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Till er som är kritiska till ljudmätningen och diskningen, bör tänka på...

Om 1/3 del av alla förare struntar i att fixa sina avgassystem så dom klarar reglementet. Och 2/3 delar fixar sina avgassystem så dom klarar reglementet.

Det handlar väl om att dom som inte klarade sig inte får veta det för än dom kommer i mål och inte att dom struntar i det. Och det är inget man kan förbereda sig för innan hemma då man inte kan mäta ljudet hemma i garaget.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det handlar väl om att dom som inte klarade sig inte får veta det för än dom kommer i mål och inte att dom struntar i det. Och det är inget man kan förbereda sig för innan hemma då man inte kan mäta ljudet hemma i garaget.
Vill du göra en statiskt ljudmätning finns det flera sätt.

* Låna en polare I-phone. Ger en hyfsad bild, om du vet vad du ska mäta och hur.
* Prata med ditt lokala miljö och hälsa kontor och be att få låna deras mtutrustning.
* Ta din hoj till Bilprovningen och betala för att få den mätt.
* Ring till Sundsvall Audio och fråga om du får låna en dB mätare från dem.

De som förespråkar statisk mätning har väl redan gjort detta antar jag?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det handlar väl om att dom som inte klarade sig inte får veta det för än dom kommer i mål och inte att dom struntar i det. Och det är inget man kan förbereda sig för innan hemma då man inte kan mäta ljudet hemma i garaget.

Det kan ju inte vara svårare än att bänkköra hojjen för max effekt.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Vilket värde ska den visa statiskt som motsvara flyby?
Hur långt ifrån avgastöret ska jag hålla mätarn.
Vilket varvtal?
Jag har en egen dB mätare så jag behöver inte låna någon.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vilket värde ska den visa statiskt som motsvara flyby? Hur långt ifrån avgastöret ska jag hålla mätarn.
Vilket varvtal?
Ta med dig hojen, åk till någon avlägsen plats, tex ett industriområde, ställ en polare med ljudmätaren tio meter ifrån där du tänker passera och köra fram och tillbaka ett par gånger. Problem solved.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Ta med dig hojen, åk till någon avlägsen plats, tex ett industriområde, ställ en polare med ljudmätaren tio meter ifrån där du tänker passera och köra fram och tillbaka ett par gånger. Problem solved.

Ja, det är väl det enda sättet egentligen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vilket värde ska den visa statiskt som motsvara flyby?
Hur långt ifrån avgastöret ska jag hålla mätarn.
Vilket varvtal?
Jag har en egen dB mätare så jag behöver inte låna någon.

Mät en hoj med originalsystem som en referens. Mät sedan din.
Samma värde? Ta en kopp kaffe.
För högt? Gör något!

Och för att förekomma frågan "Vad ska jag göra" så kommer här ett par tips:
1. Prova en dB-killer. Fortfarande för högt?
2. Byt ljuddämpare.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Till er som är kritiska till ljudmätningen och diskningen, bör tänka på....

Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att det är många som delar min uppfattning om det här med buller och ljudmätningarna.

Jag är VERKLIGEN inte emot att vi ska hålla ner ljudet, och heller inte emot att vi har 95db som gräns, eller att vi diskar dom som inte håller sig under gränsen. Om vi kan hålla nere bullret från hojarna och det resulterar i bättre relationer med grannarna och att vi kan få köra mera så är det ju jättebra!

Att stångas med länsstyrelser, kommuner, grannar, osv är ett tufft jobb för banägarna, och att vi förare inte sköter oss gör inte saken lättare.


Det som är det stora problemet tycker jag är dom inkonsekventa mätresultaten, och ibland lite klantigt skötta mätningar som resulterar i att diskningarna blir lite av ett lotteri ibland.

Att en förare kan köra i fyra hela dagar på Anderstorp, med mätutrustningen igång, utan att någon klagar. Sedan ställer man sig någon annanstans och mäter på första kvalet, och får då helt andra värden och svartflaggar/stoppar förare som tidigare gått och trott att man klarar ljudkraven.

I och med att man använder handhållna mätare som man flyttar runt på olika ställen och olika sidor på banorna så får man hela tiden olika värden på exakt samma cykel. Och eftersom det är omöjligt för oss som förare att själva kontrollera våra hojar (eftersom man inte använder stillastående mätningar) så sitter vi i det här fallet helt i knät på dom som mäter på träningar och tävlingar. Kan man då köra en jäkla massa varv på olika banor utan att någon klagar, så går man ju och tror att man klarar ljudmätningarna. Ända tills man helt plötsligt blir diskad på ett race. Man får som förare inte en ärlig chans att anpassa sig till reglerna innan man blir diskad.
Och DET tror jag är en stor anledning till att folk blir upprörda. INTE att vi måste låta mindre, att man diskar dom som låter för mycket, eller reglerna i sig.

När man sedan inte är konsekvent i sina bedömningar så gör man det ju ÄNNU svårare för oss förare. Om vi har en regel som säger 95db, och man bara diskar dom som låter över 100db, så finns det ju garanterat en hel drös med förare som låter över det gällande gränsvärdet, men som inte blir diskade eller får en tillsägelse. Dom förarna går då och tror att deras hojar är OK eftersom ingen säger nåt. Och sen när man helt plötsligt bestämmer sig för att följa reglementet på nästa tävling så åker man dit och blir diskad när man hela tiden trott att man är OK. Och då måste man stå och stressmeka ihop nån lösning på kvällen i depån när man skulle haft flera veckor på sig i lugn och ro hemma i garaget om man blivit tillsagd redan från början.

Att man inte är konsekvent med diskningarna gör ju också att folk blir irriterade. Om någon låter 100db och blir diskad för att man inte klarar dom 95db som reglementet kräver, och sen släpper arrangören igenom en annan som kanske låter 98db för att man "bara tar dom värsta syndarna" så är det ju klart att folk blir sura. "Varför blir jag diskad, men inte han som också låter för mycket?" eller "Varför blir INTE han diskad som låter 98db när jag åker runt med orinalsystem för att klara ljudkraven"

Det är ju som att alla skulle åka med fultrimmade hojar, och man bara tog bort dom som hade trimmat mest men släpper igenom dom som bara har trimmat lite. Det sänder ju ut en helt skev signal till oss förare.

Jag kör alltid med min db-killer i, och har aldrig blivit tillsagd eller diskad hittils. Men jag har å andra sidan aldrig fått mina mätvärden redovisade, eller fått någon kvittens på att jag ligger inom gränserna så ja har ju egentligen INGEN ANING!
Så det är ju ändå med en viss oro som jag åker till tävlingarna varje gång, för man vet ju aldrig...
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det som är det stora problemet tycker jag är dom inkonsekventa mätresultaten, och ibland lite klantigt skötta mätningar som resulterar i att diskningarna blir lite av ett lotteri ibland.

Att en förare kan köra i fyra hela dagar på Anderstorp, med mätutrustningen igång, utan att någon klagar. Sedan ställer man sig någon annanstans och mäter på första kvalet, och får då helt andra värden och svartflaggar/stoppar förare som tidigare gått och trott att man klarar ljudkraven.

Det ska ju inte spela nån roll vart man mäter, 10meter från bankanten, banan runt, vilken sida som helst.

MEN jag förstår att det är lite trist när man tror att det är OK och på nästa mätställe håller man annat varvtal/fart bla bla osv och ljudet blir nåt annat, dock är det ju nåt man kommer få vara beredd på.

hur sen straffet ska utformas, DQ?, tidstillägg?, böter? kan man ju diskutera.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
saxxar från highsidser /Luff

(han har en viktig rad där)

Kan vi ha gjort det bättre i Falkenberg? Kanske, men resultatet hade varit densamma! Vi har lärt oss, för att slippa tjafset så ska vi ge möjlighet till egna mätresultat under fredagens träningar, men detta är enbart en indikation, ingenting annat. Varför chansa om ditt avgassystem inte räcker till? Då får ni byta avgassystem, packa om, längre rör med mera. Tror inte Svemo fäller för bullerdämpande åtgärder som kanske går emot en annan regel, det vill säga avgasröret utanför chassit, i så fall skickar jag in en motion om regeländring!
 

Tomgang

www.spjeldnes-racing.com
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norge
Hoj
Yamaha YZF R6 + Yamaha YZF R1
Jaggu...

Sitat Luff:
"Det syns på hojarna när man har monterat bort db-killers, 40% av de som hade dessa, monterade bort de mellan kval och race. Så varför skulle det vara synd om de?"

Dersom det skulle vise seg at noen er dumme nok til å fjerne Db-killers mellom kval og race, burde de absolutt diskes. Men at Luff her tar alle under samme kam, viser jo bare hvor useriøst hele opplegget er.

Jeg var en av de som ble disket på Falkenberg, mine målinger ble ikke lavere av hverken DB-killer eller andre løsninger som kom fra teknisk personell.
Jeg byttet til og med lyddemper mellom race lørdag og kval søndag.
Mine statiske målinger etter kval søndag var 99-100db, i racet var jeg målt til alt mellom 99 og 104db... Finner det litt rart at målingene skal variere så mye ila et race. Jeg lå ca 10-15m fra neste fører gjennom mer eller mindre hele racet. :huvet
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Sitat Luff:
"Det syns på hojarna när man har monterat bort db-killers, 40% av de som hade dessa, monterade bort de mellan kval och race. Så varför skulle det vara synd om de?"

Dersom det skulle vise seg at noen er dumme nok til å fjerne Db-killers mellom kval og race, burde de absolutt diskes. Men at Luff her tar alle under samme kam, viser jo bare hvor useriøst hele opplegget er.

Jeg var en av de som ble disket på Falkenberg, mine målinger ble ikke lavere av hverken DB-killer eller andre løsninger som kom fra teknisk personell.
Jeg byttet til og med lyddemper mellom race lørdag og kval søndag.
Mine statiske målinger etter kval søndag var 99-100db, i racet var jeg målt til alt mellom 99 og 104db... Finner det litt rart at målingene skal variere så mye ila et race. Jeg lå ca 10-15m fra neste fører gjennom mer eller mindre hele racet. :huvet


Översatt med Google translate.
:tungan

Om det visar sig att någon är dum nog att ta bort Db-killers av valar och ras, bör de kör definitivt. Men det flippers här tar alla i samma kam, visar bara hur oseriös hela systemet är.

Jag var en av dem diskvalificerade i Falkenberg, var mina mätningar inte lägre av DB-killer eller andra lösningar som kom från teknisk personal.
Jag bytte till och med ljuddämpare mellan raserna lördag och söndag ångest.
Min statiska mätningar för valar söndag, 99-100dB i loppet, jag var mätt på allt mellan 99 och 104 dB ... Hitta det inte konstigt att vallokalerna skulle skilja så mycket ila ett lopp. Jag var ungefär 10-15m från nästa föraren genom mer eller mindre hela loppet
 

torerik

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2007
Ort
Sande
Hoj
Ducati 1098R Bayliss Edition
Her er en liste over mine målinger og varvtid (etter hukommelse)
trening fredag: Rundetid 45,8 DB = beskjed om at jeg ikke var i faresonen
kval lørdag: regn
Løp lørdag: fuktig, rundetid 48,7 DB = 102-105-105
kval søndag: tørt, rundetid 46,7 DB = 84
løp søndag: tørt, rundetid 46,7 DB = 92-92-95
 

MC Doktorn

Guest
Helt klart flyttade man referenspunkterna för mätningarna mellan race dag 1 & 2.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top