I fall ni kommer först till en olycka

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Det gläder att intresset för detta är stort. Förhoppningsvis kan det få en och annan att släppa lite på gasen och inse vilka risker man faktist tar.
Människan är långt ifrån odödlig.

Det finns en himla massa trix man kan ta till när man kommer fram till en person som är medvetslös. Tyvärr så kan jag inte skriva mera i själva tråden för det tillåts inte hur mycket text som helst . Och skriver jag här så kommer det ju att försvinna med tiden eftersom ju fler som skriver så flyttas ju sidorna.
Men jag kan ju lägga in några småsaker !

Det här med puls och cirkulationen tex.
Träffar man på en person som är medvetslös så kan man faktist nästan ställa en bra diagnos på personen utan en massa prylar.
Ta i personen ! Känn på handleden. Bara det att du tar i personen säger lite saker. Hur känns personen ? är denne varm eller kall. Finns det nån puls ? Hur fort slår den pulsen i såfall ? är pulsen regelbunden ? För er som är insatta kan jag ju berätta att om ni känner en puls i handleden så har personen ett blodtryck på minst 80mm/hg. och det räcker för att blodet ska cirkulera i kroppen. Känner man ingen puls i handleden så känn på halsen . Känner du puls där så har personen ett blodtryck på minst 60mm/Hg. Så med andra ord så känner du inte puls i handleden men på halsen så har personen ett blodtryck på under 80 men minst 60 mm/hg. Och det har du konstaterat utan en blodtrycksmanchett :)
Är personen svettig när du känner på denne ? Svettig och medvetslös är ofta tecken på lågt blodsocker = personen kan ha diabetes och inte ätit på länge = tappat blodsockret. Åtgärd ? Stoppa aldrig en sockerbit i halsen på en medvetslös . Den kan åka ner i svalget och täppa till luftvägen. Saft däremot innehåller mycket socker. Outspädd ! ta på fingret och stryk det innanför underläppen på personen. Där finns ett bra upptag till blodet och personen kommer att vakna till framför er och hela situationen förändras dramatiskt !
Nu ska inte detta göras i en mckrasch men man kan ju träffa på någon på stan som ligger och är svettig och medvetslös !
Är blodsockret högt så kan man vara medvetslös också men då är man inte svettig utan högröd och otroligt varm i kroppen i stället. så en varning här ! då skall inget socker ges. Men kom i håg att alltid ringa ambulans . Man måste utesluta att inget annat föreligger medvetslösheten. vi tar blodsockret med mätare i ambulansen och kan ge mera socker intravenöst om så behövs. Men det är en bra åtgärd i väntan på ambulans och personen kommer att vakna till.

Låt säga att ni inte känner puls i handleden eller på halsen då har ju personen ett blodtryck på under 60mm/Hg . Detta är mycket allvarligt eftersom njurarna kräver ett tryck på mins 50 för att fungera. Då kan man dra ned den övre ögonlocken på personen och titta på insidan där. Ser man dom små små blodkärlen där innanför så har personen ett Hb på runt 80. Hb = blodvärdet. Blöder man så förlorar man ju även sitt blodvärde. Det gäller även om man blöder invärtes. Ser man inte blodkärlen där innanför så är det allvarligt.
Ett mycket tidigt tecken på en skallskada och dessutom att kunna se om någon har druckit alkohol är att be personen att titta så långt det går åt ena hållet. Hålla kvar ögonen där . Då ska ögonen stå helt stilla i sitt yttersta läge.
Om dom smårycker lite så finns det anledning att tro att personen har skada på hjärnan. Har man intagit alkohol så rycker ögonen också. Så att göra det på en person som är alkoholpåverkad och krockar fungerar inte eftersom då vet man inte om det är skallskadan eller alkoholen som ögonen rycker av. Men ni kan ju kolla om polaren är på fyllan om inte annat :)

Ja... det var lite mera i ämnet akutsjukvård.
Till sist . släpp på gasen och ta inte riskerna.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag tycker det är lite obehagligt att läsa om alla sympton man kan få faktiskt, är jag ensam om att känna så ? Hur ska jag nu kunna få upp tempo på hojjen igen efter att ha läst allt det här?! och faktiskt är medvetem om allt som kan hända med min stackars kropp :confused:


Nejmen bra inlägg faktiskt, även om det nu är evigheter sedan denna tråd skapades så är det matnyttig information. Frågan är ju dock hur lätt det är att tillämpa allt detta när man väl är där? Det känns som att det enda man är kapabel till i en panikartad situation (om man inte är utbildad) är att faktiskt se till att offret andas, försöka stoppa eventuell blödning och prata lugnande med offret tills vårdpersonal kommer.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Meningen är ju att det ska kännas lite obehagligt ... då kanske man släpper lite på gasen och överlever. Men det här sista jag skrev är jag fullt medveten om att det kanske inte alla förstår sig på. Men en del har ju en del sjukvårdskunskaper här och för de kan det ju vara roligt.
Evigheter sen den skrevs ? ja jo.. men våra kroppar funkar på samma sätt fortfarande. Alla fall sist jag kollade :)
Tanken är ju att som lekman ska man ägna sig åt de basala enkla åtgärderna. Och det är faktist ofta dom som kan vara avgörande i slutändan för hur det går för en som råkat ut för en olycka. Det kan jag ju utveckla också i oändlighet... men det hoppar vi över.
Klart ni ska åka hoj med bra tempo... men det är skillnad på att ta onödiga risker och ett bra tempo. Får jag en enda att släppa på gasen genom att läsa detta.. och köra med ett riskmedvetande . Ja då är det en seger för oss alla.
Kör försiktigt och njut av sommaren. Som någon bekant sagt ... sommaren är kort ! :)

SkaD skrev:
2216256 Jag tycker det är lite obehagligt att läsa om alla sympton man kan få faktiskt, är jag ensam om att känna så ? Hur ska jag nu kunna få upp tempo på hojjen igen efter att ha läst allt det här?! och faktiskt är medvetem om allt som kan hända med min stackars kropp :confused:


Nejmen bra inlägg faktiskt, även om det nu är evigheter sedan denna tråd skapades så är det matnyttig information. Frågan är ju dock hur lätt det är att tillämpa allt detta när man väl är där? Det känns som att det enda man är kapabel till i en panikartad situation (om man inte är utbildad) är att faktiskt se till att offret andas, försöka stoppa eventuell blödning och prata lugnande med offret tills vårdpersonal kommer.
 

SHO

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducce Monster S4 ( + KTM EXC 450R)
Tack för all info!

Förra sommaren kom jag fram till en mc-olycka. Jag hade i bakhuvudet en ABC-lektion från en SMC-gruskurs för nåt år sen och koncentrerade mig på andning först.

Ändå blev det helt fel. Jag försökte lyssna innanför integralhjälmen ifall han andades men det var mycket trafikbrus så jag kunde inte urskilja nåt ljud. Så jag tittade på bröstkorgen och den höjde och sänkte sig ordentligt. Hyfsat tänkte jag. Men den tolkningen var helt fel, han FÖRSÖKTE andas med musklerna i bröstet. Tungan hade fallit ner i svalget och det VAR stopp.

Sen hade vi enorm tur, det anländer två motorcyklister som båda var läkare, från Tyskland. De tar förstås över, de gjorde precis som i bruxet ovan, en höll i nacken, den andre drog av hjälmen. Sen höll den ene i nacken och med hakan i underbett, fick fart på andning, höll så ända tills ambulansen kom och de kunde ta till en sån där fixeringsbår.

Det gick f ö egentligen bra för killen, tuff hjärnskakning, några mindre benbrott fick jag höra i efterhand.

Men tusan om han hade dött framför mina ögon för att jag inte begripit bättre!!! Detta var också i glesbygd i Finland så det tog långa evigheter innan ambulans anlände. Som tur var så funkade i alla fall mobilerna.

Dessutom var det tur att läkarna sa ifrån, en kringstående försökte först handgripligen hindra dem från att ta av hjälmen eftersom han menade det var för farligt. Men i linje med det som ni skrivit, och som tyskarna sa: Den som dött av andningsstopp har ingen nytta av nån hel nacke...

Sens moral: Det räcker inte med att kolla på bröstkorgen, man måste konstatera andning på ett tydligare sätt. Antar att jag kunde gjort det med fingrarna, eller hur gör man? Jag hängde inte med på hur tyskarna gjorde i hastigheten.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
SHO skrev:
2334053 Tack för all info!

Förra sommaren kom jag fram till en mc-olycka. Jag hade i bakhuvudet en ABC-lektion från en SMC-gruskurs för nåt år sen och koncentrerade mig på andning först.

Ändå blev det helt fel. Jag försökte lyssna innanför integralhjälmen ifall han andades men det var mycket trafikbrus så jag kunde inte urskilja nåt ljud. Så jag tittade på bröstkorgen och den höjde och sänkte sig ordentligt. Hyfsat tänkte jag. Men den tolkningen var helt fel, han FÖRSÖKTE andas med musklerna i bröstet. Tungan hade fallit ner i svalget och det VAR stopp.

Sen hade vi enorm tur, det anländer två motorcyklister som båda var läkare, från Tyskland. De tar förstås över, de gjorde precis som i bruxet ovan, en höll i nacken, den andre drog av hjälmen. Sen höll den ene i nacken och med hakan i underbett, fick fart på andning, höll så ända tills ambulansen kom och de kunde ta till en sån där fixeringsbår.

Det gick f ö egentligen bra för killen, tuff hjärnskakning, några mindre benbrott fick jag höra i efterhand.

Men tusan om han hade dött framför mina ögon för att jag inte begripit bättre!!! Detta var också i glesbygd i Finland så det tog långa evigheter innan ambulans anlände. Som tur var så funkade i alla fall mobilerna.

Dessutom var det tur att läkarna sa ifrån, en kringstående försökte först handgripligen hindra dem från att ta av hjälmen eftersom han menade det var för farligt. Men i linje med det som ni skrivit, och som tyskarna sa: Den som dött av andningsstopp har ingen nytta av nån hel nacke...

Sens moral: Det räcker inte med att kolla på bröstkorgen, man måste konstatera andning på ett tydligare sätt. Antar att jag kunde gjort det med fingrarna, eller hur gör man? Jag hängde inte med på hur tyskarna gjorde i hastigheten.


Ja detta är ju ett exempel på där det hela kunde ha gått riktigt snett bara för en sån skitsak som att tungan faller bak i svalget och blockerar luftvägen.
Mycket stiligt jobbat :tummenupp

Detta inträffar faktist oftare än man tror. När man blir medvetslös så blir man så slapp i muskler så det mesta faller ihop..
Ingen ska behöva sätta livet till för en sån sak. Därför är det oerhört viktigt att alla kan ABC.. som du säger.. va ska man med en hel nacke till om man är död ??

Hur kontrollerar man andning då ? Jo.. se... lyssna .. känn...
Är man osäker så ska hjälmen av !! Men när man gör det så skall detta göras försiktigt.. man kan ju faktist både rädda nacken och andningen och det är ju det optimala !
Det här tycker jag var ett skolexempel på hur man ska agera... kanon !
Har man sett att andning finns så övergår man till att stoppa blödning i stället.. ingen blödning ? ja då blir det ju till nästa steg som är C = chock. Lugna och försöka lindra chocken !!
Men hela tiden återgå till att kontrollera andningen...
Man kanske kontrollerar andning och går över till blödningarna. Under tiden slutar personen att andas.. så efter en stund måste man gå tillbaka och se om andning finns.. Allt kan förändras och det mycket fort.
Men ... svaret är alltså. Kan man inte med säkerhet se att en bra andning finns genom att lyssna , se och känna.. så ta av hjälmen.
I en bil så kryper man in och håller fria luftvägar men ta inte ur personen ur bilen. Sitt där tills ambulans kommer... har du tagit taget runt nacken så får du inte släppa förräns ambulanspersonalen tar över med sina egna händer.

Men bra jobbat.. :)
 

Rsex

Miss Tidy
Gick med
6 May 2004
Ort
Landet Narnia
Hoj
blå/vit R6´03 med micro highpipe, bmc & spyball
saymon skrev:
2387522 Perfekt beskrivning på vad man ska göra! Har läst igenom noggrant å som brandman så godkänner jag detta !

Många bra inlägg och funderingar på denna tråd (orkade inte läsa igenom allt :död ). Men kan säga en sak JAG ÄR OTROLIGT GLAD att jag hade med mig en som känner mig som person när jag tok-kraschade med min R6:a!!

Det första jag oroade mig över var att bli överkörd (smällde i rusningstrafik på E4:an och gled ut i mittfilen), och det andra var min hoj!! Tro det eller ej, jag låg på akuten i 7h. Rönkade nacke, bäcken, och vänstra benet p g a smärtor och inre blödningar, men ens funderingar var "hur gick det med hojen"!?!

Jag ville inte åka till akuten! Jag ville inte släppa iväg min hoj med en bärgare! Jag ville först inte ens ta av mig hjälmen :confused: Jag ansåg att jag kunde sitta bakpå min sambos hoj och följa efter min hoj.., ville absolut inte släppa den ur sikte. Blev riktigt upprörd när min sambo insisterade på att jag skulle till sjukhuset :fatta! Jag minns att det stannade en vänlig själ som frågade om jag behövde skjuss någonstans (en stjärna i himlen för dig!!) och jag tackade nej :pangihuve

Jag hoppas att alla som nu har oturen att krocka har med sig en så pass förstående människa som min sambo, som står på sig och inser vikten av sjukvård. Både p g a inre skador och chock! Jag kan säga att jag än idag får panik när någon kommer för nära mitt fordon, vare sig det är bilen eller hojen (kör fortfarande), framför eller bakom :(

Må era änglar vara med er!!!! :angel
 

supercobra

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
nybro
Hoj
R1
hej jag krockade för snart en vecka sen det var inte roligt. jag är glad att jag lever idag. jag kunde inte göra något det var en bil som körde ut i en korsning, det var bara att ta smällen och flyga. det är så jobbigt att krocka med alla papper man ska skriva i och tiden det tar och fixa allt.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
saymon skrev:
2387522 Perfekt beskrivning på vad man ska göra! Har läst igenom noggrant å som brandman så godkänner jag detta !

Hmm....
Kan inte annat än att vara lite nyfiken på hur du tänker här....??

Menar du att du som brandman har BÄTTRE utbildning på primärt omhändertagande av skadade på olycksplats än Ambulans, eller slant du bara på tangentbordet vad "godkännandet" beträffar?:va
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
Bra skrivet:tummenupp . Hoppas antalet döda i MC-olyckor minskar nu.
Förresten;

ambulans skrev:
7963GLÖM EJ ! att fortlöpande kontrollera andningen! Hur då? Prata och få svar från den förolyckade!

Prata med den förolyckade? om personen är förolyckad är han ju död. Kan bli lite svårt att få svar:D.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
*host host* det är åtgärdat nu :)




GeaX skrev:
2595857 Bra skrivet:tummenupp . Hoppas antalet döda i MC-olyckor minskar nu.
Förresten;



Prata med den förolyckade? om personen är förolyckad är han ju död. Kan bli lite svårt att få svar:D.
 

Per Formance

SDK #2185
Gick med
3 Oct 2005
Ort
NV Skåne
Hoj
Nuvarande: Ducati 750 SSie. Förbrukade: Puch Magnum, Suzuki RM50, Yamaha DT50, Honda MTX125, Yamaha RD125LC, Ducati 600 Monster.
Ta av hjälm eller inte???

ambulans skrev:
2336416
Är man osäker så ska hjälmen av !! Men när man gör det så skall detta göras försiktigt.. man kan ju faktist både rädda nacken och andningen och det är ju det optimala !

Mycket intressant och lärorika inlägg! :tummenupp
Jobbar själv som deltidsbrandman sedan snart 10 år och en stor del av larmen består ju av trafikolyckor. Har dock fortfarande inte behövt åka på någon allvarligare mc-olycka ännu - som tur är!
Nu i höst har vi utbildning i IVPA (I Väntan På Ambulans) och då diskuterades just det här med att ta av hjälmen eller inte. Killen som undervisade menade, precis som du, att vid livräddande insats så ska den av. Jag vill bara poängtera vikten av att låta den sitta om det inte är absolut nödvändigt att ta av den! Det krävs två killar/tjejer att få av den eftersom risken för att skada nacke/rygg är så stor om man gör fel.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
vet mycket väl vad IVPA är eftersom det var just vi som kom på denna idé.. och sedan har sverige tagit efter konceptet. Vi har mycket landsbygd och långt att åka. Deltidarna gör ett kanonjobb här. Dom har utbildning på syrgas och HLR... men bara det att nån kommer snabbt är klart avgörande för många patienter. Känna trygghet när man känner sig sjuk...
Som du säger.. så ska hjälmen av om ingen andning finns. MEN kontrollera noga.. alltid .. se .. lyssna... känn...
slicka lite på ovansidan av din hand och sätt den framför munnen på den drabbade så kan man känna lite lättare om andning finns..
Sätt båda händerna på bröstkorgen och känn om den rör sig..
Försök att räkna hur många andetag på en minut ... det är kanon info till ambulanspersonalen..
Lycka till med jobbet :tummenupp


Per Formance skrev:
2598660 Mycket intressant och lärorika inlägg! :tummenupp
Jobbar själv som deltidsbrandman sedan snart 10 år och en stor del av larmen består ju av trafikolyckor. Har dock fortfarande inte behövt åka på någon allvarligare mc-olycka ännu - som tur är!
Nu i höst har vi utbildning i IVPA (I Väntan På Ambulans) och då diskuterades just det här med att ta av hjälmen eller inte. Killen som undervisade menade, precis som du, att vid livräddande insats så ska den av. Jag vill bara poängtera vikten av att låta den sitta om det inte är absolut nödvändigt att ta av den! Det krävs två killar/tjejer att få av den eftersom risken för att skada nacke/rygg är så stor om man gör fel.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag var först vid en olycka för en tiden sedan. En kvinna i en risig asiatisk bil vars däck exploderade så tanten for rakt in i refugen. Det gick inte snabbare än 50, men det räckte för att vänster framhjul skulle tryckas in mot pedalstället och mosa kvinnans fötter. Det såg smärtsamt ut. Jag ringde så klart efter ambulans och stannade med kvinnan tills de kom, mycket mer fanns inte att göra. Ambulansen var strax där då olyckan ägt rum alldeles i närheten av Huddinge sjukhus. Det svåra var att ta reda på vad fan gatan hette så att jag kunde berätta det för sos-personalen.

Kör inte runt med dåliga däck / för högt tryck i ostarna.
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Har läst hela tråden nu och måste säga som alla andra! en kanonbra tråd ambulans!! Bugar och bockar för människor som dig/er som räddar liv!! :tummenupp :Bugar :Bugar
Fick lite utbildning i Lumpen men man glömmer det snabbt utan repetion som sagt!
Ska precis börja ta mc kort så ska memorera det du skrev ifall att olyckan är framme såväl när man kör bil eller mc...Haft turen att aldrig varit först eller ens drabbats ännu ( ta i trä ) men tack än en gång!!

/Martin
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Baserat på internationella riktlinjer har nu det svenska HLR-programmet förändrats från årskiftet.

Källa: Instruktionsbok i HLR, 1:a upplagan, November 2006.

Medicinska förändring vid bröstkompressioner.
- Starta med bröstkompressioner.
- 30 kompressioner i följd och därefter två inblåsningar
- Handplacering mitt på bröstet
- HLR ska pågå hela tiden
- Gör inga uppehåll för kontroll av andning eller puls
- Byt av den som koprimerar var annan minut.
- Avsluta bara HLR om spontan och normal andning återkommer.

Inblåsningar
- Ge ett normalt andetag som skall ge en synlig höjning av bröstkorgen (0,5-0,6l/andetag)
- En inblåsning skall ta 1 sekund
- 30:2
 

Bad_ass

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F
För det första, får du en kategori RÖD på halsen, det vill säga livshotande skador och mycket allvarliga skador som t.ex. en öppen fraktur, RÖR INTE personen, vänta in ambulansperson! Gå ut på vägen, dirigera om trafiken istället så ni som är på platsen kan jobba säkert, agera LUGNT, stressa INTE, och får bli blödningschock hos någon skadad, är detta EXTREMT LIVSHOTANDE! Då skall ni omedelbart meddela att ni har en kategori röd på platsen till SOS Alarm, lär er HLR så snart ni har möjlighet, och tillfälle ges!
Detta kan vara livräddande vid en olycksplats.

Se till att parkera fordon, mm. på ett sätt att ambulansen kommer till området på ett bra sätt och kan arbeta i lugn och ro. Kommer det en bil, ställ den gärna delvis på tvären över körbanan med varningsblinkers på och varningstriangel utplacerad 100 m ifrån platsen i båda riktningarna.

Mycket intressant och lärorika inlägg! :tummenupp
Jobbar själv som deltidsbrandman sedan snart 10 år och en stor del av larmen består ju av trafikolyckor. Har dock fortfarande inte behövt åka på någon allvarligare mc-olycka ännu - som tur är!
Nu i höst har vi utbildning i IVPA (I Väntan På Ambulans) och då diskuterades just det här med att ta av hjälmen eller inte. Killen som undervisade menade, precis som du, att vid livräddande insats så ska den av. Jag vill bara poängtera vikten av att låta den sitta om det inte är absolut nödvändigt att ta av den! Det krävs två killar/tjejer att få av den eftersom risken för att skada nacke/rygg är så stor om man gör fel.


Vad jag förstått är det omtyckt att man har en modern öppningsbar hjälm som underlättar ansvevärt för räddningspersonalen.

Kan jag lägga denna diskuss ut som länk på ett annat forum? Tror detta skall SPRIDAS!!!! Så att vartenda jävel vet vad det skall göra!!
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top