Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det ska ju inte spela nån roll vart man mäter, 10meter från bankanten, banan runt, vilken sida som helst.

MEN jag förstår att det är lite trist när man tror att det är OK och på nästa mätställe håller man annat varvtal/fart bla bla osv och ljudet blir nåt annat, dock är det ju nåt man kommer få vara beredd på.

hur sen straffet ska utformas, DQ?, tidstillägg?, böter? kan man ju diskutera.

Men det är just det som är problemet tycker jag.

I mitt fall till exempel, så har jag klarat mig hela säsongen med mitt system och db-killern monterad. Men jag vet ju ändå inte om det är OK eftersom jag aldrig sett något mätresultat på min hoj så jag inte vet om jag ligger på ett tryggt avstånd under gränsvärdet eller om det är oroväckande nära, eller kanske t.o.m över fast man har "sett mellan fingrarna".

Dessutom vet jag ju inte om jag haft otur och bara blivit mätt under "gynnsamma" förhållanden på tidigare tävlingar och träningar, eller haft otur att ofta legat i en klunga så det inte gått att mäta mig individuellt på dom mest "ogynsamma" mätpunkterna.

Som sagt, inte lätt att veta. Och därför kommer det att komma som en överraskning den gången man blir diskad (om man blir det).
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Men det är just det som är problemet tycker jag.

I mitt fall till exempel, så har jag klarat mig hela säsongen med mitt system och db-killern monterad. Men jag vet ju ändå inte om det är OK eftersom jag aldrig sett något mätresultat på min hoj så jag inte vet om jag ligger på ett tryggt avstånd under gränsvärdet eller om det är oroväckande nära, eller kanske t.o.m över fast man har "sett mellan fingrarna".

Dessutom vet jag ju inte om jag haft otur och bara blivit mätt under "gynnsamma" förhållanden på tidigare tävlingar och träningar, eller haft otur att ofta legat i en klunga så det inte gått att mäta mig individuellt på dom mest "ogynsamma" mätpunkterna.

Som sagt, inte lätt att veta. Och därför kommer det att komma som en överraskning den gången man blir diskad (om man blir det).

Kom till Mantorp och träna på torsdag så kan du få din hoj uppmätt, Mantorp har samma Norsonic utrustning som falkenberg, anderstorp mfl. och en fast permanent monterad mikrofon som är kalibrerad och används dagligen.
Se bara till att inte åka i grupp så kan vi kolla dig :tummenupp

/Nitrous
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag har inte idiotförklarat dej öht, jag säger bara att innan du idiotförklarar samtliga banägare i landet ska du sätta dej in i problematiken. Dina ljudmätningar i innerstan har inte ett jota att göra med ljudmätning av motorcyklar. Trots det driver du din tes att det är fel på mätmetoden utan att ens ha sett mätmetoden på nära håll.
NFS 2004:16 reglerar mycket riktigt hur mycket ljud som når grannen, men eftersom det inte är rimligt att ha en mätare hos varje granne måste vi mäta där vi kan.
Dina 120 db-maskiner står stilla, dom rusar inte runt en bana i 250 km/h, därför är det betydligt enklare att ljudmäta den typen av utrustning.

De praktiska åtgärder som kan göras på en motorbana kan räknas på ena handens tumme. Bullervallar är verkningslösa på avstånd över 450 meter, den enda verkningsfulla åtgärd som myndigheterna vill ha är begränsningar av verksamhetstiderna, dvs stänga banorna. Om du tror att man löser det genom att mäta på ett annat sätt behöver jag inte idiotförklara dej, det klarar du bra själv......


Detta är mycket riktigt ett problem, det kan jag hålla med om. Jag är dock ganska säker på att det inte är ett mätproblem, utan ett problem vad tävlingsledningen gjort med mätresultatet. Kort sagt, man har inte tillämpat det resultat man fått ut från mätningen enligt regelboken vid det aktuella fallet.

Undra vem som är idiot när du inte begriper förarnas frustration och varför de är frustrerade.
Ni gör ju inte sken av försöka lösa problemet utan säger bara "håll käft" så här ÄR det!!

Om man kan kvala en hel helg (kvaltider oftas snabbare än race, dvs.. ännu mer gas) och vara godkänd enl era superduper smarta mätningar.
Hur kan då en stackars kille bli DQ på tävling??
Kommer hela gäng på en gång, folk torrgasar i depån, högtalaranläggning högt placerad. Folk vill ju få svar på varför de klarar sig ena gången men inte andra(med samma hoj och system).

Tycker du ni har tillförlitliga mätare för ändamålet så borde det inte vara så svårt att få din konsult att svara på deras frågor, så de slipper oron att diskas och inte veta från dag till dag om de går igenom ljudtestet. Att det är något troll med mätningen visar ju hela denna långa tråd, från officiellt håll är det bara "en dåres försvars tal". Hur mycket stör inte publiken på träningsdagar och tävlingar, de drar fullt uppför backen till banan eller kör på ett hjul/trimmade bilar, torrgasar ritar burnouts osv..., de kanske har en betydande del i grannarnas klagan. Vad vet jag? Men var mer vidsynt och lös detta tillsammans.

Lyssna på kritiken och försök lära er något av den istället för att gå i försvarsställning, så kommer ni kanske konstruktivt framåt.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att det är många som delar min uppfattning om det här med buller och ljudmätningarna.

Jag är VERKLIGEN inte emot att vi ska hålla ner ljudet, och heller inte emot att vi har 95db som gräns, eller att vi diskar dom som inte håller sig under gränsen. Om vi kan hålla nere bullret från hojarna och det resulterar i bättre relationer med grannarna och att vi kan få köra mera så är det ju jättebra!

Att stångas med länsstyrelser, kommuner, grannar, osv är ett tufft jobb för banägarna, och att vi förare inte sköter oss gör inte saken lättare.


Det som är det stora problemet tycker jag är dom inkonsekventa mätresultaten, och ibland lite klantigt skötta mätningar som resulterar i att diskningarna blir lite av ett lotteri ibland.

Att en förare kan köra i fyra hela dagar på Anderstorp, med mätutrustningen igång, utan att någon klagar. Sedan ställer man sig någon annanstans och mäter på första kvalet, och får då helt andra värden och svartflaggar/stoppar förare som tidigare gått och trott att man klarar ljudkraven.

I och med att man använder handhållna mätare som man flyttar runt på olika ställen och olika sidor på banorna så får man hela tiden olika värden på exakt samma cykel. Och eftersom det är omöjligt för oss som förare att själva kontrollera våra hojar (eftersom man inte använder stillastående mätningar) så sitter vi i det här fallet helt i knät på dom som mäter på träningar och tävlingar. Kan man då köra en jäkla massa varv på olika banor utan att någon klagar, så går man ju och tror att man klarar ljudmätningarna. Ända tills man helt plötsligt blir diskad på ett race. Man får som förare inte en ärlig chans att anpassa sig till reglerna innan man blir diskad.
Och DET tror jag är en stor anledning till att folk blir upprörda. INTE att vi måste låta mindre, att man diskar dom som låter för mycket, eller reglerna i sig.

När man sedan inte är konsekvent i sina bedömningar så gör man det ju ÄNNU svårare för oss förare. Om vi har en regel som säger 95db, och man bara diskar dom som låter över 100db, så finns det ju garanterat en hel drös med förare som låter över det gällande gränsvärdet, men som inte blir diskade eller får en tillsägelse. Dom förarna går då och tror att deras hojar är OK eftersom ingen säger nåt. Och sen när man helt plötsligt bestämmer sig för att följa reglementet på nästa tävling så åker man dit och blir diskad när man hela tiden trott att man är OK. Och då måste man stå och stressmeka ihop nån lösning på kvällen i depån när man skulle haft flera veckor på sig i lugn och ro hemma i garaget om man blivit tillsagd redan från början.

Att man inte är konsekvent med diskningarna gör ju också att folk blir irriterade. Om någon låter 100db och blir diskad för att man inte klarar dom 95db som reglementet kräver, och sen släpper arrangören igenom en annan som kanske låter 98db för att man "bara tar dom värsta syndarna" så är det ju klart att folk blir sura. "Varför blir jag diskad, men inte han som också låter för mycket?" eller "Varför blir INTE han diskad som låter 98db när jag åker runt med orinalsystem för att klara ljudkraven"

Det är ju som att alla skulle åka med fultrimmade hojar, och man bara tog bort dom som hade trimmat mest men släpper igenom dom som bara har trimmat lite. Det sänder ju ut en helt skev signal till oss förare.

Jag kör alltid med min db-killer i, och har aldrig blivit tillsagd eller diskad hittils. Men jag har å andra sidan aldrig fått mina mätvärden redovisade, eller fått någon kvittens på att jag ligger inom gränserna så ja har ju egentligen INGEN ANING!
Så det är ju ändå med en viss oro som jag åker till tävlingarna varje gång, för man vet ju aldrig...


Utmärkt belysning av problemet:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kom till Mantorp och träna på torsdag så kan du få din hoj uppmätt, Mantorp har samma Norsonic utrustning som falkenberg, anderstorp mfl. och en fast permanent monterad mikrofon som är kalibrerad och används dagligen.
Se bara till att inte åka i grupp så kan vi kolla dig :tummenupp

/Nitrous

Ja, det vore ju jättebra. :tummenupp

Fast jag måste jobba kväll på torsdag.... :mad:

Fast att jag klarar mig där betyder ju inte att jag klarar mig på Sviestad sen på SM'et. Eftersom då står man nån annanstans och mäter, på ett annat avstånd, vid ett annat gaspåslag, och vid en annan nedläggningsvinkel. Kanske till och med på andra sidan hojen vilket kan betyda rätt mycket för resultatet eftersom ljuddämparen på min hoj är vinklad utåt...

Men det kan ju vara skoj att få ett värde i alla fall....
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Mantorp har samma Norsonic utrustning som falkenberg, anderstorp mfl. och en fast permanent monterad mikrofon som är kalibrerad och används dagligen.
Bara av nyfikenhet; hur gör ni på Mantorp för att säkerställa (eller åtminstone bedöma) mätavståndet? Är det "idealspåret" plus minus nån halvmeter, eller finns det andra markeringar? Går det att bedöma visuellt om fordonet mäts på rätt avstånd?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Undra vem som är idiot när du inte begriper förarnas frustration och varför de är frustrerade.
Ni gör ju inte sken av försöka lösa problemet utan säger bara "håll käft" så här ÄR det!!


Det är ju precis som med tankfoam, vaf**n ska man med det till? det gör ju absolut ingen som helst nytta om det inte är gjutet i tanken från början.

förstår inte varför det accepteras bara sådär utan att ifrågasättas... ibland går det bra utan, ibland med en tuss i tanken, ibland med 3 tussar osv... jävla skit, dessutom sätter det stopp i pumpen emellanåt och kostar skjortan. :död
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Fortfarande inte nån som tagit upp "speaker ljudet"
jag lyckades få ett värde på exakt 100db.

utan att nån hoj var framför mig :D


Hannes är det nåt du märkt av när du stått och mätat ??
(obs värdet ovanför gjort på en mobiltelefon som varit brevid hannes db mätare fram för en tv )((med ganska samma värden:tummenupp))

:D Faktiskt riktigt roligt!
Frågan då är om det var exakt 10 meter ifrån idealspåret :D:tuttar

Jag behöver inte skriva mer för jag håller med Macke i allt :tummenupp
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Bara av nyfikenhet; hur gör ni på Mantorp för att säkerställa (eller åtminstone bedöma) mätavståndet? Är det "idealspåret" plus minus nån halvmeter, eller finns det andra markeringar? Går det att bedöma visuellt om fordonet mäts på rätt avstånd?

10 meter från bankanten är det som gäller. Vart hojen befinner sig är oviktigt i mätsammanhang. I alla fall enligt reglementet....

Edit: Hade det inte varit klokt att ändra från "bankanten" till "idealspåret" i reglementet. Det hade ju fått bort en del av dom här variationerna eftersom många som VERKAR kunna något om ljud, säger att ljudstyrkan varierar rätt kraftigt med avståndet....
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
:D Faktiskt riktigt roligt!
Frågan då är om det var exakt 10 meter ifrån idealspåret :D:tuttar

på LMS har det varit just speakerljudet som det klagats en hel del på, lite dumt riktade högtalare kan ställa till det bra mkt ibland.
De "ska" vara omriktade/ompacerade för att inte sprida ljudet så långt nuförtiden, hoppas jag.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
på LMS har det varit just speakerljudet som det klagats en hel del på, lite dumt riktade högtalare kan ställa till det bra mkt ibland.
De "ska" vara omriktade/ompacerade för att inte sprida ljudet så långt nuförtiden, hoppas jag.

Blir högtalarna DISKADE eller svartflaggade så det går att åtgärda? :glömdet

Nej skoja bara. :)

Fan nästan så jag ska ta upp min hoj till Mantorp bara för att mäta ljudet. Någon som kan hålla stumt förbi mätstationen åt mig (mitt nyckelben är av så jag kan inte köra)
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Du är ju helt ute och cyklar.

Och för övrigt verkar inte BMW gå speciellt bra.
Har sett 3 st bumsar på banan nu. Och även om det är olika snabba förare, så är jag absolut inte impad av farten på rakorna.

Trodde inte att du skulle sänka ner dig till denna dagisnivå:tummenner:tummenner:tummenner

Så åter igen Hondan är min "älskling", Bmw´n köpte jag som leksak.:blah
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Blir högtalarna DISKADE eller svartflaggade så det går att åtgärda? :glömdet

Yepp, speakern får DQ och får stå över två heat

Fan nästan så jag ska ta upp min hoj till Mantorp bara för att mäta ljudet. Någon som kan hålla stumt förbi mätstationen åt mig (mitt nyckelben är av så jag kan inte köra)

Vi kanske ska ta och inrikta torsdagsträningen på ljudmätning?

det känns ju som att det finns behov för att kunna köra och få veta vad man har för ljudnivå.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
på LMS har det varit just speakerljudet som det klagats en hel del på, lite dumt riktade högtalare kan ställa till det bra mkt ibland.
De "ska" vara omriktade/ompacerade för att inte sprida ljudet så långt nuförtiden, hoppas jag.

jo dom fixxade 100 db på anderstorp:tummenupp
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Nu får du kamma till dej, BC! Innan du anklagar nån för egenintresse ska du fundera över ditt egenintresse, som mek åt en av förarna. Ingen som ljudmäter är involverad som förare i samma arrangemang. Ingen av de som ljudmäter är heller delaktig i nåt team i en roll där man har någon möjlighet att påverka raceresultatet. Ska du komma med såna anklagelser får du se till att presentera hållbara bevis.

Jag anklagar inte någon...men det är min åsikt.
Du är ju inte direkt åsikts fri... Och jag accepterar och repekterar dina åsikter.
Och jag delar en del men håller inte med andra åsikter.
Och du ska ja hålla på sånt jävla sjaffs om bevis...hmm riktigt lågt HUMLAN..
Du är så präktig och gör aldrig fel...Tänk om alla var som du Humlan..världen hade varit underbar...
Jag ska aldrig besvära dig mer.:klappar

Du kanske kände dig träffad...vad vet jag.
Men det var inte dig jag syfta på iaf

Oavsett vem jag skruvar för el kör för.
Så ser jag till att följa reglemntet till punk å prickar.
Som jag skrev innan så har jag ingen erinran om Svemos reglementet och lokala föreskrifter.
Det var bara sättet som det gjordes på...
Mycket klumpigt...
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Yepp, speakern får DQ och får stå över två heat



Vi kanske ska ta och inrikta torsdagsträningen på ljudmätning?

det känns ju som att det finns behov för att kunna köra och få veta vad man har för ljudnivå.

Ja åtminstone en del av tiden?
Men jag har inte fått min Db-killer som jag beställt (söp ju bort min på Mantorp senast :))
Får se om den kommer till imorgon så planera inte för min skull :)
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Humlan Om du är så duktigt kan väl du berätta vad som hände med era siffror på Anderstorp ERF....dom var väl reglements enliga ?....varför vart du upprörd över...jaja nog om det
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
10 meter från bankanten är det som gäller. Vart hojen befinner sig är oviktigt i mätsammanhang. I alla fall enligt reglementet....
10 meter från idealspåret, säger HW och Svemo.

Mätavståndet spelar stor roll för mätvärdet, det ifrågasätter nog ingen. Eftersom man inte är bunden till idealspåret kan mätavståndet variera en hel del mellan olika varv, träning, kval och race. Om idealspåret tangerar curbsen, banan är (t.ex.) 10 meter bred och mätningen reglementsenligt sker 10 m från curbsen på curbssidan, kommer mätvärdet att skilja ca 6 dB mellan bankanterna med högst värde i idealspåret. Mäter man lika reglementsenligt men från andra sidan banan, alltså längst ifrån idealspåret, kommer mätvärdena att kunna skilja ännu mycket mer, uppåt 12-14 dB med lägst värde i idealspåret. Helst borde mätpunkter alltså väljas där idealspåret är så definierat som möjligt, eller åtminstone där det inte är sannolikt att hojar kör närmare än de 10 meterna. Svårigheten blir då att hitta sådana punkter där det dessutom råder fullgasacceleration på hyfsat varvtal. Jag är inte avundsjuk på den som skall leta upp bäst mätplatser. :Bugar
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Svårigheten blir då att hitta sådana punkter där det dessutom råder fullgasacceleration på hyfsat varvtal. Jag är inte avundsjuk på den som skall leta upp bäst mätplatser. :Bugar
De mätplatser som användes på Anderstorp och Falkenberg ser jag som mycket väl valda då de var vid partier där man normalt kör längst bort ifrån den bankant som mätutrustningen befann sig på (monterad på stativ) och dessutom under full acceleration. Det går inte att "hålla igen" vid dessa platser om målet är en bra varvtid eller bibehållen placering i racet. Kör man utanför idealspåret gör man det troligtvis för att man missat eller för att man åker ihop med någon annan och då ger inte mätningen något ändå.

Förslagsvis används dessa platser även vid kommande träningar/tävlingar.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Starten i R1000 Lör med helkass kvalite (gayphone) men notera ljudmätningen 1.34 http://vimeo.com/11836173 10 m?

Starten på Sön se 1.17 http://vimeo.com/11836299 visst har dom flyttat mätningen :va

Blir jag DQ som BanDr nu :D

Jasså, var det du som kom fram å besiktade mig på söndag? Kommer ihåg att det tog ungefär 3sek innan det var 4-5 pers runt om mig efter att jag gått i backen. Sjukt snabba var ni iaf. Vet att nån frågade om jag kommer ihåg vad som händå å jag svarade Ja. Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer av samtalet. Var rätt pumpad på adrenalin.

PS. får inte länken från söndagen å funka.
 

Bifogat

  • DSC00514.JPG
    DSC00514.JPG
    56.9 KB · Visningar: 141
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top