Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det där ser inge roligt ut! Gick det bra med dej själv?
Jasså, var det du som kom fram å besiktade mig på söndag? Kommer ihåg att det tog ungefär 3sek innan det var 4-5 pers runt om mig efter att jag gått i backen. Sjukt snabba var ni iaf. Vet att nån frågade om jag kommer ihåg vad som händå å jag svarade Ja. Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer av samtalet. Var rätt pumpad på adrenalin.

PS. får inte länken från söndagen å funka.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jasså, var det du som kom fram å besiktade mig på söndag? Kommer ihåg att det tog ungefär 3sek innan det var 4-5 pers runt om mig efter att jag gått i backen. Sjukt snabba var ni iaf. Vet att nån frågade om jag kommer ihåg vad som händå å jag svarade Ja. Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer av samtalet. Var rätt pumpad på adrenalin.

PS. får inte länken från söndagen å funka.

Lite lack och plast från biltema så är den som ny!
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det var ju bra det :tummenupp
Var gick du omkull någonstans med tanke på dessa skador på hojen?

Hjalmarsson hade gjort en kullerbytta bakom krönet efter snabbhögern. Så när jag tittade över kullen och såg honom så försökte jag mig på en undanmanöver som jag inte klarade av.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ok, det går lite fort där!!!
Inte direkt lätt att manövrera så mycket i den farten, och särskilt inte i de läget!

Hjalmarsson hade gjort en kullerbytta bakom krönet efter snabbhögern. Så när jag tittade över kullen och såg honom så försökte jag mig på en undanmanöver som jag inte klarade av.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Helt klart flyttade man referenspunkterna för mätningarna mellan race dag 1 & 2.

Vad baserar du det antagandet på?

Undra vem som är idiot när du inte begriper förarnas frustration och varför de är frustrerade.
Ni gör ju inte sken av försöka lösa problemet utan säger bara "håll käft" så här ÄR det!!

Om man kan kvala en hel helg (kvaltider oftas snabbare än race, dvs.. ännu mer gas) och vara godkänd enl era superduper smarta mätningar.
Hur kan då en stackars kille bli DQ på tävling??
Kommer hela gäng på en gång, folk torrgasar i depån, högtalaranläggning högt placerad. Folk vill ju få svar på varför de klarar sig ena gången men inte andra(med samma hoj och system).

Tycker du ni har tillförlitliga mätare för ändamålet så borde det inte vara så svårt att få din konsult att svara på deras frågor, så de slipper oron att diskas och inte veta från dag till dag om de går igenom ljudtestet. Att det är något troll med mätningen visar ju hela denna långa tråd, från officiellt håll är det bara "en dåres försvars tal". Hur mycket stör inte publiken på träningsdagar och tävlingar, de drar fullt uppför backen till banan eller kör på ett hjul/trimmade bilar, torrgasar ritar burnouts osv..., de kanske har en betydande del i grannarnas klagan. Vad vet jag? Men var mer vidsynt och lös detta tillsammans.

Lyssna på kritiken och försök lära er något av den istället för att gå i försvarsställning, så kommer ni kanske konstruktivt framåt.




Utmärkt belysning av problemet:tummenupp:tummenupp

Vi försöker vara konstruktiva och lyssna, men när infallsvinkeln på problemet blir att felet att det bullrar ligger i mätaren istället för i mynningen på avgasröret kan man inte bli annat är förbannad. Som nån skrev tidigare, om 1/3 har problem, och 2/3 klarar sej så mkåste man som förare göra sitt till istället för att envetet kritisera mätmetoden. När du dessutom drar upp en helt annan typ av verksamhet, och dessutom säger att får man fel värde så mäter man på ett annat ätt så att miljökontoret blir nöjda, då gör du bort dej ganska gruvligt. Stick inte huvet i sanden och blunda för problemet, det kommer att medföra att vi får stänga landets banor.
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Vad baserar du det antagandet på?



Vi försöker vara konstruktiva och lyssna, men när infallsvinkeln på problemet blir att felet att det bullrar ligger i mätaren istället för i mynningen på avgasröret kan man inte bli annat är förbannad. Som nån skrev tidigare, om 1/3 har problem, och 2/3 klarar sej så mkåste man som förare göra sitt till istället för att envetet kritisera mätmetoden. När du dessutom drar upp en helt annan typ av verksamhet, och dessutom säger att får man fel värde så mäter man på ett annat ätt så att miljökontoret blir nöjda, då gör du bort dej ganska gruvligt. Stick inte huvet i sanden och blunda för problemet, det kommer att medföra att vi får stänga landets banor.

Absolut inte mäta på annat sätt, utan göra åtgärder för att kunna uppfylla kraven och kraven ligger hos grannens fasad inte vid motorbanan, där får det bullra fritt. Vad stör grannen mest, att höra speakern hela dagen eller ett mjuk/dovt buller från mc:va
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Absolut inte mäta på annat sätt, utan göra åtgärder för att kunna uppfylla kraven och kraven ligger hos grannens fasad inte vid motorbanan, där får det bullra fritt. Vad stör grannen mest, att höra speakern hela dagen eller ett mjuk/dovt buller från mc:va

DIN uppfattning är att det är ett mjukt dovt buller. Grannen upplever ett ylande hela dagen. Speakerljudet är dessutom inte riktat mot vår granne, utan mot läktarna som ligger på andra sidan banan. Speakerljud har vi dessutom på väldigt få arrangemang, de flesta banor använder sina högtalaranläggning endast 3-4 gånger per år. Vad tror du stör mest, att höra en speaker 3-4 gånger per år eller att höra motorljud varje vardag plus de flesta helger?
De åtgärder vi kan göra är att dämpa ljudet vid källan. Det finns beprövad teknik för detta ändamål. Det får heller inte, som du skriver, "bullra fritt vid motorbanan". Det finns ett reglemente som talar om hur mycket det får låta vid en motorbana.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
DIN uppfattning är att det är ett mjukt dovt buller. Grannen upplever ett ylande hela dagen. Speakerljudet är dessutom inte riktat mot vår granne, utan mot läktarna som ligger på andra sidan banan. Speakerljud har vi dessutom på väldigt få arrangemang, de flesta banor använder sina högtalaranläggning endast 3-4 gånger per år. Vad tror du stör mest, att höra en speaker 3-4 gånger per år eller att höra motorljud varje vardag plus de flesta helger?
De åtgärder vi kan göra är att dämpa ljudet vid källan. Det finns beprövad teknik för detta ändamål. Det får heller inte, som du skriver, "bullra fritt vid motorbanan". Det finns ett reglemente som talar om hur mycket det får låta vid en motorbana.


Stämmer det att stcc har följande krav?

7.11 Exhaust system
The exhaust system is free downstream of the cylinder head
provided that the prescribed sound levels of 110 dB(A) at
6000 rpm measured in conformity with the FIA noise-measuring//

Bullra fritt var inom "" tecken alltså ta det med en nypa salt. I de flesta fall är ju källan svårast att dämpa, utan med hjälp av skärmar/plank/vallar/planteringar/frigolitblock osv.. försöker man minska ljudet att fortplanta sig.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Stämmer det att stcc har följande krav?

7.11 Exhaust system
The exhaust system is free downstream of the cylinder head
provided that the prescribed sound levels of 110 dB(A) at
6000 rpm measured in conformity with the FIA noise-measuring//

Bullra fritt var inom "" tecken alltså ta det med en nypa salt. I de flesta fall är ju källan svårast att dämpa, utan med hjälp av skärmar/plank/vallar/planteringar/frigolitblock osv.. försöker man minska ljudet att fortplanta sig.

Har ingen aning om hur STCC's reglemente ser ut.

I fallet med mc är det enklast att dämpa källan. Vi har gjort utredning på scenariot att bygga en 8 meter hög bullervall, med ett 3 meters plank uppe på toppen runt hela banan. Resultatet av den beräkningen blev -1 db hos grannen som klagar. Detta till en kostnad på omkring 10 miljoner kronor.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att det är många som delar min uppfattning om det här med buller och ljudmätningarna.

Jag är VERKLIGEN inte emot att vi ska hålla ner ljudet, och heller inte emot att vi har 95db som gräns, eller att vi diskar dom som inte håller sig under gränsen. Om vi kan hålla nere bullret från hojarna och det resulterar i bättre relationer med grannarna och att vi kan få köra mera så är det ju jättebra!

Att stångas med länsstyrelser, kommuner, grannar, osv är ett tufft jobb för banägarna, och att vi förare inte sköter oss gör inte saken lättare.


Det som är det stora problemet tycker jag är dom inkonsekventa mätresultaten, och ibland lite klantigt skötta mätningar som resulterar i att diskningarna blir lite av ett lotteri ibland.

Att en förare kan köra i fyra hela dagar på Anderstorp, med mätutrustningen igång, utan att någon klagar. Sedan ställer man sig någon annanstans och mäter på första kvalet, och får då helt andra värden och svartflaggar/stoppar förare som tidigare gått och trott att man klarar ljudkraven.

I och med att man använder handhållna mätare som man flyttar runt på olika ställen och olika sidor på banorna så får man hela tiden olika värden på exakt samma cykel. Och eftersom det är omöjligt för oss som förare att själva kontrollera våra hojar (eftersom man inte använder stillastående mätningar) så sitter vi i det här fallet helt i knät på dom som mäter på träningar och tävlingar. Kan man då köra en jäkla massa varv på olika banor utan att någon klagar, så går man ju och tror att man klarar ljudmätningarna. Ända tills man helt plötsligt blir diskad på ett race. Man får som förare inte en ärlig chans att anpassa sig till reglerna innan man blir diskad.
Och DET tror jag är en stor anledning till att folk blir upprörda. INTE att vi måste låta mindre, att man diskar dom som låter för mycket, eller reglerna i sig.

När man sedan inte är konsekvent i sina bedömningar så gör man det ju ÄNNU svårare för oss förare. Om vi har en regel som säger 95db, och man bara diskar dom som låter över 100db, så finns det ju garanterat en hel drös med förare som låter över det gällande gränsvärdet, men som inte blir diskade eller får en tillsägelse. Dom förarna går då och tror att deras hojar är OK eftersom ingen säger nåt. Och sen när man helt plötsligt bestämmer sig för att följa reglementet på nästa tävling så åker man dit och blir diskad när man hela tiden trott att man är OK. Och då måste man stå och stressmeka ihop nån lösning på kvällen i depån när man skulle haft flera veckor på sig i lugn och ro hemma i garaget om man blivit tillsagd redan från början.

Att man inte är konsekvent med diskningarna gör ju också att folk blir irriterade. Om någon låter 100db och blir diskad för att man inte klarar dom 95db som reglementet kräver, och sen släpper arrangören igenom en annan som kanske låter 98db för att man "bara tar dom värsta syndarna" så är det ju klart att folk blir sura. "Varför blir jag diskad, men inte han som också låter för mycket?" eller "Varför blir INTE han diskad som låter 98db när jag åker runt med orinalsystem för att klara ljudkraven"

Det är ju som att alla skulle åka med fultrimmade hojar, och man bara tog bort dom som hade trimmat mest men släpper igenom dom som bara har trimmat lite. Det sänder ju ut en helt skev signal till oss förare.

Jag kör alltid med min db-killer i, och har aldrig blivit tillsagd eller diskad hittils. Men jag har å andra sidan aldrig fått mina mätvärden redovisade, eller fått någon kvittens på att jag ligger inom gränserna så ja har ju egentligen INGEN ANING!
Så det är ju ändå med en viss oro som jag åker till tävlingarna varje gång, för man vet ju aldrig...

Japp. Det hade varit en strålande lösning. :tummenupp

Om regeln var att man inte fick låta mer än 95db på ett visst ställe på en viss bana. Men nu är inte regeln så.

Reglen är att du inte får låta mer än 95 db på någon plats på någon bana i hela Sverige.

Om jag "som alla nog vet" inte gillar orginal bromspump, skulle lyckas besiktiga och tävla med min Beringer-pump på en tävling utan att någon märker det. Är det då en ursäkt för att jag ska kunna köra med den på alla banor vid alla tillfällen resten av året?
Och säga... Det gick ju bra på Falkenberg, då kan ni ju inte klaga nu på Gelleråsen.


Ljudkillarna kommer förmodligen fortsätta leta efter den mest högljudda platsen på alla banor och mäta just där. Och på någon plats på någon bana kommer det vara som svårast att klara ljudet. Och det är på den platsen du ska klara 95db. Och tills dom hittat den platsen och samtliga förare haft möjlighet att anpassa sina hojar efter det, så bjuder tävlingsledningen på 5db i tolerans.

Trodde inte att du skulle sänka ner dig till denna dagisnivå:tummenner:tummenner:tummenner

Så åter igen Hondan är min "älskling", Bmw´n köpte jag som leksak.:blah

Det kallas ret. Och jag kör med ret. :D
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det är i alla fall kul att se kreativa lösningar på ljudproblemet.

Men vissa verkade gå lite onödigt långt.

Jag vet inte hur det gick för killen, men jag hoppas det gick bra. Så jag inte skojar med någon som gjort sig illa.
 

Bifogat

  • 20100516511.JPG
    20100516511.JPG
    106.9 KB · Visningar: 133
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Jasså, var det du som kom fram å besiktade mig på söndag? Kommer ihåg att det tog ungefär 3sek innan det var 4-5 pers runt om mig efter att jag gått i backen. Sjukt snabba var ni iaf. Vet att nån frågade om jag kommer ihåg vad som händå å jag svarade Ja. Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer av samtalet. Var rätt pumpad på adrenalin.

PS. får inte länken från söndagen å funka.

Jo det stämmer fast jag visste inte att att du var GP.
Vi kom ca 5 sekunder efter er krasch, den var brutal och det går duktigt fort över krönet där.
Mycket trevligt att du klarade dig så pass bra utan nångra större skador, hojen går att laga :tummenupp
SO arrangemanget imponerade på mig på många sätt bla hur snabbt det fattades beslut och hur bra kommunikationen va.
Ambulans folket kom ca 10 s efter. Föredömligt måste jag säga.:)
Nu funkar länken

Vad baserar du det antagandet på?
.

En reflektion i de länkar jag visade i inlägg #378, vi kommer ca 5-7s efter siste man i startfältet.
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Fortfarande inte nån som tagit upp "speaker ljudet"
jag lyckades få ett värde på exakt 100db.

utan att nån hoj var framför mig :D


Hannes är det nåt du märkt av när du stått och mätat ??
(obs värdet ovanför gjort på en mobiltelefon som varit brevid hannes db mätare fram för en tv )((med ganska samma värden:tummenupp))

Antingen tänkte jag på det när jag vandrade bort från depåområdet och den fasta mätpunkten, eller så var det bara min i denna tråd så noga förklarade inkompetens som fick mig att driva iväg bortåt... :tummenupp

Nej, jag fick inte med speakerljudet i min avlägsna kurva på banan men det var bra tänkt! :Bugar
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
10 meter från bankanten är det som gäller. Vart hojen befinner sig är oviktigt i mätsammanhang. I alla fall enligt reglementet....

Edit: Hade det inte varit klokt att ändra från "bankanten" till "idealspåret" i reglementet. Det hade ju fått bort en del av dom här variationerna eftersom många som VERKAR kunna något om ljud, säger att ljudstyrkan varierar rätt kraftigt med avståndet....

Ta det inte personligt men du är ännu en som uttalar sig i denna tråden utan att veta vad du snackar om.

10m från IDEALSPÅR säger reglerna som jag postat ca 1 meter uppåt i denna tråd!

Hur är intresset för att fixa enskilda mätningar på nästa rr-träning på LMS, nästa tisdag? Borde vara klockrent inför sm:et helgen efter?

Jag är inte säker på att jag är hemma själv men det finns fler som kan mäta om det finns tillräckligt intresse.
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Har ingen aning om hur STCC's reglemente ser ut.

I fallet med mc är det enklast att dämpa källan. Vi har gjort utredning på scenariot att bygga en 8 meter hög bullervall, med ett 3 meters plank uppe på toppen runt hela banan. Resultatet av den beräkningen blev -1 db hos grannen som klagar. Detta till en kostnad på omkring 10 miljoner kronor.

Fick bara intryck att stcc får bullra betydligt mer? Varför?

Vad det gäller planket så minskar ju nyttan med hur nära grannen du sätter det. Att bara gissa , så tror jag ni kommit mycket långt med en buller i läge ungefär norra läktaren och sen behövs den nog inte runt hela banan, dels fler åskådarplatser som dämparljud också och den blir nära banan utan att störa.
Vet inte hur det är i Falkenberg, men i varberg, kungsbacka, mölndal, göteborg är det akut kris med tippmöjligheter vid byggen. På de orter jag räknat upp skulle du få vallen gratis mot att lastbilscentralen får använda det som tipp.
Håller på med ett bullerplank just nu på Högsboleden i göteborg. Ett mycket exlusivt med glas och inskärningar med växter osv.., men ett normalt plank 3m högt kostar c:a 900 kr/lm i arbete (exkl material)och då är det dubbelsidigt, virket till 300m dubbelsidigt plank kostar 196´000 exkl moms, jordankare att montera på, kostar slaget och klart 3000kr/styck, sitter var fjärde meter.
Om några händiga medlemmar hade ett skjul och prefabricerade moduler och använder skjutpistol till spikning, så hamnar du på en bråkdel av den summa du beskriver. Måste planket gå runt hela banan?

Bara några siffror från just utförd kalkyl. Sen finns det tillfälliga bullerdämpande moduler att hyra i plast.

Nog tjatat om detta, förstår ni gör allt vad ni kan, men diskrepansen i mätningarna retar folk. Kanske läge med ett möte med bullerkonsult som förklarar problematiken för förarna. good luck!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Fick bara intryck att stcc får bullra betydligt mer? Varför?

På bullerdagar är det även tillåtet för banan att bullra så mycket. Miljönämnder och länsstyrelser tar inte hänsyn till vad som låter utan hur mycket. SVEMO har valt att gå i bräschen för motorsporten och sätta gränser för fortsatt motorsport i Sverige, SBF har inte gjort det och jag tror de kommer få betydligt större problem när väl banägarna har bullergränser även på bullerdagar.

Vet inte hur det är i Falkenberg, men i varberg, kungsbacka, mölndal, göteborg är det akut kris med tippmöjligheter vid byggen. På de orter jag räknat upp skulle du få vallen gratis mot att lastbilscentralen får använda det som tipp.

Det hade ju varit guld om det hade gått att lösa till banorna—det lär väl inte göra saken värre eller?
Jag tror att det kan göra stor skillnad för grannarna (psykologiskt) om de märker att det jobbas med det och om det sen faktiskt gör skillnad så är det skitbra och närapå gratis.
Men jag tror det finns två problem. Ett är att de som är aktiva på banorna redan har för mycket att göra och två, att de saknar de rätta kontakterna.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Bara av nyfikenhet; hur gör ni på Mantorp för att säkerställa (eller åtminstone bedöma) mätavståndet? Är det "idealspåret" plus minus nån halvmeter, eller finns det andra markeringar? Går det att bedöma visuellt om fordonet mäts på rätt avstånd?

Lite sent svar. Nu är inte jag expert alls på detta man Mantorp har en fast monterad mikrofon vid deras klubbhus som är placerad och som jag förstår det inmätt av Norsonic som sålt ljudmätningen till banorna.
Den sitter efter start&mål där man fortfarande har full gas, det går att se mikrofonen och såklart även vad motorcykeln åker.

/Nitrous
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top