I fall ni kommer först till en olycka

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Välkommen till sjukvården... om du hetsat upp dig för en som har druckit och kört bil så har jag nyheter åt dig...
På helgerna så är 7 av 10 olyckor orsakade av att föraren är alkoholpåverkad... så du kommer att irritera dig många gånger om du arbetar på en akutmottagning i framtiden, eller i ambulanssjukvården...

Det där med att alla som dricker klarar sig är inte heller sanning.. faktum är att i det flesta olyckor där dödlig utgång eller svåra skador så är föraren alkoholpåverkad... men visst, det är lätt att tro att man skulle vara mer "avslappnad" om man har druckit...
jag tror nog att det handlar mer om tur.... Men visst fan kan de vara irriterande ibland , det kan jag hålla med om..särskilt när man får hämta snorungar i nån bmw som ligger på taket en lördag natt och föraren är så full att han knappt kan stå på benen. Men man gör sitt jobb och låter andra sköta juridiken och straffen som dessa personer ska ha.

God jul och ni som ska köra till era anhöriga , kör försiktigt... :tomten
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
ambulans skrev:
bla bla...
Men visst fan kan de vara irriterande ibland , det kan jag hålla med om..särskilt när man får hämta snorungar i nån bmw som ligger på taket en lördag natt och föraren är så full att han knappt kan stå på benen. Men man gör sitt jobb och låter andra sköta juridiken och straffen som dessa personer ska ha.

God jul och ni som ska köra till era anhöriga , kör försiktigt... :tomten

är det värre om dom kör BMW alltså? :rolleyes: (ja jag har en)
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
crashtestdummy skrev:
är det värre om dom kör BMW alltså? :rolleyes: (ja jag har en)


nä.. men av någon konstig anledning som jag inte kan förklara så tenderar dom att ligga i diket på helgerna... och konstigt nog så sitter det rätt ofta en yngling bakom ratten som skaffat sig denna bil utav imponeringsfaktorer ....
Bmw är bra bilar... men dom är bättre på vägen... :va
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
ambulans skrev:
nä.. men av någon konstig anledning som jag inte kan förklara så tenderar dom att ligga i diket på helgerna... och konstigt nog så sitter det rätt ofta en yngling bakom ratten som skaffat sig denna bil utav imponeringsfaktorer ....
Bmw är bra bilar... men dom är bättre på vägen... :va
hehe.
vet du skillnaden på en BMW och en snigel?
slemmet sitter på utsidan av snigeln.. :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ambulans skrev:
Många funderar på hur man ska agera när man kommer först till en olycka...


Följ dessa råd,och du har gjort allt man kan som lekman... och det har en enorm betydelse för den drabbade..
Vi som jobbar inom ambulanssjukvården har OTROLIGT avancerad utrustning, samt kunskap för att hjälpa olycksdrabbade...

Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den drabbade till att återgå till ett normalt liv igen...
Pm :tummenupp

Anders Sjölander / Ambulans/

Copyright © Materialet är skyddat av lagen om
upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering förbjuden utan författarens medgivande.


Det bästa och vettigaste som hänt på sporthoj???

Helt klart är att det här är viktigt för alla som rör sig mkt på vägarna, framförallt för oss som kanske då & då råkar överskrida laglig hastighet eller rör sig runt en bana etc..

När jag tränade kamp så hade vi sånt här på schemat med jämna tillfällen, för att olyckor händer och det kommer vi inte ifrån. Tanken kommer ju upp nu om ni kunde kolla om det inte går att hålla nån slags utbildning över en kvartsdag eller så.. I samband med avrostningar, raceträffar eller så..

Jag tror att många har ganska stort intresse av att kunna rädda livet på polarn när dagen är där...
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Ja detta är inget man lär sig bara genom att läsa mitt inlägg en gång eller två... man måste kontinuerligt läsa om o om igen...
eftersom en till vardags som inte sysslar med detta blir det mycket svårt att minnas...
Även om man endast är åskådare till en olycka och inte är van att handskas med sånt så kommer man drabbas av chock bara genom att se det som har hänt. Än värre blir det om det är en anhörig eller kamrat som drabbas..

Detta måste repeteras många gånger...
Jag tror också att den lokala ambulansstationen är villig att ställa upp på att utforma lite kortare utbildning i ämnet. För er som åker bana osv...
dra i hop ett gäng och gör ett studiebesök på en ambulansstation. Det finns alltid någon inom detta som brinner för vad dom arbetar med och delar gärna med sig av sina erfarenheter.
Det kan visa sig vara mycket nyttig kunskap en dag !

Men att läsa på så mycket du bara orkar av vad jag har skrivit... och kanske en dag när du minst anar det så står du där bland skadade personer och kan göra skillnad genom att ha ägnat lite tid till att läsa på....

Sen sover man gott :tummenupp
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
@Ambulans; Får man fråga dig vad du föredrar ? Vilket tycker du är bäst ? Integral eller öppningsbar ? :4skrika :)
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
En intergral skyddar nog bäst... jag har aldrig haft annat än intergral men det beror nog på att det ser lite underligt ut och passar inte så bra att åka sporthoj fort med öppen hjälm.
lika som det ser lite knepigt ut om HD åkare har intergral...
Säkerhetsmässigt så är det ju intergral som gäller... och det är väl den hjälmen som utvecklas mest , tack vare roadracing , formel 1 osv...
Man skyddar ju ansiktet med intergral. Annat va de på farfars tid..
Skinnluva :lol



lorkan skrev:
@Ambulans; Får man fråga dig vad du föredrar ? Vilket tycker du är bäst ? Integral eller öppningsbar ? :4skrika :)
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
ambulans skrev:
En intergral skyddar nog bäst... jag har aldrig haft annat än intergral men det beror nog på att det ser lite underligt ut och passar inte så bra att åka sporthoj fort med öppen hjälm.
lika som det ser lite knepigt ut om HD åkare har intergral...
Säkerhetsmässigt så är det ju intergral som gäller... och det är väl den hjälmen som utvecklas mest , tack vare roadracing , formel 1 osv...
Man skyddar ju ansiktet med intergral. Annat va de på farfars tid..
Skinnluva :lol



Jag tror du missade lite av vad jag skrev. Med öppningsbar menar jag systemhjälm, alltså en integralhjälm där man kan öppna fronten.

Exempel:
 

Bifogat

  • 149.jpg
    149.jpg
    15.4 KB · Visningar: 344

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
lorkan skrev:
Jag tror du missade lite av vad jag skrev. Med öppningsbar menar jag systemhjälm, alltså en integralhjälm där man kan öppna fronten.

Exempel:


åhå... ja dom har jag ingen som helst erfarenhet av alls.... :va
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
lorkan skrev:
Jag tror du missade lite av vad jag skrev. Med öppningsbar menar jag systemhjälm, alltså en integralhjälm där man kan öppna fronten.

Exempel:

För ambulanspersonalen funkar nog en sådan hjälm jättebra vad det gäller att ta hand om luftvägen på plats, förutsatt att mekanismen fortfarande funkar efter smällen. Borde också vara lättare att ta av utan onödig rörelse i halskotpelaren. Tro dock att dom betraktas som något mindre säkra än "vanlig" integral. Man får ju tex inte använda systemhjälmar inom RR enligt reglementet.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Ja som Kjelle säger så blir det ju lättare att administrera syrgas och komma åt luftvägen , eventuella intuberingar osv.. men rent praktist har jag ingen som helst erfarenhet av en sådan hjälm. Aldrig varit till någon sådan krasch där vederbörande haft en sådan.

Vi kommer ju garanterat att ta av den allafall eftersom nack-krage ska på och patienten ska immobiliseras på spineboard.Det går inget vidare med en hjälm på oavsett sort.
Jag vill nog gärna komma åt att se halsvener för att se ev halsvenstas ...Svårt också att stabilisera nacken utan att ha kontroll på centrumpunkten på kroppen... Är patienten pulslös så sätter vi ofta infarter i halsvenerna så vi vill gärna ha dom lättåtkomliga.
även övre delen av huvudet är intressant så hjälmen åker av.
I den aspekten har det ingen skillnad men hurvida den ger mer eller mindre skador har jag ingen uppfattning. Men det KÄNNS som om att en vanlig intergral skyddar bättre eftersom det finns mindre delar som kan gå sönder. Men för er som läser detta och ska koncentrera er på det viktigaste , dvs andningen ... så är det klart att kan man vika upp den så är det ju mycket enklare att se om personen andas eller ej...
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
ambulans skrev:
Ja som Kjelle säger så blir det ju lättare att administrera syrgas och komma åt luftvägen , eventuella intuberingar osv.. men rent praktist har jag ingen som helst erfarenhet av en sådan hjälm. Aldrig varit till någon sådan krasch där vederbörande haft en sådan.

Vi kommer ju garanterat att ta av den allafall eftersom nack-krage ska på och patienten ska immobiliseras på spineboard.Det går inget vidare med en hjälm på oavsett sort.
Jag vill nog gärna komma åt att se halsvener för att se ev halsvenstas ...Svårt också att stabilisera nacken utan att ha kontroll på centrumpunkten på kroppen... Är patienten pulslös så sätter vi ofta infarter i halsvenerna så vi vill gärna ha dom lättåtkomliga.
även övre delen av huvudet är intressant så hjälmen åker av.
I den aspekten har det ingen skillnad men hurvida den ger mer eller mindre skador har jag ingen uppfattning. Men det KÄNNS som om att en vanlig intergral skyddar bättre eftersom det finns mindre delar som kan gå sönder. Men för er som läser detta och ska koncentrera er på det viktigaste , dvs andningen ... så är det klart att kan man vika upp den så är det ju mycket enklare att se om personen andas eller ej...


Det borde ju vara mycket enklare för polaren man körde med att ge mun-mot-mun om man inte andas ? Det är mitt starkaste argument för att skaffa en öppningsbar, överröstar någon den så ska jag köpa en integral istället. :)
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
lorkan skrev:
Det borde ju vara mycket enklare för polaren man körde med att ge mun-mot-mun om man inte andas ? Det är mitt starkaste argument för att skaffa en öppningsbar, överröstar någon den så ska jag köpa en integral istället. :)

Testa. Gör en M3-övning med och utan hjälm. Ni behöver inte göra själva inblåsningen eller vara så där jättenära med munnarna.

Min personliga erfarenhet är att det är nästintill omöjligt att få bak nacken tillräckligt mycket för att få till en effektiv inblåsning med hjälmen på men det kan även ha med hjälmen att göra.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Lime skrev:
Min personliga erfarenhet är att det är nästintill omöjligt att få bak nacken tillräckligt mycket för att få till en effektiv inblåsning med hjälmen på men det kan även ha med hjälmen att göra.

Ähum, sedan var det ju just det där med att INTE röra i nacken..... :död
Till skillnad mot vid hjärt-lungräddning vid tex hjärtstopp, där man utan att riskera särskilt mycket kan böja huvudet bakåt rätt så friskt för att skapa en fri luftväg. Vill inte vara en besserwisser, men just hanteringen av halsryggen spelar en rätt så central roll i traumaomhändertagandet.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
tja.. de är rätt enkelt... ingen andning =hjälm av... andning = hjälmen sitta kvar !!

liv går före lem.....
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Nu har jag läst tråden (första inlägget) en gång till, och tänkte samtidigt få upp den i listan över nya inlägg så kanske även fler gör det :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top