I fall ni kommer först till en olycka

Bio_Head

Newbie, nu mera MED lämp
Gick med
28 Jan 2005
Ort
GBG
Hoj
Honda XR125L
Bästa inlägget jag läst =) Frm fråga är, komemr man komma ihåg allt om man kommer fram till en olycka..

jag ska gå omvårdnad å förmodligen bli något innom räddningstjänsten senare, så jag kommer nog att få se en del sen :)

Men igen, mycket bra inlägg som alla borde läsa =)
 

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
CBR954
Får instämma i hyllningskören, den bästa tråden som alla verkligen borde läsa.

En liten fråga bara, du skriver att om personen blöder från munnen ska man inte göra mun-mot-mun. Rent krasst, ska man låta en person som skadat läpparna dö? Är det verkligen så farligt att få någon annans blod i munnen? Värre än att den personen dör? Är det skillnad mellan en kompis som man vet inte har HIV och svensson som man träffar på på gatan?

Finns det inget annat sätt att lösa det (kupa handen, lägga en tröja emellan)? Skulle kännas dumt att bara stå och kolla på för att personen blöder.

Martin
 

Stark

Smokers smile wider and ride faster
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2005 GSXR1000, HQV701 Supermoto
Det finns hjälpmedel mot blodsmitta och jag tror att det finns att köpa på apoteket. Pocketmask heter det och du ska ha en med backventil. Bra att ha med sig och komplettera gärna med tryckförband, Första hjälpen el dyligt.
Safety first
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Stockel skrev:
Får instämma i hyllningskören, den bästa tråden som alla verkligen borde läsa.

En liten fråga bara, du skriver att om personen blöder från munnen ska man inte göra mun-mot-mun. Rent krasst, ska man låta en person som skadat läpparna dö? Är det verkligen så farligt att få någon annans blod i munnen? Värre än att den personen dör? Är det skillnad mellan en kompis som man vet inte har HIV och svensson som man träffar på på gatan?

Finns det inget annat sätt att lösa det (kupa handen, lägga en tröja emellan)? Skulle kännas dumt att bara stå och kolla på för att personen blöder.

Martin

Nä jag vill inte rekommendera nån att göra mun mot mun på en okänd människa som blöder. Men det är vad JAG tycker.. det är upp till var och en att ta den risken.
Problemet är att du inte vet vad den okända människan har för sjukdommar.
risken kanske inte är så jättestor men den finns och det tycker ja räcker för att inte rekommendera mun mot mun med tanke på HIV, Hepatit C osv... du kan ju ha en blåsa i munnen som gått sönder lite, eller lite trasig på din läpp.. en bloddroppe i det kan räcka för att du får sätta livet till. Som Stark säger, blöder nån så är pocketmask att föredra...
Kupa handen funkar inte, du skulle bli förvånad om du provade att ge mun mot mun. det är svårare än man kan tänka sig att utföra det korrekt...
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Bio_Head skrev:
Bästa inlägget jag läst =) Frm fråga är, komemr man komma ihåg allt om man kommer fram till en olycka..

jag ska gå omvårdnad å förmodligen bli något innom räddningstjänsten senare, så jag kommer nog att få se en del sen :)

Men igen, mycket bra inlägg som alla borde läsa =)


Nä. men du som ska gå omvårdnad kommer att märka att repetition är det som gäller om du ska minnas nåt till proven, samma princip gäller här... läsa om o om igen... nån gång ibland återkomma till tråden och läsa igenom.
Lär dig det utantill o ja lovar att du får guldstjärna av lärarna på omvårdnadsprogrammet :banana
 

folkesson

Tjing
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Örby
Hoj
HD Electra classic ultra -99
Den första man/kvinna på plats är räddnings ledare. den person som kan ta över detta är brandförman, (brandmannen med gul hjälm). Polisen har ingen rätt att "kliva över dig" eller tala om vad du ska göra med undantag för om du inte klarar det. har själv varit i fler situationer då jag jobbade inom bärgnings tjänsten.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Kjelle skrev:
Som en liten parentes tänkte jag bara nämna att jag kommer att köra en liten genomgång av "Först på olycksplats..." i samband med Sporthoj-festen i Örebro, för er som kommer dit och är intresserade (och nyktra nog för att komma ihåg något...) Körde detta förra omgången i Fiskeboda, och tror det var uppskattat.

Har försökt bjuda in "the man himself" Ambulans som gästföreläsare, men han kunde tyvärr inte komma denna gång.
jag har en polare som är istruktör i sls, han kommer säkert och hjälper dig kjelle... vill du ha numret så pm:a bara
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
folkesson skrev:
Den första man/kvinna på plats är räddnings ledare. den person som kan ta över detta är brandförman, (brandmannen med gul hjälm). Polisen har ingen rätt att "kliva över dig" eller tala om vad du ska göra med undantag för om du inte klarar det. har själv varit i fler situationer då jag jobbade inom bärgnings tjänsten.

ja fast de där är omgjort i nya katastrofberedskapsplanen...
Förste ambulans på plats är sjukvårdsledare och således bestämmer över sin personal, detta kan ingen ta ifrån denne. varken polis, räddningsledare eller någon annan. Det medicinska ansvaret kommer tas över av en läkare med utbildning i katastrofmedicin när denne väl anländer. Men Ledarskapet kommer hela tiden att hållas av den förste ambulansen på plats.
Räddningsledaren är chef över sina gubbar... en räddningsledare kan aldrig ta ansvaret från sjukvården över den insatsen ..
Det här är nya saker som har kommit det senaste året , och vi här hos oss går nu för fullt den nya utbildningen i detta.
 

folkesson

Tjing
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Örby
Hoj
HD Electra classic ultra -99
Låter ju riktigt bra! Slutade jobba innom räddnings tjänsten för ett år sedan å här i Stockholm har det varit strul i så många år.

ambulans skrev:
ja fast de där är omgjort i nya katastrofberedskapsplanen...
Förste ambulans på plats är sjukvårdsledare och således bestämmer över sin personal, detta kan ingen ta ifrån denne. varken polis, räddningsledare eller någon annan. Det medicinska ansvaret kommer tas över av en läkare med utbildning i katastrofmedicin när denne väl anländer. Men Ledarskapet kommer hela tiden att hållas av den förste ambulansen på plats.
Räddningsledaren är chef över sina gubbar... en räddningsledare kan aldrig ta ansvaret från sjukvården över den insatsen ..
Det här är nya saker som har kommit det senaste året , och vi här hos oss går nu för fullt den nya utbildningen i detta.
 

Wolfman1

Ny medlem
Gick med
15 May 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 1000
Klockrent inlägg!

Jag läser själv till sjuksköterska och Du har gjort ett klockrent pedagogiskt inlägg här! Jag hoppas att alla läser det.
 

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Solna
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
Ambulans

Mycket bra inlägg.
Har en egen liten sjuksyrra här hemma.
Allt för mycket tar man för givet, sånt här måste
prentas in i var människas huvud..

Kör försiktigt därute!!!!!!!!!!!!!

Vh Chriz, The One & Only
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
:tummenupp

Kanon, Anders!
Har läst detta tidigare, men glömt berömma dig för det.
Den här instruktionen tål att läsas flera ggr som repetition.
Eftersom vi exponeras för extremt stora risker i trafiken,
är det bara en tidsfråga när vi är först framme vid en olycka.

//Robban
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
GULP!

En tråkig men nödvändig påminnelse om att vi inte är odödliga.
Mycket bra inlägg!
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Hej !

Ville tacka för detta inlägg ! :tummenupp :Bugar
Väldigt bra att någon skriver om hur man hanterar en olycksplats.
Intressant att läsa och jag hoppas att det"sitter i skallen" om man kommer först till en ev olycka.
Men ska sanningen fram är jag dock tveksam om jag skulle klara av en sån situation.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Tackar för att det uppskattas... och förhoppningsvis kanske det kan göra så att någon räddas....
Men som många säger, det är svårt när det verkligen gäller..
Men att läsa om o om igen gör att mer och mer sitter i huvudet om det skulle behövas...
Bara att tänka då...

Vad stod det nu på den där sidan ?? :tummenupp

Jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner och sådana här saker, men det är lite begränsningar i hur mycket man kan skriva, så jag har försökt att bara få med det absolut nödvändigaste...
Plugga på nu... :)
 

-Andy-

Född i Skåne. Trivs kalas i Jönköping!
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 650
Hej Ambulans!

Jag är också sjuksyrra och har även arbetat inom ambulansen tidigare, men just nu är jag inne på sjukan. Jag tror aldrig jag har läst något som sammanfattar detta scenario så bra som du har gjort här! Å jag har ändå läst en hel del om detta jag också. Mycket bra måste jag säga, precis som alla andra som kommenterat ditt inlägg! Med tanke på min egen utbildning och yrke har det inte alltid varit självklart för mig att ta ett MC-kort. Snarare tvärtom! Men så blev det ändå så nästan av en slump nu i somras. Jag har nu blivit nästan helt såld på det här med hojåkning fast jag inte ens har ägt en egen hoj förrän förra veckan. Jag tycker dock fortfarande att säkerheten är det viktigaste med min kommande MC-åkning och jag kommer inte vika en tum på den! Du verkar vara en person jag skulle vilja ha fler råd av när det gäller min MC och MC-körning! Tack! :)
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Jag tackar för berömmet och kan efter att sett alla trådar faktist känna mig lite rörd... ja har varit med här ett tag nu , och jag hoppas att ja har fått allafall någon att sakta ner på farten och tänka efter lite.....

ja vet att ja har försökt att komma till sh festerna men att det inte har funkat... men jag lovar att jag kommer , en dag så ska jag föreläsa om allt jag har skrivit här.... utan att ni får träffa mig så har det inte den rätta effekten det är jag medveten om. Men jag kommer !!! Bara det att ja har så mycket att stå i nu med skola och arbeta och fan o ans moster =) men ja kommer..... och fan ta er om ni inte har läst på :7peta :)

Jag hoppas allafall att jag kan få nån att sakta ned lite och tänka efter..
hoppas att alla som läser detta kanska kan hjälpa någon medmänniska att överleva, för hur det än är så är vi alla människor med dess fel och brister och ska respekteras därefter....
tack igen... /Anders ...
 

BaldBrut

Kroniskt adrenalin abstinent
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Sumpan
Hoj
KTM 690 enduro
Efter mina år som ambulanssjukvårdare kan jag bara bli imponerad av Ambulans' lysande sammanställning. Understryker bara att PRÄNTA/TJATA är det enda som hjälper när ni kommer på plats. Det kommer vara så mycket adrenalin i skallen på de flesta av er att det bara är det som är intjatat som fastnar och som man gör.
Så skriv ut sammanställningen, lägg det under kudden, ta fram och läs varje kväll. Fundera ut så många situationer som möjligt och se er själva på plats. Repetera och prata om det. Det räcker med att ni behöver komma ihåg det en enda gång för att ni ska ha förändrat en människas liv för alltid. Och då blev det helt plötsligt värd att vara lite töntig och älta sånt här (för den som tycker att vi överdriver).

/Dave

Glömde säga fyra saker:
1. Jaga rätt på någon lokal Rödakorset förening.
2. Kolla när dom har Första hjälpen + Hjärt/lungräddningskurser.
3. Gå dom.
4. Rädda mig när jag ligger i diket.

/Dave
 

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Värmdö (Sthlm)
Hoj
Yamaha YZF R1 turbo-01, Yamaha yz 250 -01
Grymt Inlägg!

Tycker det var bra skrivet, och vill bara säga det att jag själv utbildar mig till sjuksyrra, skjussade en polare till solna i fredags natt vid ca 04:00 efter vi hade varit på krogen. När jag närmar mig avfarten solna vid E4:an så ser jag bilen framför köra om en annan bil och får sladd på vägen och far som en kanonkula upp i slänten vid sidan av vägen och åker in med passagerar sidan i en lyktstolpe. Jag stannar bilen precis framför, springer fram till bilen, och får se en man som sitter vid ratten, jag öppnar hans dörr, och det första som möter mig är inte blod, utan doften av alkohol! Jag frågar hur det är. frågar om han vet vad som har hänt osv. men kommer fram till att han inte är så skadad som jag först kunde tro när jag såg olyckan från början. Jag tog upp telefonen och ringde 112, och dom skickade en ambulans och en polisbil, dom var där på mindre än 5 min, jag pratade med polisen och ambulansen om vad jag hade sett. Jag sa också till polisen att jag hade känt en doft av alkohol när jag öppnade dörren! Jag blir så grymt förbannade på människor som sätter sig bakom ratten och kör fulla! Tänk om han hade sladda in i oss eller i bilen brevid? Det gick i närmare 100 km/t, jag har sett folk blivit ihälkörda vid en kollision i "bara" 50 km/t, och dom har inte varit några gångtraffikanter utan dom har suttit i bil. Så man förstår att människan inte är gjord för krafter som man blir utsatta för vid en kollision med bil, motorcykel eller tom cykel. Men det här att det ska vara en förlindrad sak att ha kört ihjäl någon bara för att man var full! Jag tycker det ska vara samma straffskala som om man skulle ha ihjäl någon med flit.

Varför klarar sig oftas rattfylleristerna själva och personerna som är passagerare får livshotande skador? Jo för alkohol har en avslappnande effekt på kroppen och gör att man är nästan avdomnad i kroppen. Jag har ett exempel på en olycka som hände när mig för några år sedan! Det var en pappa, mamma och deras två barn som åkte hemifrån för att åka ner och äta på restuarangen, men pappan hade druckit ganska mycket under kvällen, men valde att köra ändå, i en skarp kurva körde dom av vägen, och den enda som överlevde var pappan! Tror du han någonsin kan förlåta sig själv? Han förlorade allt han älskade i en olycka som han säkert hade kunnat förhindra om han inte hade druckit den kvällen! Så det är viktigt att man gör någonting när man ser någon sätta sig i bilen efter ha druckit alkohol. känner du personen i fråga, så kan du ta hans bilnycklar och säga att du fixar en taxi åt han istället! Han lär inte bli fly förbannad på dig, och känner du inte personen, så säg till han att man inte ska köra bil när man har druckit, och vägrar han lyssna Ta reg nr på bilen, Ring polisen och säg vilken håll han åkte och vilket Reg:nr bilen hade. sÅ kanske DU också kan rädda någons liv! Det var bara det jag hade att säga! Mvh /Tobias Frick
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top